Gå til innhold

Ipod til Apple for reklamasjon!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har krav på å kunne levere den inn til butikken du kjøpte den i. Uansett hva de eller Apple måtte si. Mener å huske at Plextor også hadde det slik en gang.. at butikkene nektet å ta de imot, og at du måtte sende produktet inn selv.

 

Uansett vil jeg nok tippe at det går raskere om du sender den inn selv, enn om du lar butikken sende den inn. Vil tippe at du i det miste sparer to-tre dager.

Lenke til kommentar
Kjøpte Ipod i butikk... Fikk der beskjed om at hvis det skjer noe galt med Ipoden må jeg sende den til Apple... Er ikkje det en eller annen kjøpslov som sier at de du har kjøpt den av skal ta imot den ved reklamasjon???

 

Jeg kjøpte PowerBook i butikk for et år siden. Når jeg måtte sende den til reperajson etter et halvt år, fikk jeg til slutt levere den i butikken (Selv om de helst ville jeg skulle ta kontakt med Apple.) Fikk maskinen igjen etter 3-4 uker, siden butikken glemte å sende med kjøpsbevis. Så skulle jeg sendt inn på nytt, ville jeg tatt kontakt med Apple, eller verkstedet direkte. Men hvorfor ta sorgene på forskudd?

 

 

Får jeg ny hvis den blir ødelagt om 23 måneder??

 

Apple har ikke mer enn 1 års garanti på maskinene sine. Tror ikke de har mer enn 1 år på iPod heller.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har selv hatt det samme problemet som deg her. Når det gjelder iPod. Butikken sier at du må ta kontakt med Apple direkte. Dette kan de i følge norsk lov ikke gjøre. Kjøpet er mellom deg og butikken. Det skal snart komme en artikkel om dette på www.amac.no fordi jeg har hørt om mange som har opplevd dette.

 

Når det gjelder garanti så er det kun 1 års garanti på en iPod, dette er lovlig fordi det er et hånholdt produkt, derimot når det gjelder datamaskiner bærebare som stasjonære er det 2 års garanti uansett hva Apple eller butikken du har handlet den hos sier. DETTE ER NORSK LOV, og jeg har selv kranglet meg til dette.

 

Om iPoden skulle bli ødelagt har du ikke krav på en ny, men at den repareres. Om det er en liten feil reparerer de den, men stort sett er det billigere for Apple å bytte den ut i en ny, det de som oftest gjør.

 

Når det gjelser en situasjon der iPoden skulle bli ødelagt ville jeg anbefale deg å ta kontakt direkte med Apple. Da dette som regel skulle gå fortest, men du har krav på å kunne sende den inn via butikke.

 

Hvis du noen gang får trøbbel med en maskin så ville jeg gjort det samme, men om Apple sier at du skal levere den til Infocare ville jeg bedt om en lånemaskin i mellomtiden ettersom infocare etter det jeg har opplevd _ALDRI_ har overholdt reperasjonstiden som garantien lover. Denne er 9 arbeidsdager. Så langt har jeg selv aldri opplevd at det har tatt under 20 arbeidsdager. Det kan være jeg som har uflaks men jeg har selv 5 reprasjoner der og de har ikke gjort jobben sin.

 

Mvh. Njáll Ekstrøm

 

www.amac.no

Lenke til kommentar

Når det gjelder garanti så er det kun 1 års garanti på en iPod, dette er lovlig fordi det er et hånholdt produkt, derimot når det gjelder datamaskiner bærebare som stasjonære er det 2 års garanti uansett hva Apple eller butikken du har handlet den hos sier. DETTE ER NORSK LOV, og jeg har selv kranglet meg til dette.

 

Så det du sier er at du har krav på å få reparert maskinen din når den er over 1 år gammel selv om du ikke har kjøpt AppleCare til flere tusen kroner?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Når det gjelder garanti så er det kun 1 års garanti på en iPod, dette er lovlig fordi det er et hånholdt produkt, derimot når det gjelder datamaskiner bærebare som stasjonære er det 2 års garanti uansett hva Apple eller butikken du har handlet den hos sier. DETTE ER NORSK LOV, og jeg har selv kranglet meg til dette.

 

At ikke folk lærer. - Du burde kanskje sjekke hva loven sier om garanti før du uttaler deg? - Ingen lov sier noe om hvor lang garanti man har på et produkt.

 

En annen ting er selvsagt den lovfestede reklamasjonsretten, men dette er en _helt_ annen ting. - Denne gir deg rett til å reklamere på _mangler_ ved produktet, men har ingenting med garanti (ting som ryker uten at det er noen mangel etc) å gjøre.

 

Dessuten: Det blir faktisk mer og mere vanlig at produsentene tar garantien direkte istedet for gjennom forhandler. - Dette er _ikke_ negativt for kunden (så lenge produsenten har en tilfredsstillende garantihåndtering) - det eneste du oppnår med å gå til forhandler istedet for produsent i slike tilfeller er en ekstra forsinkelse på garantisaken din. - Forhandler må nemlig gjøre akkurat det samme som du måtte ha gjort. - Og at du sender varen din direkte til produsent istedet for å gå gjennom forhandler påvirker ikke din rett til å kreve omlevering/etc etter kjøpsloven, og da kan du evt. rette kravet ditt mot forhandler uavhengig av hvem du har sendt varen til.. (selv om det sikkert er en fordel å gjøre forhandler oppmerksom på saken hvis noe går galt slik at du mener du kan ha et krav)

 

(Reklamasjonsretten er forresten 5 år på _alt_ utstyr man kan forvente at har en levetid på over 2 år (untatt ting som koster under 200,-) uavhengig av hva slags utstyr det er eller hva slags garanti produsenten har)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...