Gå til innhold

Hva er jogging godt for?


Anbefalte innlegg

Hva blir du egentlig bedre i av å jogge? Føler egentlig ikke at jeg får så mye ut av å jogge. Jogger stort sett like fort, og mer eller mindre like langt. Kanskje jeg etter en periode med jogging klarer å løpe 25km isteden for 20, men hva betyr egentlig det i det virkelige liv? Så, med mindre man trenger å gå ned i vekt, hva er jogging godt for da?

 

Edit: Jeg driver med boksing, og lurer derfor hovedsaklig på hva slags effekt jeg får av jogging i forbindelse med boksing :fun:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, den evnen. Vel, om du spiller fotball og er ganske aktiv på idretts fronten så er vel det ikke fælt så ubruklig. Men om du bare går hjemme og sturer og nesten aldri er med i idrett eller aktivitet så er det vel litt ubrukelig.

 

EDIT: skriveleif

Endret av andreyy
Lenke til kommentar
Hva blir du egentlig bedre i av å jogge? Føler egentlig ikke at jeg får så mye ut av å jogge. Jogger stort sett like fort, og mer eller mindre like langt. Kanskje jeg etter en periode med jogging klarer å løpe 25km isteden for 20, men hva betyr egentlig det i det virkelige liv? Så, med mindre man trenger å gå ned i vekt, hva er jogging godt for da?

 

Jogging/løping/intervalltrening.. De gir alle bedre kondisjon/utholdenhet, og dette har faktisk veldig mye å si for din helse. Riktignok så kan et normalt menneske i dag leve svært lenge uten å ha en spesielt sunn livsstil, men god kondisjon kan faktisk bety forskjell mellom liv og død dersom du skulle bli utsatt for en eller annen alvorlig ulykke, og det gjør at du orker mer i hverdagen.

 

I dag lever ganske mange et passe "kjedelig" liv, men man skal aldri forutsette eller anta noe som helst, så du vet aldri når du får bruk for god utholdenhet eller ekstra energi. Det ble for litt siden også publisert en liten studie som pekte på at bedre utholdenhet gir høyere utdanning.

 

Så ubrukelig er det strengt talt ikke.

Lenke til kommentar

Det sier jo seg selv? Du står der i ringen og denger lys på et fettberg av en mann som prøver å slå deg ned, hva skjer? Du blir SLITEN, du blir andpusten. Du må sprette rundt, slå med alt du har av kraft. Når du jogger trener du opp hjertet ditt, du gjør slik at det kan pumpe ut oksygen raskere til cellene dine og det vil igjen føre til at du holder ut lenger i ringen. Obvious question is obvious.

Lenke til kommentar
Men da er vel ikke jogging veien å gå? Er det ikke intervalltrening man bør gjøre da? Boksing kan vel ikke akkurat beskyldes for å være aerobt..

 

Kommer helt anpå. Du får som regel nok luft til at det kan kalles aerobt. Det er svært sjeldent at en står og fyrer løs med slag over lengre tid i ringen. Jogging er bra for utholdenheten i tillegg til det andre jeg nevnte. Det gir deg bedre kondisjon, det samme gjør intervall. Husk også at du har aerob og anaerob intervalltrening.

 

Om akkurat DU har et stort behov for dette, er en annen sak. Men at god utholdenhet vil gi deg som bokser (uavhengig av klasse) store fordeler i ringen er det ingen tvil om. Du ser veldig mange boksere som er dritslitne etter 3-5 runder, og da begynner det å gå utover konsentrasjonen og koordinasjonen. Hvis du har god utholdenhet i dette tilfellet, vil du være mye mer "våken" enn motstanderen din, og seieren er plutselig nærmere enn du tror. :)

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Se på jogging som grunntrening for kroppen din. Jogging styrker kondisjonen din og bedrer blodomløpet, skaper nye mikroskopiske blodårer til muskelene dine for bedre frakt av oksygen. Med andre ord, du har ingen ting å tape på en joggetur i uken, også relatert til boksing selvfølgelig. Boksing krever uten tvil et godt hjerte. Boksetrening er jo intervalltrening i seg selv så ville ikke fokusert veldig på løpsintervaller, et par lengre joggeturer avogtil er veldig solid grunntrening.

Lenke til kommentar
kondisjonen blir vel gradvis bedre og du får kanskje litt mer styrke i føttene

Jeg mener å ha lest (i bøker av Rippetoe, sannsynligvis Practical Programming) at jogging faktisk virker negativt på muskelmassen i bena, men jeg har ikke kilder på dette nå. Kan noen bekrefte?

Jeg skal ikke påstå at det virker negativt, men vanlig jogging bygger ikke særlig til muskler. Fordi det ikke følger prinsippene til muskelbygging med økende motstand, antall reps osv.

Man oppnår jo en viss styrke, f. eks. ved å løpe i bakker, men etter å ha nådd et visst punkt skjer veldig lite når det gjelder å bygge muskler.

Lenke til kommentar
kondisjonen blir vel gradvis bedre og du får kanskje litt mer styrke i føttene

Jeg mener å ha lest (i bøker av Rippetoe, sannsynligvis Practical Programming) at jogging faktisk virker negativt på muskelmassen i bena, men jeg har ikke kilder på dette nå. Kan noen bekrefte?

Jeg skal ikke påstå at det virker negativt, men vanlig jogging bygger ikke særlig til muskler. Fordi det ikke følger prinsippene til muskelbygging med økende motstand, antall reps osv.

Man oppnår jo en viss styrke, f. eks. ved å løpe i bakker, men etter å ha nådd et visst punkt skjer veldig lite når det gjelder å bygge muskler.

 

Selvfølgelig skaper ikke jogging spesielt mye større benmuskler...det er vel heller ikke det som er meningen. Jogging er uansett nesten utelukkende positivt som et supplement til enhver idrett. Jogging/skiløping/gå i fjellet med sekk er alle aktiviteter som gir kroppen generelt en større kapasitet. Dog, hvis man skal bli verdens største kroppsbygger trenger man ikke jogge fem ganger i uken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...