Gå til innhold

Selvbygg: Silent Death


Anbefalte innlegg

Er vel få som synes SSD er noe som bør være med mer en meg, særskilt i en allrounrigg. Og jeg har vel ikke ytra et ord om at han ikke bør ha med SSD i et bygg som dette.

 

hehe, regner med at ANTI INTEL klanen er meg...., og det er korrekt at jeg er. Dette dog ikke for merke, men jeg er levende opptatt av alt som har med hardware å gjøre, og der hvor AMD er like god eller bedre bør en kjøpe AMD, hvorfor kan du spørre, av den enkle grunn at forsvinner AMD og Intel blir eneleverandør ja da blir det sure tider for nerder.

 

Og det gjør selvsagt ikke ting bedre at

-Intel fusker i benchmarks

-Intel bestikker for å hindre konkuranse

 

Noe de er dømt for flere plasser og også har betalt en relavtivt liten sum til AMD som kompansjon for. Men personlig driter jeg nå mest i dette. Viktigst er at vi har minimum 2 gode leverandører, og for å sørge for at det ikke blir monopolistiske tendenser, så kjøper en hos den minste, dersom det er like godt eller bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Hva mener nykommerne om valget av SSD + HDD her?

40GB SSD til OS og programmer, ca 1/3 av WD GP disk (500-1500GB etter behov) settes av som første partisjon på harddisken til større ting som spill, store programpakker som ikke får plass på SSD, og scratch-disk.

Da har jeg bestilt Intel 40gb ssd til laptopen. Tror nok dette er det beste valget med tanke på SSD til rundt 1000,- Jeg er hvertfall veldig fornøyd med 80gben i den stasjonære.

Når det kommer til harddisker så synes jeg Samsung F3 1 tb diskene gir mye for pengene. 639,- på Dustin. Stille er den også. Har selv 4 stk av de i min maskin.

Lenke til kommentar

Hehe,

 

Synes det er utmerket med konkurranse Osse.

Uten AMD hadde vi hatt helt andre produkter og priser så jeg håper de overlever, de må bare finne sin nisje.

 

Så lenge AMD er konkurransedyktig (og det er de i det nedre sjikt både med tanke på pris og ytelse) skal man selvsagt støtte dem men ikke på bekostning av kvalitet eller ytelse.

For mange er flere kjerner og ikke minst tråder det mest viktige (jeg er opptatt av det pga virtualisering) noen er opptatt av spill og da betyr ikke flerkjerne/threading noe særlig, enda.

 

Kommentaren min til valg av SSD er rett og slett myntet på det faktum at Kingston V/V+ har ytelse i det nedre sjikt, de kan ikke sammenlignes med den Intelbaserte Kingston V 40GB eller Intel's egne utgave med TRIM.

 

Skal man først kjøpe en SSD mener jeg man bør kjøpe noe som yter og da er X25-V det billigste alternativ. Deretter kommer X25-M.

De andre (Indilinx baserte) har helt OK ytelse (jeg har selv 3 stk) men de har priset seg ut.

Sporet litt av her så disse siste er ikke innenfor budsjettrammen på en slik rigg hvis man prioriterer skjermkort.

Hadde det vært mitt valg hadde det blitt en bedre SSD og heller gått ned på noe annet :)

Lenke til kommentar

Jo SSD er noe jeg er sikker på vil øke opplevd ytelse mye, jeg har tross alt vært delvis kontorotte i 20 år, utvikling av store regneark, regnskap, photoshop, databaser osv. For det meste av det jeg nevte der var det en liten merkbar forskjell mellom 1 og 2 kjerner. Begge turions. Tviler på at jeg vil merke like stor forskjell mellom 2 og 3/4 kjerner. Men en må vente på disken og i f.eks regnskapsprogram med my hdd spørringer, soleklart.

 

Så var jeg en litenskapelig gamer i masse år, her teller virkelig millisekunder, iallefall i de spill som var mine favoritter, dune2000 og general, er en et lite sekund bak pga noe som helst form for lagg, ja så taper en mot en likegod mostander som er uten lagg.

 

Edit:

 

Jeg kan med handa på hjerte si at jeg aldrig har anbefalt en AMD rigg, dersom en Intelrigg er bedre, da holder jeg kjeft, faktisk også selv om jeg ser feil med Intel bygget, det får Intel gutta rette opp :!:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Samsung spinpoint F1 1 TB er en disk som mange har. Sammenlignet med en Intel X25-V så kommer den endel etter på alt annet enn sekvensiell skriv.

 

Samsung F1 1TB

 

 

Intel X25-V

 

 

@Gullars: Oppsettet ser veldig bra ut. Jeg sitter på PII 940 selv og den yter mer enn godt nok for allsidig bruk (både spill, benching, film, surfing osv....) Du får mye kraft for pengene med det AMD oppsettet.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Osse:

 

Mener du at det skal stå en dårligere rigg en det en kan få for kr 7000,- som anbefaling ?

 

..................

 

Nei, jeg mener du skal poste et forslag som du synes er annerledes eller bedre. Kall det hva du vil, men gjerne Silent Death AMD-versjon. Argumenter gjerne for hvorfor du mener den er bedre i din post. Det vil gjøre det mye lettere for en som skal bygge PC å velge. Noen vil ha AMD, andre vil ha Intel - da får de to sammenlignbare forslag. Jeg synes det virker som om du har peil - post en anbefaling da vel. Det er ikke sånn at det bare skal være en anbefaling hver måned? Jo flere, jo bedre tenker jeg.

 

Edit:

Men post den her i hovedtråden for anbefalinger. Diskusjoner som denne tas i undertråder. Post gjerne undertråden med en gang.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1196451

 

Var det ikke det som var meningen, GullLars? At mange skulle poste anbefalinger? Håper det.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

@ Osse: Intel og AMD har faktisk klart å legge seg i helt egne baner. Det finnes ikke så mange prosessorer av ulikt merke som koster det samme, og ytelsen stiger generelt (med få unntak) desto høyere du går opp i pris. De spesialiserer seg med andre ord på forskjellige markedssektorer, samtidig som at en prisøkning eller redusering ville bety konkurranse og ødelegge for dem selv. En litt komplisert form for sunn konkurranse, som muligens kun er midlertidig. Derfor mener jeg at GullLars burde helt og holdent gå etter det han ønsker seg av egenskaper til bygget. Jeg personlig tror at når Intel Core i3 530 overklokkes til nærmere 4GHz på stock kjøling, er den en bedre valg enn den 400 kroner dyrere AMD 945.

 

Inkluderingen av SSD er akseptabelt, når prisen faktisk legger seg under 1000 kroner. Derimot vil fåtallet trenge 8GB RAM, og 450W tror jeg faktisk holder lenge for dette oppsettet. Om SpinPoint F3 er billigere enn Western Digital, så er den klart å foretrekke.

 

Så var det layout da... det får vente til en annen gang. Lykke til med tråden! :!:

Lenke til kommentar

Det vil alltids være noen som foretrekker det ene foran det andre og da er det like greit å tilfredsstille begge leirer.

 

i3 og i5 krever svært lite energi (selv når de er overklokket) så det er godt mulig å gå litt ned på PSU hvis det betyr mye i pris.

 

Synes denne riggen ser bra ut.

Lenke til kommentar
Jeg personlig tror at når Intel Core i3 530 overklokkes til nærmere 4GHz på stock kjøling, er den en bedre valg enn den 400 kroner dyrere AMD 945.

Men det er kun dersom den overklokkes såpass, noe jeg tviler på at de fleste som disse anbefalingene er rettet mot er i stand til eller har planer om å gjøre. "Out of the box" gir oppsettet slik det er nå vesentlig mer ytelse for pengene.

Det er også noen hudrelapper til å spare ved å velge et annet brikkesett, noe jeg ville vurdert. Synes det fremdeles er et relativt dyrt hovedkort i en budsjettmaskin. Jeg forventer, som sagt, ikke at kjøperne av disse maskinene er spesielt interessert i å overklokke.

Jeg er også enig i at 4GB RAM burde holde, selv med bilderedigering osv.

Lenke til kommentar

@agentspoon

 

Innlegget ditt er stort sett kun sprøyt, Intel og AMD konkurerer om de samme kundene, desverre har ikke AMD cpu'er som kan konkurere på generell ytelese i annet en gaming på toppsjiktet. Og av en eller annen grunn er Intel tydligvis ikke intresert i å konkurere i under i5-750 segmenetet. Ved i5-750 prispunktet er det intresangt dog, her kan et intel oppsett være best i noen tilfeller og AMD best i andre. I prispunkt under dette kan en sette opp en bedre AMD rigg uansett, fakta.

 

Prisforskjellen AMD 955/965 + hk med usb 3.0 og sata 6 vil tilsvare prisen på den intel 40 gb ssd disken omtrentm dette mot i5-750.

 

i3-530 overklokket er fortsatt bare en 2 kjerners og i enkeltrådsoppgaver er den god, men selv med overklokking kan den ikke nærme seg AMD phII 945 i flertrådet oppaver, her vil selv en lett overklokket 945 øke forspranget. Ta en titt på Cinbench enkeltrådet, så er dette en av de få bencher i3-530 vinner, faktisk med 11%, flertrådet taper den med over 35%.

 

Så sysmark, gaming på lave settinnger, og 100% enekeltrådet ytelse er de områder overklokking vil hjepe mot det å gjøre det samme med 945.

 

Er forresten morsomt at Tomshardware greide å brenne opp sin phii 555 "killer" allrede ved første forsøk pga overklokking, så blodklokking kommer med en risk, stor risk.

 

@gullars

 

Jeg mener det er TULL OG TØYS å sette opp en intel versjon og en amd versjon på vært prispunkt, er Intel best der, ja så si det, ikke vas med amd vs intel pga fanbois. Sett opp den beste riggen for det formålet på hvert enkelt prispunkt.

 

 

Og setter du et Intel oppsett opp..... og jeg holder kjeft, :!: , så kan du gå utifra at jeg ikke kan sette opp et bedre AMD alternativ på det prispunktet, og dokumentere at AMD oppsettet er bedre.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Kommer helt ann på overklokken, som sagt vil nok en i3 530 hevde seg med en 4ghz overklokk. Derimot stiller du et godt poeng når du sier at de aller fleste ikke overklokker, da vil AMD være bedre ja.

 

Intel forsåvidt har ganske gode strømstyrings metoder som hindrer skade på prosessoren nå for tiden, vet ikke hvordan det er med AMD. Bare å lese i Intel i7 920 tråden over hva JimRamse har prøvd med sin 920, pint den på 100 grader.

 

Angående det med kabinett: Det var ikke snakk om noe CM silo, men bare rett og slett at hvis Stillhet er viktig i dette oppsettet (Herav navnet 'silent' death) så vil de antec viftene ødelegge, selv med 3 stegs regulert hastighet, så bråker de ganske mye på laveste innstilling.

Lenke til kommentar

Når det gjelder AMD og overklokking så har de faktisk utvikliet et eget program for dette, Amd Overdrive, ikke noe bios roting, og også 1 klikks overklokkingsfunksjon som finner høyeste stabile overklokk, dette sammen med fushion, et program som slår av bakgrunnsoppaver når du skal game taler også til AMDs fordel, såvidt meg bekjent finnes ikke noe tilsvarede til AMD overdrive og fushion til Intel plattformen.

 

Når sant skal sies så ble disse program utviklet under phenom I tiden, her var AMD håpløst etter Intel desverre, phenom trenger over 3 ghz for å være på sitt beste. Men nehalm trives godt ned mot 2,5 ghz og faktisk enda lavere. Se gjerne testen på legion hardware med 597+, så ser du at det er forsvinnende lite å hente på å overklokke nehalm, i allefall i spill.

Lenke til kommentar

@OSSE (og andre som poster i tråden):

 

Hvorfor kan du ikke poste dine egne anbefalinger i hovedtråden? Du har peil nok. Her er den:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1196451

 

Jeg kan ikke se noe poeng med å begrense antall anbefalinger. Det finnes ingen ultimat anbefaling. Folk som vil bygge selv kan litt mer enn vanlige brukere, ellers ville de ikke prøvd en gang. Men de kan ikke nok til å vite alt om hva som passer sammen, derfor er det veldig fint hvis de har flere anbefalte oppsett å velge fra. Gjerne fra ulike plattformer. Kanskje de ender opp med et bygg med komponenter fra tre ulike anbefalinger. Poenget er at alle de tre ulike anbefalingene har komponenter som er bedre enn helt tilfeldige kjøp. Og ofte blir de diskutert for og i mot sånn som her. Vi kan her lage en rik katalog av anbefalte oppsett, eller vi kan findiskutere oss i hjel for å finne det ultimate oppsettet pr. 24.1.2010. En uke senere har prisene falt på et produkt, og så er oppsettet ikke lenger best.

 

Dessuten, hvis noen tilfeldigvis har et 1136-hovedkort vil de basere sitt bygg på det, uansett om AMD er bedre - og motsatt.

 

Hvorfor ikke en Roaring death? Hvilke komponenter skulle den hatt? Hva med den ultimate value PC for de som vil omkode videoer og jobbe samtidig? Det er så mange smarte folk som kommenterer i tråden her at jeg synes det er sløs av intellekt at dere ikke poster deres egne anbefalinger i stedenfor å bare fortsette å kommentere GullLars sin.

 

Jeg har bare erfaringer fra AM2+ og 775-sokkelen, ellers skulle jeg ha postet en anbefaling med en gang. Men kanskje jeg poster en dritdårlig value anbefaling med core i5 660 bare for lokke dere over i en annen tråd.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, Gullars agenda er å sett opp den beste stille allroundriggen uavhenging om det er intel, amd, nvidia osv inne i kassa til kr 7000,-.

 

hva er så vitsen med å ha beste amd, best intel osv. Enten så er et Inteloppsett til kr 7000,- eller så er et AMD oppsett best.

 

Det er derfor Gullars ber om input, ikke en masse forskjellige oppsett til samme pris.

Lenke til kommentar

Et AMD og et Intel oppsett vil ha hver sine styrker, et fungerer godt for gaming og et fungerer godt til f.eks videoredigering.

(uhyre sjelden at ett oppsett er best i absolutt alt i denne prisklassen)

 

Ser ikke noe poeng i å ha 2 tråder, det kan utmerket være 2 forskjellige oppsett i samme tråd.

Lenke til kommentar

@OSSE & Anvil

 

Det ER to tråder. Dette er en undertråd til forslag nr. 1 i hovedtråden. Se på hovedtråden før dere poster noe mer:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1196451

 

Les gjerne diskusjonen som ledet fram til at hovedtråden ble etablert:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...4203&st=640

 

Dette er et forsøk på å få tråden med anbefalinger som AgentSpoon startet til å leve videre.

 

Alle som poster forslag til selvbygg i hovedtråden etablerer en undertråd (som denne) slik at hovedtråden blir en rekke poster med anbefalinger, og ikke endeløse diskusjoner. Diskusjoner om anbefalingene tas i undertrådene.

 

GullLars får korrigere meg hvis jeg har misforstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...