Gå til innhold

Panelovn med mange brytere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke misforstå. Den lager varme.

 

Men hva er de 3 bryterne i midten for?

Timer? Hva gjør de?

Ovnen har stått på lenge, men det er fortsatt kaldt her. Lurer på om kanskje noen av disse bryterne får ovnen til å levere mindre effekt eller noe sånt.

 

Noen som klarer å forfatte en brukermanual for denne ovnen, så jeg ikke behøver å lure?

Lenke til kommentar
Fatter'n er ikke glad i oljeovner (som den jeg har) fordi noen mener de er farlige.

Hva er en vannbasert ovn? Og hvorfor bråker den? Vifte? Pumpe?

 

En annen ting jeg har sett i en butikk var noen norsproduserte miljøovner. Hva er det?

Inne i en panelovn er det et varmeelement med kjøleribber. På 'vanlige' ovner blir overflatetemperaturen på kjøleribbene så høy at støvet som ligger der blir brent (du kjenner det ganske godt på lukta når det er lenge siden sist du brukte ovnen), i en miljøovn styres effekten så overflatetemperaturen på ribba ikke blir varm nok til at støvet brennes. Miljøaspektet er med andre ord fravær av brent støy i inneluften.

Lenke til kommentar

Syntes brent støv, og lukten av det er litt av sjarmen når jeg varmer opp hjemme jeg. Oljeovner er win.

 

Men er de miljøovner fordi de er mer effektive, derav - mindre strømforbruk -> miljøvennlig, eller er det kun at den ikke brenner støvet? Litt vagt argument for å kalle noe miljøvennlig syntes nå jeg.

Lenke til kommentar
Selvsagt er det snakk om inneklima.

 

En ting jeg lurer på:

Hvorfor må ovnene på død og lib være fyllt med noe?

Kunne man ikke forankre elementet direkte i en stålplate, uetn å bruke olje?

Olje regnes som farlig, særlig i billige ovner.

Det er fordi det er den beste måten å fordele varmen over et større område og dermed redusere temperaturen. Olja som ligger på bunnen der elementet står varmes opp, og varmen får den til å stige raskt opp til toppen hvor samtidig kald olje erstatter den. På vei oppover kjøles den ned og dermed er den klar for å flyte nedover igjen for å erstatte olja som varmes opp på bunn. Det hele blir til en evig syklus i varm olje som stiger oppover, og kald olje som går nedover. På grunn av at det er forflytning i dette fordeles varmen på utsiden av ovnen mye mer effektivt enn hvis det bare var en ren metallplate. Det betyr at effekten på ovnen kan være høy samtidig som den ikke brenner ting som kommer borti den.

 

Det er samme prinsipp som en lavalampe for de som kanskje ser en liten sammenheng.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...