Gå til innhold

Sukk - Err. 30 har kverket mitt 50D..


Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt om "Err. 30" (feil ved lukkerdingsen) og funnet ut at den er ikke ukjent på 5DII, men ikke så vanlig på 50D. Hos meg startet den å komme av og til for ca en måned siden, nå er den permanent og da tar ikke kameraet mer bilder enn objektivet klarer alene, dvs dødt og ubrukelig.

 

Men et sted leste jeg om en som hadde ristet det og snudd det på hodet hvis jeg ikke husker feil nå, og så funket det - en stund. Men det har ingen effekt hos meg. Noen andre som har vært borti samme sak?

 

Dog er det vel bare å bite i pæren og levere det inn hos Lefdal der jeg kjøpte det i fjor vår for det må jo være en garantisak.

 

(Enda bra at jeg kjøpet 7D så slipper jeg være uten kamera en måned eller hva tid det måtte ta)

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange eksponeringer har du på lukkeren?

Skal vel litt til å få så mange eksponeringer på 50D, er ikke den "garantert" til 150.000 ? Må mer eller mindre ha tatt bilder kontinuerlig siden det ble kjøpt da (dag og natt). Med mindre noen er veldig glad i å teste serier av ingenting ;)

Lenke til kommentar
Skal vel litt til å få så mange eksponeringer på 50D, er ikke den "garantert" til 150.000 ? Må mer eller mindre ha tatt bilder kontinuerlig siden det ble kjøpt da (dag og natt). Med mindre noen er veldig glad i å teste serier av ingenting ;)

Grunnen til at jeg spør, er at trådstarter har uttalt at han har en maskingevær-aktig taktikk når han er ute å tar fuglebilder ... Er mulig at han rekker 150.000 eksponeringer på et år, da :innocent:

Lenke til kommentar
Hvor mange eksponeringer har du på lukkeren?

Skal vel litt til å få så mange eksponeringer på 50D, er ikke den "garantert" til 150.000 ? Må mer eller mindre ha tatt bilder kontinuerlig siden det ble kjøpt da (dag og natt). Med mindre noen er veldig glad i å teste serier av ingenting ;)

 

Kjøpte du kameraet i dag?

 

150 000 / 6,3 fps = 23 810 s = 6t 36m 50s

+ Litt tid for bytte av batteri og minnekort, samt "kamerahvile", er det fullt mulig å slite ut en lukker på en dag.

 

Det koster å være kar ... :p

Lenke til kommentar
Er det en begrensning på 150.000 bilder med tanke på garanti? Ellers har man i alle fall 5års reklamasjonsrett

Er nok det som inntrer først... hvis kameraet går i stykker etter 5 år under 100 000 bilder kan du nok ikke kreve mye.

 

Hvis kameraet streiker på over 150 000 bilder før det er gått 5 år er det heller ikke mye å hente.

 

Går det i stykker før 150 000 bilder og før det har gått 5 år er det en reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Har vel ingenting å si hvor mamge eksponeringer lukkeren har. Et dSLR har en levetid på over to år, dermed er reklamasjonstiden fem år. Dette er noe som også er godtatt innen bransjen. Om en produsent av et produkt bare garanterer for et stipulert ant sykluser, vil kunden likevel ha krav ovenfor selger. I forbrukerkjøpsloven er der ingen mulighet for unntak i hht varighet, den er to eller fem år.

Og ja, jag har fått byttet lukker i et dSLR som hadde overskredet ant garanterte sykluser, og det ble gjort etter reklamasjon iht forbrukerkjøpsloven.

Tror ikke noen hadde godtatt at den nye bilen de hadde kjøpt bare hadde et garantert antall starter.

Lenke til kommentar
Har vel ingenting å si hvor mamge eksponeringer lukkeren har. Et dSLR har en levetid på over to år, dermed er reklamasjonstiden fem år. Dette er noe som også er godtatt innen bransjen. Om en produsent av et produkt bare garanterer for et stipulert ant sykluser, vil kunden likevel ha krav ovenfor selger. I forbrukerkjøpsloven er der ingen mulighet for unntak i hht varighet, den er to eller fem år.

Og ja, jag har fått byttet lukker i et dSLR som hadde overskredet ant garanterte sykluser, og det ble gjort etter reklamasjon iht forbrukerkjøpsloven.

Tror ikke noen hadde godtatt at den nye bilen de hadde kjøpt bare hadde et garantert antall starter.

Det er ikke riktig, hvis du har fått byttet var du heldig.

Lenke til kommentar
Har vel ingenting å si hvor mamge eksponeringer lukkeren har. Et dSLR har en levetid på over to år, dermed er reklamasjonstiden fem år. Dette er noe som også er godtatt innen bransjen. Om en produsent av et produkt bare garanterer for et stipulert ant sykluser, vil kunden likevel ha krav ovenfor selger. I forbrukerkjøpsloven er der ingen mulighet for unntak i hht varighet, den er to eller fem år.

Og ja, jag har fått byttet lukker i et dSLR som hadde overskredet ant garanterte sykluser, og det ble gjort etter reklamasjon iht forbrukerkjøpsloven.

Tror ikke noen hadde godtatt at den nye bilen de hadde kjøpt bare hadde et garantert antall starter.

Det er ikke riktig, hvis du har fått byttet var du heldig.

Det er nok riktig. Hvilket lovverk støtter du deg til når du bestrider dette?

Lenke til kommentar
Det er nok riktig. Hvilket lovverk støtter du deg til når du bestrider dette?

Du kan selvsagt klage men man kan ikke si noe om man ikke får gjennomslag.

 

Husk, garanti og reklamasjon gjelder mot fabrikkasjonsfeil og ikke slitasje ved "unormalt" mye bruk.

 

Når lukkeren streiker etter 150 000 eksponeringer ++ er det ikke en fabrikkasjonsfeil.

 

Edit: En fin parallell å trekke er vel pærene på projektorer, INGEN som får gratis pære på garanti etter det hat tatt kvelden etter de antall timene den er ment å vare.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det er nok riktig. Hvilket lovverk støtter du deg til når du bestrider dette?

Du kan selvsagt klage men man kan ikke si noe om man ikke får gjennomslag.

 

Husk, garanti og reklamasjon gjelder mot fabrikkasjonsfeil og ikke slitasje ved "unormalt" mye bruk.

 

Når lukkeren streiker etter 150 000 eksponeringer ++ er det ikke en fabrikkasjonsfeil.

Foreslår at du setter deg inn i det du kommenterer, og ikke bare gjør dine antakelser for lov.

Et prudukt kjøpt av en forbruker sla vare minst to år, om levetiden

 

er vesentlig lengre, skal den vare fem år.

Og husk at lovverket kun er mellom selger og forbruker, det produsenten har gjort gjeldende ovenfor importør/selger vedkommer ikke forbrukeren sålenge dette ikke er tatt med kontrakt/faktura.

 

PS. En får ikke erstattet forbruksmateriell, det er jo et helt annet felt.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar
Foreslår at du setter deg inn i det du kommenterer, og ikke bare gjør dine antakelser for lov.

Et prudukt kjøpt av en forbruker sla vare minst to år, om levetiden

 

er vesentlig lengre, skal den vare fem år.

Og husk at lovverket kun er mellom selger og forbruker, det produsenten har gjort gjeldende ovenfor importør/selger vedkommer ikke forbrukeren sålenge dette ikke er tatt med kontrakt/faktura.

 

PS. En får ikke erstattet forbruksmateriell, det er jo et helt annet felt.

 

Nå er det vel ikke jeg som ikke har satt meg inn i loven... noe du demonstrerer ganske bra her.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Foreslår at du setter deg inn i det du kommenterer, og ikke bare gjør dine antakelser for lov.

Et prudukt kjøpt av en forbruker sla vare minst to år, om levetiden

 

er vesentlig lengre, skal den vare fem år.

Og husk at lovverket kun er mellom selger og forbruker, det produsenten har gjort gjeldende ovenfor importør/selger vedkommer ikke forbrukeren sålenge dette ikke er tatt med kontrakt/faktura.

 

PS. En får ikke erstattet forbruksmateriell, det er jo et helt annet felt.

 

Nå er det vel ikke jeg som ikke har satt meg inn i loven... noe du demonstrerer ganske bra her.

Om du ikke kan henvise til lovverket så tilhører dine antakelsen i gruppen usannheter.

Lenke til kommentar
Om du ikke kan henvise til lovverket så tilhører dine antakelsen i gruppen usannheter.

Henvise noe til lovverket?

 

Står jo klokkeklart i Forbrukerkjøpsloven som du påstår du kan så godt!!

 

Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig eller unormalt stor bruk er ikke en mangel

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

 

Edit:

Trodde det var ganske klart med det innlegget...

Husk, garanti og reklamasjon gjelder mot fabrikkasjonsfeil og ikke slitasje ved "unormalt" mye bruk.
Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke jeg som ikke har satt meg inn i loven... noe du demonstrerer ganske bra her.

Detr er som du sier. Lukkeren er en slitedel som er beregnet for å holde et visst antall eksponeringer. Lukkeren har fabrikanten designet for å holde gjennom forventet levetid på apparatet ved normal bruk. 150000 er ganske mye - det er meget få som trykker igjennom så mange bilder i løpet av et år ...

 

Men svir du av mer enn 150000 eksponeringer i løpet av et år og lukkeren ryker; så nytter det ikke å komme med hverken kjøpsloven eller garantibevis i hånden. Det er mulig at leverandør er grei; men det er ikke sikkert i disse finanskrisetider.

 

Nå mistenker jeg at trådstarter ikke har hatt så mange bilder i løpet av tiden han har kamera, og det er visstnok en kjent feil på 50D. Så det går nok greit.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke jeg som ikke har satt meg inn i loven... noe du demonstrerer ganske bra her.

Detr er som du sier. Lukkeren er en slitedel som er beregnet for å holde et visst antall eksponeringer. Lukkeren har fabrikanten designet for å holde gjennom forventet levetid på apparatet ved normal bruk. 150000 er ganske mye - det er meget få som trykker igjennom så mange bilder i løpet av et år ...

 

Men svir du av mer enn 150000 eksponeringer i løpet av et år og lukkeren ryker; så nytter det ikke å komme med hverken kjøpsloven eller garantibevis i hånden. Det er mulig at leverandør er grei; men det er ikke sikkert i disse finanskrisetider.

 

Nå mistenker jeg at trådstarter ikke har hatt så mange bilder i løpet av tiden han har kamera, og det er visstnok en kjent feil på 50D. Så det går nok greit.

Hvorfor opplyser dere feil på dette området? Om dere ikke vet, men tror det så si det. Det er både forståelig og helt ligitimt. Men å direkte oppgi feil opplysninger er overhodet ikke noe som kan aksepteres. Hvilket lovverk er dere finner støtter for det dere hevder? Kom med opplysning om det.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar
Hvorfor opplyser dere feil på dette området? Om dere ikke vet, men tror det så si det. Det er både forståelig og helt ligitimt. Men å direkte oppgi feil opplysninger er overhodet ikke noe som kan aksepteres. Hvilket lovverk er dere finner støtter for det dere hevder? Kom med opplysning om det.

Hvis du ser på innlegget over det du kommenterte her quotet jeg direkte fra forbrukerkjøpsloven.

 

En annen ting, vi oppgir ikke feil opplysninger... det er det du som gjør og det kan ikke aksepteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...