Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Dell inspiron 6400, får den ikke til å virke!


Anbefalte innlegg

Ikke mist besinnelsen. :w00t:

 

Grunnen til at XP versjonen din ser "gammeldags" ut er at det er kun Servicepack 1, eller 2 som er nå på den, den vil oppdatere seg når du får den på nett.

Har du kun Servicepack 1 MÅ du ha en brannmur på pcen din før du går på nett med den, har du Servicepack 2 sjekk at windows brannmuren er på, det ser du under kontrollpanelet.

Gratis brannmur er Her.

 

Jeg tror du har Servicepack2, da trenger du ikke laste ned brannmur, men sjekk dette før du går på nett.

 

Du må bruke en annen pc, laste ned de tre første driverene på den pcen, overført til en CD, og puttet inn den cden i Dell din og installert drivere fra den.

Når det er gjort går du på nett på din maskin, enten kablet (som er det beste akkurat nå) og laster ned lyd,skjerm, kortleser, og andre drivere du ser du mangler.

 

Hvis trådløs driveren jeg har linket til er feil, så finner du rette på Dell siden.

Er flere muligheter der.

 

Chipset driver

 

Kablet nettverk

 

Trådløs driver (mest sannsynlig, da det er flere å velge mellom)

 

 

Link til alle drivere til din pc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en cd fra Dell som det står Resource CD? På min stasjonære så fulgte det med en sånn med driverne til alt på maskinen.

 

Jeg har også en slik bærbar som du sliter med nå. Den fikk jeg fordi den hadde samme feilen som din hadde, måtte også ha ny harddisk (som jeg fikk av Dell da jeg fant ut av feilen). Men han jeg fikk den av husket ikke om det fulgte med noen cd'er så jeg innstallerte fra XP-cd'en som jeg har til den stasjonære og brukte bare nøkkelen fra klistremerket til den bærbare.

Alle drivere som jeg trengte fant jeg på den siden som Jaguaren linker til (Link til alle drivere..) og da jeg fikk innstallert dem så var alt helt OK.

Lenke til kommentar

aha, takker for info gode råd alle sammen! Skal ta å forsøke det dere tipser om i løpet av dagen! så får jeg håpe det er litt framgang...

 

Det er servicepack 2 jeg har.

 

Kan jo liste opp hva som følge med maskinen da jeg fikk den:

* Operativsystem, Microsoft Win XP Mediasenter Version 2005 with update Rollup 2

* Drivers and Utilities For reinstalling dell inspiron comp softw

* Application for reinstalling dell mediadirect 3

* Microsoft Works 8.5

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar

Nå har jeg kvittet meg med dem gule....

Prøvt med XP cd, såg lyst ut et kort øyeblikk ;) men så kommer opp det samme som før, "Maskinvaren ble ik instalert fordi veivisern ikke finner den nødvendige programvaren"

 

(Jeg må en tur ut og kjøpe meg minnepenn osv. Tar ikke sjansen på å misse div. på dem jeg har.... ( har mistet nok allerede...))

Lenke til kommentar

Du skal i utgangspunktet ha drivere da på den drivers cden.

 

Får du ikke dette til å funke nå, så installer XP på nytt.

 

Jeg vet ikke hvordan du gjorde dette første gangen, men her er hvordan, da får du en ren ny installasjon, som er det beste.

Eventuelle ting du måtte ha på pc nå må du ta vare på, da det blir slettet.

 

Start pc, før XP vinduet kommer opp har du et svart vindu,trykk F2 mens du har dette svarte vinduet.

Du har bare noen sekunder, går det ikke første gangen restart pc og prøv igjen.

 

Du vil da komme inn i BIOS, der må du finne bootrekkefølge, eller oppstart og velge som første valg "boote fra cd/dvd/optisk leser" noe i den duren, lagre valget, før du bekrefter åpner du cd skuffen, setter i cden og bekrefter valget, mens pc slår seg av smekker du skuffen med cd igjen, pcen vil da avslutte og starte på nytt fra XP cden din.

 

Du vil få spørsmaål om å trykke en tast for å fortsette, dette skal kun gjøres EN gang under hele denne prosessen, helt til og begynne med, når den spør om dette senere skal du ikke gjøre noe, bare la pcen jobbe.

 

Under installasjon nå vil du få muligheten til å slette den XP installasjonen du har nå, dette kommer opp underveis i installeringen.

 

Så etter dette er gjort kan du putte i driver cdene din, husker ikke med Dell, men enkelte av de cdene gir deg valg om å installere alle driverne av seg selv. Bare kjør cden og se.

 

Så installerer du antivirus og alt annet du vil ha.

 

Sånn er det gjøres normalt, men alt kan jo skje.

Lenke til kommentar

Ja, har oppdaget at det er fryktelig tungvint. Dem aller fleste er avhaket, men noen er det ikke, dem aller fleste av dem går ikke å "pakke ut"...

 

instalerte win på nytt i tilfelle...og driverene fra cd men fortsatt gult

Men nå har jeg lastet ned endel fra Dell og ført over via usb... og fANTASTISK: Jeg er på nett!!!!! * jubler*

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen!!! :thumbup:

Jeg holdt på å gi opp en stund her altså, rimelig frustrerende... Men alt jeg har lært nå da! ;)

 

Rekner meg at jeg nok har noen "problem" framfor meg enda.... Må vel laste ned noen drivere til, for fortsatt endel som er gult..

Og jeg må oppdatere Win xp ( hele greia er jo skikkelig "oldis") og nettleser...

Tar i mot tips jeg om noen har :)

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar
Ja, har oppdaget at det er fryktelig tungvint. Dem aller fleste er avhaket, men noen er det ikke, dem aller fleste av dem går ikke å "pakke ut"...

 

instalerte win på nytt i tilfelle...og driverene fra cd men fortsatt gult

Men nå har jeg lastet ned endel fra Dell og ført over via usb... og fANTASTISK: Jeg er på nett!!!!! * jubler*

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen!!! :thumbup:

Jeg holdt på å gi opp en stund her altså, rimelig frustrerende... Men alt jeg har lært nå da! ;)

 

Rekner meg at jeg nok har noen "problem" framfor meg enda.... Må vel laste ned noen drivere til, for fortsatt endel som er gult..

Og jeg må oppdatere Win xp ( hele greia er jo skikkelig "oldis") og nettleser...

Tar i mot tips jeg om noen har :)

 

Om du hadde mediacenter hadde du royale temaet aktivert, det er sikkert dette du savner nå.

http://www.softpedia.com/get/Desktop-Enhan...for-WinXP.shtml

Last det ned derfra, installer, så høyreklikker du på bakgrunden, trykker egenskaper, og på den første siden som dukker opp velger du royale i listen.

 

 

Ang drivere så må jeg nesten spørre, har du prøvd dell.no?

Alle drivere du trenger ligger der, bare å laste ned. http://support.euro.dell.com/support/downl...;l=no&s=dhs

Lenke til kommentar

takker

alt ser bare merkelig ut...? skriftene, skjermen, alt rett og slett..

Har forsøkt den linken, men det er ikke det som er i veien... Jeg tror det er for gammel versjon av xp? men har prøvt å laste ned opdateringer, uten å ha funnet det rette tydligvis..... eller så vet jeg ikke... ??

 

 

og ja, vert på dell og holder på å laste ned drivere... Går litt kjappere nå etter at jeg kom på nett med pc`n

Lenke til kommentar

jaha.

Da vil jeg bare takke for all den gode og uunverlige hjelpen jeg har fått, og for at dere gadd å bruke litt tid på meg!

Nå tror jeg det nermer seg her.... ;)

 

Bare Mediadirect-knappen som ikke funker helt ser det ut til, selv om jeg har gjort som beskrevet.... Ja,ja er vel en løsning på det også?

maskinen er iallefall oppe og går igjen, og det er bra!

skal laste ned noen oppdateringer til, så tenker jeg det blir bra dette...

Og jeg er stålendes fornøyd med å ha sluppet å bruke mange lapper på en "datadoktor"!

 

Så tusen tusen takk alle sammen!

(kommer til å spørre igjen, om nye uoverkommelige dataproblemer dukker opp for en blondine!;) )

 

mvh

Sandra-S. :thumbup:

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...