Gå til innhold

Hvordan endre fra 16:9 til 4:3 ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et Sony videokamera som tar opp i Widescreen-format.

Noen av disse filmene ønsker jeg å endre fra widescreen-format til vanlig (4:3).

 

Jeg finner ingen mulighet for å gjøre dette i programmet som fulgte med kameraet (PMB-et-eller-annet?). Finnes det noen gode (og helst gratis) programmer som kan gjøre dette for meg?

Trenger i utgangspunktet kun konverterings-muligheten, annen redigering gjør jeg i Sony-programmet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har et Sony videokamera som tar opp i Widescreen-format.

Noen av disse filmene ønsker jeg å endre fra widescreen-format til vanlig (4:3).

 

Jeg finner ingen mulighet for å gjøre dette i programmet som fulgte med kameraet (PMB-et-eller-annet?). Finnes det noen gode (og helst gratis) programmer som kan gjøre dette for meg?

Trenger i utgangspunktet kun konverterings-muligheten, annen redigering gjør jeg i Sony-programmet.

 

Du har to muligheter.

Enten beskjære kanten(-e), eller legge sort kant over/under.

 

En mulighet til oxo, trykke sammen videobildet så personer blir lange og slanke.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

E-Ton, har funnet litt med google, men det meste (alt?) jeg fant var gamle ting.. Tenkte kanskje det fantes noen gode og enkle programmet til dette - jeg nekter å tro at jeg er den eneste som har hatt behov for slikt ;)

 

oddmanil, det jeg ønsker er i utgangspunktet å beskjære filmen til høyre og/eller venstre for å få riktig format. Alternativt legge til en svart stripe over og under, men stort sett vil beskjæring være det beste skulle jeg tro.

Det jeg er på jakt etter er et program som lar meg gjøre dette - jeg finner ikke denne muligheten i programmet som fulgte med kameraet.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

E-Ton, har funnet litt med google, men det meste (alt?) jeg fant var gamle ting.. Tenkte kanskje det fantes noen gode og enkle programmet til dette - jeg nekter å tro at jeg er den eneste som har hatt behov for slikt ;)

 

oddmanil, det jeg ønsker er i utgangspunktet å beskjære filmen til høyre og/eller venstre for å få riktig format. Alternativt legge til en svart stripe over og under, men stort sett vil beskjæring være det beste skulle jeg tro.

Det jeg er på jakt etter er et program som lar meg gjøre dette - jeg finner ikke denne muligheten i programmet som fulgte med kameraet.

 

Noen som har noen tips?

 

Du kan laste ned 30 dagers trial av Sony Vegas. Der kan du ta et 4:3 utsnitt, pan/crop. Eller la det vare bord over/under.

 

Åpne klippet, sett project property til template 4:3. Høyreklikk helt til venstre på timeline, pan/crop, høyreklikk på bildet i pan/crop og velg "match output".

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg skal prøve de forskjellige programmene når jeg får tid til å forske litt ;)

 

Forøvrig har kameraet mitt mulighet til å ta opp i 4:3 også, men siden filmene i all hovedsak er best i 16:9 ønsker jeg å beholde dette.

De gangene jeg har bruk for 4:3 er når jeg laster opp filmer til en nettside så familie og venner kan se. På den aktuelle nettsiden blir alle filmer vist i 4:3, slik at de jeg laster opp blir "strekt". Det er heller ingen mulighet til å stille inn dette, så da er det beste alternativet å konvertere de filmene jeg skal legge ut til 4:3.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

Jeg skal prøve de forskjellige programmene når jeg får tid til å forske litt ;)

 

Forøvrig har kameraet mitt mulighet til å ta opp i 4:3 også, men siden filmene i all hovedsak er best i 16:9 ønsker jeg å beholde dette.

De gangene jeg har bruk for 4:3 er når jeg laster opp filmer til en nettside så familie og venner kan se. På den aktuelle nettsiden blir alle filmer vist i 4:3, slik at de jeg laster opp blir "strekt". Det er heller ingen mulighet til å stille inn dette, så da er det beste alternativet å konvertere de filmene jeg skal legge ut til 4:3.

 

Last opp til Youtube istedet, bruk "privat" så kan bare familie se videoen.

Eller last opp til Vimeo.com. Der kan du oxo sperre så bare de du ønsker kan se videoen.

Begge viser i HD-kvalitet.

Endret av oddmanil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...