Gå til innhold

Straff for kjøring i beruset tilstand


Blårens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette kommer vel helt an på om eieren viste eller burde vite at føreren var beruset.

 

Det er man pliktig til å forvisse seg om før man overlater kjøretøyet til vedkommende, jfr vegtrafikkloven § 17 annet ledd. Det finnes med andre ord ingen tenkelig situasjon hvor man ikke burde visst at vedkommende var beruset.

Lenke til kommentar

Så det du mener Krikkert er at hvis jeg låner deg bilen min en periode (kanskje jeg allerede har mistet lappen, så dermed trenger jeg ikke bilen min på en god stund) så blir jeg straffet hvis du engang kjører i fylla? Selv enhver paragrafrytter bør se idiotien i det. Derimot er jeg klar over at jeg ikke har lov til å gi bilnøklene mine til en beruset person når jeg vet at hans hensikt er å kjøre i fylla.

Lenke til kommentar
Tull. Det finnes mye rart å ruse seg på hvor vedkommende kan virke tilsynelatende oppegående. Spesielt vist det er snakk om andre stoffer enn alkohol. Piller, hasj også videre. Ingen regel uten unntak. :D

 

De eneste gangene jeg kan se der noen har blitt frifunnet har vært når eier har vært så bevisstløs at han ikke har merket hva som har foregått rundt ham. Det legger føringer for en streng aktsomhetsnorm. Så joda, det finnes unntak. Men når unntaket er "eier er bevisstløs" ser jeg ikke på det som unntak som er noe særlig realistiske i praksis, og de kan dermed ses bort fra.

 

Så det du mener Krikkert er at hvis jeg låner deg bilen min en periode (kanskje jeg allerede har mistet lappen, så dermed trenger jeg ikke bilen min på en god stund) så blir jeg straffet hvis du engang kjører i fylla? Selv enhver paragrafrytter bør se idiotien i det. Derimot er jeg klar over at jeg ikke har lov til å gi bilnøklene mine til en beruset person når jeg vet at hans hensikt er å kjøre i fylla.

Hvis du låner meg bilen din i en periode vil jeg være den som "på eiers vegne utøver rådighet over bilen". Dine plikter overføres da til meg. Det er da teknisk sett ingen situasjon det er snakk om, så eksempelet faller utenfor det jeg skrev ovenfor.

Lenke til kommentar
Tull. Det finnes mye rart å ruse seg på hvor vedkommende kan virke tilsynelatende oppegående. Spesielt vist det er snakk om andre stoffer enn alkohol. Piller, hasj også videre. Ingen regel uten unntak. :D
Så det du mener Krikkert er at hvis jeg låner deg bilen min en periode ...

 

Hvis Flodec og Algific leser trådstarters første innlegg på nytt så vil de at det er snakk om alkohol (det er kun alkohol som måles i promille) og et eieren satt på som pasasjer. Dermed har eier et eget selvstendig ansvar og kan straffes på lik linje med sjåføren.

 

Teknisk sett hvis:

Eieren av bilen satt som passasjer, mens kompisen kjørte rundt med 1,54 i promille. Hva ville straffen blitt for passasjeren hvis han har samme promille? Vet at Sjåføren mister lappen i 2 år og får ubetinget fengsel samt en bot på størrelse 1,5 x månedslønn.

Lenke til kommentar
Det er man pliktig til å forvisse seg om før man overlater kjøretøyet til vedkommende, jfr vegtrafikkloven § 17 annet ledd. Det finnes med andre ord ingen tenkelig situasjon hvor man ikke burde visst at vedkommende var beruset.

"God tro" er vel sentralt her. Dersom personen som kjører bilen har ruset seg på et stoff som ikke gir noen synlig effekt, f.eks. diverse narkotikum, kan jeg ikke se at passasjeren kan være medskyldig på noen måte.

 

Her forutsetter jeg selvsagt at passasjeren har forhørt seg med sjåføren om han er skikket til å føre en bil, og at sjåføren har unnlatt å fortelle passasjeren at han har ruset seg.

Lenke til kommentar

Eller at passasjeren er så sinnsykelig rusa selv at når politiet vekker ham så sier han feks bare ''Gå vekk mamma og få dyna tilbake''

 

Menne dette var ikke tilfellet her... Noen som har peiling på antall dager i buret man får/trenger ved promille over 1,5?

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Eller at passasjeren er så sinnsykelig rusa selv at når politiet vekker ham så sier han feks bare ''Gå vekk mamma og få dyna tilbake''

 

Menne dette var ikke tilfellet her... Noen som har peiling på antall dager i buret man får/trenger ved promille over 1,5?

 

Hvorfor fyllekjørte du? 1,5 er ganske høyt imo, minst 21 dager, uten lappen i minst 2 år og en heftig bot.

Endret av Morten21
Lenke til kommentar
Eller at passasjeren er så sinnsykelig rusa selv at når politiet vekker ham så sier han feks bare ''Gå vekk mamma og få dyna tilbake''

 

Menne dette var ikke tilfellet her... Noen som har peiling på antall dager i buret man får/trenger ved promille over 1,5?

 

Hvorfor fyllekjørte du? 1,5 er ganske høyt imo, minst 21 dager, uten lappen i minst 2 år og en heftig bot.

Dette gjelder noen andre jeg kjenner :) Ikke jeg som ble tatt

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Eller at passasjeren er så sinnsykelig rusa selv at når politiet vekker ham så sier han feks bare ''Gå vekk mamma og få dyna tilbake''

 

Menne dette var ikke tilfellet her... Noen som har peiling på antall dager i buret man får/trenger ved promille over 1,5?

 

Hvorfor fyllekjørte du? 1,5 er ganske høyt imo, minst 21 dager, uten lappen i minst 2 år og en heftig bot.

Dette gjelder noen andre jeg kjenner :) Ikke jeg som ble tatt

 

Takker for svar

 

Skal også sies at om personen går på skole, kan fengsel slippes. Utdanning er noe vi ser på som utrolig viktig her i Norge :)

Lenke til kommentar
Skal også sies at om personen går på skole, kan fengsel slippes. Utdanning er noe vi ser på som utrolig viktig her i Norge :)

... Nei. Bare ... Nei.

 

Har liten tro på at dem tar deg ut fra skolen i 3 uker sammenhengende, det kan få alvorlige følger for utdanning din, får nok samfunnstjeneste istedenfor.

Lenke til kommentar
Skal også sies at om personen går på skole, kan fengsel slippes. Utdanning er noe vi ser på som utrolig viktig her i Norge :)

... Nei. Bare ... Nei.

 

Har liten tro på at dem tar deg ut fra skolen i 3 uker sammenhengende, det kan få alvorlige følger for utdanning din, får nok samfunnstjeneste istedenfor.

Fengsel slipper du nok ikke, hovedregelen ved fyllekjøring er ubetinget fengsel. Du kan dog få innvilget åpen soning eller soning med elektronisk fotlenke hvis forholdene tilsier det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...