Gå til innhold

70-talls rock - anbefalinger?


Xanman

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg trenger anbefalinger til sommermusikk (må være tidlig ute med albumkjøp). Jeg ELSKER Led Zeppelin, og hører også en del på Lynyrd Skynyrd og Rush. Kan noen anbefale meg lignende band? Her er de sangene jeg liker best av hvert band:

 

Led Zeppelin

Stairway To Heaven

That's The Way

Tangerine

Going To California

The Battle of Evermore

Four Sticks

Friends

Out On The Tiles

Celebration Day

 

Rush

Tom Sawyer

Limelight

Working Man

The Spirit of Radio

 

Lynyrd Skynyrd

Free Bird

Simple Man

Tuesday's Gone

 

De som har sett filmen Dazed And Confused eller tv-serien Freaks And Geeks vet sikkert hva jeg er ute etter ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! :) Fint at det er andre som setter pris på tidenes beste serie. Veldig deprimerende at de måtte slutte så tidlig.

 

Edit: Jeg kan utdype litt, så det blir lettere å komme med eksempler. Jeg er ute etter nostalgisk og "ungdommisk" musikk, som gir assosiasjoner til 70- og tidlig 80-tall.

 

 

Se filmen hos Youtube

 

Stemingen i Dazed And Confused kjennetegner det jeg er ute etter på en svært god måte. Her er traileren:

 

Se filmen hos Youtube

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

neil young

 

han har vel hatt en del merkverdige sjangereksperimenteringer, så det er vel noe å styre unna også.

 

Men av det vi kan kalle rock kan du høre på…

Ohoi

Cowgirl in the sand

Alabama

Southern man (lynard skynard skrev sweet home alabama som et svar til neil youngs Alabama og Southern Man )

Down by the river

Words

The loner

Cortez the killer

 

Når du er hekta på disse og vil ha mer neil young , så kan vi se på den noe mer vise pregede folkerock/cøntrirock siden av han

 

Old man

Heart of gold

The needle and the damage done

Out on the weekend

Don’t let it bring you down

helpless

harvest

 

sjekk ut neil young sier bare jeg, tror d kan være noe du er på jakt etter. Nå har jeg ikke skrevet en absolutt liste her, det er mer hvor det kom fra. Mannen har en ganske egen stemme, ganske nasal og det blir en del tenor synging med han. Vis du vil høre på det litt nyere så har han fra 1990ca jort mye bra, han har vert en stor

inspirasjon til bla nirvana og pearl jam.

 

 

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

 

denne heter ohio

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

Endret av mark
Lenke til kommentar
Hvis Rush er en av favorittbandene dine, hvorfor har ikke du nevnt Red Sector A?

Jeg har egentlig bare hørt Moving Pictures-albumet, Working Man og The Spirit of The Radio :p Gleder meg til å høre mer.

 

hvordan får jeg til slike flotte youtube videoer i posten??

 

Sett inn spesialelement --> Sett inn: Youtube film

 

Husk: ikke sett inn hele linken, men det som står etter "v=". Så hvis linken er

 

http://www.youtube.com/watch?v=XXXXX

 

Så setter du bare "XXXXX" inn.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Her er noen i samme område som Lynyrd Skynyrds fabelaktige Free Bird. Altså Southern Rock, rolig oppbygning mot guitar soloer som tar fullstendig av :)

 

Blackfoot - Highway Song, med Ricky Medlocke som frontmann. Medlocke er i dag medlem av Lynyrd Skynyrd.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

The Outlaws - Green Grass and High Tides. Denne drar litt i retning av country, men bare litt ;) Igjen fantastisk oppbygning med avsluttende guitar soloer som varer i fleire minutter. Har du spilt Rock band så kjenner du den kanskje igjen.

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Du likte Uriah Heep ja.

 

Her kommer flere låter.

Jeg må også legge til noen fra Kate Bush - med sin eksepsjonelle stemme ....

 

 

Uriah Heep :

Gypsy

 

 

Seven Stars

 

 

Stealin

Se filmen hos Youtube

 

 

Look at yourself

 

 

July Morning

 

 

Kate Bush :

 

Wuthering Heights

Se filmen hos Youtube

 

 

Cloudbusting

 

 

The Kick Inside

 

 

The Kincade - Dreams are ten a penny

 

 

Avslutter med en klassiker fra The Who - Baba O'riley

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...