Gå til innhold

Kristne bibel - inspirert av mennesket selv VS. overstyrt av guden? Samt egen tro..


Anbefalte innlegg

Og hvor kommer dinosaurene inn i bilde?

 

hvor dinosaurene kommer inn.

De kommer ikke inn i bildet. De levde for 100 millioner år siden. Bibelen går bare 6000 år tilbake.

 

Og dette er det jeg tror bibelen er, en gedigen svindel for å få makt over folk!
Hvem av disipplene eller bibelskribentene satt med makten? Du har kanskje glemt at de hadde alt annet enn makt. De ble forfulgt og drept, for sin tro, noe kristne fortsatt blir den dag i dag. Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem av disipplene eller bibelskribentene satt med makten? Du har kanskje glemt at de hadde alt annet enn makt. De ble forfulgt og drept, for sin tro, noe kristne fortsatt blir den dag i dag.

Nåmå du jammen gi deg! Er det noen som har forfulgt andre så må det jammen være de kristne!! De ble sikkert foret til løver og gud vet hva mellom år 0 og kirkemøtet i nicea i år 325,som flere tusen andre med andre guder og forbilder, men etter det har de da jammen ikke lagt to pinner i kors for å gjøre akkurat det samme med ALLE andre.

 

Syntes kristne er store til å syte om hvordan de blir "forfulgt" pga sin tro osv og store til å glemme at de har stått for store deler av forfølgelser, drap, plyndringer og annet rask selv... Akkurat som å høre en prest tale på søndag, der han KUN preker om de gode tingene i bibelen og ikke et pip om den blod tørstige, hevngjerrige, tilbednings kåte og nidkjære jævelen av en gud som den samme boken preker om også... De elsker å holde foran seg det lille som er bra og flinke til å gjemme vekk det som ikke er bra... Dette kalles selvbedrag hos alle andre, vet ikke hva kristne (eller andre religiøse for den sakens skyld, muslimer er ikke hakket bedre!!) kaller dette....

 

Dårenes tro er noe se selv har stemplet på sin tro, så den "forfølgelsen" får de selv stå for...

 

En annen ting er kritiskk av religiøs tro. Virker som om alt for mange troende tror at all kritikk av religiøst vissvass er forfølgelse og evner ikke å skjønne at andre ikke finner dette hverken hellig eller sant og derfor krever de at alle andre skal syntes dette er sant og hellig også... :no:

 

Religiøsitet er overtro og det er på tide dette blir behandlet som overtro også. Så kan de føle seg så forfulgt de bare vil.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
De kommer ikke inn i bildet. De levde for 100 millioner år siden. Bibelen går bare 6000 år tilbake.

 

Det er ingen enighet rundt hvor langt bibelen går tilbake. Dette er bare et kanonisk tall som ble regnet ut på 1600-tallet en gang (rundt da i hvert fall)

Nope. Søk på bible geneaology, så kan du selv se og regne det ut utifra slektstavler, kongedømmer o.l. Jødenes kalender starter år 3761 f.Kr, som var da hendelsene i 1.mosebok 1 skjedde. Jødene har alltid vært veldig opptatt av dager og de har faktisk tellt alle dagene siden det.

Lenke til kommentar
Nåmå du jammen gi deg! Er det noen som har forfulgt andre så må det jammen være de kristne!! De ble sikkert foret til løver og gud vet hva mellom år 0 og kirkemøtet i nicea i år 325,som flere tusen andre med andre guder og forbilder, men etter det har de da jammen ikke lagt to pinner i kors for å gjøre akkurat det samme med ALLE andre.
Dette har jo ikke noe med det du først påstod å gjøre. Du skrev at bibelen ble skrevet for å få makt! NT ble skrevet noen hundre år før 325, og ikke av de senere korsfarerne.

 

Men det stemmer at kristne fortsatt blir forfulgt idag. I mange land rundt om i verden er det store kristenforfølgelser. I Norge er det riktignok ikke organisert kristenforfølgelse, men kristne barn og undommer feks, må regne med å bli mobbet av ikke-kristne bedrevitere.

Lenke til kommentar
Men det stemmer at kristne fortsatt blir forfulgt idag. I mange land rundt om i verden er det store kristenforfølgelser. I Norge er det riktignok ikke organisert kristenforfølgelse, men kristne barn og undommer feks, må regne med å bli mobbet av ikke-kristne bedrevitere.

Som alle andre religiøse trossystemer blir forfulgt, i kina serlig.

 

Og hvordan har det vært for folk bare for knappe 50 år siden når de sa de ikke trodde på gud tror du? Du også ser ut til å glemme at de kristne, som er desidert størst til å forfølge andre for andres tro, er fritatt i å forfølge andre. Jeg forsvarer ikke noe av dette, bare vil ha frem et poeng at de kristne sitter i et stenhus og kaster glass ved å hevde at de alene alltid har blitt forfulgt... noe de altså ikke har. De har vært rasende flinke, og er det enda, til å rakke ned på og "forfølge" andre som ikke tror som dem...

 

Hvorfor tror du jeg sier at verden hadde blitt et bedre sted å leve hvis vi droppet religion?

Lenke til kommentar
Jeg betviler sterkt at måten å "omvende" en kristen på er ved aggresive utsagn og latterliggjøring. En bedre måte er saklig diskusjon, og en klargjøring av problemet indoktrinering. Det er viktig å la den kristne selv bli klar over problemet, slik at han/hun kan finne en løsning selv, istedenfor at ateister skal prakke på han/hun en ny ubestridelig ideologi.

 

Jeg vil tro at den beste måten å omvende en kristen på er å vise at det finnnes noe som er bedre enn troen på Gud og Jesus? En sammenheng, et fellesskap og en kjærlighet og rettferdighet som overgår det?

 

Romeren

Lenke til kommentar

Jeg tror det beste for folk er å studere hva som står i Bibelen og SÅ oppgjøre seg en mening om det har noe for seg .... Innholdet taler for seg selv.

 

Romeren: Jeg tror man kan si at ALL rettferdighet utgår fra Gud, det finnes ikke rettferdighet uten Gud.

 

Snart blir den onde åpenbart og da vil folk gråte såre tårer. Om de ikke blir forført av løgnen og aldri aner at de farer i fortapelsen.

 

Ikke tro at jeg ikke er like ille selv, jeg synder og er like fortapt. Endog verre siden jeg har fått et blikk inn i sannheten.

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Det skal vanskelig gjøres å finne noe som er bedre enn troen på Gud. Han er tross alt en allmektig skaper som elsker deg betingelsesløst. Såfremt du tror på ham såklart. Religiøse har også sett den fullkomne sammenhengen i bibelen. Den har svaret på alt, og vet all historie som er verdt å vite, både om fortiden, nåtiden og fremtiden. Tviler på at du klarer å gi dem et bedre tilbud, løsningen er å la de selv finne ut at deres egen tro er falsk/ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Jeg tror det beste for folk er å studere hva som står i Bibelen og SÅ oppgjøre seg en mening om det har noe for seg .... Innholdet taler for seg selv.

Det er akkurat det jeg gjorde da jeg som trettenåring begynte å tvile....

 

Og som så mange før meg fjernet det ALL tvil om at denne guden som i bibelen er beskrevet ikke er verdt min tilbedelse! Så ja, flere kristne også skulle lese bibelen og se hva for slags gud de faktisk tilber... Den kristen guden har ikke alltid handlet om et jødelik på en staur og alt det fine (?) han gjorde, men også grove ting som vettløst massedrap etc...

 

Men for all del, jeg er enig i at flere bør lese bibelen, for jeg kan ikke tenke meg en bok som lager ateiser fortere enn bibelen!

 

Problemet ditt, og til mange andre kristne som tror de sitter på nøkkelen, er at de aller fleste ateister HAR VÆRT kristne.... og kjenner vissvasset som står i bibelen bedre enn de fleste kristne! La oss heller snu flisa litt og heller be de kristne om å være kritisk til ALT, ikke bare ting utenfor sin tro.... Men det lager også ateiser, så kanskje greit å la det være også?

Lenke til kommentar
Nåmå du jammen gi deg! Er det noen som har forfulgt andre så må det jammen være de kristne!! De ble sikkert foret til løver og gud vet hva mellom år 0 og kirkemøtet i nicea i år 325,som flere tusen andre med andre guder og forbilder, men etter det har de da jammen ikke lagt to pinner i kors for å gjøre akkurat det samme med ALLE andre.

 

Ikke glem at Den Katolske Kirke ikke er kristen, men dyrets apostel, og det var stort sett den som var den grusomme forfølgeren av sanne kristne og andre.

Lenke til kommentar
Jeg tror det beste for folk er å studere hva som står i Bibelen og SÅ oppgjøre seg en mening om det har noe for seg .... Innholdet taler for seg selv.

Det er akkurat det jeg gjorde da jeg som trettenåring begynte å tvile....

 

Og som så mange før meg fjernet det ALL tvil om at denne guden som i bibelen er beskrevet ikke er verdt min tilbedelse! Så ja, flere kristne også skulle lese bibelen og se hva for slags gud de faktisk tilber... Den kristen guden har ikke alltid handlet om et jødelik på en staur og alt det fine (?) han gjorde, men også grove ting som vettløst massedrap etc...

 

Men for all del, jeg er enig i at flere bør lese bibelen, for jeg kan ikke tenke meg en bok som lager ateiser fortere enn bibelen!

 

Problemet ditt, og til mange andre kristne som tror de sitter på nøkkelen, er at de aller fleste ateister HAR VÆRT kristne.... og kjenner vissvasset som står i bibelen bedre enn de fleste kristne! La oss heller snu flisa litt og heller be de kristne om å være kritisk til ALT, ikke bare ting utenfor sin tro.... Men det lager også ateiser, så kanskje greit å la det være også?

 

Du har et valg, du kan la være å være kristen. Ingen tvinger deg. Det er et personlig valg hva du vil tro.

 

Men på et tidspunkt må alle ta et standpunkt. Om å følge den ene eller den andre. Det er antakelig bare to alternativ ...

Lenke til kommentar

Antagelig. Enten det kristne historien eller den langt bedre og utfyllende historien, naturlig seleksjon :)

 

Men ikke nødvendigvis. Satsnings området til DNK er faktisk de av våre nye landsmenn som er muslimer! Tro det eller ei, men det er de som den norske kirke skal satse på for omvendelse i nær fremtid... :) Og hvorfor det? Hvorfor kan ikke de ha overtroen sin i fred akkurat som de kristne har sin overtro i fred fra muslimer? En kan jo begynne å lure.... Kanskje fordi at muslimer har en tendens til å bli sekulære etter et visst antall år uten ordentlige trussler hjemmefra...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Hvem av disipplene eller bibelskribentene satt med makten? Du har kanskje glemt at de hadde alt annet enn makt. De ble forfulgt og drept, for sin tro, noe kristne fortsatt blir den dag i dag.

Nåmå du jammen gi deg! Er det noen som har forfulgt andre så må det jammen være de kristne!! De ble sikkert foret til løver og gud vet hva mellom år 0 og kirkemøtet i nicea i år 325,som flere tusen andre med andre guder og forbilder, men etter det har de da jammen ikke lagt to pinner i kors for å gjøre akkurat det samme med ALLE andre.

Jo, de har faktisk det, det er nok å minne om at våre dagers sykehus og hospitaler har sin rot i klostrene og den genrelle diakonioen som kirken(e) fortsatt driver verden over.

 

Asylinstituttet og kirkekasyl er jo en annen side ved dette.

 

Romeren

Lenke til kommentar
Det var da veldig mange som opposisjonerte seg denne troen. Har du ikke hørt om jødedommen? Det er skrevet tusenvis av verk som taler imot guds-skikkelsen Jesus Kristus. Omtrent 1100 av dem er samlet i Biblotheca antitrinitarium, om jeg ikke husker feil.

Jødene anerkjente ikke Jesus som den Messias som skulle komme. Kan du gi hjelpe meg med kilde eller sitat fra Biblotheca antitrinitarium hvor det står at noen av NTs skrifter var forfalsket?

 

Hvorfor skulle skriftene være forfalsket? Er det ikke nok at de var historisk upresise, og at innholdet ellers var usant? Hvorfor skulle ikke jødene anerkjenne Messias, annet enn at denne påståtte skikkelsen ikke var sann? Husk at også jødene levde i samtid med disse bibelske hendelsene, og at de første kristenbevegelsene begynte å vokse først i ettertid av disse hendelsene.

 

Det er kanskje ikke så feil å si at en fjær blir til en høne, om man tar alle perspektiver i hensyn.

 

At man alltid står med ord mot ord i troens tidevann, er meg svært besynderlig. :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Husk at også jødene levde i samtid med disse bibelske hendelsene, og at de første kristenbevegelsene begynte å vokse først i ettertid av disse hendelsene.

De første kristne skrifter vi kjenner - de første av Paulus brev - er skrevet midt på 50-tallet, altså mindre enn 20 år etter Jesu død og oppstandelse. De bevitner at det alt da var levende menigheter og ubrudte tradisjoner like fra Jesu egen tid. Det er neppe mulig å skille samtid og ettertid i så henseende.

 

Romer

Lenke til kommentar

Likevel har man ulike meninger om validiteten til de samme tekstene, fra samme tid. Det er dette som er essensen - til og med når man ser bort ifra den tvil om Paulus tidligste brev faktisk ble skrevet på den til opplyst, og om det så var Paulus som stod bak disse.

 

Hvordan troen på Jesus fra Nazareth som Jesus Kristus ålte seg frem i historien, er ikke særlig ulik hvordan myter lignende Huldra eller Minotaurusen vokste frem. At det finnes tekster som beskriver Jesus som veldig spesiell, er ikke ensbetydende med at han faktisk var dette. Til å komme fektende med en slik påstand, vet man alt for lite om periodens lyriske og litterære sammenheng. Selv om man nå, igjen, ser bortifra at ikke alle av Paulus brev beskriver Jesus fra Nazareth som stort mer enn nettopp Jesus fra Nazareth.

 

Paulus var vel forsåvidt heller ikke en del av den tidligere kristenbevegelsen, da denne sprang ut mye senere, men en svært hellenistisk påvirket jøde - Om man får lov til å utlyse førstehåndskildekritikk i samme sleng. Agenda er svært upopulært blandt fakta.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
De har vært rasende flinke, og er det enda, til å rakke ned på og "forfølge" andre som ikke tror som dem...
Ja, ateistiske bedrevitere og kristenfiendtlige sparer ikke på kruttet når det gjelder å neglisjere, latterliggjøre, angripe og fordømme kristne og dems tro.

 

Ikke glem at Den Katolske Kirke ikke er kristen, men dyrets apostel, og det var stort sett den som var den grusomme forfølgeren av sanne kristne og andre.
Aner ikke hvordan jeg skal tolke deg. Er du sarkastisk, morsom eller tror du virkelig det selv?

 

 

Antagelig. Enten det kristne historien eller den langt bedre og utfyllende historien, naturlig seleksjon smile.gif
Hææ?

 

 

Hvorfor skulle skriftene være forfalsket? Er det ikke nok at de var historisk upresise, og at innholdet ellers var usant? Hvorfor skulle ikke jødene anerkjenne Messias, annet enn at denne påståtte skikkelsen ikke var sann?

Hvorfor skriftene skulle være forfalsket? Hei, det er jo nettopp det jeg har spurt om hele tiden, og som vi har diskutert siden Blooodwake påstod først noe sånt! Om de var forfalsket eller bare usanne, er vel det samme det? Først hintet du til at avsløringene var dokumentert i Biblotheca antitrinitarium, men nå er de ikke forfalsket likevel? Det var bare en masse løgner skrevet ned for penger og makt, de primitive folkene bare trodde blindt på skriftene, så derfor var det heller ingen som reagerte?

Grunnen til at jødene ikke anerkjente Jesus som Messias, var at han ikke bringte verdensfred.

Lenke til kommentar

Nå tuller du vel, Mikkelrev?

 

En rekke skrifter i bibelen ér kanskje forfalsket, men hvorfor legge fokus på dette når det er langt bedre argumenter som blir stående enten dette stemmer eller ikke? Jeg har verken ytret at tekstene har vært forfalsket tidligere, eller at noe bevis på dette er å finne i Biblotheca antitrinitarium - det jeg imidlertidlig har sagt, er at biblotheca antitrinitarium inneholder svært mange tekster som taler om hvorfor Jesus ikke var guddommelig.

 

Motivene for å skrive ned usanne historier er svært mange, deriblant óg makt og penger, ja. Dette er en egen spekulasjon i seg selv, men la oss nå ikke bevege oss dithen før vi klarer å besvare spørsmålet: "hvorfor skulle man skrive tekster som tilbakeviser disse påstandene, dersom de var sanne? Husk at dette hendte i samtid da disse hendelsene skulle tatt sted.

 

Grunnen til at jødene ikke anerkjente Jesus som Messias, var at han ikke bringte verdensfred.

 

Det var da svært så lite nysjerrig du skulle være, da? :) Hvorfor skulle det ikke være flere årsaker enn denne ene? Er det ikke mulig at de rett og slett ikke anerkjente Jesus som Messias, fordi han ikke var det? Hvorfor utelukker du denne muligheten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...