Gå til innhold

Mine problemer med Ubuntu og grub


Anbefalte innlegg

Tittelen er vel ikke helt korrekt, siden det ikke bare gjelder Ubuntu men mer spesifikt grub.

 

Jeg har brukt linux i all hovedsak siden -98, som en normal bruker.

 

I dag opplevde jeg igjen et problem som også har oppstått et par ganger før, ved oppstart var det ikke mulig å finne noen gyldig oppstart disk. Jeg har W7 på disk en, ubuntu var innstalert på disk 2.

Alt var normalt da jeg logget ut av ubuntu for restart.Jeg hadde ikke koblet fra min eksterne usb disk så da feilmelding kom koblet jeg denne fra og regnet med at alt ville starte.Men nei.

 

For å gjøre det kort. Det endte med at jeg nå har reinstallert W7, og Ubuntu står for tur.

 

Min sorgfulle lille tanke er denne. Siden alt skal være så enkelt med ubuntu. Hvorfor ikke gi muligheten for å lage en boot cd med en grub restore like etter installasjon. Jeg er vel rimelig sikker på at dette er noe mange ville vært taknemmlig for.

I tidlige dager med RH og lilo var det bare et spørsmål om minutter så var lilo korrekt på plass igjen hadde jeg bommet med en kernel comp og redigering av lilo.conf.

 

Dette var i alle fall mitt lille hjertesukk for dagen.

Endret av jon_gunnar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk du ikke opp Grub i det hele tatt, eller klarte ikke Grub å laste noe OS?

 

grub kom ikke opp i det hele tatt.

Jeg forsøkte å starte opp fra ubuntu platen og lete opp grub fra shell, men da var det ikke innstallert. Etterhvert ble det bare verre og verre.

 

Jeg kjenner ikke windows godt og slett ikke W7, blir bare brukt til spilling. Men jeg lurer på om kanskje win tar i bruk begge disker ved innstallasjon selv om bare en blir spesifisert? Tittet på en oversikt og det kunne se ut som 100Mb boot loader var på en disk og resten av systemet på den andre. Men kanskje jeg har misforstått noe, uansett er vel det et win spørsmål.

 

Men grub var i allefall helt bortkommen.

Lenke til kommentar
grub kom ikke opp i det hele tatt.

Jeg forsøkte å starte opp fra ubuntu platen og lete opp grub fra shell, men da var det ikke innstallert. Etterhvert ble det bare verre og verre.

Nyeste Ubuntu bruker grub2, og jeg tror du faktisk må lete opp grub2 i shell siden grub (0.97) er mulig å installere i etterkant. Det kan være derfor du ikke fant det.

 

Jeg kjenner ikke windows godt og slett ikke W7, blir bare brukt til spilling. Men jeg lurer på om kanskje win tar i bruk begge disker ved innstallasjon selv om bare en blir spesifisert? Tittet på en oversikt og det kunne se ut som 100Mb boot loader var på en disk og resten av systemet på den andre. Men kanskje jeg har misforstått noe, uansett er vel det et win spørsmål.
Windows gjør fryktelig mye rart under installasjon uten å gi særlig beskjed om det. Sprer MBR og bootloaderen rundt på vilkårlige disker og partisjoner. Én gang formaterte den /dev/sda1 for å legge ntldr der og installere resten på /dev/sda2, i tillegg til at MBR selvfølgelig ble overskrevet.

Det greieste ville nok å trekke ut Linux-disken under installasjon av W7 for å sørge for at den ikke finner noen potensielle rivaler som den kan knuse.

Lenke til kommentar
grub kom ikke opp i det hele tatt.

Jeg forsøkte å starte opp fra ubuntu platen og lete opp grub fra shell, men da var det ikke innstallert. Etterhvert ble det bare verre og verre.

Nyeste Ubuntu bruker grub2, og jeg tror du faktisk må lete opp grub2 i shell siden grub (0.97) er mulig å installere i etterkant. Det kan være derfor du ikke fant det.

 

Jeg kjenner ikke windows godt og slett ikke W7, blir bare brukt til spilling. Men jeg lurer på om kanskje win tar i bruk begge disker ved innstallasjon selv om bare en blir spesifisert? Tittet på en oversikt og det kunne se ut som 100Mb boot loader var på en disk og resten av systemet på den andre. Men kanskje jeg har misforstått noe, uansett er vel det et win spørsmål.
Windows gjør fryktelig mye rart under installasjon uten å gi særlig beskjed om det. Sprer MBR og bootloaderen rundt på vilkårlige disker og partisjoner. Én gang formaterte den /dev/sda1 for å legge ntldr der og installere resten på /dev/sda2, i tillegg til at MBR selvfølgelig ble overskrevet.

Det greieste ville nok å trekke ut Linux-disken under installasjon av W7 for å sørge for at den ikke finner noen potensielle rivaler som den kan knuse.

 

Det vil nok være en enkel forsikring mot tull. Jeg har ikke hatt tid til å legge inn igjen Ubuntu,men jeg skal forsøke å få en oversikt over diskene når jeg kommer hjem igjen i kveld.Heldigvis var backup av alt Ubuntu relatert bare dager gammelt.

Takk for tips i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...