Gå til innhold

Opera 10.5 testes ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Java is to Javascript what car is to carpet. Java og javascript er to forskjellige ting.

 

Java er et programmeringsspråk som man skriver dataprogrammer med (OpenOffice.org er vel skrevet i java). Man kan også integrere små javaprogrammer i nettsider, da heter de Java-applets (f.eks. BankID-innloggingen er en java-applet). Java kan også kjøre på serveren til en nettside (Java Server Pages), og generere HTML-en som sendes til brukerens nettleser.

 

Javascript er et skriptingspråk som har en syntaks som likner på Java, men som brukes til dynamisk innhold på nettsider. Javascript kjører lokalt i brukerens nettleser, og er bygget inn som en del av HTML-koden (i <script>-taggen). Javascript heter egentlig ECMAScript, og har ingenting med Java å gjøre.

Endret av akselsm
Lenke til kommentar
Jeg sliter fremdeles, hvor pokker er Preferences? Og hvordan får jeg hentet frem mine saved sessions? Jeg kan ikke fatte begrunnelsen for at dette ikke skal være tilgjengelig fra hovedbildet. :no:
For innstillingar: Trykk Alt + P, eller trykk på Opera-logoen heilt oppe til venstre, so du får fram menyen.

 

Det funker ikke å klikke med scrollehjulet for å havne i scrollemodus heller.

Tilbake til forrige versjon.

For det fyrste so må du hugse på at denne versjonen er tidleg i utviklingsprosessen, dei har mykje arbeid att, so den vil innehalde ein del feil. For det andre finst det to val for kva som skal skje når ein trykker på scroll-hjulet: Anten byrje panorering (scrolling), eller lime inn tekst frå utklippstavla. Det kan hende at det av ein eller annan grunn var stilt inn på det siste av desse. For å endre, hald inne shift og klikk med scrollhjulet, då får du opp ein dialogboks.
Lenke til kommentar

Jeg velger å ignorere trollingen tidligere i tråden og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

 

Flott at den nye JS-motoren er ute. Om et par måneder når denne blir final vil alle de store moderne nettleserne ha JIT-native-machine-code-kompilatorer som gir denne berømte 10x ytelsesboosten som TraceMonkey (Firefox), Nitro (Safari) og V8 (Chrome) allerede har i produksjon. Jeg håper de samtidig får gjort Opera litt mer *trådet* om jeg får kalle det det, altså at én oppgave ikke nødvendigvis låser meg fra å gjøre en annen.

Lenke til kommentar
Jeg håper de samtidig får gjort Opera litt mer *trådet* om jeg får kalle det det, altså at én oppgave ikke nødvendigvis låser meg fra å gjøre en annen.

Tror de faktisk kom ut å sa de ikke ville gå den veien når Chrome kom ut.

Men kan jo hende de ombestemmer seg igjen, hadde ikke vært så dumt.

 

Hadde også vært fint å se om man kunne skrudd av ekstra funksjoner helt.

Evt muligheten for forskjellige builds der de ikke var med engang.

 

Torrent klienten synes jeg er ganske søppel, så den bruker jeg ikke uansett for eksempel..

Lenke til kommentar
Etter Opera sin barnslige syting angående IE og Windows, er Opera slettet på alle PC'er her i huset for lengst. Så mye mindre funksjonell enn FF alikevel.

Overhode ikke noe barnslig med den saken. Opera gjorde det riktige. Det er galt at Microsoft skal sette en "standard" med IE når den overhode ikke møter kravene til web-standardene HTML/CSS. Er nok mange utviklere som gleder seg over at MS må gjøre noe mer med maskineriet i IE for å få den opp på et nivå med de andre nettleserne som klarer Acid testen eller er veldig nært.

 

Opera er mange ganger mer funksjonell ut av boksen enn Firefox. Om du har noen spesielle plug-ins til Firefox som du "ikke klarer å leve uten", så får du bruke det da, men ikke snakk negativt om en browser bare fordi den ikke passer inn med dine personlige krav og vaner.

Lenke til kommentar
Jeg håper de samtidig får gjort Opera litt mer *trådet* om jeg får kalle det det, altså at én oppgave ikke nødvendigvis låser meg fra å gjøre en annen.

Opera er da den eneste netteseren der grensesnittet ikke fryser når man gjør ting?

 

Hadde også vært fint å se om man kunne skrudd av ekstra funksjoner helt.

Evt muligheten for forskjellige builds der de ikke var med engang.

Disse ekstrafunksjonene er jo skrudd av som default. BitTorrent kan du enkelt velge en ekstern klient for hvis du ønsker det. Hvis ikke du bruker den ekstra funksjonaliteten påvirker det deg heller ikke.

 

Opera er vel en av de nettleserne som er strengest på javascript og feiler om det er feil.(Hvilket er ganske logisk spør du meg)

Det er bare en myte. Opera er bygget opp fra bunnen for å være så kompatibel som mulig. Den støtter bl.a. document.all som er alt annet enn en standard.

Lenke til kommentar
Etter Opera sin barnslige syting angående IE og Windows, er Opera slettet på alle PC'er her i huset for lengst. Så mye mindre funksjonell enn FF alikevel.

Bruker du Firefox eller Chrome da? Mozilla og Google sluttet seg jo til klagen mot Microsoft. Så i følge deg selv kan du ikke bruke hverken Google-produkter eller Mozilla-produkter. Du kan heller ikke bruke Microsoft-produkter, siden Microsoft har sendt inn antitrust-klager mot Google i både Europa og USA.

 

Hvis du er konsekvent, altså. Og det vil du vel være?

Lenke til kommentar
Etter Opera sin barnslige syting angående IE og Windows, er Opera slettet på alle PC'er her i huset for lengst. Så mye mindre funksjonell enn FF alikevel.

Bruker du Firefox eller Chrome da? Mozilla og Google sluttet seg jo til klagen mot Microsoft. Så i følge deg selv kan du ikke bruke hverken Google-produkter eller Mozilla-produkter. Du kan heller ikke bruke Microsoft-produkter, siden Microsoft har sendt inn antitrust-klager mot Google i både Europa og USA.

 

Hvis du er konsekvent, altså. Og det vil du vel være?

 

Greit å klage, men når det blir sutring som Opera sjefen holdt på med, blir det bare latterlig.

Lenke til kommentar
Etter Opera sin barnslige syting angående IE og Windows, er Opera slettet på alle PC'er her i huset for lengst. Så mye mindre funksjonell enn FF alikevel.

Bruker du Firefox eller Chrome da? Mozilla og Google sluttet seg jo til klagen mot Microsoft. Så i følge deg selv kan du ikke bruke hverken Google-produkter eller Mozilla-produkter. Du kan heller ikke bruke Microsoft-produkter, siden Microsoft har sendt inn antitrust-klager mot Google i både Europa og USA.

 

Hvis du er konsekvent, altså. Og det vil du vel være?

 

Greit å klage, men når det blir sutring som Opera sjefen holdt på med, blir det bare latterlig.

Jeg har ikke sett noe sutring i det hele tatt. Når ble det sutring å svare på spørsmål fra journalister? Det er jo det de har gjort.

 

Mozilla og Google har i såfall også sutret. De har blogget masse om saken. Altså selv valgt å sutre. Opera har bare svart på spørsmål fra media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...