Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser at det har vært en del prisøkning på dette. Jeg fant en guide i en blogg som ble skrevet på forsommeren i fjor, og der skrev han at Tellstick Net kostet 799 på Teknikmagasinet. Jeg betalte 899 på TM nå. DustinHome har den for over 1600 kr, faktisk.

 

Det virker som om du sier "løp og kjøp" for disse sensorene! Bare dumt at det er søndag!

 

Jeg hadde et par oppfølgsningsspørsmål, det ene forklarer vel seg selv. Hvis jeg nå taper en fast under kjøkkenbenken, legger en oppå et skap i stuen og en oppå varmepumpen, osv. - hvordan vet Tellstick hvilken sensor som er hvor? Ut ifra det dere sier regner jeg med at de må startes en etter en, og registreres før jeg starter en ny en (slik at det aldri er to "nye" samtidig).

Men, om naboen også har Tellstick, er det noe som hindrer han i å se mine temperaturer (og jeg i å se hans)?

Hvor lenge varer batteriene på en sensor?

Hvor nøyaktige er disse Viking-sensorene?

Har dere noen forslag til (eventuelt erfaringer med) andre sensorer som har hygrometer/fuktmåling?

 

 

NothingForever, jeg har vel omtrent 20 stykker av den greia der. Én har gått i stykker så langt, det var den som lå i akvariefilteret, og det gikk hull på posen. Så den tålte ikke å ligge under vann. Ute har ingen gått i stykker så langt, jeg har to stykker hengende på veggen hjemme og på hytta. Jeg liker å ha den samme sensorene på alt, men det er bare meg... De kostet 89,90 fram til nyttår. Skulle kjøpt flere da, for jeg trenger noen til nå. Må handle noen stykker på TM i dag.

 

 

Du kan ha veldig mange Viking sensorere mot Telldus.

 

De genererer ny UnitID når du setter inn batterie, så om du får to like IDer (som skal veldig mye til) så kan du bare ta ut batteri og sette inn igjen.

Minuset er at du må finne ut hvilken ID den får etter du bytter batteri..

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, jeg ser at det har vært en del prisøkning på dette. Jeg fant en guide i en blogg som ble skrevet på forsommeren i fjor, og der skrev han at Tellstick Net kostet 799 på Teknikmagasinet. Jeg betalte 899 på TM nå. DustinHome har den for over 1600 kr, faktisk.

 

Det virker som om du sier "løp og kjøp" for disse sensorene! Bare dumt at det er søndag!

 

Jeg hadde et par oppfølgsningsspørsmål, det ene forklarer vel seg selv. Hvis jeg nå taper en fast under kjøkkenbenken, legger en oppå et skap i stuen og en oppå varmepumpen, osv. - hvordan vet Tellstick hvilken sensor som er hvor? Ut ifra det dere sier regner jeg med at de må startes en etter en, og registreres før jeg starter en ny en (slik at det aldri er to "nye" samtidig).

Men, om naboen også har Tellstick, er det noe som hindrer han i å se mine temperaturer (og jeg i å se hans)?

Hvor lenge varer batteriene på en sensor?

Hvor nøyaktige er disse Viking-sensorene?

Har dere noen forslag til (eventuelt erfaringer med) andre sensorer som har hygrometer/fuktmåling?

 

 

Når det gjelder de Viking sensorene, så er det veldig greit å registrere mange på engang. Siden de har display, så er det bare å finne tillsvarende sensor med samme verdi. Jeg har brukt Viking sensorer i 2 år (8stk), og er usikker om jeg har skiftet batteri i de i det hele tatt, det er ihvertfall ikke alle som har blitt skiftet på. Så en kan trygt si att batterilevetid ikke er noe problem..

 

Utenom Viking, så bruker jeg flere Oregon THGN132N for å lese av temp og fuktighet. Fungerer veldig bra de også, men ikke fullt så lang rekkevidde som Viking.

 

Har noen Esic WT450H også, men det har jeg bare hatt problemer med. Skal fungere mot Telldus live, men de 3 jeg har kjøpt fungerer ihvertfall ikke..

Lenke til kommentar

 

 

Har kjøpt meg en Pebble smartwatch og trenger json kommandoen for temperaturenheter til domoticz. Jeg vet flesteparten bruker HS, men jeg frister skjebnen :-)

http://www.domoticz.com/wiki/Domoticz_API/JSON_URL's

Ikke alle her inne som har kjøpt HS ;-)

:-)

Fant denne siden jeg og, men jeg vet ikke hvordan jeg får sendt kun den dataen jeg trenger pr tempsensor fra tasker til pebble...? Når jeg kjører kommandoen får jeg masse info som jeg ikke trenger. Jeg må kun ha temperaturen sendt til klokka.

 

Vet du Ole Th?

 

 

Altså, du har fått verdien ifra temp sensoren inn i Tasker som en variabel? Isåfall, så ville jeg brukt canvas. Da lager du en task, velger canvasplugin i plugin menyen. Variabelen som peker på temp verdien blir da brukt i en variabel som kun kan leses av canvas appen. Da kan en få verdien rett inn i en watchface.

 

En kan også bruke verdien som en dynamisk verdi i forskjellige tasker menyer på din pebble. Både Glance og pebbletasker har den muligheten.

 

"Problemet" i Canvas er att verdien ikke vil forandre seg på din watchface om en ikke går inn og ut av din watchface og da har det ikke så stor nytteverdi. Måten jeg gjør det på er å be tasker gjøre en refresh av alle taskerverdier ved forskjellige hendelser. F.eks jeg mottar sms. Da sjekker tasker om jeg er oppkoblet mot mobildata eller wifi. Er jeg ikke det, så vil tasker koble til i et visst tidsintervall og kjøre en refresh og oppdatere min watchface.

 

Det er også mulig å lage en loop i tasker ved tilkobling mot wifi f.eks

Da kan det f.eks stilles inn så en gjør en refresh hvert 5 min når en er tilkoblet wifi. Det var måten jeg gjorde det på, men da opplevde jeg att tasker krasjet veldig ofte.

 

Nå bruker jeg f.eks en profil med "wifi near" til å kjøre en refresh og så slå av wifi etter 10 min. Da vil profilen starte på nytt av seg selv (så lenge jeg er i nærheten av de spesifiserte nettverk jeg har lagret). I

Hvertfall i teorien, fungerer brukbart når jeg er hjemme i huset. Når jeg derimot forflytter meg inn og ut av rekkevidde for wifi, så fungerer det mye bedre..

Lenke til kommentar

Takk for info! En ting er hvertfall sikkert, det er hvertfall prisen på sensorene som begrenser det hele, og ikke antallet finurlige steder i huset det er mulig å gjemme en sensor. Jeg skal begynne med 3x Viking og 1-2x THGN132N, tenker jeg.

 

"Samboer Acceptance Factor" er vel heller lav.. :p

 

 

Når det gjelder de Viking sensorene, så er det veldig greit å registrere mange på engang. Siden de har display, så er det bare å finne tillsvarende sensor med samme verdi. Jeg har brukt Viking sensorer i 2 år (8stk), og er usikker om jeg har skiftet batteri i de i det hele tatt, det er ihvertfall ikke alle som har blitt skiftet på. Så en kan trygt si att batterilevetid ikke er noe problem..

 

Utenom Viking, så bruker jeg flere Oregon THGN132N for å lese av temp og fuktighet. Fungerer veldig bra de også, men ikke fullt så lang rekkevidde som Viking.

 

Har noen Esic WT450H også, men det har jeg bare hatt problemer med. Skal fungere mot Telldus live, men de 3 jeg har kjøpt fungerer ihvertfall ikke..

 

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å spille av tale på HSTouch klienter.

 

Dvs. når jeg bruker *:* så snakker dama på alle klienter, både PCer, iPader og Androider.

 

Når jeg adresserer en bestemt PC (ZOTACPC:*) så går det også fint men om jeg forsøker på en HSTouch klient (for eksempel. Android2:*) så skjer det ingen ting.

 

Noen ideer?

Skal HS Touch klienter adresseres annerledes?

(Jeg har også forsøkt Android:Android2)

 

Legger ved en liste over Speaker Klientene mine.

post-275475-0-62277200-1390218843.png

Lenke til kommentar

Så langt har jeg bare testet med USB, planen er også å bruke USB strøm også da jeg ikke er fan av ting som går tom for batteri. Skjønner skepsisen til usb lader, i tillegg så ser det ikke så bra ut etter min mening.

 

Jeg har derfor bestilt en tafo
http://www.ebay.com/itm/330917638572?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648

 

og USB plugger

http://www.ebay.com/itm/261117885990?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

 

 

Lenke til kommentar

 

Ja naturligvis, vet ikke hva jeg tenkte på. Ikke tenkte på? :)

 

Når jeg allerede har denne tråden oppe, har noen erfaring med Multi Sensor (4 i 1) - DSB05.

http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2994

Lurer på om cmf_Tiger bruker den. Vurderer en slik for å få Lux-nivået.

 

Det er denne jeg har http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_126&products_id=2560

Og de er ubruklige hvis du bruker den med batteri. Hvis du skal bruke den med batteri må du stille inn wake tiden til 10-15 min og da drar du dårlig nytte av motion sensoren, ellers blir batteriet tomt på noen få dager:(

Skal du bruke motion sensoren må du koble den opp mot en fast strøm, samme gjelder den modellen du linket til. Den har mulighet får usb, så da kan du få strøm via den.

Lenke til kommentar

 

 

Ja naturligvis, vet ikke hva jeg tenkte på. Ikke tenkte på? :)

 

Når jeg allerede har denne tråden oppe, har noen erfaring med Multi Sensor (4 i 1) - DSB05.

http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2994

Lurer på om cmf_Tiger bruker den. Vurderer en slik for å få Lux-nivået.

 

Det er denne jeg har http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_126&products_id=2560

Og de er ubruklige hvis du bruker den med batteri. Hvis du skal bruke den med batteri må du stille inn wake tiden til 10-15 min og da drar du dårlig nytte av motion sensoren, ellers blir batteriet tomt på noen få dager:(

Skal du bruke motion sensoren må du koble den opp mot en fast strøm, samme gjelder den modellen du linket til. Den har mulighet får usb, så da kan du få strøm via den.

 

Enig - de bruker alt for mye strøm til å gå bare på batteri. Hvis du ikke er kjempeglad i å bytte batterier da... :) Ellers går det jo an å lage en lang kabel og gjemme unna på veien, evt skjule med kabellist e.l. Min er plassert på utsiden av en vegg som har stikkontakt på innsiden, så der var det enkelt. :)

 

Edit: Den cmf_Tiger linker til har jeg faktisk brukt med hell på batteri, den har stått i flere måneder nå uten å gå tom.

 

Dobbeledit: ...men den har lang timeout på bevegelse.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

Ja naturligvis, vet ikke hva jeg tenkte på. Ikke tenkte på? :)

 

Når jeg allerede har denne tråden oppe, har noen erfaring med Multi Sensor (4 i 1) - DSB05.

http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2994

Har akkurat kjøpt en slik, den er ikke i fult bruk enda, men har fått testet litt og er fornøyd så langt :)

 

Jeg har problemer med min fra raspberry pi i domoticz - har ikke fått feilsøkt noe enda så for alt jeg vet er det min feil.

Bruker du homeseer?

 

Forøvrig, hvis noen er interessert så fikk jeg følgende svar fra Clas Ohlson om 36-1797:

"Hei!

36-1797 kommer på lager i midten av februar. Du kan legge in en ordre på nettsiden nå, og så sender vi varene så fort vi har dem på lager.

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen / Best regards

Kundesenter v/Linnea

Clas Ohlson AS, Postboks 485 Sentrum, 0105 Oslo"

 

Jeg tenkte å bruke de til fryseren i boden, litt dårlig rekkevidde dit og tenker at det er bedre med noe med ekstern ledning framfor inni fryseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...