Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

1)

Tolker jeg det egentlig som at dere mener man egentlig burde droppe 433mhz TOTALT, og kjøre alt på z-wave?

Eller for å spørre på en annen måte, hva lønner det seg å kjøre på 433mhz?

 

Jeg skal velge z-wave, men jeg vil teste litt muligheter og fordeler først, og da vil jeg heller bruke utstyret jeg har nå. (må jo bruke det til noe...)

Jeg får jo da en feeling av om jeg synes det er noe særlig om ting er automagisk eller ei - at ting ikke fungerer kommer jeg til å ta med en klype salt.

Men jeg hadde egentlig tenkt å bruke 433mhz til noe (midlertidige installasjoner, magnetsensorer, tempmålere...)

Ser at smarthus har en z-wave "alt-i-ett-sensor" med begevelse, temp, lux og fuktighet ( http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2994 ) og vurderer da om tempmåler er like greit å kjøre via z-wave det og...?

 

 

2)

Homeseer er fullstendig uaktuelt, jeg kan muligens overtales om jeg blir ordentlig bitt av basillen og ser begrensninger overalt - men 3500 NOK på software når det finnes alternativer som folk i denne tråden også bruker er ikke noe jeg ser på som god bruk av penger i en test-fase.

 

Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger fra de som ikke bruker homeseer på annen software, jeg forstår at dere er frelst og softwaren er sikkert kjempebra - men jeg vil heller bruke de pengene på installasjoner nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om dusk / dawn sensoren til nexa støttes av rfxtrx?

 

 

 

Jeg også!

 

 

Jeg tror dere snakker om to forskjellige sensorer.

Denne har en bryter med 3 step på natt stillingen.

Og denne kan stilles etter gjeldene belysning.

 

Men begge er fungerer kun sammen med bevegelse.

Denne sender en egen X10 kommando for lyset uavhengig av bevegelse men har ingen sensitivitet innstilling.

 

Når det var snakk om Nexa dusk/dawn sensor, så regner jeg med det er denne:

 

 

LBST-604-pack.png

 

Og den kan justeres til å slå inn/ut etter eget ønske :)

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg ser poenget ditt ang. software, støtter den - men du vil følge rådet mitt til slutt.

 

Flere her inne har både en Rfxcom http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2955 og Z-Wave http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_115&products_id=2692. Da har du det beste fra begge verdener.

 

Rfxcom er nå stort sett Oregon målere hos meg, samt "jul" som er midlertidige enheter. La over 90% av strømmen til Z-Wave for noen mnd. siden og er kjempefornøyd med det. Nexa fungerte men det var mange kompromisser. Nexa sin dimming likte jeg bedre men det går greit uten.

 

Har ingen stor erfaring utover Homeseer, men vet at de andres ser mye mer proff ut. Homeseer ser ut som noe billig juggel på høyde med det beste fra 1999.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Flere her inne har både en Rfxcom http://www.smarthus.info/product_info.php?products_id=2955 og Z-Wave http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_115&products_id=2692. Da har du det beste fra begge verdener.

 

 

Har jeg forstått det rett at de fleste har denne løsningen for å hovedsaklig samle inn signaler via 433Mhz og styre med 868Mhz(Z-wave)?

 

Noen som vet om det finnes interface som gjør at man også kan snakke med Xcomfort? Kan den feks den nevnte http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_115&products_id=2692 gjøre dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

1. Tja... si det. Basic er på plass for det meste, men så...

2. Noen gjør nok.

3. Det er nøyaktig det jeg gjør, men jeg bruker riktignok HomeSeer.

4. DS90.

5. Bevegelsessensorer ville jeg anbefalt Z-wave. Mindre problemer, flere muligheter. (Det samme for magnetsensorer)

6. Ikea-batterier kjøpes i kasser. Byttes i temp-sensorer ca. annenhvert år. Bevegelsessensorer oftere, men det er avhengig av trafikken.

 

 

Software kan byttes. Det er verre med hardware. Men så lenge du har Z-wave i veggen, så er det enklere. :)

Takk. :)

6)

Hva er oftere? Skjønner at trafikken har noe å si, men en viss feeling av hvor ofte gir en indikasjon på om jeg skal bruke USB eller batteri.

 

 

Har bestilt meg RFXtrx433, AL-USB S2 og en Z-wave-multisensor nå, så da blir det spennende framover.

Lenke til kommentar

6)

Hva er oftere? Skjønner at trafikken har noe å si, men en viss feeling av hvor ofte gir en indikasjon på om jeg skal bruke USB eller batteri.

 

 

Har bestilt meg RFXtrx433, AL-USB S2 og en Z-wave-multisensor nå, så da blir det spennende framover.

 

 

På mine Nexa bevegelses sensor bytter jeg ihvertfall batterier max 2-3 ganger i året (de som er mest i bruk). bl.a på et vaskerom som er "kjøkkeninngangen" på huset mitt, og derfor blir trigget veldig mange ganger hver dag..

 

Er forøvrig ikke enig at Nexa sine er dårlige. Tidligere brukte jeg det i kombinasjon med LWMR-210, og det fungerte ikke optimalt. Ofte lyset slår seg på for å så gå i en dimme opp/ned syklus. Etter jeg istedet byttet til LWMR-230 (uten dimming) så fungerer det perfekt i mitt hus, aldri vært noe tull. Lyset dimmer seg uansett forsiktig opp til 100 % (var litt redd for att det bare klikket opp på max).

Endret av Ole Th
Lenke til kommentar

Jeg har et par slike: http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_46_156&products_id=2821

 

...og et par av andre merker også. Disse leverer strømforbruket til enheten som er tilkoblet, men jeg sliter litt med å finne ut av hvordan jeg skal få aggregert forbruket slik at man kan få en sum over tid. Noen som har noen tips?

Jeg har også slike koblet til ovner. Det skal være en Device i HomeSeer som er totalt forbruk over tid, som du kan resette på Root devicen:

 

SoEtp.jpg

 

... i tillegg til en On/Off device, selvfølgelig (men den har en annen kode, for å kunne sortere bedre).

Lenke til kommentar

Noen som vet om et kamera jeg kan bruke inne som fungerer med WebcamXP.

Du har vel en del kameraer som du bruker gjennom webcamXP, har du noen du kan anbefale som er lett å få kjøpt...helst noen som ikke koster så mye.

Skal ha et kamera som jeg kan overvåke hunden når vi er på jobb.

Fint om den har motor også...

Jeg har et par Axis servere stående for utendørs kameraer. Et par IP9100A for innendørs kameraer, samt noen Foscam-kloner fra DealExtreme.

Lenke til kommentar

Jeg har også slike koblet til ovner. Det skal være en Device i HomeSeer som er totalt forbruk over tid, som du kan resette på Root devicen:

 

SoEtp.jpg

 

... i tillegg til en On/Off device, selvfølgelig (men den har en annen kode, for å kunne sortere bedre).

Ja, det har jeg også, og jeg kunne sverge på at denne gikk både opp og ned...men nå har jeg fulgt med en stund og den øker bare, så da har jeg blingsa. :)

 

Men - du har også en som heter Z-Wave Sensor Multilevel Power - oppdaterer den seg uten at du poller den manuelt? Hvordan polles den evt automatisk?

Lenke til kommentar

Men - du har også en som heter Z-Wave Sensor Multilevel Power - oppdaterer den seg uten at du poller den manuelt? Hvordan polles den evt automatisk?

Den "oppdateres automatisk", og hva og når som oppdateres kan du konfigurere under Root device -> Configure.

 

jkGtC.jpg

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Akkurat. Da var det i orden, takk :)

 

Enda en ting - flikker litt på OWL119-loggingen om dagen. Den rapporterer en del for mye i forhold til faktisk forbruk (rundt 100kWH for mye i døgnet). Er det i det hele tatt mulig å justere på dette? Å endre verdiene for 'Divide by' gir ikke ønsket resultat - jo høyere verdier avlest fra OWL jo galere blir det uansett.

 

Har det noe å si å justere verdien for Average system voltage i RFXcharts, for i det minste å få grafene riktig?

Lenke til kommentar

Enda en ting - flikker litt på OWL119-loggingen om dagen. Den rapporterer en del for mye i forhold til faktisk forbruk (rundt 100kWH for mye i døgnet). Er det i det hele tatt mulig å justere på dette? Å endre verdiene for 'Divide by' gir ikke ønsket resultat - jo høyere verdier avlest fra OWL jo galere blir det uansett.

Hvorfor fungerer ikke "Divide by"? Ta tallet som er lest av og del det på tallet som strømmåleren din leser av...?

Lenke til kommentar

Noen med erfaring med å kjøre Domotiga? Jeg bruker en Raspberry med RFXtrx433. Men sliter litt med å lage en "event".

Samt noen som vet hvordan jeg sletter protokoller jeg ikke har bruk for, har lest at dette kan være forstyrrende for de protokollene jeg bruker...

ja jeg kjører domotiga, har kjørt det i 1 år.. funker fint det. har ikke noe problem med events.

prot sletter du i tools -> rfxcom commander

Lenke til kommentar

Akkurat. Da var det i orden, takk :)

 

Enda en ting - flikker litt på OWL119-loggingen om dagen. Den rapporterer en del for mye i forhold til faktisk forbruk (rundt 100kWH for mye i døgnet). Er det i det hele tatt mulig å justere på dette? Å endre verdiene for 'Divide by' gir ikke ønsket resultat - jo høyere verdier avlest fra OWL jo galere blir det uansett.

 

Har det noe å si å justere verdien for Average system voltage i RFXcharts, for i det minste å få grafene riktig?

Jeg hadde problem med at min Owl CM180 rapporterte for altfor høyt forbruk, viste seg at jeg måtte stille den inn på 115v spenning ikke 230v (har 3 fas utgaven).

Lenke til kommentar

For de som bruker Tellstick Net og Pebble

 

http://developer.telldus.com/blog/2014/01/08/pebble-app-for-telldus-live

 

Veldig basic app, som kan medføre litt scrolling (om en har mange enheter :) )

Med litt gruppering av enheter og støtte av dimming, så kan den være kjekk å ha.

 

Håper den blir videreutviklet...

Takk for den! Skal se om det er mulig å konvertere den til HomeSeer. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor fungerer ikke "Divide by"? Ta tallet som er lest av og del det på tallet som strømmåleren din leser av...?

La inn det i går, det ble en koeffisient på 1001,45 etellerannet. Da stemte avlesingen. Men i dag var differansen 48886 avlest i skapet og 48912 i HS. Har det noe å si at jeg har lagt inn en verdi for Calibration for å få riktig utgangstall kanskje?

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar

Noen som vet hvr jeg får ta i denne antennen eller tilsvarende her til lands?

Skal benytte den på min rfxcom433.

 

http://www.conrad-electronic.co.uk/ce/en/product/190073/Aurel-650200313-433MHz-Radio-Kit

 

Vet jeg kan betille den direkte fra conrad, men med en fraktpris på €44 så blir det forholdsvis dyrt.

 

Tar gjerne i mot tips på andre antenner som er av samme kvalitet og evt. kan bestilles på ebay eller her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...