Gå til innhold

TAF eller elektro? Mitt store valg...


Rgr00n

Anbefalte innlegg

Hei, da er tiden snart inne for å søke videregående skole :)

 

Det er 2 linjer som eg har hoved-interesse for. Det er TAF Måløy videregående skole, Teknikk og industriell produksjon, og Elektro på Florø videregående skole. Eg setter Elektro høyst, for eg har en over gjennomsnittelig interesse for Elektronikk, men ser jo at TAF tilbudet blir som å skyte gullfuglen. Ettersom dem starter opp for 2. gang i høst, så er ikke kravene/etterspørselen like stor som det kommer til å bli senere.

 

Så på dette med TAF, og det er eg interessert i, og ville uten tvil valgt det, men dette innebærer jo kun HS og TIP. Dette er fag som eg ikke er SÅ veldig interessert i, men TIP ville klart vært best uansett. Sjekket hva du kunne få med TAF'en, men tar eg ikke feil, så er det bare Kjøretøy og Maritimt som de praktiserer der. Noe som eg ikke er interessert i å utdanne meg innen. Man har 2 dager med lærling og 3 dager med teori, noe som hørest veldig bra ut.

 

Igjen, så er det Elektro jeg er er "født for", så eg lurer på hva som ville være det beste valget for meg. Det fine med TAF er jo at man får spesiell studiekompetanse, fagbrev og lønn i samme slengen. Men igjen så brenner eg ikke direkte for TIP.

 

Takker for all hjelp på forhånd

 

(Skriver til vanlig nynorsk, men prøvde mitt beste på å skrive bokmål) :ohmy:

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, da er tiden snart inne for å søke videregående skole :)

 

Det er 2 linjer som eg har hoved-interesse for. Det er TAF Måløy videregående skole, Teknikk og industriell produksjon, og Elektro på Florø videregående skole. Eg setter Elektro høyst, for eg har en over gjennomsnittelig interesse for Elektronikk, men ser jo at TAF tilbudet blir som å skyte gullfuglen. Ettersom dem starter opp for 2. gang i høst, så er ikke kravene/etterspørselen like stor som det kommer til å bli senere.

 

Så på dette med TAF, og det er eg interessert i, og ville uten tvil valgt det, men dette innebærer jo kun HS og TIP. Dette er fag som eg ikke er SÅ veldig interessert i, men TIP ville klart vært best uansett. Sjekket hva du kunne få med TAF'en, men tar eg ikke feil, så er det bare Kjøretøy og Maritimt som de praktiserer der. Noe som eg ikke er interessert i å utdanne meg innen. Man har 2 dager med lærling og 3 dager med teori, noe som hørest veldig bra ut.

 

Igjen, så er det Elektro jeg er er "født for", så eg lurer på hva som ville være det beste valget for meg. Det fine med TAF er jo at man får spesiell studiekompetanse, fagbrev og lønn i samme slengen. Men igjen så brenner eg ikke direkte for TIP.

 

Takker for all hjelp på forhånd

 

(Skriver til vanlig nynorsk, men prøvde mitt beste på å skrive bokmål) :ohmy:

 

 

Jeg går elektro vg1 nå, og synes dette er veldig kjekt! Man får jo også en del muligheter på vg2. Data og elektronikk(pc, antenner, dørtelefoner osv.) , Elenergi ("Vanlig Elektriker"), Automatisering (Mer styring av motorer osv). Dette er noen av de. Mange sier att matten på elektro er veldig vanskelig, men vil ikke si det er så SYKT mye verre enn ungdomsskolen.

 

Får jo også en del praksis. Jeg har en dag i uken der jeg er på utplassering - dvs at jeg er med og jobber i en bedrift. (uten lønn selvfølgelig)

 

 

Jeg vil absoultt annbefale Elektro. :!:

Lenke til kommentar

Høres ut som elektro er tingen.

 

Er dog en ting jeg lurer på. Vet at dette varierer fra skoler til skoler, men folk er vel ikke generelt late syte-unger som går elektro/yrkesfag bare for å slippe tung teori og slappe av? Det verste jeg vet er når folk gir blaffen i utdannelsen sin når den er såpass seriøs :whistle:

 

Håper bare at det er oppegående lærere og elever som vet hva dem vil, når man velger linjen man skal gå. Det er jo tross alt du som velger utkommet, men miljø har ofte en finger med i spillet. :roll:

Lenke til kommentar
vel elektro er litt annerledes en resten av yrkesfag. ja vi var jævlig late når vi hadde muligheten, men vi hadde masse teori og da konsa vi skikkelig

 

Jaja, man kan slappe av, dette gjør eg ofte på skolen selv. Men det er bra at man konsentrerer seg når det gjelder. Forventer at folk skal ha...sosiale egenskaper også :p , bare ikke gi helt faen.

 

 

Vel, noen som har erfaring fra TAF?

Endret av Rgr00n
Lenke til kommentar
vel elektro er litt annerledes en resten av yrkesfag. ja vi var jævlig late når vi hadde muligheten, men vi hadde masse teori og da konsa vi skikkelig

 

Jaja, man kan slappe av, dette gjør eg ofte på skolen selv. Men det er bra at man konsentrerer seg når det gjelder. Forventer at folk skal ha...sosiale egenskaper også :p , bare ikke gi helt faen.

 

 

Vel, noen som har erfaring fra TAF?

 

Nei, men jeg kjenner ett par som har gått der. Og om du har karakterene til å komme inn der, ville ialfall jeg ha søkt der. Du få lønn 2-3 ganger i uken om jeg husker rett, og du jobber også i noen av feriene.

Lenke til kommentar
Nei, men jeg kjenner ett par som har gått der. Og om du har karakterene til å komme inn der, ville ialfall jeg ha søkt der. Du få lønn 2-3 ganger i uken om jeg husker rett, og du jobber også i noen av feriene.

 

Har 4,4 i snitt. 5 i naturfag og 4 i matte. Da skal eg visst ha det som trengs for å komme inn, og ville definitivt søkt der, men liker jo elektro mye bedre enn TIP. Og tror at den skolen eg kan søke på kun har Kjøretøy og Maritimt, som eg overhodet ikke vil utdanne meg innen. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Måløy VGS er jo en god skole, men jeg kan ikke uttale meg om akkurat den linjen. Jeg har selv gått elektro, riktig nok på Eid (som du tydeligvis ikke har vurdert?), og angrer absolutt ikke på det. Jeg tviler ikke på at jeg ville gått skolelei og ikke hatt motivasjon til videre studier om jeg hadde gått allmenn, som egentlig er ungdomsskolen opp igjen med et høyere nivå. Det skapte dog litt trøbbel for studiekompetansen og realfag, men slikt ordner seg alltids så jeg ville ikke tenkt så altfor mye på det. Om det er ingeniørstudier du vurderer, så kan du gå forkurs eller Y-vei, og ellers fungerer påbygg greit.

Lenke til kommentar

Det du kan spørre deg selv om er om du har tenkt å utdanne deg mere etter at du har tatt fagbrevet? Er du ganske sikker på at du skal det kan TAF være tingen, iom at du får spesiell studiekompetanse. Da kommer du deg inn på universitet o.l uten at du trenger å ta noen skoleår på forhånd. Har du gått TAF og vil bli elektro-ingeniør for eks. så tør jeg påstå at å ha gått TAF ikke er noen ulempe.

 

Om du ikke har peiling på om du skal utdanne deg mer, så velger du det du har mest lyst til nå. Og jeg tror ikke du trenger bekymre deg for om du får motiverte medstudenter eller ikke. Slik jeg oppfattet det når jeg gikk elektro så var folket der mer arbeidsvillige og motiverte enn folk som gikk for eksempel mekaniske og tømrer fag. Dette er MIN oppfatning ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke søke deg vekk på en skole med TAF elektro?

 

Fordi en slik linje ikke eksisterer i Sogn og Fjordane :no:

 

Visst eg søker utenfor fylket, så kommer eg helt bak i søkekøen, og har minsteprioritet. Kan til og med hende eg ikke blir vurdert, og kommer eg inn på noe, mister eg 300 studiepoeng! :ermm:

Lenke til kommentar
Flytt til Hordaland då.. Er ikke så langt det.. Rett utenfor Bergen ligger Knarvik vgs, som har TAF elektro.. Men ja, kjedelig viss du ikke blir tatt inn noen plass. Ka snitt har du?

 

Det her høres ut som en god ide. Det er ikke så langt til Knarvik. Vet ikke akkurat hvor du bor, men det blir vel en cirka 4 timer. Du kommer deg nesten til Knarvik med ungdomskortet for sogn og fjordane så da er det ikke så dyrt å reise hjem heller :)

 

Men om du skal søke utenfor fylket må du melde flytting, dette har noen tidsfrister. Snakk med rådgiveren for å få disse.

Lenke til kommentar
Flytt til Hordaland då.. Er ikke så langt det.. Rett utenfor Bergen ligger Knarvik vgs, som har TAF elektro.. Men ja, kjedelig viss du ikke blir tatt inn noen plass. Ka snitt har du?

 

Snittet mitt er skrevet opp lenger oppe i tråden. Kan eg flytte og søke Knarvik uten å miste 300 studiepoeng?:O

Lenke til kommentar

For dere som kommer til å velge yrkesfaglig, tror jeg TAF er en fantastisk mulighet. Har selv en venninne som byttet til TAF etter skolestart, og tror hun trives ganske godt. For de som er lei av teori, kritt og tavle, så er det sikkert kjempemotiverende å kunne få litt hands-on erfaring.

 

Vet ikke hvordan det er med deg, men har hørt rykter om at mange gleder seg stort til elektro, men begynner å angre som bare pokker enten under eller etter utdannelsen.

Lenke til kommentar
For dere som kommer til å velge yrkesfaglig, tror jeg TAF er en fantastisk mulighet. Har selv en venninne som byttet til TAF etter skolestart, og tror hun trives ganske godt. For de som er lei av teori, kritt og tavle, så er det sikkert kjempemotiverende å kunne få litt hands-on erfaring.

 

Vet ikke hvordan det er med deg, men har hørt rykter om at mange gleder seg stort til elektro, men begynner å angre som bare pokker enten under eller etter utdannelsen.

 

Ville søkt TAF i Knarvik(elektro), men rådgiveren våres sier at man mister 300 studiepoeng om man søker utenfor hjemfylket sitt, men at man kan søke i det fylket som foreldrene dine bur i, visst dem er separert eller bor fra hverandre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...