Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Dell inspiron 6400, får den ikke til å virke!


Anbefalte innlegg

ja,ja.....

i natt gikk selvf. strømmen.......ergo ble maskinen slått av.....

så da jeg satte den på igjen i dag tidlig, kommer det opp "fortsetter installeringen av win"...

 

jaha, så gjør den vel det da?

men hva skjer? " filen "asms" fra win wp prfessional serv pack 2 cd er nødvendig.... (Alt stopper opp)

 

også står det

kopier filen fra D:/l 386

 

 

 

herregud, dette får jeg aldri til ser det ut til!

Hei, så var det på'n igjen?

 

Ja, strømkutt er noe ukultur! Så da mistet du den filen mens maskinen jobbet og stømmen ble borte. Ja, det var ikke pent. Tast shift+F10 da vil kommandovinduet komme opp, så skriver du inn MSCDEXNT.EXE eller MSCDEX.EXE og enter. Da skal cdrommen starte og søke etter den filen selv.

 

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

 

skal jeg gjøre det nå likevel? til tross for det andre...... KOmmer dette virkelig til å fikse seg av meg selv, eller må jeg til å kaste bort mange lapper på en datadoktor....*sukk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ny melding: ngen.exe - fant ikke startpunkt...

 

og nå ser heile greia ut til å ha låst seg...

kom inn på sift F10 men funker ikke det du skrev. ..igjennkjennes nnes ikke som en intern eller ekstern kommando osv

Vil det si at pcen nå har stoppet helt opp, ingen cursor blinker?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

ps: Hvis den ikke rører seg, så er det å slå av:

Så:

# Shut down the computer.

 

# Connect the computer to an electrical outlet.

 

# Diagnostics can be invoked one of two ways:

 

1. Turn on the computer. When the DELL™ logo appears, press <F12> immediately. Select Diagnostics from the boot menu and press <Enter>.

 

Se om du får noe respons på denne, trykk F12 etter at dell logo kommer opp og velg så diagnostics fra boot menyen.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

....

da har pc stått på "vent litt" i nesten 4timer, ingenting ser ut til å skje...? det er vel ikke normalt, ikke det at noe er normalt med pc`n min legner da ;)

har derfor gjort som ovenfor med F12 og står nå på testing...

 

 

masse piping og styr, og så kom det opp dette:

Error code 0142

Msg Error Code 2000-0142

Msg: Unit 0: Drive self test failed

Status byte = 74

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar
,,,,,,

Ja, den meldingen sier at Dell kan sende deg ny harddisk-.

 

Contact Dell with the error message and they'll send a replacement hard drive for your current one, which has faile.

 

Hvor gammel er pcen? Har du garanti på den?

Ser ut for at den koden du fikk betyr at hardsisen er kaputt. Det står skrevet at du får ny i bytte mot den gamle. Så spørs det da hvor gammel den er?

 

 

Vennligst

 

BmOnline

 

Jeg har kaffebesøk, så derfor tok dette litt tid, beklageligvis...

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar
Veit det skal være 5 år "reklamasjonsrett" eller noe. Ganske usikker da HP(min gamle pc leverandør) valgte å ikke ta inn min pc som da var 1.5 år gammel. Men du burde høre med DELL! En pc SKAL BURDE holde seg i livet mer enn 3 år!

 

Ja, er det ikke 5 år i følge forbrukerloven? men vet ikke ang pc da? men vil tro det komme under samme? Men hva kan ha orsaket alt dette styret med min pc da????????? *huff og sukk*

 

Ja,ja har prøvt å maile Dell så får jeg se hva dem sier...

Lenke til kommentar
Veit det skal være 5 år "reklamasjonsrett" eller noe. Ganske usikker da HP(min gamle pc leverandør) valgte å ikke ta inn min pc som da var 1.5 år gammel. Men du burde høre med DELL! En pc SKAL BURDE holde seg i livet mer enn 3 år!

 

Ja, er det ikke 5 år i følge forbrukerloven? men vet ikke ang pc da? men vil tro det komme under samme? Men hva kan ha orsaket alt dette styret med min pc da????????? *huff og sukk*

 

Ja,ja har prøvt å maile Dell så får jeg se hva dem sier...

Ja, ta kontakt med dem og referer til den feilkoden du fikk, så får du en helt ny hd.

Hva som har forårsaken det, nei det tror jeg kanskje Dell vil svare på? :p

 

Dell referanse:

http://en.community.dell.com/forums/p/1930...p;cs=&s=gen

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som forårsaker feil på en pc. Det kan være (og er som oftest) Virus angrep. Om man har et utdatert antivirusprogram, eller et skadet program, så kan det medføre at virus slipper inn i pcen. Selv bruker jeg avast! antivirus. Et gratis program som jeg mener er bedre enn mange som koster penger. Det er også med å fjerner spyware i en mindre grad, da jeg bruker ad-aware til den jobben. Også har jeg et fint lite raskt program som heter "Cleanmypc registry cleaner". Det er et program som faktisk retter opp i feil på pcen. Det er de 3 standard programmene jeg har på min pc for sikkerhet. Og så langt funket bra.

En annen ting som faktisk kan forårsake problemer er støv. Husker i min gamle stasjonære pc så var det 2 epesioder. En gang var pcen kjempe treg, og det hjalp å støvsuge den(men vær forsiktig), og en gang var det noe feil på skjermkortet som støv var grunnen til.

Lenke til kommentar

Jeg har rett på ny hd altså? montro hvor lenge jeg må krangle for å få til det....???

 

Og har hatt norton antivirus, det skal ha virket det.....

 

 

 

..........

 

Takker alle dere som har svart meg! :)

og spes en takk til BmOnline :)

 

Fårhåpe det løser seg dette...

 

(tris at all data vel er tapt, men fhptv funker den eksterne hardisken min.... så da har jeg iallefall noe.... håper jeg...)

Endret av Sandra-salamander
Lenke til kommentar
Vanskelig å si hva som forårsaker feil på en pc. Det kan være (og er som oftest) Virus angrep. Om man har et utdatert antivirusprogram, eller et skadet program, så kan det medføre at virus slipper inn i pcen.
Min erfaring er at symptomer som førsteposten beskriver gjerne er harddisk failure, men så har jeg ikke hatt så mye med virusinfiserte maskiner å gjøre heller. Flere harddisk-produsenter har 3 års garanti på diskene sine forresten, bl.a. WD og Samsung. Endret av mandela
Lenke til kommentar
aha, da skal jeg vel klare det!! :) Dell sender meg ny hd sa dei, skulle sende den i dag!

 

og ubunut..?

 

 

Foresten: Når jeg har fått den nye hd og instalert den........ hva da? noen flere ting jeg må vite og gjøre før dataen fptv er oppe og går igjen..??

Heisann!

 

Ja, hvis de sender deg en original hd for ditt bruk, så antar jeg at de har lagt inn det samme operativ-systemet som du hadde før.

 

Dette er noe jeg tror.

 

Vennligst

 

BmOnline

Lenke til kommentar
Hei igjen...

Dell gav rask service, ny hd er komt, og jeg har innstalert win xp uten problem :)

Men så.. : Det var disse driverene da.... Og hvordan finner jeg nettverkskort?? kommer meg ikke på nett...

Heisann!

 

Jo, nå skal du høre- under installsjonen skal alt dette bli installert. I slutten av XP installasjonen kommer det en liten lekse om dette, omtrent der lyden begynner å spille.

 

Men da sier programmet at du kan installere nettdrivere nå eller du kan gjøre det senere.

 

Så spørs det da, har du bredbånd hos deg?

 

 

I så fall går du til den nettleseren som du har og der går du til verktøy oppe ved siden av hjelp (firefox) og velger innstillinger i rullegardin menyen.

 

Her finner du hvordan nettleseren skal oppgraderes til å komme på nett. Da velger du bredbånd, lite nettverk eller noe slikt om du har det. Velg nettverk her. Så er det å følge veiviseren. :roll:

 

Nå har jo dell egne drivere til sine maskiner, så kan hende noen av driverne du trenger er der? Skal se etter..

Ja, her er siden med drivere:

 

http://support.dell.com/support/topics/glo...ironI6400/E1505

 

Jeg mener du skal klare å komme på nett med driverne, og jeg tror du har den install cd en fra dell liggende? Bruk den.

 

Dette funker jo slik at windows kommer og spør etter drivere når den kommer opp med velkomst skjermen. Da er det at du skal ha skiva fra dell i cd rommen.

 

Det kommer fram slik, ny maskinvare funnet, også installerer windows driverne og sier, maskinvaren er klar til bruk. Og hvis den ikke finner drivere, så spør den etter driverne..

Og det hele er så genialt at windows selv leter etter rett driver til din maskinvare. Så det er bare å se at cdrom lyser og surrer og leter og leter... :grin:

Så når du har fått de til å fungere, da kan du gå på nett for å oppgradere til nyere versjoner...

 

 

Vennligst

 

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...