Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan har folk råd?


Gjest Guest_eisomlurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest*eisomlurer
Om dere får skattesmell så er det mest sannsynlig ikke satt opp rett beregning på skattekortet ditt, hans eller begges.

 

Skattekontoret tar utgangspunkt i fjorårets ligning når nytt skattekort skal sendes ut, med korrigering for normale renteendringer og lønnsøkninger. Om man for eks tjener mer enn hva skattekontoret forventer så ender man ofte opp med å betale mindre i skatt enn hva man skulle ha gjort, og man får baksmell.

 

I deres tilfelle for eks så får dere større rentefradrag for 2009 enn hva skatteberegningen tar høyde for. Dermed får dere økt fradrag. Men, samtidig får dere også kanskje økt formue, som gir mer skatt igjen.

 

Det er derfor dette med ligning er viktig å følge med på, og ikke minst sjekke skattekortene i januar før man leverer de inn, så man kan korrigere det og få tilsendt nytt. Ikke minst er det like viktig å få korrigert skattetrekket i løpet av året når større endringer kommer i økonomien.

Jeg skulle ønske jeg forsto mer av skattefradrag og skatt,

det burde arrangeres kurs for å lære å forstå ligningen, jeg syns det er fryktelig vanskelig å forstå seg på, for jeg skjønner ingen ting og får helt angst av hele greia:)

Hva betyr det at vi får større rentefradrag for 2009 enn hva skatteberegningen tar høyde for? og økt fradrag, jeg forstår ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg er ingen ekspert, og føler eg må lære hele systemet på nytt hvert år når ligningen kommer.

 

Men, med fare for å generalisere eller feilinformere så fungerer det noelunde slik:

- man avtaler ei viss lønn med arbeidsgiver som godtgjørelse for arbeidet man gjør.

- av dette så trekker man fra fradrag man har krav på og minstefradraget.

- summen man ender opp med så er alminnelig inntekt og skal skattes av.

 

Så om man får økt inntekt så skal man skatte mer, mens om man får økt fradrag skal betale mindre skatt. Om dere for eks har 100k i rentefradrag for 2009 så kan du trekke 28% av 100k av på inntekten, og på den måten skal du betale mindre skatt(siden du får lavere bruttoinntekt).

 

Så, skattekortet du får ved begynnelsen av året er basert på hva skatteetaten tror dere har av inntekt og fradrag. Derfor kan skatteprosenten(eller tabellen) dere får være feil, og dermed få baksmell.

Lenke til kommentar
*Snip*

Om de har en flott bil, så ikke bli lett imponert over det. Da er det sikkert bare en leasingbil, dvs at de ikke eier bilen engang. Altså er det i praksis ikke annet enn en fornem leiebil som de får lov til å disponere. Litt kult er det å ha en Maserati/Bentley stående i garasjen, men det er også litt patetisk da du egentlig ikke har råd til å kjøpe den bilen. Liksom bare later som du eier den.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
*Snip*

Om de har en flott bil, så ikke bli lett imponert over det. Da er det sikkert bare en leasingbil, dvs at de ikke eier bilen engang. Altså er det i praksis ikke annet enn en fornem leiebil som de får lov til å disponere. Litt kult er det å ha en Maserati/Bentley stående i garasjen, men det er også litt patetisk da du egentlig ikke har råd til å kjøpe den bilen. Liksom bare later som du eier den.

Nå er vel det å lease bil akkurat like dyrt (om ikke dyrere) som å kjøpe når man tenker på månedlige utgifter og det er jo det som er viktig.

Lenke til kommentar

Som noen er inne på her så er vel kanskje den viktigste faktoren til å ha 'god råd' når man er voksen rett og slett hvilket utgangspunkt man har fått fra slektninger/foreldre. Arver man mye eller har foreldre som spytter i betydelige summer når man skal inn på boligmarkedet lever man i en helt annen verden enn om man må jobbe seg opp penger til alt selv.

 

Jeg har en kamerat som tjener noe mindre enn det jeg gjør, men han lever utrolig fett i forhold til meg. Han har 2-3 bra ferier i året, en bra bil, går mye ut og spiser +++. Årsaken er hovedsaklig at han arvet en relativt stor bolig og dermed har bodd 'gratis' i mange år. Hans månedlige utgifter (billån, strøm, telefon osv.) er neppe mer enn 4-5000 i verste fall. Mine månedlige utgifter er over 15.000 alt i alt før jeg begynner å bruke penger på mat og moro.

 

Man kan ha mye moro for 120.000 ekstra i 'lommepenger' i året. :)

 

Som jeg pleier å si; jeg ville mye heller tjent 300.000 i året og ha minmalt med faste utgifter pga. arv eller lignende enn å tjene 500.000 men å måtte betale bolig selv. Ytre faktorer som arv, foreldre som stiller opp og spytter i penger til boligkjøp o.l. er (dessverre for oss som ikke har sånt) så utrolig mye viktigere enn hva man faktisk tjener.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Det er en dyr form for leiebil, men fremdeles rimeligere enn å punge ut med 2,5mill for å eie, da man sjelden har en leasingbil særlig lenge. Bakdelen er at du ikke eier bilen og kan derfor ikke selge den for å få noen kroner tilbake, men fordelen er at du kan bytte bil hyppigere. Det kan man selvsagt med bilene man kjøper også, men når man kjøper en bil så planlegger man gjerne å ha den lenger enn 2år.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Det er en dyr form for leiebil, men fremdeles rimeligere enn å punge ut med 2,5mill for å eie, da man sjelden har en leasingbil særlig lenge. Bakdelen er at du ikke eier bilen og kan derfor ikke selge den for å få noen kroner tilbake, men fordelen er at du kan bytte bil hyppigere. Det kan man selvsagt med bilene man kjøper også, men når man kjøper en bil så planlegger man gjerne å ha den lenger enn 2år.

Hvorfor tror du det finnes leasingfirmaer... fordi noen er snill og skal gi andre mulighet for biler de ikke har råd til?

 

Eller tror du kanskje det er for å tjene penger?

 

Når du leaser en bil skal du betale en kontantsum + månedlig leie. Du skriver kontrakt i en forhåndsbestemt leieperiode og når den er over må du levere inn bilen eller kjøpe den ut. Denne perioden er typisk 3 år.

 

La oss ta for oss 2 personer som skaffer akkurat samme bil... den ene leaser og den andre kjøper.

 

Etter 3 år selger den ene personen bilen på bruktmarkedet mens han som leaset leverer bilen inn.

 

Hvem tror du har betalt mest?

 

Nemlig han som leaset... han har ikke bare betalt verditapet på bilen ++ men også lønningene til de som leaser ut bilene.

Lenke til kommentar

Det er helt riktig SLIguy. En annen bakdel er at man må betale alle utgiftene inkl. reparasjoner på en bil man ikke eier, men det kan også være en fordel, for hvis man bytter bil ofte nok (hvert 2. år f.eks.) så dekkes jo alt av servicer etc som regel av garantien. Da er kanskje ikke prisen så ille sammenlignet med å eie.

 

Til ettertanke vet vi jo alle hva som skjedde i Island...

Lenke til kommentar

Noe som ikke er nevnt her er økningen i boligmarkedet.

 

Etter den markante økningen i slutten av 2003 og frem til for et års tid siden, vil de som har eid samme bolig ha en bedre økonomi enn de som har gått inn i markedet de siste to - tre årene.

 

Og ha et lån på 1,5 million er som kjent mindre enn de som gjerne har 4-5 millioner for tilsvarende bolig kjøpt i den siste tiden.

Lenke til kommentar

Til Trådstarter. Denne undringen har jeg også hatt mange ganger. Har sett familier kjøpt det meste og reist på flotte ferier. Dette har jeg følt ikke stemmer opp mot det de tjener og at jeg ikke har hatt råd til et slik ”kjøpeliv”. Men etter mange års erfaring er det ikke alltid de med finneste klær, fineste bil, etc. som har den beste økonomiske styringen. I mange tilfeller er det banken som ”eier” dem.

 

Nå ca. 20 år etter jeg kjøpte min første bolig (er jeg ”gammel”) er denne nesten nedbetalt, har formue på skatteseddelen (betyr likevel lite), bruker mye på reise (med tenåringer koster det litt) og har veldig stor økonomisk frihet. Dette på grunn av at jeg og min familien har vært nøktern og denne friheten har ikke de som før levde et ”kjøpeliv”. Derfor er min oppfordring at du bør være litt nøktern når du er ung slik at du får den økonomiske friheten når du blir eldre og særlig når barna blir tenåringer. Så stå på med nøkternheten og hev deg over kjøpepresset.

Lenke til kommentar
Det er en dyr form for leiebil, men fremdeles rimeligere enn å punge ut med 2,5mill for å eie, da man sjelden har en leasingbil særlig lenge. Bakdelen er at du ikke eier bilen og kan derfor ikke selge den for å få noen kroner tilbake, men fordelen er at du kan bytte bil hyppigere. Det kan man selvsagt med bilene man kjøper også, men når man kjøper en bil så planlegger man gjerne å ha den lenger enn 2år.

Hvorfor tror du det finnes leasingfirmaer... fordi noen er snill og skal gi andre mulighet for biler de ikke har råd til?

 

Eller tror du kanskje det er for å tjene penger?

 

Når du leaser en bil skal du betale en kontantsum + månedlig leie. Du skriver kontrakt i en forhåndsbestemt leieperiode og når den er over må du levere inn bilen eller kjøpe den ut. Denne perioden er typisk 3 år.

 

La oss ta for oss 2 personer som skaffer akkurat samme bil... den ene leaser og den andre kjøper.

 

Etter 3 år selger den ene personen bilen på bruktmarkedet mens han som leaset leverer bilen inn.

 

Hvem tror du har betalt mest?

 

Nemlig han som leaset... han har ikke bare betalt verditapet på bilen ++ men også lønningene til de som leaser ut bilene.

 

Nja, jeg vet ikke om ting er annerledes i danmark eller ei, men der har jo leasingmarkedet eksplodert.

 

Koster det mer i leasingutgifter på 3 år enn verditapet på en tilsvarende bil? Hvis verditapet er større, så lønner det seg vel å lease.. iallefall om alle servicer og slikt er inkludert i leasingavtalen.(Skjønt mange nybiler kommer jo med X antall år gratis service...)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Koster det mer i leasingutgifter på 3 år enn verditapet på en tilsvarende bil? Hvis verditapet er større, så lønner det seg vel å lease.. iallefall om alle servicer og slikt er inkludert i leasingavtalen.(Skjønt mange nybiler kommer jo med X antall år gratis service...)

Hvis verditapet er større enn hva du betaler... hva er det da leasingfirmaene lever av?

 

Desverre lever vi ikke i en eventyrverden, ting koster og leasingfirma kan man rett og slett se på som ett ekstra ledd før varen kommer til forbruker.

Lenke til kommentar

Leasingfirma (ofte drevet av merkets importør uansett) har lettere for å få rabatter i forhold til hva vi som forbrukere betaler - ikke ett ukjent fenomen.

 

Det kan lønne seg i Danmark, vet ikke om det samme gjelder her i Norge (sannsynligvis ikke ettersom leasingmarkedet ikke er like utviklet som i DK) - spørsmålet er om det er dit vi utvikler oss..

http://www.erhvervsbladet.dk/transport-log...g-lease-din-bil

Lenke til kommentar
Gjest Gjest*eisomlurer
Som noen er inne på her så er vel kanskje den viktigste faktoren til å ha 'god råd' når man er voksen rett og slett hvilket utgangspunkt man har fått fra slektninger/foreldre. Arver man mye eller har foreldre som spytter i betydelige summer når man skal inn på boligmarkedet lever man i en helt annen verden enn om man må jobbe seg opp penger til alt selv....

 

Ja her er du nok inne på noe tror jeg, vi har ennå ikkke arvet noe og det vi til slutt kanskje måtte arve blir nok ikke mye.. .

 

Og vi fikk ikke kjøpt før bolig prisene skjøt til værs. Vi betaler derfor Ja noe sånt som 11/12 tusen per måned i boligutgifter, men det er da bede enn å leie. :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Gjest*eisomlurer
Noe som ikke er nevnt her er økningen i boligmarkedet.

 

Etter den markante økningen i slutten av 2003 og frem til for et års tid siden, vil de som har eid samme bolig ha en bedre økonomi enn de som har gått inn i markedet de siste to - tre årene.

 

Og ha et lån på 1,5 million er som kjent mindre enn de som gjerne har 4-5 millioner for tilsvarende bolig kjøpt i den siste tiden.

 

Ja dette er det nok noe i også ja utrolig gøy når man hører fra naboer at leiligheten du kjøpte for nesten et par millioner, kjøpte de for 7 år siden til 800 000 :thumbup: Men sånn er det bare ;)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest*eisomlurer
*Snip*

Om de har en flott bil, så ikke bli lett imponert over det. Da er det sikkert bare en leasingbil, dvs at de ikke eier bilen engang. Altså er det i praksis ikke annet enn en fornem leiebil som de får lov til å disponere. Litt kult er det å ha en Maserati/Bentley stående i garasjen, men det er også litt patetisk da du egentlig ikke har råd til å kjøpe den bilen. Liksom bare later som du eier den.

 

Nei, det er nok ikke bil jeg tenker på så mye. Men dette med leasing har jeg heller aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest*eisomlurer
Til Trådstarter. Denne undringen har jeg også hatt mange ganger. Har sett familier kjøpt det meste og reist på flotte ferier. Dette har jeg følt ikke stemmer opp mot det de tjener og at jeg ikke har hatt råd til et slik ”kjøpeliv”. Men etter mange års erfaring er det ikke alltid de med finneste klær, fineste bil, etc. som har den beste økonomiske styringen. I mange tilfeller er det banken som ”eier” dem...

 

Ja, det du sier er fornuftig, men jeg føler alikevel at banken eier oss mer enn dem, men jeg vet jo ikke om detaljene i deres økonomi, men de virker slett ikke stressa drar på kino som bare det...

Vi har ingen forbrukslån og bruker ikke kredittkort, men en ting er jo også at vi måtte starte fra scratch for tre fire år siden på mange måter og har derfor ikke hatt det enkelt har måtte spinke og spare og ha skikkelig kontroll på alt i årevis for bare å ikke gå i minus.

Det kan bli litt kjedelig for barna mine å stadig høre, nei vi har ikke råd til kino, nei vi kan ikke kjøpe "det alle har og gjør" og vi kan ikke ha sånne flotte bursdagsfester, vi må kjøåe ski, eller betale rørlegger, eller betale hobbyer etc. Men de er heldigivis ganske forståelsesfulle.

Og jeg har alltid passet på at selv om det er dyrt og vi ikke har råd til det, så har de en hobby, så jeg må innrømme at kankskje det er der en del av pengene går.

Hvorfor kan det ikke være slik som i USA og Storbritannia at viser man at man er flink så får man drive idrett og hobbyer gratis via skolen, bli tatt opp i et team? Her til lands er alt sånt så dyrt.

Lenke til kommentar
Gjest arne arnt
Hvor mye har dere i måneden?

 

Kan hende de prioriterer feil. Hvis de har arvet eiendeler kan det hende de lever på det, for eksempel hytte eller hus.

 

Hvordan er det mulig å minimum tjene tre ganger minstelønn og alikevel føle at man ikke tjener nok til å kjøpe klær osv?

 

Å jo vi har vel litt over 40 000 i måneden, sykt men bare regninger kan ta 30 000 fra oss, vi må jo betale hus,bil, sfo, barnehage, telefon, kommunale avgifter, strøm, studielån, mat, internett, reparasjoner, tannlege og legebesøk og alt mulig nødvendig, så det går ann å ikke ha noe igjen. På mat bruker vi kanskje rundt 1000 til 1400 i uka (er det mye?)

 

Jeg går bare i hullete jeans og sko som er tre år gamle og lekker lol.

Vel det står da vel ikke så dårlig til med dere, etter regninger og mat så burde dere sitte med rundt 10k til å bruke på diverse ting etter det du beskriver så kan ikke helt se hva problemet er.

tannlege er vel neppe noe du drar til hver måned? studielån og som regel strøm er ting som ikke betales hver måned

Lenke til kommentar
Det er en dyr form for leiebil, men fremdeles rimeligere enn å punge ut med 2,5mill for å eie, da man sjelden har en leasingbil særlig lenge. Bakdelen er at du ikke eier bilen og kan derfor ikke selge den for å få noen kroner tilbake, men fordelen er at du kan bytte bil hyppigere. Det kan man selvsagt med bilene man kjøper også, men når man kjøper en bil så planlegger man gjerne å ha den lenger enn 2år.

Hvorfor tror du det finnes leasingfirmaer... fordi noen er snill og skal gi andre mulighet for biler de ikke har råd til?

 

Jeg tror ikke de gjør det for å være snille med noen, men det er bedre å heller lease bilen istedet for at den bare blir stående i showroomet over lang tid. Så får man i det minste noen kroner i kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...