Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge inn strøm på hytten - Nettilkoblingsavgift?


Anbefalte innlegg

Skal gå i gang med å legge inn et enkelt el-anlegg på hytten nå, til lys og noen stikkontakter.

Det jeg lurer på hvor mye sånn ca. det vil koste å koble seg på nettet?

 

Er vel en del arbeid så må gjøres, i tillegg til materiell.. (Tenker da på å få strøm fram til sikringsskapet - ikke ut)

Noen som vet sånn ca. hva dette kan komme til å koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor langt må kabel legges? og hvordan skal de legges? luft strekk eller graves ned?

 

tror det beste du kan gjøre er å kontakte en elektrikker for et godt svar på det du spør om.

 

du gir veldig lite å basere et svar på.

men kanskje 30.000,- eller mer for å legge inntaket.

og må ikke det elektriske anlegget godkjennes før du har lov å bruke det? sånn siden det høres ut som du har planer om å gjøre dette selv har du undersøkt noe rundt det?

Lenke til kommentar
hvor langt må kabel legges? og hvordan skal de legges? luft strekk eller graves ned?

 

Tror det må legges i luft, ettersom det er for mye fjell til å grave den ned. Er snakk om 15m ca.

 

og må ikke det elektriske anlegget godkjennes før du har lov å bruke det? sånn siden det høres ut som du har planer om å gjøre dette selv har du undersøkt noe rundt det?

 

Fullt klar over at det må godkjennes osv, men har en plan for det. :)

(Går VG1 Elektro selv for øyeblikket, og har en i slekten som er i lære som elektriker, som kan godkjenne når han er ferdig utdannet. :) )

Lenke til kommentar

hvis du har en i slekta som går lærling for å bli elektriker(klasse L?) vil du vel kunne få et mye mer korrekt prisoverslag av h*n en av oss på forumet.

 

vis det er fagbrevet han skal ta så kan vel ikke h*n godkjenne det uten videre, med fagbreet blir man vel montør og man må være installatør for å godkjenne anlegg. vis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
vis det er fagbrevet han skal ta så kan vel ikke h*n godkjenne det uten videre, med fagbreet blir man vel montør og man må være installatør for å godkjenne anlegg. vis jeg husker riktig.

Stemmer det.. Har denne slektningen en hyggelig installatør, så kan nok sikkert det fikses.

Men sjekk de nye reglene med risikoanalyse. Har selv mistet litt grepet om alle forskrifter etter noken år borte!

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er i dag men kunne ikke denne lærlingen ta hytta di som et prøvebygg med alt?

Du får jobben gjort etter forskriftene samtidig som installasjonen blir grundig gjennomgått og du får det billiger en en installasjon utført av elektriker.

 

At du gjør installasjonen med alle de feil en yrkesskoleelev gjør kontollert av en blodfersk elektriker kan ende i katastrofe om tilsynet kommer på besøk og finner feil som kompisen din har oversett.

Da er det han som sitter med sjegget i postkassa og dere er ikke lengere gode venner.

I 13 år fra han godkjente det har han ansvaret for det du gjorde, etter det er saken foreldet.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er i dag men kunne ikke denne lærlingen ta hytta di som et prøvebygg med alt?

Du får jobben gjort etter forskriftene samtidig som installasjonen blir grundig gjennomgått og du får det billiger en en installasjon utført av elektriker.

 

At du gjør installasjonen med alle de feil en yrkesskoleelev gjør kontollert av en blodfersk elektriker kan ende i katastrofe om tilsynet kommer på besøk og finner feil som kompisen din har oversett.

Da er det han som sitter med sjegget i postkassa og dere er ikke lengere gode venner.

I 13 år fra han godkjente det har han ansvaret for det du gjorde, etter det er saken foreldet.

 

Ja, jeg er fullt klar over at jeg ikke er verdensmester etter 1 år på yrkesskolen, men tenkte at vi ikke trengte å diskutere akkurat det nå. :)

 

Når det gjelder et prisoverslag, så tror jeg ikke han lærlingen kan gi meg noe godt svar, ettersom han utdanner seg til vanlig elektriker. Er vel mer energimontører som klatrer i stolpene? :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg er fullt klar over at jeg ikke er verdensmester etter 1 år på yrkesskolen, men tenkte at vi ikke trengte å diskutere akkurat det nå. :)

 

Når det gjelder et prisoverslag, så tror jeg ikke han lærlingen kan gi meg noe godt svar, ettersom han utdanner seg til vanlig elektriker. Er vel mer energimontører som klatrer i stolpene? :)

jobba med ei som utdannet seg til elektriker og mangla det å sette opp inntak til hus(strekke kabler fra punkt ute og inn i sikringskapet og koble inntakssikring) for å være klar til fagprøven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...