Gå til innhold

Flere spørsmål rundt tilbud om jobb


HQKT

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg fullførte i år en mastergrad innen IT. Jeg har siden i sommer vært mer eller mindre aktiv jobbsøker. Nå har jeg fått et tilbud om jobb, men har en del spørsmål rundt dette.

 

Jeg har en annen prosess med et annet selskap på gang. Skal i intervju om få dager. Fristen for å svare på tilbudet jeg har fått er få dager etter dette intervjuet. Det andre selskapet vil ikke kunne komme med noe potensielt tilbud før etter nyttår, men sannsynligvis før tiltredelse i det første.

 

"Problemet" er at jeg føler jeg har fått et veldig lavt tilbud når det gjelder lønn. Selv om de har en bonusordning som er avhengig av overskudd, er grunnlønnen slik at jeg lurer på om det faktisk er mulig å klare meg i Oslo. Bonusen har variert fra 0 til et par hundre tusen i løpet av få år. Dette er altså veldig variabelt og usikkert. I og med at jeg tross alt har sittet på skolebenken i så mange år føler jeg at jeg fortjener mer. Den andre stillingen i det andre selskapet tilbyr 120000 mer i grunnlønn og jobber med ca det samme. Det dreier seg om konsulentstillinger på forretningssystemer.

 

Når dette er sagt er begge stillingene stillinger jeg har lyst på innen et fagfelt jeg er interessert i. Problemet er en bismak av å takke ja til den lave grunnlønnen.

 

Hva gjør jeg nå..? Skal jeg takke ja? Bør jeg ta opp lønnen med selskapet? Skal jeg si ja og fremdeles stille meg åpen ovenfor det andre selskapet? Er dette "riktig" å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ta opp dette med at du føler det er lav lønn ja. Om du har lyst på jobben så starter du en dialog hvor du forteller at du har lyst på jobben, men at du er i sterk tvil pga et lavt lønnstilbud. Det er en ærlig sak. Om de ikke kan imøtekomme deg på dette punktet så tolker eg det dithen at det ikke lenger er et dilemma?

 

Det er mye som er viktigere enn lønn, men om man er missfornøyd med lønna du får så kan det trekke ned helheten. Og 120k i forskjell er tross alt en god del.

Lenke til kommentar
Du bør ta opp dette med at du føler det er lav lønn ja. Om du har lyst på jobben så starter du en dialog hvor du forteller at du har lyst på jobben, men at du er i sterk tvil pga et lavt lønnstilbud. Det er en ærlig sak. Om de ikke kan imøtekomme deg på dette punktet så tolker eg det dithen at det ikke lenger er et dilemma?

 

Det er mye som er viktigere enn lønn, men om man er missfornøyd med lønna du får så kan det trekke ned helheten. Og 120k i forskjell er tross alt en god del.

 

Takk for innlegget!

 

Om de ikke vil gi etter litt vet jeg ikke om jeg tørr å takke nei. Det er tross alt et fagfelt og en stilling jeg ser på som veldig interessant. Jeg har heller ikke peiling på om jeg får stillingen i det andre selskapet. Ikke har jeg spesielt lyst til å gå enda flere måneder arbeidsledig heller. Det ser ikke bra ut på CVn og er ikke spesielt sunt =)

 

Flere tanker om hvordan jeg skal forholde meg ovenfor det andre selskapet..? Om jeg bør fortsette prosessen med dette, selv om jeg takker ja..?

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva "veldig lavt er"? Hvis det er 300 - 350 så hadde jeg bedt dem dratt dit ...... gror (på en høflig måte selvsagt :-)).

 

Jeg vil si at 120K i fastlønn er mer verdt enn en bonus som varierer 0 - 200. Som tidene er i dag så er det ikke akkurat bonusfest, så sannsynligvis vil du tjene mer eller like mye i den første jobben.

 

I tillegg er det flere argumenter for at høyere grunnlønn er gunstig:

 

- Siden du nettopp er utdannet antar jeg du er i etablererfasen. Banken bryr seg lite om bonusordninger mtp. lån, enklere å få gode lån med høy fastlønn.

- Grunnlønnen din er grunnlaget for lønnen i neste jobb, og med en god grunnlønn nå har du et veldig godt utgangspunkt for å holde deg høyt i lønn også i neste jobb.

 

Dette er mine erfaring (har samme utdannelse) og vært gjennom et par forhandlingsprosesser dette året.

 

Når det er sagt så er det selvsagt helheten som teller, og jeg kan ikke svare for innholdet i stillingen. At du kommer et sted der du utvikler deg godt er også selvsagt viktig. Men hvis du har rimelig gode resultater fra master, så er ikke arbeidsmarkedet så veldig vanskelig så hadde ikke gått på luselønn bare for å slippe å være arbeidsledig.

Lenke til kommentar
Kan jeg spørre hva "veldig lavt er"? Hvis det er 300 - 350 så hadde jeg bedt dem dratt dit ...... gror (på en høflig måte selvsagt :-)).

 

Det er faktisk under dette, så skulle iallefall tro det var rom for forhandlinger.. Arbeidsgiver har heller ikke spurt meg hvilke tanker jeg har rundt lønn. En e-post med tilbud og en kontrakt som vedlegg er hva jeg fikk. Det blir vel å sende en e-post i retur..

 

Selskaper som accenture og ernst & young har jeg hørt tilbyr rundt 325k..? Dette er jo forholdsvis attraktive arbeidsgivere..

Endret av HQKT
Lenke til kommentar

Joda, du kan forhandle ved å forklare at du føler grunnlønnen er litt for lav og at du bekymrer deg om det er nok for å klare seg i Oslo, og at du dermed må takke nei til tilbudet i denne omgang. Om dette er første tilbudet du har fått så kanskje du burde søke flere stillinger framover, ettersom all kontakt med potensielle arbeidsgivere gir god erfaring videre i karrieren. At man blir innkalt til intervju betyr ikke nødvendigvis at stillingen er din. Håper det ordner seg. :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar

Det var ikke poenget mitt, slik det fremstår for meg (Har selv kun fagbrev samt sertifiseringer) så lønner deg seg ikke å ta høyere utdanning lengre. 325 k for en master grad er langt under det jeg tjener selv med kun 3 år på skole og 2 i lære...

 

Edit: Under en mastergrad får de aller fleste også studielån som skal betales tilbake. Å da miste 3-5 år (Bachelor/Master) med lønn samt å skaffe seg lån er ikke veldig økonomisk før etter tja 15-20 år? (baserer dette på att mange voksne mennesker (40+ åra) jeg jobber med enda sitter med studielån.

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar
Selskaper som accenture og ernst & young har jeg hørt tilbyr rundt 325k..? Dette er jo forholdsvis attraktive arbeidsgivere..

 

Det er feil, du begynner på ca 400 i begge de selskapene. En med bachelor i Accenture begynner høyere enn 325K. Aldri hørt om noen som har fått tilbud om 325 i en relevant jobb med master. Hører ikke hjemme noe sted.

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg helt hva sistnevnte innebærer, men det er uansett en IT-relatert master. Da er alt under 350k uforskammet lavt, spesielt i Oslo. På grensen til useriøst spør du meg.

 

Det er en veldig relevant master. Tipper det er bonusordningen de opererer med som er grunnen til den lave grunnlønna, men med den bonusordningen ser jeg for meg er uforutsigbar.. Kan jobbe ræva av seg uten at det påvirker selskapet som en helhet, som er grunnlaget for hva man får i bonus..

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg nå..? Skal jeg takke ja? Bør jeg ta opp lønnen med selskapet? Skal jeg si ja og fremdeles stille meg åpen ovenfor det andre selskapet? Er dette "riktig" å gjøre?

Sier du ja, så har du faktisk bundet deg! Blir litt som å gifte seg, for å skille seg en uke etterpå pga bedre tilbud fra en annen person.

Lenke til kommentar
Selskaper som accenture og ernst & young har jeg hørt tilbyr rundt 325k..? Dette er jo forholdsvis attraktive arbeidsgivere..

Accenture har jeg forsøkt å holde god avstand til, så der skal jeg ikke mene noe, men er du sikker på at tilbudet er så lavt i E&Y på «normale» kontrakter? Det er jo en del som får stipend gjennom et par år av utdannelsen mot at de jobber et par pliktår med forholdsvis lav lønn – disse starter vel gjerne rundt 320'.

Lenke til kommentar
Fristen for å svare på tilbudet jeg har fått er få dager etter dette intervjuet. Det andre selskapet vil ikke kunne komme med noe potensielt tilbud før etter nyttår, men sannsynligvis før tiltredelse i det første.

Dersom alternativet er å si nei, kan jo du prøve å utsette fristen med å forhandle deg frem til bedre tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...