Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan har folk råd?


Gjest Guest_eisomlurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest*eisomlurer
Hvor mye har dere i måneden?

 

Kan hende de prioriterer feil. Hvis de har arvet eiendeler kan det hende de lever på det, for eksempel hytte eller hus.

 

Hvordan er det mulig å minimum tjene tre ganger minstelønn og alikevel føle at man ikke tjener nok til å kjøpe klær osv?

 

Å jo vi har vel litt over 40 000 i måneden, sykt men bare regninger kan ta 30 000 fra oss, vi må jo betale hus,bil, sfo, barnehage, telefon, kommunale avgifter, strøm, studielån, mat, internett, reparasjoner, tannlege og legebesøk og alt mulig nødvendig, så det går ann å ikke ha noe igjen. På mat bruker vi kanskje rundt 1000 til 1400 i uka (er det mye?)

 

Jeg går bare i hullete jeans og sko som er tre år gamle og lekker lol.

Vel det står da vel ikke så dårlig til med dere, etter regninger og mat så burde dere sitte med rundt 10k til å bruke på diverse ting etter det du beskriver så kan ikke helt se hva problemet er.

tannlege er vel neppe noe du drar til hver måned? studielån og som regel strøm er ting som ikke betales hver måned

Ja det er sant faktiksk når jeg regner på det, (jeg måtte nesten sjekke, fordi vier så ofte helt på nesten 0 til slutt), det smerter meg dog å vinke farvel til over 30 tusen i regninger hver måned, men vi tar alltid regninger først. Etter regninger mat og bensin (burde)vi ha igjen ca. 8000. Nå i det siste har vi vært i ubalanse, Vi kjøpte bolig måtte ordne med møbler og hvitevarer. med relativt liten budjett med oppsparte penger, samtidlig skulle det feires 3 barnebursdager, så tok det flere måneder før vi fikk husleie regningene fra borettslaget, og vi måtte ut med over 10000 på en gang til jul, og jul måtte jo feires det også, samt at i januar måtte vi fortsatt etterbetale 1, og derfor 2 husleier for å være ajour. Nå er vi endelig Ajour. Men så røk varmtvannsberederen i den nye boligen, og det ble en regning på over 10000 det også, og nå blir det selvsagt EU kontroll på bilen og blir sikkert over 10 000 der også, i tillegg røk vaskemaskina og den måtte vi da bare få på avbetaling.Så jeg vet at i allefall flere måneder i sikte så blir vi fullstendig blakke :) Men vi skal nok overleve :)

En ulykke kommer sjelden alene, sies det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke de gjør det for å være snille med noen, men det er bedre å heller lease bilen istedet for at den bare blir stående i showroomet over lang tid. Så får man i det minste noen kroner i kassa.

Tror du virkelig ikke de har biler satt av til begge deler?

 

Saken er vel at en bil taper seg ca 40% - 45% de 3 første årene og da er du tvunget til å betale hele verditapet (+ litt mer) på 3 år og med kontantsum og månedlige kostnader blir bilen dyrere de første tre årene enn om du kjøpte bilen.

 

Så de som ikke har råd til fin bil har da heller ikke råd til å lease bilen....

Lenke til kommentar
Det tok sannelig lang tid å tenke ut det svaret Nasciboy.

Ja... tenker litt tregt.

 

Edit:

Forskjellen på meg og deg er vel at jeg sjekker litt opp først... går du på finn.no og sjekker ukt 3-4 år gamle biler går de for ca 60%-65% av ny pris.

 

Kaster ihvertfall ikke ut verdiløse kommentarer som dette:

 

Jeg tror ikke de gjør det for å være snille med noen, men det er bedre å heller lease bilen istedet for at den bare blir stående i showroomet over lang tid. Så får man i det minste noen kroner i kassa.

Hahaha...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Noen fordeler må det være siden noen velger å lease en bil, eller hva?

Fordelen er vel at du slipper å styre med salg hvis man kun skal ha bilen i 3 år.

 

Ikke alle får lån heller så de blir nødt tilå lease, det er ikke dermed sagt det er billigere.

 

EDIT: Svar nå med en litt seriøs tone tilbake, du er en voksen gutt Nasciboy.

Hvis du mente tonen jeg svarte med i sted var det kun en konsekvens på svarene dine. Har de en seriøs tone eller hva synes du selv:

 

Jeg tror ikke de gjør det for å være snille med noen, men det er bedre å heller lease bilen istedet for at den bare blir stående i showroomet over lang tid. Så får man i det minste noen kroner i kassa.
Det tok sannelig lang tid å tenke ut det svaret Nasciboy.
Lenke til kommentar

Det var absolutt ikke meningen å såre, jeg bare hadde ventet en litt raskere respons enn jeg fikk. Burde kanskje lagt til en smiley for å gjøre det helt klart jeg jeg ikke mente vondt; ;P

 

Dersom vi skal tilbake til topic; Så er det greit å huske at det er flere som får en god porsjon midler i form av arv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Det var absolutt ikke meningen å såre..

Ingen er såret her men må jo påpeke det når du selv ber meg holde en seriøs tone, da kan det være en ide å se på egne innlegg først. Det mest useriøse innlegget var likevel det siste, tror du virkelig selv på at leasede biler tas rett fra "showrommene"?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det var bare en figure of speech. Alle biler kan leases for dem som ønsker/etterspør et slikt alternativ uavhengig om de står i et showroom eller i en garasje. Dersom du trodde jeg mente at man har masse å tjene på å lease, så har man ikke det. I hvertfall ikke som privat, der er det heller dårlig. Som bedrift kan det være noe å hente rent økonomisk slik jeg har forstått det, men det er avlikevel ikke mye å hente. På bedriften kan man vel trekke fra en viss sum på skatten om jeg forstått riktig.

 

Jeg har ikke direkte sagt meg uenig med deg Nasciboy, du har flere gode poenger og jeg må si meg enig i dem, at du har riktig.

 

 

Unnskyld at jeg påpeker det, men du har noen kommentarer som lett kan tolkes useriøse, slik som; "...Tror du virkelig.../ ...Tror du virkelig de gjør det for å være snille.../ ...Tror du virkelig de ikke har andre biler..." Etc. Blir egentlig litt kverulerende kommentarer som skal oppfordre/provosere frem en hissig og kanskje ufin diskusjon. Jeg har gjort mitt beste for å holde meg unna en slik tone.

 

Til sist har du et par kommentarer som ikke kan tolkes begge veier, disse har ikke annet enn vond hensikt. Jeg tar sikte på kommentarene som; "...Hahaha!.../ ...Forskjellen mellom deg og meg...". Der er det ikke tvil om hva hensikten har vært. At mitt ene innlegg kan tolkes begge veier forstår jeg, og det var uheldig/beklagelig fra min side. Dog hadde du et par kommentarer som rett og slett var ment å være stygge.

 

 

 

Nå kan vi godt avslutte leasing-diskusjonen og gå tilbake on topic for min del.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer vel an på prioriteringer også tenker jeg. F.eks prioriterer vi reiser foran andre ting. Vi har ikke bil, vi røyker ikke og vi drikker sjeldent alkohol. Spiser ikke ofte ute, og vi kjøper ofte mat til kampanjepris og går etter de billige merkene som er å finne i butikkhyllene. Vi holder oss til faste ukeplaner ift mat og vi kjøper ikke inn masse unødvendige ting. Vi benytter også reisene våre til å kjøpe inn mat billig. I tillegg jobber jeg mye ved siden av studiene, noe som gjør det enklere for vårt vedkommende.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen. Jeg og kona tjener godt nok, men når banken, borettslaget, lånekassen, barnehagen, strøm, bensin, mat, forsikring er betalt, da blir det salg når det er snakk om klær.

 

Vær strukturert mtp mat - handle stort og sjelden. Snarturene innom butikken på sulten mage dag etter dag øker hvertfall vårt matbudsjett betydelig.

 

Kjøp av fritidsutsyr etc.Jeg har som prinsipp å aldri betale full pris for en vare, det være seg fluestang, ski, reiser o.l. Det er utrolig mye å hente på å handle dette utenom toppsesong, eller i god tid før du skal reise.

 

Bevissthet i forhold til bruk av strøm/oppvarming. Her er det lapper å spare. Slå av lys rom en ikke bruker, litt kortere dusj, reduser tempraturen på varmtvannsberederen med noen grader - alle monner drar.

 

Økonomisk planlegging er essensielt. Samme trekk hver måned, også i den måneden som en ikke betaler i barnehagen.

Skill ut kontoer som brukes til hhv mat og andre utgifter. Det gir deg god oversikt. Selv om økonomien er stram, begynn med å spare opp et lite beløp hver måned som dere kan ha i bakhånd til å håndtere uforutsette utgifter som f.eks en ødelagt hvitevare.

 

Lag mat fra bunnen av om dere har tid.

 

Til syvende og sist handler det om god planlegging.

Lenke til kommentar

Mannen min og jeg har tilsammen ca 69000 utbetalt i mnd, sammenlignet med et vennepar av oss tjener vi dobbelt så mye i mnd, men lever "fattigere" enn dem. Altså, vi har penger i banken og lever normal, men de svir av kredittkort og styrer på for å opprettholde en fasade i vennekretsen vår.

 

Som det ble nevnt over i tråden havner disse menneskene raskt på TV3 :p

Vi som klarer å styre oss vi lever videre i fred og ro :)

 

Slapp av trådstarter, det er bedre å være nøktern og leve lenge enn å leve en løgn og at alt går til helvete etter en stund...

Lenke til kommentar

Kan trekke fram litt småtips jeg også. Noen er allerede nevnt som disse snarturene innom butikken. Husker jeg en måned klarte å holde meg unna kjøp av småting (sjokolade, halvliter cola, baguette på Narvesen osv) og det var faktisk en særdeles betydelig sum som var spart den måneden der.

 

Du nevnte en del ting som dukka opp uforutsett. Men noen av det var også forutsett som regningene fra borettslaget; selv om regningen ikke kom hver måned, visste dere vel fortsatt hva månedsutgiftene skulle ha vært?

 

Når det gjelder bil, er det et par relativt enkle ting man kan lære seg som fort sparer noen tusenlapper i verkstedregning. Skifte lyspærer, tennplugger, olje/ oljefilter, luftfilter, batteri mm. er ikke så vanskelig. Man kan også kjøre EU-kontrollen noen måneder før fristen (4 måneder er det vel). Da har dere god tid på å fikse opp i feilene som blir funnet og har man god tid, kan det gjerne bli billigere også.

 

Finn.no og loppemarkeder kan være en fin måte å skaffe billige ting som møbler på. Ikke bare er det billig, men man kommer ofte over fine ting som ikke er så lett å få tak i nytt fordi butikkene har bestemt at den stilen skal ikke være på mote denne sesongen.

 

Det er ikke lett, sliter sjøl med å holde igjen forbruket hver måned, men med struktur går det. Og har dere 8000,- igjen hver måned etter at faste ting er betalt, er det faktisk ikke så galt. Det er over 250,- dagen det. Prøv å sette av 3000,- hver måned til uforutsette utgifter. Når den kontoen når en anselig sum, kan dere jo bruke det som blir "til overs" på en velfortjent ferie f.eks. :) Banker som lar deg opprette kontoer selv, er fine og bruke her; bare opprett en ny konto for hvert formål.

Lenke til kommentar

I frykt for å virke "høy på pæra" tar jeg likevel sjansen på å skrive dette innlegget og satser på at det blir ikke blir oppfattet feil. Jeg vet at flere av vennene våre ser på oss som "vellykkede", tror vi har god råd og lurer på hvorfor/hvordan vi har det greit økonomisk når de ikke har det, som mener de gjør så godt de kan.

 

Vi er et forholdsvis ungt samboerpar. Han jobber, jeg er student. Eier leilighet i utkanten av sentrumsområdet i Trondheim. Har hytte og campingvogn. Har ok bil, kjøper i disse dager "ny" ekstra-bil til ca. 300K. Har greit innredet leilighet, mye nytt og forholdsvis dyrt teknologisk utstyr, bytter ofte ut. Reiser på flere ferier hvert år. Spiser ofte ute. Kjøper ofte nye klær/sko. Dette er ting jeg vet folk "reagerer" på.

 

Dette stemmer jo forsåvidt, men grunnen til at vi har det slik er sikkert en annen enn folk tror. Vi har bare 20-25K i mnd. Siden jeg er student (privatist, uten studielån/stipend) og jobber sporadisk deltid har vi i realiteten kun hans lønn. Med ny bil har vi bare litt under 1,2 mill i lån (kjøpte leiligheten billig og pusset opp selv). Hytta og campingvogna har vi fått av foreldre. Jeg har brukt/bruker masse tid på å innrede leiligheten smakfullt, men billig. Det meste av teknologisk utstyr (vi har bl.a 10 pc'er i huset - spill pc'er, mediasenter, server, laptops, gjestepc'er, lol) får vi/har vi fått fra jobben (jobber innen IT). Vi prioriterer reiser, men bruker mye tid på å planlegge slik at det blir billigst mulig. Har skrudd opp trekkprosenten på skatt for å sørge for å få tilbake litt ekstra til sommerferie (minimum 20K). Prioriterer ting som å spise ute. Kjøper klær/sko utelukkende på salg/nedsatt pris.

 

Vi er også flinke til å planlegge innkjøp av mat, handler stort og billig. Ingen småhandling- det blir fort dyrt! Sjekker nøye hvor vi kan få gode/billige avtaler på strøm, forsikringer o.l. Passer på å ikke bruke penger på unødvendig små ting som ofte blir mye etterhvert. Bruker sparepærer og sparer så mye strøm vi kan.

 

Det tar fort litt tid å tenke over forbruk, men når man kommer inn i det går det av seg selv. Vi har rett og slett vært nødt til å gjøre alle disse tiltakene hvis vi skal ha et "normalt" liv.

 

Edit; vi forsøker også å spare så mye vi kan hver mnd. Om det bare blir en 500-lapp så hjelper det i alle fall om det skulle dukke opp noe uforutsett.

Endret av Penance
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...