Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Jeg sjekket at versjonen stemte med siste versjon på nettsiden du linket til.

Ok, men du skrev ikke det. Jeg prøver bare å hjelpe, og sjekker selvfølgeligheter likevel. ;)

 

Jeg har ikke observert noen problemer med tilkobling på de systemene med RFXCOM som jeg kjenner til, men der vet jeg at USB og COM-port drivere fungerer som de skal.

 

Nok et elementært spørsmål: Etter restart ser du COM-portene i Device Manager?

 

 

Du har jo dimmer harhar.gif

Hehe! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da anbefaler jeg en kjapp epost til support hos RFXCOM eller en post i HomeSeer-forumet. :)

 

Poenget med solur-vekkeklokkene er jo egentlig ikke lysmengden, men at forandringen fra mørke skjer gradvis slik at hjernen innstiller seg på å våkne. ;)

Hvis poenger er å våkne ved å bruke lys istedenfor lyd, så finnes det bedre alternativer:

floodlight_quartz_500w_knuckle_mount.jpg

 

 

 

harhar.gif

Lenke til kommentar

Hvis du finner en RGB-kontroller som støtter RS-232 burde det strengt tatt ikke være noe problem... :)

 

Jeg kjøpte en slik lyspære for å teste den. Den styres via IR og fungerte overraskende bra, så hvis jeg kjøper noen til så skal det bli lysfest i huset. :D

 

 

EDIT: Nei, når man snakker om sola: http://forums.homeseer.com/showthread.php?t=111655

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg har nå kastet meg på bølgen og kjøpt inn litt Nexa-utstyr.

Det hele begynte med et behov for å flytte en lysbryter (innfelt), og for å slippe å trekke om og evt. åpne gulvet på loftet så jeg meg om etter en alternativ løsning.

 

Jeg endte da opp med å sette en mottaker i veggpunktet og så en trådløs bryter på veggen. I tillegg fant jeg ut at det kunne være kjekt med en bevegelsesmelder i det aktuelle rommet.

 

Noen erfaringer:

-Lett å sette opp: Sett strøm på mottakeren, koble mottaker og sendere (veggbryter, bev.melder og evt. fjernkontroll) sammen

-Fin design

-Uten å ha fått testet det over lengre tid virker det å være stabilt og fint

 

Og noen ulemper:

-Mottakeren for veggboks er i overkant stor. I mitt tilfelle var det også sammenkoblet jord i boksen (via Torix), og da var det bare såvidt alt fikk plass.

-Bevegelsesmelderen krever litt oppsett via brytere på baksiden. Imidlertid faller batteriene lett ut når man tar den ut av veggfestet. Den mister heldigvis ikke koblingen mot mottakeren, men tar seg en liten "timeout" før den virker igjen, noe som var litt irriterende når man holdt på med konfigureringen.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med løsningen. Det var også overraskende billig, disse enhetene kostet ikke mye mer enn man måtte ha gitt for tilsvarende tradisjonelle løsninger.

 

Nå ligger også alt til rette for en senere utvidelse og automatisering av det elektriske.. :)

Lenke til kommentar

Den trådløse bryteren går på batteri ja - type rundt og tynt ("klokkebatteri").

Bevegelsesmelderen har to stk AAA-batterier + samme type klokkebatteri. Regner med at AAA-batteriene er for deteksjonen, og klokkebatteriet er for hukommelsen + sending :)

 

I kveld skal jeg koble opp dimmer + bryter, spent på hvordan det virker ;)

Lenke til kommentar

@RVF: hvordan får den trådløse bryteren strøm? Batteri eller? Det står ikke noe om det i databladet.

Ja, det er batterier i den. Det samme med bevegelsesensoren.

 

Etter litt prøving og feiling, anbefaler jeg bryteren med to knapper. Bryteren med en knapp er ikke selv-lærende og har visstnok en dårligere sender.

Lenke til kommentar

-Bevegelsesmelderen krever litt oppsett via brytere på baksiden. Imidlertid faller batteriene lett ut når man tar den ut av veggfestet. Den mister heldigvis ikke koblingen mot mottakeren, men tar seg en liten "timeout" før den virker igjen, noe som var litt irriterende når man holdt på med konfigureringen.

Igjen en fordel med en PC. Der gjøres oppsettet én gang. :)

 

Det tok meg maksimalt 5 minutter å sette opp bevegelsesensoren på kjøkkenet og sette opp av/på tider. ;)

Lenke til kommentar

Igjen en fordel med en PC. Der gjøres oppsettet én gang. :)

Jeg ser absolutt den ;)

PC-løsning er i SOW (Scope of Work), men dessverre litt lenger fram i tid :)

 

Hvordan "parrer" du forresten bevegelsesmelderen med Tellsticken? Etter hva jeg husker hadde ikke den bryterne - men kanskje jeg husker feil?

Lenke til kommentar

Hvordan "parrer" du forresten bevegelsesmelderen med Tellsticken? Etter hva jeg husker hadde ikke den bryterne - men kanskje jeg husker feil?

Det korte svaret er: Det gjør du ikke.

 

TellStick'en har nemlig ikke mottaker, bare sender, og kan dermed selvfølgelig ikke motta signaler fra brytere eller sensorer. Du trenger en mottaker fra eksempelvis RFXCOM.

Lenke til kommentar

Oppdatering!

 

Oppgraderte RFXCOM-utstyret mitt. Har nå en LAN-boks (order 72000) med en sender og en mottaker, begge på 433 MHz. I USB-boksen min har jeg nå 311 MHz mottaker for å kunne bruke amerikansk X10-ustyr, som er billig når det er på tilbud. Handshake er innebygget i LAN-boksen, så det slipper jeg å tenke på, og det gjør faktisk Nexa-utstyret hakket mer stabilt (handshake-kabelen gjør at senderen bare sender signal når mottakeren oppdager at 433 MHz båndet er ledig).

 

Er meget fornøyd! :)

 

 

I tillegg har jeg gått til anskaffelse av Owl CM119 for å måle strømforbruket, og med en liten oppgradering av mottakeren (order 89000) leses dette lekende lett inn i HomeSeer hvor jeg kan lese ut dagens forbruk, øyeblikksforbruket, gårsdagens forbruk (med et lite script) eller lengre perioder med RFXChart. Egentlig ville jeg hatt en RFXpwr-modul da den er mer nøyaktig, men denne lot seg ikke montere hos meg (lang historie). Men målinger siste uka viser at CM119 har et avvik på bare 0.7% fra avlest verdi på måleren i sikringsskapet, så jeg er særdeles fornøyd.

 

CM119 har i tillegg et trådløst display som viser deg samme informasjon.

owlpackageshot.jpg

 

 

 

Info fra HomeSeer:

post-13975-1269439072,6483_thumb.gif

... og kan selvfølgelig vise pr dag over lengre perioder, men jeg har ikke hatt den så lenge enda. ;)

Lenke til kommentar

hadde tenkt å kjøpe samme saken selv, bra å høre at det fungerer fint. Men har ikke usb-versjonen av rfxcom også den handshake-greia?

Det er kun én av LAN-boksen (eller WLAN) som har mulighet til å ha en eller to sendere OG en mottaker samtidig, og er dermed den eneste som har Handshake innebygget. Så vidt jeg forstod har dette med begrensninger i kontrolleren som brukes i USB-boksene å gjøre.

 

Men du kan selvfølgelig bestille en sender-boks og en mottaker-boks i USB-versjon (totalt to bokser) og montere handshake-kabelen selv. :)

 

 

 

Med handshake-kabelen går det bittelitt senere å få sent et signal, og det har nok med at jeg har nesten 20-25 dingser som sender signaler mottakeren, så det er nok trafikk. Til gjengjeld er jeg nå ekstremt sikker på at signalet kommer frem fra senderen til den aktuelle enheten (selv om jeg egentlig ikke hadde noe problem med det tidligere heller).

 

 

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, hvor mye forsinkelse er det egentlig snakk om her? Flere tidels sekund, elelr såvidt merkbar?

Det varierer faktisk, og er litt avhengig av forholdene. Hvis Nexa-enhetene styres direkte HomeSeer, f.eks. via webgrensesnittet, events, HStouch, eller tilsvarende, er det omtrent ikke merkbart.

 

Styres det fra Nexa-bryterne, kan det som nevnt bli mer merkbart, jeg vet ikke hvorfor.

 

 

 

I alle tilfeller er det uansett raskere enn mitt eksisterende X10-system. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...