Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

 

Det er i utgangspunktet ledsageren som juridisk sett regnes som fører av kjøretøyet.

Lenke til kommentar
Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

 

Det er i utgangspunktet ledsageren som juridisk sett regnes som fører av kjøretøyet.

 

Ja riktig, men om man kjører over farsgrensen, er det pappa som blir tatt førerkortet? eller får boten?

Lenke til kommentar
Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

 

Det er i utgangspunktet ledsageren som juridisk sett regnes som fører av kjøretøyet.

 

Ja riktig, men om man kjører over farsgrensen, er det pappa som blir tatt førerkortet? eller får boten?

 

Det er faktisk ikke meninga å være frekk nå, men skjønner du ikke norsk? Jeg ga deg jo akkurat svaret på det du spør om nå.

Endret av Jurist
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

 

Det er i utgangspunktet ledsageren som juridisk sett regnes som fører av kjøretøyet.

 

Ja riktig, men om man kjører over farsgrensen, er det pappa som blir tatt førerkortet? eller får boten?

 

Det er faktisk ikke meninga å være frekk nå, men skjønner du ikke norsk? Jeg ga deg jo akkurat svaret på det du spør om nå.

 

Gjør vel ikke det, so go on og forklar. Du skjønner poenget? Jeg mener det er øvelsekjøring, hvorfor skal det gå utover noen andre? Når det er jegsom har gjort feilen??

Lenke til kommentar
Heisann! Her tenkte jeg at vi som kjører med L kan prate litt om kjøring, hendelser, stille spørsmål, og kanskje fortelle noe morsomt som har skjedd. :)

 

Bare å begynne!

(Beklager om tråden finnes fra før.)

 

Noen som vet hva som skjer om en som øvelseskjører blir tatt i fartskontroll? Blir det bot og utsettelse?

 

Det er i utgangspunktet ledsageren som juridisk sett regnes som fører av kjøretøyet.

 

Ja riktig, men om man kjører over farsgrensen, er det pappa som blir tatt førerkortet? eller får boten?

 

Det er faktisk ikke meninga å være frekk nå, men skjønner du ikke norsk? Jeg ga deg jo akkurat svaret på det du spør om nå.

 

Gjør vel ikke det, so go on og forklar. Du skjønner poenget? Jeg mener det er øvelsekjøring, hvorfor skal det gå utover noen andre? Når det er jegsom har gjort feilen??

 

Prøv å lese dette da, så forstår du muligens ansvarsfordelingen mellom den som øvelseskjører og ledsageren: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html#26

 

Kort fortalt: dersom noe går i dass, sitter alltid ledsageren med skjegget i postkassa. Du som øvelseskjører har likevel også ansvar for å overholde det som er fastsatt i eller i medhold av kapittel II i Vegtrafikkloven (herunder Trafikkreglene) samt for å være skikket til å kjøre bil (ikke påvirket av rusmidler osv). Det var forhåpentligvis forståelig! ;)

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
øvelsekjører du nå? hvor gammel er du?

Ja jeg øvelseskjører. :) Blir 17 i Februar. :)

 

Det er bra at du øvelseskjører om vinteren. Det er mange som utsetter det og bare lærer seg å kjøre på sommerføre, det straffer seg ofte når de har fått lappen og vinteren kommer...

Lenke til kommentar
Det er bra at du øvelseskjører om vinteren. Det er mange som utsetter det og bare lærer seg å kjøre på sommerføre, det straffer seg ofte når de har fått lappen og vinteren kommer...

Uff, ja.

 

Øvelseskjørte selv i 2 vintre med min far og mor + at kjøring med kjørelærer den siste vintern av de 2, lærer utrolig mye av å ha en ledsager som kjenner til farer og ting man må være oppmerksom på underveis.

 

Jeg kjørte også med storebroren min litt utpå høsten det året jeg ble 16(fyllte seint i mars), da ble jeg lært rivstart 1-3. gir med en 1.8t. Kan kanskje virke som bare lek og moro, men det var faktisk en baktanke med det. Jeg lærte utrolig mye om både bilen jeg kjørte, og clutch\gass bruk på den lille turen der.

Bruk den første vintern for hva den er verdt, test bremser og ratt respons osv på en litt større parkeringsplass, utrolig stor forskjell på hvor mye feste man har bare man legger om kjørestilen sin litt.

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Hvorfor skal folk ligge oppi rævva på bilen min når det står en L der? For alt de veit kunne det være første gang jeg kjører bil...

 

Glattkjøring på Tirsdag!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

En OT-krangel er fjernet fra tråden, totalt 9 innlegg er borte. Vennligst hold dere til temaet, forumet er ikke et sted for personlige feider og lignende.

 

(Ikke kommenter dette innlegget i tråden, reaksjoner på moderering taes via PM)

Lenke til kommentar

Den første ganger jeg kjørte på veien gikk gansnke greit.

Joda, kjørte på en relativt tom vei med rundkjøring og parkerings plass i begge ender, hvor jeg stoppet ogløste bilen. Dette var i Fleslands veien I Bergen, borti der iallefall.

Alt gikk helt greit untatt da jeg skulle løse bilen ut i rundkjøringen, slappt ikke like godt av som på parkeringsplassen, Derfor vae jeg litt for røff med clutchen. Man blir litt stresset når man ser en bil bak deg i speilet, spesielt vhis den tuter med engang.

Den gangen bilen bak meg fikk jeg ikke løst bilen før på tredje forsøk, jeg var ganske nærme på andre gangen slik at jeg lå litt uti veien, men men, slik skjer hvis ban blir mer stresset enn nødvendig første gangen på veien.

 

Selve kjøringen, giringen etc. gikk strålende. Så jeg og min far ganske fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...