Gå til innhold

Final Fantasy XIII-tråden


lknight

Anbefalte innlegg

final-fantasy-13-a1.jpg

Ok, så var tiden inne for å snakke om kommende FFXIII... Fant ingen grunn til å opprette egen FF-tråd, så da ble det tråd med fokus kun på nr. 13... og siden den kommer til både PS3 og X360, så følte jeg at den kunne få en plass i "Felles"-seksjonen...

 

Spillet kommer til norske butikker 3. MARS 2010 til henholdsvis PS3 og X360.

 

En annen grunn til at jeg har opprettet tråden er da jeg har lyst å dele mine synspunkter på FFXIII siden jeg nå har fått prøve det bittelitt siden den ble utgitt i Japan for ikke lenge siden...

 

Er ikke SÅ himla positivt overrasket over selve spillet så langt, men har nå et par ord å si om spillet iallefall! Får ikke lagt inn bilder eller video av spillet riktig enda da jeg fremdeles venter på kamera, men det kommer nok også! Om ikke noen på YT kommer meg i forkjøpet, selvfølgelig.

 

Så ja, da er det vel bare å kjøre igang diskusjonen, folkens!

 

PS: Hvis det har blitt opprettet en slik tråd fra før av, så beklager jeg denne tråden!

Endret av lknight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Whats not to love.

 

Vel, man blir ganske lei når de har brukt mer eller mindre den samme historien gjennom hele serien. Og karakterene blir bare penere og penere. Jeg ville likt å se en ekte manly hovedperson istedetfor en ung jente eller en androgyn gutt.

 

I det minste er jeg glad spillet ser litt "fargerikt" ut. FFversusXIII har noe av det styggeste øg mørkeste karakterdesignet ever, gleder meg lite til det.

Lenke til kommentar
Whats not to love.

 

Vel, man blir ganske lei når de har brukt mer eller mindre den samme historien gjennom hele serien. Og karakterene blir bare penere og penere. Jeg ville likt å se en ekte manly hovedperson istedetfor en ung jente eller en androgyn gutt.

 

I det minste er jeg glad spillet ser litt "fargerikt" ut. FFversusXIII har noe av det styggeste øg mørkeste karakterdesignet ever, gleder meg lite til det.

snow.png

 

Decent svær han her da. Er jo hvertfall ikke realistisk at en feit fyr på 150 kilo skal banke opp alle verdens jævelskap. :D

Lenke til kommentar

Auron, der har du mann! Men ellers så har jo hovedpersonen vært en Pattinson-kjekk guttevalp på 17-18 år med et litt for stort sverd i lanken.

 

Til FFXV vil jeg ha en bråkjefta 25-åring med tett og svart tre-dagers men en sneip i kjeften som man ikke trenger å be to ganger før han lapper til hovedkjerringa som til svar kastrerer ham med skotuppen. Drittungen kommer så og biter hovedkjerringa i fingern fordi drittunger er forelska i hovedkisen mens muskelbunten avlsutter krangelen ved å sende skallene til hovedparet sammen med en ugudelig hastighet. Andrekjerringa facepalmer over det hele, og den underbitte sistekisen sier bare "Duuuude...."

Lenke til kommentar

Men de skal ha for å være ærlig! Tror faktisk ikke jeg skal ha dette engang.. Og det sier litt..

 

Får vente til anmeldelsen av både Spillverket og Gamer.no før jeg bestemmer meg. Men alt tyder på at det ikke blir noe kjøp.

 

- Lineære dungeons

- Ikke noen byer (!)

- Handle utstyr og stash på savepoints?

- Ikke noen world map å fly rundt i med flyvemaskin

 

Dette lover absolutt ikke bra.. Hvorfor var de nødt til å forandre en allerede knallgod oppskrift? De burde holdt seg til FF7, 8 og 9-aktige stilen sin :)

Lenke til kommentar

etter vel 20-timers spilling har jeg nå tatt en solid pause. begynner virkelig å gå lei av spillet. begynner å forstå det mer og mer hvorfor jeg ikke har touchet et FF-spill siden 10'eren. den var jo rett og slett epic i omtrent alle aspekter; fra story -> characters -> musikk... så ja, så langt daler FFXIII nedover istedenfor å klatre oppover.

 

et par ting og synspunkter jeg har om spillet:

- er lei at man kan nesten ikke ta noe tilbakeveier i spillet. det er bare å gå rett frem, egentlig

- musikken er faktisk ikke SÅ ille, men ikke i nærheten av samme kaliber som FF6, FF7 og FFX..

- var merkelig å bare ha 3 byer å forholde seg til på hele spillet.. du kjøper jo alt av items og slikt på save points..

- var også litt leit at hvis han/hun som er leder i gruppen dør, er det game over, bro.

- summons (kalt 'Eidolons' i FFXIII) er tilbake. for de av dere som har spilt FFX, kjenner til disse. men de er ikke fullt så spektakulære og fun her, syns jeg.. du har dessuten langt mer å holde styr på i form av crystarium (som minner en om Sphere Grid fra FFX) og crystarium points. dessverre, så er crystarium ikke like justeringsvennlig som sphere grid var, så alt er ganske så rett frem uten noe form for justeringsmuligheter.

- er så absolutt en tålmodighetstest å spille FFXIII. etter vel 15 timer når man avanserer mot chapter 10 osv, så begynner spillet å våkne bra til live, kanskje ikke så rart egentlig...

- oppgraderingssystemet var rett og slett forvirrende og til tider plagsomt å forholde seg til, så jeg kan tro det er en del som kommer til å mene det samme. du har et EXP-system til hvert av våpnene/accessories og du må skaffe forskjellige materials til hver av de for å kunne oppgradere de til f.eks neste tier. greit nok det, men det er også andre faktorer som kommer inn her, som multipliers og sånt samt item change...

- og ja, jeg liker ikke at spillet er så linær av seg som det FFXIII er... er både uvant og dårlig med det. hehe.

- er et noe som jeg storkoste meg virkelig med FFXIII, så må det være kampsystemet. veldig innovativt og noe revolusjonerende, tørr jeg å påstå, faktisk. må si at ATB-systemet (Active Time Battle) fungerer svært godt på FFXIII. istedenfor 1 "tidsmeter" som det har vært i tidligere FF-innstalleringer, så har du flere forskjellige metere som er dedikert til vanlige slag/attacks og spell attacks. du kan da kombinere disse til ditt behov. og for å kontrollere AI sammens med deg, så har du Optima-systemet som også er nytt i FFXIII. syns at ATB-systemet i FFXIII fungerer utmerket. vil gjerne se det i fremtidige FF jeg, absolutt.

- som vanlig så florerer det med CGI-snutter gjennom hele spillet, men spørs om det blir FOR mye av det gode for noen?

- noen som liker sidequests og spesielle våpen/ultimate weapons til hver character? vel, det er intet av det å finne på FFXIII... iallefall sånn jeg ser det, noe som jo er meget leit og boring.

- er også verdt å merke seg smådetaljer som de grafiske egenskapene... de har lagt stor vekt på å få ansikt, karakter og klærne til å se typisk FF-ish aktig ut, og det greier de ganske så bra, men kroppsdetaljer og sånt virker å være halvveis gjennomført med uvirkelige armer, fingre og hud..

 

men når sant skal sies, så er det ikke MYE som minner en om at FFXIII er et spill som tilhører RPG-sjangeren... det kunne vært så mye potensielt bra med spillet, men det var det visst ikke. og jeg er sikker på at spillet vil gi mange FF-tilhengere et dårlig første inntrykk som følge av overnevnte ting, samt det faktum at det er 'gå -> kampp -> gå -> kamp'-opplegg de 2-3 første chapters av spillet...

 

i mine øyne kunne FFXIII blitt SÅ mye bedre og ikke minst så mye mer interessant og underholdende om utviklerne hadde brukt noe mer tid på spillet. så for meg var FFXIII en heller lunken opplevelse, men for de virkelige fanatikerne så blir vel det her noe å virkelig glede seg til.... tror jeg.

 

ps: beklager for en meget uoversiktelig "anmeldelse", men jeg tok bare de tingene jeg kom på i farten.

 

skulle jeg gitt spillet noe poeng, så ville det blitt 5 av 10.

Endret av lknight
Lenke til kommentar
I det minste er jeg glad spillet ser litt "fargerikt" ut. FFversusXIII har noe av det styggeste øg mørkeste karakterdesignet ever, gleder meg lite til det.

Seriøst?? Det er jo det som gjør at jeg gleder meg tusen ganger mer til versus! :)

De sier det ligner mer på FF7 og det er det serien trenger. Greit, farger er fint nok det lissom, men jeg hatet FF10 og synes den veien de tok da var helt fatal. Vi trenger ingen blomsterhistorier, Final Fantasy har aldri handlet om det før i de tidligere spillene i serien. FF6 er jo dyster som få. Samme med FF7 selv om det har litt mer variasjon sånn sett. FF8 er også temmelig dyster, men har enda litt mer lysere partier. Og FF9 er en god blanding det også. Mens FF10 er jo bare lys.. Får ingen følelse av at man skal redde verden da lissom.

Mulig det har mye med at de fjernet world map og mulighet til å fly fritt rundt omkring i den.

 

Nei, Final Fantasy virker som en serie som er rimelig død for min del.. Satans synd for jeg har et virkelig elsk-forhold til alle FF-spillene helt frem til FF10. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...