Gå til innhold

Kingston utvider til 24 GB


Anbefalte innlegg

De som MÅ ha 24Gb RAM er vel ikke direkte den typiske ungdomsskole-eleven med WoW, og da er ikke kr 10.000 noe tema.

Personlig sitter jeg på en PC med 16Gb RAM og skulle gjerne ha hatt mer - men da må jeg samtidig bytte ut alt annet av hardware og det gidder jeg ikke.

At det blir flere og flere bedrifter som går for 24Gb-pakker er vel egentlig ikke noe tvil. At ungdomsrommene fylles med det er i beste fall idioti - i verste fall vestkant...

Man får 12GB 6x2GB til under 2000,-. Da sier det seg selv at denne prisen er idioti uansett hvilke behov du skulle ha. 5000,- (maks 6000) ville jeg kalt en normal pris for 6x4GB DDR3 så kunne de samtidig senket hastigheten innenfor spec som AJ var innpå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en gang - dette er ikke et produkt rettet mot gamer-markedet. Folk bruker PCn til annet enn spilling - tro det eller ei.

 

Og BadCat har skjønt det - det er i dette tilfellet selgers marked og de kan styre prisen som de ønsker inntil det finnes større konkurranse - og ikke minst større produksjon og lavere kostnader.

 

Hvorfor skal en bil med 600 hester koste 10 ganger så mye som en bil med 200 hester? (vel - sett bort fra norges flotte avgifter, da).

Lenke til kommentar
Hvorfor skal en bil med 600 hester koste 10 ganger så mye som en bil med 200 hester? (vel - sett bort fra norges flotte avgifter, da).

 

Avgiftene er for at alle i bunnen er slaver som ikke skal ha goder men betale morroa for de oppover i systemet.

 

De 2% mektigste har 97% av verdiene i hele verden.

 

De øvrige 98% av menneskeheten deler på 3% av verdier.

 

Det etablerte samfunnet vi lever i er ikke noe annet enn oss konsumenter som slaver for de som trekker i trådene.

 

Det går igrunn ikke an å gjøre en eneste handling i dag uten at det koster noe i avgift eller skatt. I USA har de gitt bort pakker på trillioner av dollar. Ved å dele summen med beløpet som en gjennomsnittlig-amerikaner betaler i skatt gjennom hele livet, kan man finne hvor mange mennesker som må leve hele livet som slaver for å betale for disse pakkene og da er det ikke engang tatt med renter.

 

Pengene lages ut av tynn luft med kun 10% backing i virkelige verdier og folket betaler for det gjennom lønnet arbeid og det eneste de får tilbake er en stadig økende gjeld som aldri kan betales for rentene kan kun betales ved ytterligere gjeld. Det er et veldig enkelt system som desverre alt for mange går rett i fella på.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nå var jo denne tråden vedrørende et lite sett med 4 små brikker, men jeg skjønner relasjonen i det du skriver - dessuten var det jo jeg som begynte å bable om bilavgifter... :)

 

Uansett - JEG betaler gladelig 10K for et slikt sett - men ikke nødvendigvis akkurat nå da jeg sitter på en platform som brikkene ikke passer til...

Lenke til kommentar
Det er da ikke kjøpers marked. Det koster sikkert også en formue å produsere 4GiB-moduler da konsuentsegmentet ligger på 1 og 2.
4 GB DDR2-moduler har derimot vært tilgjengelig lenge, også til overkommelige priser: under 3000 kr for 16 GB. Hvis jeg ikke husker feil så har disse vært nede i ~800 kr for 2*4 GB tidligere.

 

BadCat:

Det koster neppe en formue selv om det er DDR3, dette er rett og slett en usaklig pris. 4GB DDR2 moduler kostet 6000,- for 4stk når de første kom, som ikke er altfor lenge siden og nå er de nede i under 3000,- for 4x4. At 4GB DDR3 moduler skal koste 10.000,- for 6 stk er kun ren prisfest.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvorfor skal en bil med 600 hester koste 10 ganger så mye som en bil med 200 hester? (vel - sett bort fra norges flotte avgifter, da).

En ekstremt dårlig sammenligning som viser at du ikke har greie på bil.

 

Nok en gang - dette er ikke et produkt rettet mot gamer-markedet. Folk bruker PCn til annet enn spilling - tro det eller ei.
Det er helt riktig at veldig mange bruker maskinene sine til annet enn spilling. Så hva er det man ikke forstår? :)

 

Og BadCat har skjønt det - det er i dette tilfellet selgers marked og de kan styre prisen som de ønsker inntil det finnes større konkurranse - og ikke minst større produksjon og lavere kostnader.
Dette er selvfølgeligheter som alle skjønner *oppgitt*. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har Theo343 en litt dårlig dag idag, eller er du bare generelt litt kverulant? :)

 

Har nok bedre greie på bil enn du aner. Sammenlikningen var satt på spissen fordi noen nevnte at de ikke kunne skjønne hvorfor ikke prisene var lineære i forhold til mengde, mens du tolker det som at jeg ikke skjønner hvorfor det er prisforskjeller. Les postene før du kritiserer folk neste gang.

 

Det andre forstår jeg ikke helt kommentarene til. Må være jeg som er dum.

 

Vel - snart helg!

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

*ser bort fra usaklighetene*

 

Nei, du kan ikke ha greie på bil når du likestiller størrelse på minnemoduler (2GB vs 4GB) med hester på en bil (200 vs 600) ift. årsak for prisøkningen på minnemodulen. Hadde du hatt greie på bil ville du neppe brukt et så misvisende eksempel. Så det var ikke på spissen, men langt utpå jordet.

 

Bilanalogier kan mange ganger være både bra og underholdende, men dette er en av de verre jeg har sett. Er man kverulant for å påpeke slikt er det bare å nedlegge forumet da det er lite håp om et saklig forum.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Uansett - JEG betaler gladelig 10K for et slikt sett - men ikke nødvendigvis akkurat nå da jeg sitter på en platform som brikkene ikke passer til...

 

Jeg synes heller ikke 10k er for drøyt når det faktisk er gode hastigheter på settet, men nå har jeg et allerede et sett på 12 GiB og da får jeg stå for det valget jeg har gjort. Den opprinnelige grunnen til at jeg gikk for 12 vs 24 var at de 24 GiB settene som var tilgjengelig da var av vesentlig lavere hastighet. Føler jeg har en grei PC nå med LGA1366 og 2x Intel X25-M i RAID0 og eneste jeg vil bytte om er prosessoren når det kommer 32nm for LGA 1366.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
*ser bort fra usaklighetene*

 

Nei, du kan ikke ha greie på bil når du likestiller størrelse på minnemoduler (2GB vs 4GB) med hester på en bil (200 vs 600) ift. årsak for prisøkningen på minnemodulen. Hadde du hatt greie på bil ville du neppe brukt et så misvisende eksempel. Så det var ikke på spissen, men langt utpå jordet.

 

Bilanalogier kan mange ganger være både bra og underholdende, men dette er en av de verre jeg har sett. Er man kverulant for å påpeke slikt er det bare å nedlegge forumet da det er lite håp om et saklig forum.

Sinnataggen :)

Skal være veldig mye klarere i det jeg skriver i tråder jeg kan regne med du leser fra nå av...

Lenke til kommentar

Det er generelt ikke uvanlig at de største minnemodulene koster mye mer per GB enn mindre moduler. Dette skyldes, tradisjonelt sett, at bare de med behov for mer kapasitet enn hva man kan få med max antall av lavere kapasitet moduler behøver å kjøpe de med størst kapasitet. Derfor må de betale ekstra.

 

Etter at Nehalem plattformen kom og DDR3 ble vanlig så har begrensningene i parallelle multidrop busser innført en ny variabel. Nå er det slik at hastigheten er en funksjon av hvor mange minnemoduler en benytter. Jo flere moduler per kanal jo lavere hastighet. Dette medfører ytterligere et argument for å kjøpe større moduler og dermed også større grunn til å selge de dyrere.

 

Som nevnt tidligere er imidlertid dette minnesettet utenfor spec fra Intel. Det er nokså tvilsom praksis. For å kunne levere 24GB RAM på 1600MT/s i et Nehalem system så krever spesifikasjonen til Intel (og JEDEC) at det er kun en modul per kanal. Med et singel sokkel system vil det si at en må ha 8GB moduler for å kunne gjøre dette.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Oslo72:

Jeg må på ingen måte ha en dårlig dag for å være uenig i din analogi, eller om andre hadde presentert den slik :). Merkverdig hvor mye ned i person du må gå på en enkel sak. Move beyond that issue please.

 

Dette er ene og alene slik Anders Jensen beskriver det i sitt første avsnitt ovenfor, og som vi alle forstår. Vi forstår det men kan alikevel si det er hårreisende priser som det jo er.

 

Det som derimot er veldig interessant er det AJ nevner om spec.

 

AJ:

Vil det hjelpe å klokke ned modulene? Er man da innenfor spec, og i såfall hvor langt ned må man for å være innenfor spec? Det er jo et kjent fenomen at mange moduler har problemer med å fungere tilfredstillende på salgsspec/SPD og må klokkes ned eller ha høyere driftspenning og det vil jo kanskje være ennå mer gjeldende for disse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er noen som kjører flere programmer samtidig og de eksisterende 1366-prosessorene støtter 8 tråder. Da kan det være godt å ha minne tilgjengelig. Det er få enkeltapplikasjoner som trekker så mye minne som dette. Vanlige brukere kommer langt med 3 GiB systemminne med mindre de har noen spesielle preferanser, dog kan det være kjekt å ha 6-8-12. 24 GiB er litt drøyt for vanlige brukere som kjører én enkelt applikasjon.

 

Slik jeg ser det mtp 1366- / 1156-plattformene:

2-4 kjerner og 3-4-6-8 GiB minne til personer som kjører én enkelt applikasjon / få applikasjoner om gangen.

>=4 kjerner og >=8-12 GiB minne til de som kjører mange applikasjoner samtidig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Hva er det som krever 24GB RAM?

Nesten ingen ting som ikke kjører på servere, på servere hvor en virtualiserer er det i dag ikke uvanlig med 32-144GB RAM selv for 2P x64 servere. Hvis spørsmålet egentlig er hvem har bruk for 24GB RAM uten ECC, så er svaret nesten utelukkende; tullinger. Bare tullinger ønsker å gjøre enorme beregninger uten å vite at beregningene er riktige... For DRAM er vel tommelfingerregelen ca 1 singel bitfeil per 1GB per mnd. For det nevnte settet i artikkelen kan jeg lett forestille meg at feilraten er noe høyere om en kjører på Kingston sin spec.

 

En bør imidlertid påregne at behovet for RAM vil vokse noe i årene fremover også, på den andre siden er alle så opphengt i "Moores lov tankegangen" om dobling av det meste innen IT ca hver 18mnd at en kan begynne å lure på om en kollektiv IT industri har gjort vedvarende eksponentiell vekst til sin religion. For det er bare religion som kan forklare troen på vedvarende eksponentiell vekst, matematisk er det umulig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...