Gå til innhold

Reklamasjon HP/ Compaq


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk nå for noen få dager siden godkjent en reklamasjon på en HP laptop. Det har tatt meg godt og vel litt over ett år å få dette til.

Jeg har tidligere hatt en Compaq M700 som krevde totalt 3 reprasjoner før den sovnet stille inn. Denne maskinen prøvde jeg også å få reklamasjon på, men ettensom jeg bodde i utlandet ble nok maskinen bare kastet i EL-retur (etter hele 3 x 3 måneder reprasjonstid). Det at jeg bodde i utlandet da maskinen tok "ferie" for tredje gang var nok veldig praktisk for Compaq ettersom jeg hadde krav på ny maskin.

Jeg har også klagd/reklamert på noen produkter for familie, venner og laptop fra kjæreste, og har i grunnen møtt en vegg hos både HP og Compaq (ett og samme selskap?).

 

Nå vet jeg ikke hvordan praksisen er for andre merker og produkter, men min erfaring er dette særdeles dårlig med HP/Compaq.

Lovene er rimelig klare på dette området med reklamasjon på 5 år, men praksisen er langt ifra like klar.

For det første har jeg på den ene maskinen brukt over 1000,- kr. på telefonsamtaler med HP. Minuttprisen på servicetelefon uten garanti ligger på 10,- kr. pr. minutt og etter å ha bli satt over i til andre personer i hytt og gevær så løper minuttene fra deg, og du sitter igjen med en heftig regning, uansett hva lovene sier.

 

Nå har det seg slik at Infocare som reparerer maskinene for både HP, Compaq og Dell (sikkert flere også) har en avtale med arbeidsgiveren min. Når et problem oppstår møter de på flekken og reparerer det som trengs. Nå har jo arbeidsgiveren min dette med i avtalen og det er derfor fullt forståelig. Jeg forventer ikke samme service til oss forbrukere, men et snev av service hadde vært fint. 3 måneder for å bytte et hovedkort er langt ifra det jeg kaller rimelig servicetid.

 

Det som irriterer meg er at selv om vi har 5 års reklamasjon, og dataprodusentene har dette til en viss grad, virker det ut som produsentene prøver å gjøre dette så vanskelig som overhode mulig å gjennomføre. Fraktkostnader og telefonsamtaler i seg selv kan koste opp i mot det samme som en tilsvarende ny PC ville kostet.

 

Det at det skal være så utrolig tidkrevende og dyrt å gjennomføre noe som jeg har krav til gjennom norsk lov er en skam for oss forbrukere. Hadde jeg brukt all den tiden jeg har brukt til jobb ville jeg nok ha tjent inn langt mer enn verdien av maskinen, men for meg er dette en prinsippsak og jeg gir meg ikke før jeg har fått det jeg har krav på.

 

-Itspersonal

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette gjøres veldig enkelt ved at du henvender deg til butikken du har kjøpt produktet og reklamerer direkte der.

 

Alikevel så har det tatt meg 6 måneder med kranglig for å få dette gjort...

 

Det er fullt mulig at problemet ikke ligger hos HP/Compaq, men hos selger. Jeg har purret selger utallige ganger, og har fått beskjed at også de har purret videre flere ganger. Selger har også selv uttrykkt frustrasjon over reklameringen videre mot produsent.

 

Hvis det er selger som er problemet, så beklager jeg hvis frustrasjonen min blir rettet mot feil person/selskap.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Men du sier jo du har kranglet med HP/Compaq?

 

Som tidligere nevnt har jeg flere tilfeller hvor jeg har både kranglet med HP/Compaq og selger...

 

Er det alikeveld normalt at det tar 3 måneder å få reparert en maskin utenfor garanti, og når du endelig får maskinen tilbake må den sendes inn for 3 nye måneder?

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Men du sier jo du har kranglet med HP/Compaq?

 

Som tidligere nevnt har jeg flere tilfeller hvor jeg har både kranglet med HP/Compaq og selger...

 

Er det alikeveld normalt at det tar 3 måneder å få reparert en maskin utenfor garanti, og når du endelig får maskinen tilbake må den sendes inn for 3 nye måneder?

 

Selvfølgelig er det ikke vanlig å måtte sende inn maskinen på nytt når den kommer fra service.

Noen ganger tar det lang tid pga ikke alle deler er like tilgjengelig. I hvertfall hvis maskinen er 2-3 år gammel, det burde man ha forståelse for.

 

Det at maskinen måtte sendes inn igjen, var feilbeskrivelsen god når du sendte den inn?

Lenke til kommentar

Vel, følg denne fremgangsmåten så slipper du å kaste bort tiden på krangling:

- Gjør det enkelt og forhold deg til ett ledd om gangen, og beveg deg oppover i kjeden om det ikke fører frem.

- Noter alltid ned tidspunkter og navn når du kontakter selver/produsent, gjerne også hva som ble avtalt.

- Kontakt avdelingsleder dersom vedkommende du prater med ikke gir deg det du har krav på av service.

- Fremsett skriftlige krav ovenfor selger eller produsent, med frister, og en konkret handling dersom fristen ikke overholdes(for eks at du kontakter sjefen eller forbrukerrådet).

- Om ikke fristen overholdes sender du en klage til forbrukerrådet.

- Om du fortsatt ikke får løst saken så sender du saken videre til FTU.

 

Du bruker nok ikke mindre tid dersom selger/produsent oppfører seg som en vegg, men du har en mye sterkere og klarere sak når du kommer til FTU, og du slipper å måtte ringe daglig for å purre og samtidig snakke med en ny person og hele tiden få en ny avtale.

 

Kort oppsummert har butikk/produsent krav på to avhjelpsforsøk for samme mangel. Et avhjelpsforsøk kan være omlevering(ny vare) eller reparering. Avhjelp skal utføres innen rimelig tid som er estimert til ca 5-6 uker av bransjen, forbrukerrådet og FTU. Har du fått tilbud om lånegjenstand er fristen noe lenger. Om ikke butikken klarer å gjennomføre avhjelp innen vesentlig tid eller reparere en mangel på de to forsøkene så har du krav på heving.

 

Ofte er det enklere å få reklamert ovenfor butikk/selger ettersom de som regel er mer borti regelverket og har dermed bedre opparbeidede rutiner rundt dette. Kunnskapsløse medarbeidere i butikker finnes også, så derfor kan det være lurt å ta det videre med avdelingslederen dersom du møter på en serviceløs person. I tllegg så skal ikke forholdet mellom selger og produsent/verksted ha noe å si for rettighetene dine. Dersom butikken ikke får gjennomslag for reklamasjonen innen rimelig tid med produsent så har du fortsatt krav på reklamasjon ovenfor butikken, og for å oppfylle sine plikter så må de ta reklamasjonen på sin egen kappe.

 

Men, kan du ikke legge ut litt mer om konkret hva som er feilen og hvordan du har gått frem for å reklamere så kan man kanskje gi konkrete råd. Eg regner med du har kjøpt og brukt maskinen som privatperson, i en norsk butikk eller butikk som henvender seg til det norske markedet? Hvilken butikk er det snakk om?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som nevnt før, hvilken PC-modell er det snakk om?

 

Natt-og-dag-forskjell i opplevd support mellom f.eks Pavilion- og Compaq-modeller, etter å ha jobba 4 år i en dataforretning.

 

Jeg tviler dog ikke et sekund på at de fleste produsenter man henvender seg direkte til vil være svært uinteressert i å innfri reklamasjon etter 4,5 år, selv om man er innenfor norsk lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...