Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

HJELP! vaskemaskinen har låst seg. Kan noen hjelpe?


Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også vaskemaskin på kjøkken (bor i Skottland, her er det visst vanlig), og en gang maskinen ikke ville tømmes for vann så var det fordi avløpsrøret var tett. Oppvaskmaskin, vaskemaskin og kjøkkenvask bruker samme avløpsrør, og fett hadde bygd seg opp i røret og tettet alt som heter avløp. Et himla pes, men fiksa det til slutt.

Men da filteret var tett så fikk jeg også en slik durelyd.

Lenke til kommentar

Av det eg kan se på nettet så er det ikke påbudt med sluk i rom hvor vaskemaskinen monteres, MEN det er et krav med sluk i våtrom. Dvs, rom hvor det regelmessig vil være vann, typisk vaskerom. Så sluk trengs mao ikke på kjøkkenet.

 

Men, vaskemaskin skal allikevel ikke monteres på kjøkkenet da det vil kunne gi avkorting på forsikringsutbetalingen dersom man skulle få vannskader og dette skyldes vaskemaskinen. Oppvaskmaskin derimot er greit, siden denne allikevel skal monteres av en autorisert rørlegger.

 

Men eg kan ikke henvise til noen lover :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Takk for veldig god hjelp her folkens!! Har nå fått tømt maskinen (la under noen treplanker så den kom høyt nok til at jeg fikk samlet vannet ien plastbeholder. Når den var tømt for vann, fikk jeg også opp døra. MEN, hva nå? hvor finner jeg det berømte filteret??

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Filteret ved pumpa er på det samme stedet som uttømmingen. Se i manualen på side 34.

 

Når det er gjort ville eg halvert klesmengden og prøvd på nytt. Klarer den det ikke da heller så tar du kontakt med en reparatør.

 

Det satt fast en liten plastbit som lignet på en merkelapp inni der. fikk ut den, skrudd sammen, satt alt på plass, koblet til, redusert klesmengden, og prøved på nytt. nå går den, men vet ikke om den har kommet til det punktet det skar seg på enda..here's to hoping!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

BAre for å avslutte denne tråden: Det funket!!!

 

Det var nok å fjerne den lille plastbiten, så fungerer den som vanlig igjen! har kjørt 3-4 maskiner uten tegn til feilskjær nå- TUSEN takk for god hjelp her folkens!

Lenke til kommentar

Klassiker den feilen der. ^^ Når jeg er ute hos folk for og reparere maskinen deres, og det ligger et fremmedlegme i pumpa, da blir de ganske sinna :p. Selv om maskina er splitter ny, går det ikke på garantien eller reklamasjon, så da må de ut med over 1000kr. Så flaks at du ikke ringte en reperatør. ^^

 

Viktig og alltid sjekke filteret og lyse med lommelykt helt inne til der du ser propellen til pumpa. Skal nesten ingenting til for at den blir blokkert.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Har opplevd dette selv. Skru av den heldekkende plata/dekslet bak på maskinen. Se etter et lite "pumpehus" med et lite tannhjul av plast inni, som vannet passerer gjennom på vei ut. Har opplevd at det samles masse lo inni der og hindrer at hjulet får gå rundt. Dettte fungerte helt fint i mitt tilfelle, så om ikke annet virker kan det være verd et forsøk. Lykke til :)

mvh mormor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...