Gå til innhold

Billig mat for en kroppsbygger?


Anbefalte innlegg

Hei, det har gått litt skjeivt for meg for tiden. Min mor og stefar skal skilles, og det betyr at jeg og min mor må flytte. Problemmet blir jo at min mor ikke har så veldig god betalt jobb, så jeg får ikke lov å spise så mye nå før. Jeg må tenke økologisk. Kan dere liste opp sunn, kaloririk, proteinrik mat?

 

Egg er jo billig, så jeg tror jeg får hive i meg 10 egg om dagen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melk i lengden er ikke billig nei. 15kr per liter, drikker man 3 liter om dagen (som jeg gjør nå) blir det fort 45kr om dagen + alt annet jeg spiser.

kraftfor (ehhe, havregryn) er billig.

10 egg koster rundt 20kr, det er også billig.

Diverse oljer som olivenolje er jo forsåvdit billig

 

Kom med flere forslag :)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Du har vel ikke vurdert å jobbe for maten?

 

Er man gammel nok til å bygge kropp fornuftig, er man også gammel nok til å ta på seg en jobb. Skal ikke mange timene til for å få råd til et normalt smådyrt kosthold.

 

Det er jo også mulig å roe ned treningen og kun fokusere på å holde formen til du får råd til mer mat...

Lenke til kommentar

Carbs er jo fryktelig enkelt å finne noe rimelig. Havregryn, pasta, potet, ris, brød osv. Samme med fett. Er bare proteinkildene som koster litt. Har litt erfaring med dette fra da jeg var fattig student og måtte spinke og spare på alt. Billige og brukbare proteinkilder som jeg kommer på i farten er:

 

 

Egg. Stor forskjell i pris her, men de billige eggene i 18 pakker (first price, solvinge hos rema osv) koster gjerne bare en 30 kroner, og dette er mye for pengene.

 

Proteinpulver. Billig proteinpulver f.eks. fra gymgrossisten.com el.l. (type 120-130 kr kiloen). Tror ikke du finner noe rimeligere enn dette i "vanlig mat". Bra til å ta i tillegg til f.eks. havregryn til frokost.

 

Hel grillet kylling. Dette er vel mellom 700 gram og 1 kilo, og bruker gjerne å koste sånn 29.90 på Rema osv. Spises enten varm, eller man kan plukke kjøttet av og ha som pålegg, i salat osv.

 

Koteletter. Disse får man nesten året rundt i frossen tilstand for 29.90 per kilo. Funker også å spise restene kalde til lunch osv.

 

Får også mye fisk billig, men da er det med ben og alt i, og det misliker jeg så sterkt at jeg aldri har kjøpt det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Billig og billig. Men variert, sunt og proteinrikt. 300 gram gir 57 g protein. Husk poteter for å få karbohydrater også. Inneholder fileter av Laks, Torsk og Sei i samme pakning. Du kan eventuelt skjære opp en grønnsaksblanding å ha på toppen, f.eks gulrøtter, eplebiter, sitronbiter, appelsinbiter, ananasbiter og litt av hvert.

 

post-104690-1262651434_thumb.png

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
jobb for 14 åring, er det ikke 15 år for å jobbe da?

 

13. Anbefaler deg å søke som avisbud i Aftenposten. Gjør lett rundt 4000 i måneden, samtidig som du ikke jobber mer enn 3 dager (ca 1 time dagen) i uka. Brukt kroppen får du og :)

Han får sikkert akkurat råd til å kjøpe mat så han kan dekke de forbrente kaloriene han brukte på å dele ut aviser. :)

Lenke til kommentar

Haha.. Hvis jeg skal ha jobb skal jeg ha fast jobb og ikke noe hver lørdag/søndag dritt. Må innrømme at mat koster en god del penger, får rundt 400kr på mat i uken, og det blir jo svidd opp før uken er ferdig.

 

Billig og billig. Men variert, sunt og proteinrikt. 300 gram gir 57 g protein. Husk poteter for å få karbohydrater også. Inneholder fileter av Laks, Torsk og Sei i samme pakning. Du kan eventuelt skjære opp en grønnsaksblanding å ha på toppen, f.eks gulrøtter, eplebiter, sitronbiter, appelsinbiter, ananasbiter og litt av hvert.

 

Hvor selger de det? Neitakk, ikke noe karbohydrater på meg. Prøver å ha minimalt med karbohydrater, kom gjerne med flere ferdigretter som helst ikke ser på som "ferdigmat"

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Hva er galt med helgejobb? Da jeg bodde alene på hybel brukte jeg ca. 800 kr i uka på mat, og spiste ganske stort på det. Du trenger bare 400 kr ekstra i uka for å få en lignende sum til, og det klarer du lett på en dags arbeid.

 

Som nevnt er kyllingkjøttdeig mye mat for pengene. Mer spesifikt får du 600 g fra Solvinge til 32 spenn på Rema.

Lenke til kommentar
Billig og billig. Men variert, sunt og proteinrikt. 300 gram gir 57 g protein. Husk poteter for å få karbohydrater også. Inneholder fileter av Laks, Torsk og Sei i samme pakning. Du kan eventuelt skjære opp en grønnsaksblanding å ha på toppen, f.eks gulrøtter, eplebiter, sitronbiter, appelsinbiter, ananasbiter og litt av hvert.

 

post-104690-1262651434_thumb.png

 

Takk for tipset. Skal testes.

Lenke til kommentar

Pijus: hvor kommer det irrasjonelle hatet mot karbohydrater fra? Fakta er at om man skal ha styrketrening med framgang, og spise billig så er det viktigst å ha nok proteiner, og å putte i seg mer energi enn du bruker. Spesielt når du fremdeles vokser, så bør du heller ha for mye enn for lite karbohydrater.

Lenke til kommentar

Liker virkelig ikke at karbohydratene hersker med isulinet mitt, får meg til å være blid i den enne øyeblikket og sur i det andre. Får meg til å føle meg sliten når jeg egentlig ikke er sliten. Fett og proteiner og moderat med funker mye bedre synes jeg, kan spise frokost og holde meg mett helt til lunsj. Spiser jeg karbohydrater til frokost føler jeg meg ekstremt mett i sånn ca 1 time før det daler ned igjen, og før jeg vet det så sitter jeg og gomler ennå en skive. I de siste 2 dagene har jeg gått på rundt 100g karbohydrater (mot 350g før) og jeg føler meg mer våken og hadde en steikene god treningsøkt på mandag, og idag knuste jeg alle på spurt. Go fat, get fat!

Lenke til kommentar

Kjøp stort, det er ofte billigere! Da har du også for en lengre periode så du slipper å stikke på butikken i hytt og pine. Er ikke alltid det lar seg gjøre da. Finnes det tilbud på ting, så er det bare å hamstre inn litt ;)

 

Et annet forslag: Prøv å få kontakt med lokale egg-produsenter/hønsegårder o.l. Det kan hende de vil selge deg egg som er for stygge for butikken. Også kalt klink-egg. Det er ikke noe galt med dem, bortsett fra skader i skallet eller holder krava for å selges i butikken. Disser er ofte MYE billigere enn du får i butikken, og her får du kanskje også store brett med egg.

 

Var en periode her før jul at vi hadde rundt 90 egg i kjøleskpet hjemme. Fattern hadde vært hos en lokal egg-produsent som han kjenner og kjøpt noen brett med klink-egg til en billig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...