Gå til innhold

Nok en normalobjektiv til canon 7D tråd


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å anskaffe en Canon 7D, men er i sterk tvil om hvilket objektiv jeg skal anskaffe meg i tillegg. Har fra før en efs 17-85, og jeg tror et kamerahus av 7D vil dra nytte av noe bedre enn dette. Har lest mange tester og kommet frem til noen alternativer.

 

Canon efs 15-85 virker fristende - IS, hendig brennviddeomfang og får bra testresultater. Den er ikke værtettet og har litt dårlig lysfølsomhet.

 

Canon efs 17-55 2.8 blir et litt dyrere alternativ. IS og lyssterk men litt lite omfang. Denne er heller ikke værtettet.

 

Canon ef 24-105 f4 L kommer på ca samme pris som 17-55. Den er værtettet og har et hendig brennviddeområde. Den er værtettet men er kanskje litt trang. Jeg fotograferer sjelden under 20 mm likevel.

 

Da er det ikke langt opp i pris til mursteinen EF 24-70 2.8L. Blir vel regnet som noe av det beste av zoom optikk, værtettet og hendig brennviddeomfang.

 

Ellers er det vel noen rimeligere alternativer som Tamron 17-50 2.8 VC som har fått blandet mottakelse. (17-50 uten VC har jeg prøvd tidligere og den passet ikke meg, for treg autofokus og den bommet litt for ofte.) Tokina har en 16-50 2.8 som har fått blandet kritikk, men mange påstår at den må blendes ned for å bli skarp. Disse rimligere alternativene er heller ikke værtettet.

 

Valget er ikke enkelt - men jeg heller mot L alternativene. Skal man først bruke så mye penger på foto kan man likegodt fleske til:)

(man kan jo lettere gå over til fullformat dersom man begynner anskaffe seg noen objektiver)

 

Har fra før Sigma 30 mm 1.4, canon ef-s 60mm 2.8, EF 85 1.8 og en 70-200 f4L. Er vel egentlig bra dekket for det meste, men vil ha en god normal-zoom.

 

Innspill mottas med takk:)

 

Er godt fornøyd med EF 24-105mm f4 L IS, setter ofte pris på litt ekstra i teleenden (kontra f eks 24-70 eller 17-55). Opplever objektivet som meget godt, rask treffsikker autofokus og skarpt med flott fargegjengivelse.

Trenger jeg vidvinkel, ville 17-18 mm allikevel ofte vært for trangt. Da setter jeg heller på EF-s 10-22mm.

 

I tillegg til 70-200 f2,8 IS, har jeg som deg, også Sigma 30mm f1,4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...