Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man ha sub i bakdøra?


Defus

Anbefalte innlegg

Vel, har en Passat (3BG) stasjonsvogn, 2001. Har ikke plass til noe subkasser av noe slag... Lurer på om man kan fjerne høytalerne i bakdøra, å montere noe skikkelig basselement der? Kanskje 8"? Vet at RF har 6,5" SUB.....

Er det mulig å få til dette, uten at dørene skrangler å ramler ifra hverandre? EVT tips på elementer,forsterkere, hva som bør gjøres med døra, andre løsninger osv... Skjønner at det er noe modifisering i dette, men det er bare morsomt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste bass element er for dype til å ha plass inni en dør, selv de som ikke krever kasse. Du vil heller ikke få noe særlig utbytte av den.

 

Hvis det er en passat du har (og den har likt anlegg som A6) trenger d du bare å bytte headunit for å få bedre lyd. En kjenning av meg bytta headunit i sin bil og lyden ble utrolig mye bedre!

 

Hvis det faktisk er høytalerene som er for dårlige, så ville jeg sett på noen mellomtone elementer, du vil aldri få råne effekten. Men bra lyd fremdeles.

Lenke til kommentar

Skjønner, det er en dårlig idè altså..

 

Har byttet headunit, til en DEH-P5100UB.

 

Har også satt inn nytt frontsett, ESX SE - 6.2 C

 

Og satt inn koax høytalere bak, der var det ingenting.. ESX QX - 62

 

Men savner bassen. Trykket.. osv. Hva kan være løsningen? Når basskasse ikke er løsningen..

Lenke til kommentar
Prioriter heller gode elementer til frontsettet. Bassen er ein liten og i mine øyre lite viktig del av lydbiletet.

 

Det første du sier er jeg enig. Et godt frontsett er viktig, synes jeg.

Men bassen er da en viktig del av lydbildet!? Hvordan kan du si dette?

Jeg merker stor forskjell på frontsettet med og uten sub'en tilkobla baki...

Frontsettet (5 1/4") egner seg best til å spille 80hz og oppover, sub'en tar resten ;)

Lenke til kommentar

Forskjell er det ja, men for meg er ikkje frekvensane under 80Hz ein utprega viktig del av lydbiletet. Er bryr meg det spøtt om rånefaktor osv. Ein god diskant og mellomtone er der 99% av lydbiletet eksisterer. Takker ikkje nei til ein subwoofer, for all del, men om eg hadde begrensa plass eller budsjett ville eg lagt så mykje som mogeleg å resten av anlegget.

 

Eg synest bassen er viktigare på film enn musikk.

Lenke til kommentar

Bassen kan brukes for å overdøve ellers dårlig lyd over resten av spektret. Siden resten av spektret er det som faktisk inneholder mest informasjon er det jo litt dumt å fjerne det helt ved å putte på ekstra bass.. Ved å oppgradere anlegget slik at de andre tonene kommer bedre frem og i bedre detalj (krever at kilden ikke er 56k MP3 da riktignok) kan man fjerne behovet for å legge inn mer bass.

 

Min erfaring er at på dårligere anlegg der diskant og mellomtone er dårlig vil det hele tiden være "mer bass" som ligger i tankene, og med litt mer bass forsvinner mye av den dårligere lyden ellers i spektret fordi bassen overdøver den. I anlegg der det er god lyd ellers i spektret merker i vertfall jeg at behovet for bassen mer eller mindre forsvinner, og det er mer ønskelig å legge det mest mulig flatt for å få frem diskanten og mellomtone istedet.

 

Nå er det selfølgelig sånn at man kan ikke fjerne bassen, man må ha den, noe som betyr at man må ha høyttalere som faktisk kan spille den uansett..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Neste prioritet for trådstarter bør være en skikkelig 4-kanals forsterker til å drive alle dørhøyttalerne... det kan bli ganske bra bass med 4 stk gode 6,5"-elementer, uten at jeg skal spå hvordan det blir med ESX'ene, for spilleren alene har ikke fysisk mulighet til å drive høyttalere optimalt i bassområdet.

 

Inn med forsterker og lytt til resultatet.... mangler det fortsatt dypbass etter din smak, er en kasse i reservehjulsbrønnen en mulig løsning for deg.

Lenke til kommentar

Er det mulig å stelle til noe i reservehjulsbrønnen, på en slik måte at matta ligger over så man ikke ser den, og med noe gitter eller noe slikt under matten så man kan slenge ting over, vil det fremdeles komme lyd ut fra den? og hvor kan man gjemme forsterkeren? den må jo kanskje få litt luftsirkulasjon...

Lenke til kommentar

Mange måter å gjøre det på, jeg gjorde dette.

Her kan man enkelt også ha griller over subbene og legge ett teppe over, ingen som ser noe som helst :)

Hvor forsterkeren plasseres kommer jo litt an på størrelsen da, noen klarer å få plass under ett av framsetene, eller gjøre som meg.

(Og jo, bass er en nødvendig del av lydbildet, men i min bil har jeg rimelig mye bass selv om jeg slår av subbene, så ett bra høyttalersett kan også bidra om du f.eks ikke har plass til subben)

 

06072009493.jpg

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...