Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Synes Homeseer ser interessant ut, spørsmålet mitt er hvordan interfacer du alle komponentene med pc`n din?

Ser det nevnes Tellstick, Nexa, rfxcom etc..

 

Hadde du hatt lyst til å kjapt oppsumere hva som brukes til hva? Og hva som er kompatibelt med hverandre? Gjerne ca priser også, så kan jeg gjøre meg opp en mening om hvilken "rute" jeg vil gå hjemme.

 

Over til strømforbruket, jeg er over snittet interessert i å logge strømforbruket ( http://gmx.no/strom/grafer.php) , og har en egen hjemmelaget sak som logger dette utfifra puls utgangen på kWh måleren. Den Owl saken din, Kan den kobles inn i et 3 faset sikringsskap? Hva var grunnen til at du heller ville brukt rfxmeter/rfxpwr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt rundt om dette nå, så rfxcom det er et "adapter" mellom homeseer og de forskjellige trådløse enhetene. Homeseer->rfx->X10, riktig?

 

Ser på Globy nå, der har de f.eks en 4pack med Nexa kontakter til 549,- De har så en 3pack til 249,-

 

Ser det er en forskjell i hvor mye effekt du kan dra igjennom dem, og at de billigste ikke støtter gruppestyring. Men gruppestryingen kan du vel gjøre i homeseer?

 

Noen andre argumenter for å gå for de dyrere?

Lenke til kommentar

Hm "ikke kjøp 4packen" mener du at den 3 packen er bedre? På meg virker det motsatt? At den 4packen er av nyere dato.

Samme hva fjernkontrollen gjør, har tenkt å sette opp dette med styring fra pc/rfxcom.

 

edit: Ahh så billig på Jula ja.. Og dette er den typen jeg fint kan integrere med Homeseer senere? Da blir det nok et par slike sett på Jula gitt.

 

Ser at Nexa også har veggbrytere som man kan styre andre komponenter med, kan en slik kobles opp mot Homeseer, og på den måten f.eks styre kontakter/lys i helt andre deler av huset? HVa skjer om server krasjer/går ned, og man har gjort seg avhengig av dette ifb med lysbrytere/strøm generelt, finnes det noen måte å kjøre dette slike ting standalone som en failover?

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Nei nettopp, ikke kjøp 4-pack'n. Den har Nexas Code Switch system som er forgjengeren til Nexas Learning Code.

 

Nexas Code Switch system är föregångaren till det nuvarande "Learning Code" / Självlärande koder. Vi har under åren succesivt bytt hela eller delar av sortimentet. Vi försöker i den mån det går att göra samtliga artiklar kompatibla med varandra, så i dagsläget fungerar samtliga "äldre" kodvredes sändare med samtliga nya självlärande mottagare.

REF: http://www.nexa.se/FjarrstrombrytareCodeswitch.htm

 

Samtliga mottagare i det nya "L" systemet är bakåt kompatibla med alla Nexa fjärrkontroller, det vill säga, dom kan även lära sig koderna från "Switch Code Systemet"

REF:http://www.nexa.se/FjarrstrombrytareLearningCode.htm

Lenke til kommentar

Hva slags amerikansk X10 utstyr bruker du? Trodde dem hadde 110v der borte?

Det er riktig. Men trådløst utstyr som går på batteri kan fremdeles brukes. :)

Eksempler er DS10 (magnetfølere for dører, kan brukes til absolutt alt som registreres som på/av) eller fjernkontroller/veggmonterte brytere.

 

 

 

 

Hvor har du alt dette oppkoblet? Har du ett eget apparatskap eller lignende?

Selve serveren står i kjelleren. Det er strukket LAN og USB-kabler opp til toppen av nedgangen til kjelleren og RFXCOM-utstyret er festet på veggen der. Det er sentralt i huset og når alt.

 

 

 

Synes Homeseer ser interessant ut, spørsmålet mitt er hvordan interfacer du alle komponentene med pc`n din?

Ser det nevnes Tellstick, Nexa, rfxcom etc..

Hadde du hatt lyst til å kjapt oppsumere hva som brukes til hva? Og hva som er kompatibelt med hverandre? Gjerne ca priser også, så kan jeg gjøre meg opp en mening om hvilken "rute" jeg vil gå hjemme.

 

Det er nesten like mye å lage en oppdatert liste for meg, som det er for deg. ;)

 

Jeg bruker i dag to standarder: Gamle X10 som går via ledningsnettet (hos meg har det en oppetid på 99.998% vil jeg anslå, men ikke alle er så heldige) og Nexa/Waveman som jeg bruker via RFXCOM-senderen. I tillegg har jeg en RFXCOM-mottaker som tar i mot radio-signaler fra min Oregon Scientific værstasjon (vindretning, hastighet, regnmengde, regnrate, temperaturer ute og i mange rom inne, luftfuktighet, etc), strategiske plasserte Nexa-brytere for å kunne styre lyset og bevegelsessensorer i gang, stue, kjøkken og kjeller. I tillegg har jeg dør/vindu-sensorer på samtlige vinduer og ytterdører. (Jeg har også alarm koblet til sentral men det er et selvstendig system.)

 

I tillegg kjører jeg HSTouch på to skjermer, en touchscreen på kjøkkenbenken og en vanlig PC-skjerm på soverommet, og en liten HStouch-gadget på skrivebordet på husets PC.

 

TellStick'en kan styre Nexa, Waveman og billige innstikk-moduler solgt på Clas Ohlson. Imidlertid har Tellstick'en en forholdsvis begrenset programvare, enten det er standalone programvare (Telldus Center eller NexaHome(?)) eller plugin til HomeSeer. Og rekkevidden er langt fra god. Dessuten har ikke TellStick mottaker, slik at du ikke kan kontrollere HomeSeer med fjernkontroller eller veggmonterte brytere.

 

RFXCOM har både sendere og mottakere, og disse kan tilpasses etter behov og lommebok. RFXCOM støtter ikke de billge Clas Ohlson-bryterne (bl.a. fordi jeg ikke har giddet å sende en til Nederland for å legge dem til, eller snoopet radio-trafikken fjernkontrollen gir), men til gjengjeld støtter de langt flere andre standarder/utstyr. De har en god rekkevidde (spesielt om du bestiller med den uttrekkbare antennen) og plugin'en til HomeSeer er særdeles funksjonell. RFXCOM støtter også andre programmer om du ikke vil bruke det, men HomeSeer er nok "on the top" som det heter.

 

 

 

Har lest litt rundt om dette nå, så rfxcom det er et "adapter" mellom homeseer og de forskjellige trådløse enhetene. Homeseer->rfx->X10, riktig?

Det er riktig. Men husk at X10 er en type utstyr, Nexa (eller HomeEasy som det egentlig heter) er noe annet.

 

 

Ser på Globy nå, der har de f.eks en 4pack med Nexa kontakter til 549,- De har så en 3pack til 249,-

Ser det er en forskjell i hvor mye effekt du kan dra igjennom dem, og at de billigste ikke støtter gruppestyring. Men gruppestryingen kan du vel gjøre i homeseer?

Noen andre argumenter for å gå for de dyrere?

Jeg ville bare valgt dem med hjul om du skal styre ovner. Alt annet ville jeg valgt de med "self-learning codes" på.

Lenke til kommentar

Flott!

 

Sitter på nippet til å bestille nå.

 

Hadde tenkt å slippe unna å ha både transmitter og receiver fra rfxcom, det blir fort dyrt, men vil gjerne ha strømforbruket inn på samme platform (homeseer). Jeg trenger en transmitter for å styre NEXA kontaktene, men så en receiver for å ta imot fra en RFXmeter, ikke sant? Og om jeg vil ha en owl, så må jeg også ha en receiver, men i tilegg ha cm119 antennen? Skjønner at pengene fly når man begynner med dette..

 

Frister veldig med en 1wire ethernet server for å logge tempsensorer med.

http://www.embeddeddatasystems.com/OW-SERVER--1-Wire-to-Ethernet-Server_p_152.html

 

Men er det virkelig slik at man må ut med $30USD for hver plugin? Det er jo ran når man i førsteomgang betaler dyrt for selve programmet.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å slippe unna å ha både transmitter og receiver fra rfxcom, det blir fort dyrt, men vil gjerne ha strømforbruket inn på samme platform (homeseer). Jeg trenger en transmitter for å styre NEXA kontaktene, men så en receiver for å ta imot fra en RFXmeter, ikke sant?

Det stemmer bra, ja. :)

 

Jeg hadde vurdert LAN-boksen (order nr. 72000, ikke 71000) om du allikvel skal ha en sender og mottaker, da denne har Handshake innebygget. Og så slipper du unna med kun en boks. Jeg har selv denne (som beskrevet tidligere), og er meget fornøyd.

Er du i tvil om hva du skal ha, så send dem en epost og hils fra "Moskus". ;)

 

RFXCOM er ikke direkte billig, nei. Noe av grunnen til det er at det ikke er masseprodusert i Kina, det er faktisk håndlaget i Nederland. Men likevel kommer du nok betydelig billigere utav det sammenlignet med andre protokoller, samt supporten er meget god. :)

 

 

 

Og om jeg vil ha en owl, så må jeg også ha en receiver, men i tilegg ha cm119 antennen?

Det er riktig, men CM119-modulen er ikke en egen antenne, det er en bitteliten chip som settes på mottakeren for å kunne tolke signalene fra Owl-utstyret.

 

 

 

 

 

Frister veldig med en 1wire ethernet server for å logge tempsensorer med.

http://www.embeddedd...rver_p_152.html

Hvis du skal bruke 1Wire, hvorfor da ikke bruke RFXCOM til det også? Da blir det til og med trådløst! :)

Se 1Wire RFXCOM-sensorer her: http://rfxcom.com/se...s.htm#RFXSensor

(Husk at du skal ha 433.92 MHz sendere).

 

Hvis du bare skal ha inn temperatursensorer, så tror jeg at Oregon Scientific sensorer er billigere. Jeg har kjøpt sensorer herfra:

http://www.ukweather...ntific_was.html

Kjøp nå mens pundet står lavt i kurs! ;)

 

Husk å sjekke kompatibilitet her: http://rfxcom.com/oregon.htm

 

 

 

 

 

 

Men er det virkelig slik at man må ut med $30USD for hver plugin? Det er jo ran når man i førsteomgang betaler dyrt for selve programmet.

Nå må du huske at det ikke er HomeSeer-folka selv som utvikler alle plugins, og ja noen plugins (som RFXCOM) koster penger. Bert (hovedmannen bak RFXCOM) prøver jo faktisk å leve av dette. Men prisene varierer.

 

Det finnes imidlertid en plugins som ikke koster penger, bl.a. min egen TwittSeer, og det finnes drøssevis av gratis scripts. Har du tid, så er det bare å lage dine egne plugins og/eller scripts så slipper du å betale en krone. :)

 

 

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å slippe unna å ha både transmitter og receiver fra rfxcom, det blir fort dyrt, men vil gjerne ha strømforbruket inn på samme platform (homeseer). Jeg trenger en transmitter for å styre NEXA kontaktene, men så en receiver for å ta imot fra en RFXmeter, ikke sant?

Det stemmer bra, ja. :)

 

Jeg hadde vurdert LAN-boksen (order nr. 72000, ikke 71000) om du allikvel skal ha en sender og mottaker, da denne har Handshake innebygget. Og så slipper du unna med kun en boks. Jeg har selv denne (som beskrevet tidligere), og er meget fornøyd.

Er du i tvil om hva du skal ha, så send dem en epost og hils fra "Moskus". ;)

 

 

Ok, nå blir jeg litt lettere forvirret her, er det slik at 72000-boksen er alt man trenger? Den eneste boksen man behøver, så har man både sender og mottaker?

 

AtW

Lenke til kommentar

den 72000 er vel bare wlan interface, transmitter og receiver må du ha i tilegg?

Med et slik oppsett ender man opp med 3 bokser fra rfxcom.

Og det blir billigere å kjøpe dedikerte lan bokser for å sende og motta, i stedet for usb bokser med en egen lan boks.

 

transmitter(69)+receiver(97)+lan interface(150) = 316euro.

transmitter(120)+reciever(148)=268euro

 

En annen ting er stikk kontakter, man trenger 4 stk skal man ha lan, transmitter, receiver og rfxmeter.

 

1wire sensorer har jeg fra før, ds18b20, og de koster jo bare noen kr pr stk. de til rfxcom var ti ganger så dyre ;)

 

Pr i dag logger jeg temp til en mysql database med en hjemmelaget arduino sak, kanskje det er billigst å lage et script som henter temp derifra? men da må man ha en developer lisens også?

Endret av semtex
Lenke til kommentar

den 72000 er vel bare wlan interface, transmitter og receiver må du ha i tilegg?

Med et slik oppsett ender man opp med 3 bokser fra rfxcom.

Og det blir billigere å kjøpe dedikerte lan bokser for å sende og motta, i stedet for usb bokser med en egen lan boks.

 

transmitter(69)+receiver(97)+lan interface(150) = 316euro.

transmitter(120)+reciever(148)=268euro

Bare at du ikke trenger å kjøpe hele boksen for få få en sender eller mottaker. :)

Dessuten så jeg feil selv, det er 73000 jeg har, ikke 72000. Forskjellen er LAN vs. WLAN. WLAN er en mulighet, men i følge Bert ville han ikke hatt det som en Master-controller, men heller bygget ut med den om du skulle ha behovet. RFXCOM-plugin'en til HomeSeer støtter hele 8 mottakere og 4 sendere samtidig...

 

 

Regnestykket blir så:

 

LAN-boks (ikke WLAN), 73000N: €150,-

433.92 MHz sender, 70031N eller 89031N: €20,-

433.92 MHz mottaker (master), 40071N: $26,-

Owl CM119 støtte, 89000: €29.95

To antenner: €36.80

Totalt: €262,80 - ca. 2110 kr.

Lenke til kommentar

den 72000 er vel bare wlan interface, transmitter og receiver må du ha i tilegg?

Med et slik oppsett ender man opp med 3 bokser fra rfxcom.

Og det blir billigere å kjøpe dedikerte lan bokser for å sende og motta, i stedet for usb bokser med en egen lan boks.

 

transmitter(69)+receiver(97)+lan interface(150) = 316euro.

transmitter(120)+reciever(148)=268euro

Bare at du ikke trenger å kjøpe hele boksen for få få en sender eller mottaker. :)

Dessuten så jeg feil selv, det er 73000 jeg har, ikke 72000. Forskjellen er LAN vs. WLAN. WLAN er en mulighet, men i følge Bert ville han ikke hatt det som en Master-controller, men heller bygget ut med den om du skulle ha behovet. RFXCOM-plugin'en til HomeSeer støtter hele 8 mottakere og 4 sendere samtidig...

 

 

Regnestykket blir så:

 

LAN-boks (ikke WLAN), 73000N: €150,-

433.92 MHz sender, 70031N eller 89031N: €20,-

433.92 MHz mottaker (master), 40071N: $26,-

Owl CM119 støtte, 89000: €29.95

To antenner: €36.80

Totalt: €262,80 - ca. 2110 kr.

 

Så da bare bygger du boksen selv? Dette er jo både en bedre og billigere løsning enn å kjøpe en ferdig LAN-sender og en ferdig LAN-mottaker separat.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Bare at du ikke trenger å kjøpe hele boksen for få få en sender eller mottaker. :)

Dessuten så jeg feil selv, det er 73000 jeg har, ikke 72000. Forskjellen er LAN vs. WLAN. WLAN er en mulighet, men i følge Bert ville han ikke hatt det som en Master-controller, men heller bygget ut med den om du skulle ha behovet. RFXCOM-plugin'en til HomeSeer støtter hele 8 mottakere og 4 sendere samtidig...

 

 

Regnestykket blir så:

 

LAN-boks (ikke WLAN), 73000N: €150,-

433.92 MHz sender, 70031N eller 89031N: €20,-

433.92 MHz mottaker (master), 40071N: $26,-

Owl CM119 støtte, 89000: €29.95

To antenner: €36.80

Totalt: €262,80 - ca. 2110 kr.

 

Hey, da er jo saken en helt annen :)

I utganspunktet har jeg både temp og strøm logger fra før som jeg kan hente verdiene fra via en php side.

Går det ann å lage en device som verdien hentes fra "http://url/fil.php" ?

Du som har litt erfaring med programmering i homeseer vet kanskje det?

 

Har forsøkt å søke på homeseer forumet uten hell.

Lenke til kommentar

Regnestykket blir så:

 

...

Totalt: €262,80 - ca. 2110 kr.

Dette er vel en sannhet med modifikasjon? Tilkommer vanligvis frakt, norsk moms på summen av varens verdi og frakt, samt ett fortollingsgebyr til det fraktselskapet som foretar fortollingen og utleveringen. Eller vet du noe vi andre ikke vet? :hmm:

 

  €262,80 - delsum.

+ €12,00 - postage & Packing.

= NOK 2209,09 med dagens kurs.

+ NOK 552,27 - 25% moms av varens verdi inkl. frakt.

+ NOK 217,00 - Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.

----------------------------------------------------------------------------------------

= NOK 2978,36 med Posten som transportør, gjerne dyrere med andre

Lenke til kommentar

Så da bare bygger du boksen selv? Dette er jo både en bedre og billigere løsning enn å kjøpe en ferdig LAN-sender og en ferdig LAN-mottaker separat.

Bare spør om Ronald kan sette det sammen for deg, så gjør han nok det også uten pristillegg. :)

 

 

Hey, da er jo saken en helt annen :)

I utganspunktet har jeg både temp og strøm logger fra før som jeg kan hente verdiene fra via en php side.

Går det ann å lage en device som verdien hentes fra "http://url/fil.php" ?

Du som har litt erfaring med programmering i homeseer vet kanskje det?

 

Har forsøkt å søke på homeseer forumet uten hell.

Det gjør det nok med litt enkel scripting, flere spesial-scripts finnes fra før. Men en generell XML/txt/hvasomhelst-tolker tror jeg ikke finnes.

 

Hva slags script er det? Fra hva hentes data fra?

 

 

Dette er vel en sannhet med modifikasjon? Tilkommer vanligvis frakt, norsk moms på summen av varens verdi og frakt, samt ett fortollingsgebyr til det fraktselskapet som foretar fortollingen og utleveringen. Eller vet du noe vi andre ikke vet? :hmm:

 

 

€262,80 - delsum.

+ €12,00 - postage & Packing.

= NOK 2209,09 med dagens kurs.

+ NOK 552,27 - 25% moms av varens verdi inkl. frakt.

+ NOK 217,00 - Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.

----------------------------------------------------------------------------------------

= NOK 2978,36 med Posten som transportør, gjerne dyrere med andre

Joda, men det er uansett billigere enn å kjøpe to-tre USB-bokser separat, noe som var poenget! :)

La oss si at du har 5000 kr til hardware og skal få mest mulig hjemmeautomasjon ut av det, så er nok fremdeles RFXCOM + Nexa den beste løsningen tror jeg. Alternativet er X10, men da skal du ha et strømnett fritt for forstyrrelser. Z-wave er også et alternativ, men der kommer du ikke så langt med det beløpet.

 

Og siste pakken jeg fikk fra RFXCOM var rekommandert, men verdi satt til €15... whistle.gif

 

 

 

Har det blitt 217 for å fortolle? Mente jeg betalte 70 spenn eller noe for ikke lenge siden (men dette med hvordan det fortolles endres jo hele tiden, man blir jo svimmel av mindre)

 

Godt poeng. Mener det er 110 kr for tiden, men skal ikke banne på det.

Lenke til kommentar

Ja, det koster å være kar. sad.gif

 

Skal man ha det absolutt billigst mulig, så er vel TellStick'en med Telldus Center eller NexaHome det beste alternativet. Så kommer spørsmålet om man blir "bitt av basillen" og har lyst å utvide med flere funksjoner og utstyr. Vurderer du sannsynligheten for det til å være over 50% så er TellStick'en bortkastet. Og da blir det en annen diskusjon om hva som er dyrest: Kjøpe RFXCOM med en gang eller gå omveien via TellStick. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...