Gå til innhold

Den store øvelseskjøring-tråden!


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+13412342564
Den første ganger jeg kjørte på veien gikk gansnke greit.

Joda, kjørte på en relativt tom vei med rundkjøring og parkerings plass i begge ender, hvor jeg stoppet ogløste bilen. Dette var i Fleslands veien I Bergen, borti der iallefall.

Alt gikk helt greit untatt da jeg skulle løse bilen ut i rundkjøringen, slappt ikke like godt av som på parkeringsplassen, Derfor vae jeg litt for røff med clutchen. Man blir litt stresset når man ser en bil bak deg i speilet, spesielt vhis den tuter med engang.

Den gangen bilen bak meg fikk jeg ikke løst bilen før på tredje forsøk, jeg var ganske nærme på andre gangen slik at jeg lå litt uti veien, men men, slik skjer hvis ban blir mer stresset enn nødvendig første gangen på veien.

 

Selve kjøringen, giringen etc. gikk strålende. Så jeg og min far ganske fornøyd.

 

Det kunne ha gått mye værre enn det, ja. Du har god grunn til å være fornøyd :)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fikk bevis for øvelseskjøring i posten for noen uker siden, men desverre (eller heldigvis, alt ettersom) kom det masse snø som ser ut til å ligge en stund så lar kjøringen vente. Tror jeg skal ta første tur på tørr vei.

 

Ja, greit å ikke ta det når nysnø har lagt seg på veiene. Da er det sleipt føre!

 

øvelsekjører du nå? hvor gammel er du?

Ja jeg øvelseskjører. :) Blir 17 i Februar. :)

 

Det er bra at du øvelseskjører om vinteren. Det er mange som utsetter det og bare lærer seg å kjøre på sommerføre, det straffer seg ofte når de har fått lappen og vinteren kommer...

 

Ser den! Jeg begynte å øvelseskjøre, kjøre masse, fra April. Fikk lappen Juli,

og syntes jeg var god (synes fortsatt) på sensommeren og utover høsten.

Men etterhvert som vinteren kom hadde jeg jo null erfaring på det.

Jeg kan si så mye som at jeg har, i begynnelsen m/ is & snø,

erfart at det er noe helt annet og det kan fort skje ting.

Så jeg hadde jo bare prøvd litt glattkjøring på bane,

alt annet måtte jeg (/må fortsatt) lære underveis.

En av grunnene til at jeg starte denne tråden ;)

Lenke til kommentar

Hva slags teknikker bruker dere når dere skal starte å kjøre? (fra fri til første). Gasser dere litt og SÅ tar ut clutchen, eller holder dere clutchen på gripepunktet og gasser og slipper når dere skal kjøre?

:) Noen som har noen enkle teknikker? Blir litt stressende til tider når man har folk bak seg, og et stort kryss..

Lenke til kommentar

prøv å slipp clutchen litt, også gasser du litt og litt ikke så mye.. også begynner du å slippe clutchen helt, da er du sikker på at du ikke får motorstopp :p og om du er i oppover bakke og og har stoppet helt også er det en bil rett bak deg så skal du bare dra opp håndbreken, og gasse på litt for mye og slippe cluten, og når du følger på at du er på gripepunktet slipper du håndbreket da er du sikker på at du ikke kjører på den andre bilen :p det er sånn jeg gjør i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Jeg har øvelseskjørt i ca. 1,5 år nå og runder vel snart 10 000km bak rattet. Det generelle inntrykket i trafikken er at nordmenn er idioter. Folk klarer ikke å forholde seg til en bil med "L" uansett hvor fort eller *perfekt* man skulle kjøre.

 

Ta den av ;) Littegran ulovlig kanskje,

men det gjorde jeg en del mot slutten.

Bare "glemte" L'en en del.

 

Edit: Har ennå tilgode å bli

sjekka for bevis/førerkort...

Endret av Carisma'03
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Imorgen fyller jeg 16 år! Det betyr at jeg kan øvelseskjøre, noe jeg har ventet lenge på!

 

Hva gjorde dere første gang dere skulle øvelseskjøre?

Begynte dere på parkering osv?

 

- Noen tips?

 

Mathias

 

Jeg begynte med å kjøre automatbil i begynnelsen. Slik lærte jeg meg enkelt hvordan trafikken funker, slik at man slipper å ha så mange faktorer å tenke på med en gang. Men de aller fleste som ikke helt vet hvordan bilen fungerer osv, begynner på en åpen parkeringsplass.

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Fatter'n tok meg med på en desertert parkeringsplass også hvor vi på clutching, starting og giring en liten stund. I mellomtiden anbefaler jeg at du leser trafikkreglene og lærer deg de fleste skiltene (vikeplikt osv) før du begir deg ut på veien.

 

@DSG: Ja, fullstendig enig med deg der, jeg glemte L'en en gang og ble plutselig ikke forbikjørt konstant (visste jo ikke at jeg hadde glemt den, så jeg skjønte ingenting). Og vi er ikke noe bedre med folk som kjører med hengere.

 

@kimmag: Clutch til gripepunktet med bittelitt gass også tar jeg det på feelingen derfra hvor mye jeg trenger.

 

Jeg har ennå ikke kjørt på motorvei med kjørelærer, hatt 8 timer eller noe sånt.

 

Gleder meg til glattkjøring imorra https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Imorgen fyller jeg 16 år! Det betyr at jeg kan øvelseskjøre, noe jeg har ventet lenge på!

 

Hva gjorde dere første gang dere skulle øvelseskjøre?

Begynte dere på parkering osv?

 

- Noen tips?

 

Mathias

 

Lykke til! Start enkelt på en P-plass. Øv først på start og stopp,

og litt småkjøring i 1. og 2. gir. Deretter forsiktig ut på veien :)

Lenke til kommentar

Må også sies at det er veldig forskjellig hvor man befinner med tanke på oppførselen til andre bilister. Den første skikkelige langturen gikk fra stavanger til Molde, hvor med en gang jeg var ute av Rogaland, så virket det mer som jeg hadde mer respekt blant folk.

 

Den siste langturen jeg hadde nå var frem og tilbake til Sverige. Der merka jeg at østlendingene var veldig aggressive på pedalen og skulle alltid forbi på svingete veier... Må bare si at det var ganske morsomt når det var 5 stykk som føyk forbi meg fordi jeg holdt fartsgrensen og så legger dem seg foran og kjører senere. Men med 250hk når vi nådde 100sonene... hehe, kjipt å bli forbikjørt av meg igjen etter at de har strevd. Men det må til...

 

Åja, må legge ved et lite "øvelseskjøre" bilde :p

 

 

 

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...