Gå til innhold

TES: Aldergrense for oblivion...


Anbefalte innlegg

Har en tretten åring som lurer på om han kan spille dette spillet og jeg sier i utgangs punktet nei nettopp pga aldergrensen.

 

Men... så viser det seg ofte at disse aldersgrensene er satt av en gjeng gamle gubber som ikke gjør mer farlige ting i det daglige enn å gå litt fort ut av sofaen og jeg blir som alltid mistenksom, for kunne de satt den lavere?

 

Spørsmålet mitt er: Er det mye hack'n'slash, blod og gørr i dette spillet, mye skremmende gushing av blod eller lignende som en tretten åring kunne tatt anstøt av? Eller er aldersgrensa som er satt der ekte, det vil si legitim og ikke noe for sarte tretten åringer? Jeg vil gjerne ha seriøse svar, så svar ala "Døhh jeg er bare fire år og har spælt detta i fem år alt jeg asssa!!", luker jeg bare bort, så er det sagt.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke spilt så mye Oblivion før, men prøvde det oss en venn en gang. Det jeg husker er at det kan se veldig voldelig ut. Jeg var på en slåssarena (i spillet), og plutselig så jeg en dame. Hun var egentlig en som skulle hjelpe meg å slåss, men jeg trodde det var en fiende, så jeg skjøt så mange piler jeg kunne på henne.

 

Hun døde ikke, men løp heller rundt med 10 piler i hodet. Fikk intrykk at det var ganske voldelig, men spiller skal ikke foregå som jeg gjorde akkurat da.

Jeg prøvde videre i spillet, og da hadde jeg en stor øks, som jeg kunne gå rundt og drepe folk med. Blod var det nok av.

 

Tror ikke en 13-åring tar seg nær av sånt. Begynte selv og spille skytespill i en alder av 11 år, og har aldri tatt meg nær av det, eller trodd at det er sånn virkeligheten er.

Viss spillet blir spilt, la i hvert fall ikke sønnen din tro at det er slik det fungerer i virkeligheten.

 

 

Denne visser en slåsskamp i spillet. Blodig er det.

 

 

Du kan jo ta en titt på disse to videoene, og vurdere om det er spillbart for din sønn, eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg synes din sønn skal få prøve Oblivion. Det er noe vold i spillet, men syns moralen i spillet er bra, og historien god.

 

 

Jeg skal ikke komme med et langt foredrag her, men Oblivion er absolutt et spill jeg vil anbefale. Gikk nettopp gjennom det selv, og jeg synes selv at det er noe av det beste jeg har spilt i nyere tid.

 

For å komme med en spesifik sak ang. volden.. så er det blod når du svinger et sverd mot en motstander, monster, eller dyr ja. Men det er ingen kroppsdeler som flyger hit og dit. Altså du kan ikke kappe av, armer, hoder, eller lignende, på noen, eller noe i spillet.

 

Heller er ikke Oblivion et spill som velger vold som eneste løsning, det er flere veier i spillet til suksess enn kun å sloss. Dette er vel kanskje det som gjør Oblivion enestående. At spilleren får velge, å bruke hodet, litt mer enn i andre spill.

 

Enda viktigere: Spillet har en slutt, du slepper å risikere at sønnen din blir sittende i all evhighet. World of Warcraft har gjort mange foreldre frustrerte.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Ole_marius, INGENTING slår Ravenholm på HL2 :p

 

Oblivion er eit fantastisk spel. Det er vakkert, nydeleg, brilliant og alt det der. Valden i spelet passar inn, på ein måte. Som barn kan du lese historier om onde troll eller dragar som blir drept, og med eit barns fantasi er det MINST like skummelt som oblivion. Det burde eigentleg vere 12+ på oblivion.

Drepinga er ikkje hovudfokuset i spelet, men er der fordi det er naturleg å drepe troll og røvarar i eit spel som skal minne om middelalderen. Du kan faktisk velje akkurat korleis du skal spele. Du kan drepe alt og alle, eller vere snill og kjempe for å lukke gatene til Oblivion.

 

Alt har konsekvensar i spelet. Til de grader. Om du plukkar opp ein gaffel i ei hytte langt uti øydemarka, kjem det straks ein soldat sprintandes og brøler " STOP RIGHT THERE YOU CRIMINAL SCUM!!!" Kan muligens vere det skumlaste i spelet :p

 

tl;dr: Oblivion er eit fantastisk spel, sonen din burde absolutt få spele det. Det er nesten så bra at du bør TVINGE han til å spele det. Blodet og gørret i oblivion er nesten ikkje-eksisterande, samanlikna med andre 16+ spel (det er faktisk 18+ på data, fordi du kan laste ned mods som gjer folk nakne. Dummaste eg har høyrt)

Lenke til kommentar
Vær obs på om han kan bli skremt av mørke ruiner med skjeletter og gjenferd i. Jeg er 32 år, og blir småskjelven enda av å løpe gjennom mørke ruiner og bli angrepet av skjeletter gjemt i mørke kroker. ;)

He he... Eller kanskje jeg ikke sier noe om det så skjønner han litt mer hvorfor det er aldersgrenser... Nå har han alltid vært flink til å holde disse grensene, både med film og spill, men det har nok mer med at han gennerelt er litt pysete, han liker ikke skumle filmer og slikt, enn at han faktisk vil høre på hva vi sier om aldersgrenser og slikt, så vi får se. Kan hende han blir litt tøffere etter å ha spilt dette spillet. Hvem vet? :)

 

Vi har ihvertfall bestemt oss for å la ham kjøpe og spille det, så takk for det! :)

 

Så på videoene og fant ut at de faktisk spiller et langt mer moralt forkastelig spill online, der de går sammen i gjenger og dreper og raner over en lav sko uten noen moralsk innblanding i det hele tatt, så sånn sett likte jeg den soldaten som kommer springende hvis du stjeler/tar noe som ikke er ditt.

 

En annen ting jeg likte var at spillet har en ende. Som nevnt er ikke WOW like heldig for alle barn, for de har ikke stålkontroll over hvor lang tid de har sittet der, så det er bra. Godt å avslutte noe for kanskje å ta det frem om noen år igjen, syntes ihvertfall jeg... :)

 

Så ja, vi hadde en glad tretten åring hjemme i går :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...