Gå til innhold

Selvbygg: Silent Death


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prismessig så ofrer en SSD mot 5850, ja så har en en gamerigg, så enkelt er det.

Kan ikke du sette opp et forslag med 5850 i ca denne prisklassen som postes i hovedtråden, med en undertråd?

Så får vi kanskje en budsjett-gamer også etter hvert. Vi har jo faktisk ingen gamer-rigger enda(!).

 

Edit: Hehe, stilig side. Husker godt dune2000, men har spilt Emperor: Battle for Dune mest. Det var gode tider :)

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Prismessig så ofrer en SSD mot 5850, ja så har en en gamerigg, så enkelt er det.

Kan ikke du sette opp et forslag med 5850 i ca denne prisklassen som postes i hovedtråden, med en undertråd?

Så får vi kanskje en budsjett-gamer også etter hvert. Vi har jo faktisk ingen gamer-rigger enda(!).

 

Edit: Hehe, stilig side. Husker godt dune2000, men har spilt Emperor: Battle for Dune mest. Det var gode tider :)

 

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

 

 

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Socket AM3 3,2Ghz 8MB cache, 125W, Boxed Ubekreftet

31.01.10

 

1 175,- 1 175,-

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3

 

 

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket-AM3

AMD 770+SB710, ATX, DDR3 , USB3.0, SATA 1

 

750,- 750,-

Mushkin DDR3 4GB Blackline Black ES

 

 

Mushkin DDR3 4GB Blackline Black ES

HP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (9.9.9.24) 15

 

799,- 799,-

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

 

 

Samsung 500 GB 7200RPM S-ATA2 16MB

HD502HJ Ubekreftet

03.02.10

 

415,- 415,-

Lancool PC-K62, Miditower, Sort

 

 

Lancool PC-K62, Miditower, Sort

med sidevindu. Produsert av Lian Li 100+

 

695,- 695,-

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

 

 

OCZ StealthXStream strømforsyning 600W

20/24pin ATX/BTX/PCI Express/SATA 20+

 

589,- 589,-

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

 

 

Sapphire Radeon HD 5850 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayP Ubekreftet

01.02.10

 

2 095,- 2 095,-

 

 

Sum 5 214,-

Miljøavgift 0,-

Fraktforsikring 0,-

Frakt inkl. evt. gebyr 0,-

Mva 1 304,-

Totalt 6 518,-

 

Alt hos netshop.

Lenke til kommentar

Riggen Henrik satte opp over her, er hva jeg ville kalle optimal for 6,5 k, ingen svake ledd, selvsagt kan en diskutere psu, kabinett, men til 6,5 k får en ikke bedre ytelse out of the box.

 

Neste steg på denne riggen er til 790x chipset og 700+ psu for klargjøring for CF, men snakker vi ytelse out of the box, og en ikke tenker eyefinety, ja så kommer SSD disk først. Jeg synes rett og slett at Intels 40gb ssd hører med i en gamerigg for å begrense framdrops. Men er jo liten plass til games igjen på den da.

 

Edit :

 

Men det er inga problem å gå ned ca 400 kr uten å ofre kvalitet eller ytelse, litt rimeligere kabinett + 550 psu går fint i en slik rigg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Disse kriteriene var akkurat det som passet meg :) Bestilte alle komponentene i første post for noen minutter siden fra amentio og dustinhome fordi de to kombinert hadde alt på lager.

 

Med en Sapphire Radeon 5770 Vapor-x og en 1.5TB WD disk så ble prisen inkl frakt 7979,-

 

Kunne nok fått den noen hundrelapper billigere hvis jeg hadde vært villig til å vente på lagerstatusen til noen av varene.

 

Hvis jeg ikke får det til å fungere så kommer jeg tilbake hit og klager :p

Lenke til kommentar

Gjør det, jeg ser jeg har glemt å oppdatere for februar her, skal gjøre det i løpet av dagen.

 

Kjekt å se at noen har benyttet seg av dette.

 

Selv om det ikke er noe galt, kom tilbake hit og post hva du synes om oppsettet etter du har satt det sammen, og igjen et par uker etterpå.

Når du skal sette sammen maskinen så husk å sette SATA mode til AHCI i BIOS for å få full utnyttelse av SSDen. Når du har installert windows kan du sjekke denne posten som har en oversikt over diverse kjekke tweaks for Windows 7 med SSD. Med 4GB RAM vil jeg anbefale å deaktivere pagefile, indeksering på C, superfetch, prefetch, logging, sette en begrensning på hvor mye av C system restore kan bruke, og deaktivere animerte menyer og skygger. Om du er god teknisk kan du også med fordel sette opp en liten RAMdisk for TEMP og IE/FF cache.

Lenke til kommentar
Om du er god teknisk kan du også med fordel sette opp en liten RAMdisk for TEMP og IE/FF cache.

 

Takk for alle tips :) Har du tilfeldigvis laget en guide for å sette opp en RAMdisk også?

 

Jeg har en 36gb raptor disk liggende, men vet ikke helt hvordan jeg best kan bruke denne i maskinen. Regner med jeg får plass til de to spillene jeg skal spille (bad company 2 og qlive) på SSD'en. Hvis ikke tenkte jeg å legge bad company 2 på raptoren.

 

Kommer til å ta noen dager før jeg får varene...ser ut som bestillingen fra amentio har fått flyttet bekreftet datoen et par dager tilbake (13/2-10)

Lenke til kommentar

Det kommer an på øyet som ser vet du : = )

 

Som en disk nr to i et oppsett med SSD som systemdisk mener jeg at sekvensiell les er mer interessant enn io/Vantage-score. kom gjerne med et bedre formulert motargument : )

 

Konklusjonen min er at i dette bruksområdet - lesing av filer fra en spillinstallasjon - vil F3en hevde seg veldig bra. Og til slutt er den jo et hav billigere enn en 2 TB koloss...

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Når det gjelder oppsettet som diskuteres fra første post har jeg en betraktning i forhold til pris /ytelse. Dette vil kanskje gjelde mer for en type entusiast-budsjett-normal gamer rigg:

 

Med et litt lavere budsjett og vilje til enkel tuning vil PhenomII X2 være en joker, da Phenom X2 og X3 kan låses opp til X4 med litt hell : )

 

Ellers vil jo PhenomII X3 eller AthlonX4 kunne være alternativer til PhenomII X4 om prisen skal presses ned. Man vil likevel opprettholde flertrådytelse til en grei pris.

 

Disse momentene vil kanskje ikke umiddelbart være noe som skal inn utgangsoppsettet i førstepost men bør kunne betraktes som en mulighet for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Hvis man ser utelukkende på max throughput er Samsung bra men det er mye i en HDD som ikke dreier seg om throughput.

PCMark Vantage er en total score som baserer seg på en blanding av oppgaver, ikke bare sekvensielle operasjoner.

 

Som listen viser er det mange alternativer som scorer bedre totalt sett.

f.eks Seagate 7200.12 500GB, WD Black 1TB.

Alle disse er i nærhet prismessig.

 

Jeg sier ikke at Samsung er et dårlig alternativ, bare at man ikke må se seg blind på hva en HDD gir i maks lesing/skriving.

(det er bare en av brikkene i regnestykket for total ytelse)

 

Jeg har flere Samsung selv og har ikke noe problem med å anbefale det til sitt bruk. Det finnes imidlertid bedre alternativer når man ser på den totale ytelsen :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser hva du sier men ser du på den litt "smale bruken" jeg skisserte opp ? Må bare kverulere for jeg har en følelse av at du svarer for litt videre bruk enn jeg svarte for : = )

 

Og jeg er forøvrig helt enig med deg at det finnes bedre alternativer, men da som systemdisk. En disk nr to slik som jeg har forstått det får ikke operativsystemets høye io-belastning og dermed vil man kunne se mer isolert på leseytelse (flisespikkeri: )

 

Hos Toms var det et punkt under diskcharts'en hvor også minimum read throughput var den beste for F3 - over 2GB diskene

Endret av torfinns
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tenkte jeg bare skulle si fra her at pc'en er satt sammen og kjører nå Windows 7 enterprise. Det hele gikk veldig fint og jeg er fornøyd så langt. Lydnivået er veldig lavt på idle, nesten lydløst. Fant ut her om dagen at man merker når vifta drar på ved spilling (så lenge man ikke har på headset). Kjører nye Bad Company 2 på nesten maks uten problemer. SSD'en fungerer utmerket og OS'et er veldig responsivt. Skal prøve å få mer ytelse ut av SSD'en, men det tar jeg en annen plass.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle si fra her at pc'en er satt sammen og kjører nå Windows 7 enterprise. Det hele gikk veldig fint og jeg er fornøyd så langt. Lydnivået er veldig lavt på idle, nesten lydløst. Fant ut her om dagen at man merker når vifta drar på ved spilling (så lenge man ikke har på headset). Kjører nye Bad Company 2 på nesten maks uten problemer. SSD'en fungerer utmerket og OS'et er veldig responsivt. Skal prøve å få mer ytelse ut av SSD'en, men det tar jeg en annen plass.

Med 5770? Holder på å laste ned BF:BC2

Lenke til kommentar

Fint å høre rey, ta en tur innom SSD-tråden og SSD-benche tråden for hjelp med å tweake SSDen.

Jeg ser jeg glemte å oppdatere for februar, og har vært uten nett siden tirsdag nå i mars, men det kommer en refresh.

 

Om noen uker eller et par månder må du gjerne komme tilbake og dele erfaringer med bygget.

Nesten lydløs til vanlig med noe lyd fra skjermkort under gaming er nøyaktig hva som er å forvente, men siden "alle" bruker headset når man gamer på PC hører man ikke noe til det.

Selv har jeg et 4870x2 som har spist hybelkaniner og må opp på 80-90% vifte når jeg gamer (1920x1200 med alt på max...) men plages ikke nevneverdig av støy pga headsettet (bare litt når det er intens action i FPS spill og skjermkortet går til 100% vifte).

Lenke til kommentar

Hei. Vurderer sterkt et oppsett som anbefalt her. Forstår at SSD er essensielt for rask respons i "daglig bruk" er er derfor svært interessert i det. Det jeg lurer på er om 40 GB er nok om man ikke gjør diverse endringer: tweaks etc, som jeg personlig ikke har noen greie på?

Tenker da på bruk til kun win7 og evt. andre nødvendige programmer (eks. inkl. office 2007) og ikke spill på SSD-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...