Gå til innhold

Erfaring med Gsv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GSV tilbyr en av de mest opplevelsesrike førstegangstjenestene som er å oppdrive. Første halvår brukes til opplæring. Da skal hver enkelt lære og overleve i naturen ved hjelp av enkle midler, både sommer og vinter. Hele kullet blir så delt inn i ulike jegerlag, noen blir sendt i vakta, og noen på velferden. Deretter blir de ulike jegerlagene sendt ut på ulike stasjoner langs grensa det andre halve året. Der blir det OP (observasjonspost), patrulje til fots m/u hund, scooter/ATV (kommer helt an på hvilken årstid) og patruljebåt.

Lenke til kommentar

Det er jo snakk om sesjon del 1 på internett, og jeg tror det er mulig å gå inn å endre det nå. Ellers så kan jeg ringe.

 

Men jeg er veldig usikker på om jeg skal gå i sjøforsvaret og ha muligheten til å bli marinejeger eller om jeg skal reise til GSV. :hmm:

 

Jeg hadde veldig lyst å bli en form for jeger, men jeg forstår det slik at dette er VELDIG fysisk og ikke minst psykisk krevende. Dessuten bruker jeg linser (-1).

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva taushetsklarert betyr, men jeg antar du mener gradert. "MJK tar 5 år" gir uansett ikke mening. Du kan starte marinejegerutdanningen i førstegangstjenesten. Du får vingen og er offisielt sett marinejeger etter 6mnd. Men det betyr ikke at du er operativ. Du blir uansett aldri opplært.

Poenget er: Du kan tjenestegjøre i MJK, som marinejeger, under førstegangstjenesten. På samme måten som du kan tjenestegjøre i 2BN, PBN, KJK, FSK/HJK og alle mulige andre avdelinger. Men du vil da være under utdanning, på samme måten som i de fleste hæravdelinger.

Lenke til kommentar

Jeg skrev "meg bekjent", som gir rom for at de kildene jeg evt. måtte ha kan ha fart med bullshit og/eller at jeg husker feil. Poenget er uansett ikke hvorvidt det tar 3, 4, 5, 6, 7 eller 15 år. Poenget er at det er langt mer omfattende enn vanlig førstegangstjeneste, og at det dermed blir helt feil å fokusere på "valget" mellom GSV og MJK.

Lenke til kommentar
Jeg skrev "meg bekjent", som gir rom for at de kildene jeg evt. måtte ha kan ha fart med bullshit og/eller at jeg husker feil. Poenget er uansett ikke hvorvidt det tar 3, 4, 5, 6, 7 eller 15 år. Poenget er at det er langt mer omfattende enn vanlig førstegangstjeneste, og at det dermed blir helt feil å fokusere på "valget" mellom GSV og MJK.

 

Enig. Når folk sitter og funderer på om de skal velge GSV eller MJK, så ligger svaret i luften allerede. Skal man søke MJK, må man være 110% sikker på at det er dette man vil. Man må brenne enormt for ønske om å bli en del av denne lille styrken, og man må være fokusert på kun dette og ingenting annet.

 

Det går ikke an å sammenligne MJK med grensejeger i det hele tatt. Dette er to vidt forskjellige styrker, i to vidt forskjellige grener av forsvaret (hæren og sjøforsvaret).

 

Det diskuteres hvor lang tid det tar før man er ferdig utdannet marinejeger. Og som nevnt litt lenger oppe i denne tråden, er man aldri ferdig utdannet, man lærer ting hele tida. Men sånn rent generelt, så varer grunnperioden i 6 mnd. Det er kun et fåtall som kommer så langt, av og til ingen. Etter dette fortsetter opplæring og videre utdanning i 1,5 år, også i denne perioden faller folk fra. Først etter to år blir man opperativ marinejeger, og kan brukes i nasjonale og internasjonale oppdrag.

 

Velg GSV du. Finere førstegangstjeneste finner du ikke. Vil også anbefale GBU (befalskole) på GSV, da man først fullfører ett år befalskole, og deretter får ett pliktår i samme avdeling. Meget lærerikt:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg skrev "meg bekjent", som gir rom for at de kildene jeg evt. måtte ha kan ha fart med bullshit og/eller at jeg husker feil. Poenget er uansett ikke hvorvidt det tar 3, 4, 5, 6, 7 eller 15 år. Poenget er at det er langt mer omfattende enn vanlig førstegangstjeneste, og at det dermed blir helt feil å fokusere på "valget" mellom GSV og MJK.

Nuvel. Jeg siterer MJK sine hjemmesider:

"Marinejegerkurset kan være tidenes beste førstegangstjeneste"

"Noen har som målsetting å få en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste. Andre har fullført førstegangstjenesten eller jobber i Forsvaret, og gjennomfører Marinejegerkurset som skolering til et yrke som marinejeger på kortere eller lengre sikt."

MJK er åpen for at du slutter etter førstegangstjenesten. Det kan være en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste, og bare det. Det er ikke en "vanlig" førstegangstjeneste, men de ter faktisk ikke feil å fokusere på valget mellom forskjellige førstegangstjenester. MJK i førstegangstjenesten vil kreve mye mer enn de fleste andre tjenester, men det kan fortsatt være "bare førstegangstjenesten din".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...