Gå til innhold

Brukte kjøleskap eller fryser som kjøler


bjarne963

Anbefalte innlegg

heisann gutter å jenter

 

det eg lurer på er om det er mulig å kunne bygge en pc inn i kjøleskap eller fryser?

eventuelt det eg vil ha svaret på er hva utfordringer eg vil støte på.

 

noe som alt har slått meg er i fryser med en skap som ikke er NOfrost (ikke avrimer seg selv) er at det vil komme mye frost på komponentene, å vil ødelegge maskinen. men om det skulle være brukt eg NOforst skap som bare fører inn kald luft ville dette i teorien fungere?

 

er det noen som har prøvd dette?

har dere mislykket eller beseiret denne utfordringen?

 

Eg vil gjærene høre teorier fra andre så det er bare å komme med innspill!

er åpent får det meste, men la oss prøve å holde oss litt saklig når vi kommer med en ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så lenge det ikkje blir kondens på komponentene, så er det ikkje noe i veien med et kaldt sted for en datamaskin.

 

Harddisker liker seg best rundt +35-40 grader. Etter det jeg har lest, så lever harddiskene lengre ved denne temperaturen. Tørr kald luft er vel ganske optimalt :)

men hvordan løse kondens utfordringen? har du noe svar på det? elr har hørt om noen som har klart det?

 

det eg ville trodd kansje kunne ha funkgert er om delene ble vakumpakket?

da vil jo "plasten" ligge helt over å inntil delene. fårhåpentlig vis vil ikke kondens kunne komme ned på delene? plasten vil ligge som en "hinne" over alle deler?

 

er dette noe du tror kunne fungert?

Lenke til kommentar
Så lenge det ikkje blir kondens på komponentene, så er det ikkje noe i veien med et kaldt sted for en datamaskin.

 

Harddisker liker seg best rundt +35-40 grader. Etter det jeg har lest, så lever harddiskene lengre ved denne temperaturen. Tørr kald luft er vel ganske optimalt :)

men hvordan løse kondens utfordringen? har du noe svar på det? elr har hørt om noen som har klart det?

 

det eg ville trodd kansje kunne ha funkgert er om delene ble vakumpakket?

da vil jo "plasten" ligge helt over å inntil delene. fårhåpentlig vis vil ikke kondens kunne komme ned på delene? plasten vil ligge som en "hinne" over alle deler?

 

er dette noe du tror kunne fungert?

 

Smør inn det aller meste med vaselin. Det fungerer veldig bra. Når det overklokkes med f.eks Ln2 så gjøres dette ofte. Man tar også å trykker på "plastelina" på hovedkortet der den verste kulden er.

 

Du kan også sjekke ut xtremesystems.org forumet. Der finner du mange bilder og tips på hvordan man xtremoverklokker :D

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=56

 

Man har som regel ikkje datamaskinen i kulde 24/7. Det man kan er å ha en "cascade" på cpu. Dette fungerer som "24/7" oppsett. Dog så har ikkje de jeg har sett som har cascade på cpu datamaskinen på HELE døgnet :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

NEI!

 

Det virker ikke. Glem frysere, kjøleskap og kjølebokser. Det er kaldt og fint i dem når lokket er lukket igjen, men så snart noe tilfører varme, så blir det varmt der. Disse boksene er laget for å holde det kaldt, ikke kjøle. De klarer å flytte en begrenset mengde varme, og isoleringen i boksen er der for å hindre at varme blir tilført.

 

PCer produserer så mye varme at kompressoren ikke klarer å flytte nok varme til å holde det kaldt. Temperaturen vil øke gradvis og etterhvert havne over temperaturen på utsiden.

Lenke til kommentar
NEI!

 

Det virker ikke. Glem frysere, kjøleskap og kjølebokser. Det er kaldt og fint i dem når lokket er lukket igjen, men så snart noe tilfører varme, så blir det varmt der. Disse boksene er laget for å holde det kaldt, ikke kjøle. De klarer å flytte en begrenset mengde varme, og isoleringen i boksen er der for å hindre at varme blir tilført.

 

PCer produserer så mye varme at kompressoren ikke klarer å flytte nok varme til å holde det kaldt. Temperaturen vil øke gradvis og etterhvert havne over temperaturen på utsiden.

 

men dette er ikke snakk om å kjøres i 24/7

er meningen å få kjølt godt ned når eg har det litt gøy i 3dmark.

er jo selvsagt mening å få varme ut. det e jo noe som må moddes.

men det e brukt tidligere kjøl/frys motorer i karbinetter som VAPOCHILL caser!

Lenke til kommentar

Det er veldig stor forskjell på en større kompressor f.eks bregnet for bruk på en slik større frysedisk i en butikk og et kjøleskap. Får man tak i et anlegg som er brukt i et større system er det fullt mulig å gjøre noe moro med det, men ikke et kjøleskap eller en fryseboks.

 

Det du kan gjøre med en fryser er å gradvis fylle den opp med vann i beholdere som så fryser. Når du har en større mengde is der ahr du tilstrekkelig nedkjølt is til lengre tid, men det vil forsvinne etterhvert. Sansynligvis er det bedre å ta ut isen og putte det i ei bøtte med 50/50 vann/frostvæske som blir brukt som kjølemedie (tilsvarende mengde frostvæske må tilsettes etterhvert som isen smelter) enn å luftkjøle en radiator i fryseren.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...