Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannlege, hvor mye kan det koste?


petterpann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg synest tannlegetenester burde blitt dekka, eller i det minste støtta av staten, men enn så lenge det ikkje er tilfelle er det dyrt å gå til tannlege.

 

Å la være på grunn av kostnad er derimot totalt uaktuelt. Tennene skal eg ha heile livet, å gå rundt med tannpine for å spare pengar går ikkje. For ikkje å snakke om ein må gå med smerte i årevis. Eit kutt i foten leger seg sjølv, tennene har ikkje denne funksjonen. Er noko ødelagt eller borte så kjem det aldri tilbake.

Lenke til kommentar
Eg synest tannlegetenester burde blitt dekka, eller i det minste støtta av staten, men enn så lenge det ikkje er tilfelle er det dyrt å gå til tannlege.

 

Å la være på grunn av kostnad er derimot totalt uaktuelt. Tennene skal eg ha heile livet, å gå rundt med tannpine for å spare pengar går ikkje. For ikkje å snakke om ein må gå med smerte i årevis. Eit kutt i foten leger seg sjølv, tennene har ikkje denne funksjonen. Er noko ødelagt eller borte så kjem det aldri tilbake.

 

Nettopp. Tenner leger ikke seg selv, og det er nettopp derfor det bør bli behandlet til samme kostnad som resten av menneskekroppen. Skjønner ikke hva som er så unikt med tennene. Jeg betalte nesten ingenting forrige gang jeg var hos øyelege, og de har minst like lang utdanning som en tannlege.

Lenke til kommentar

For øvrig er du ikkje bundet til å gjennomføre noko behandling heller. Du kan ta ein tur til tannlegen og be om ein kontroll. Så vel du sjølv om du vil gjennomføre eventuelle reparasjoner. Du kan og gå til andre tannlegar og prøve finne ein lågare pris.

 

Å ikkje kontrollere seg jevnlig er å be om problemer. Dersom eit hol kan tas på eit tidleg stadie kan du fort spare mange tusen kroner på timar i tannlegestolen seinare. 700-1000 kroner i året har vel alle råd til?

 

Dei fleste har bilen sin på service av og til. Det er for å vurdere tilstand på bilen og eventuelt finne problemer som må rettast. Er det ein oljelekkasje som blir oppdaga tidleg treng det ikkje koste så mykje å få det reparert. Havarerer motoren skal eg love deg du vil andre som ein hund (kva angrar forresten hundar på?) dersom du ikkje hadde den på service.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
For øvrig er du ikkje bundet til å gjennomføre noko behandling heller. Du kan ta ein tur til tannlegen og be om ein kontroll. Så vel du sjølv om du vil gjennomføre eventuelle reparasjoner. Du kan og gå til andre tannlegar og prøve finne ein lågare pris.

 

Men latterlig dyrt blir det uansett. Prisforskjellene er ikke så store.

Lenke til kommentar

I forhold til dei fleste andre helsetenester er det dyrt ja, men det hjelper ikkje tennene å la være av den grunn. Om nokon vil reise til utlandet for å bli behandla er heilt greit, det er langt betre enn ingenting.

 

Eit alternativ kan være å ta årleg kontroll her i landet og eventuelt reparere hol og den slags som sjeldan kostar over nokre tusenlappar og heller reise til utlandet dersom eit større problem skulle oppstå.

 

I dag er det sukker i stort sett det meste. Folk tyller i seg brus og tygg på godteri eller sjokolade. Vær med å lag julekaker ein dag så ser du at det er ganske mykje sukker der og. Godt tannstell er viktigare enn noko gong på grunn av alt sukkeret.

 

Kjøp og bruk elektrisk tannkost, alltid ha den opplada mellom 90-100%. Bruk tanntråd kvar kveld mellom alle tenner. Avtal minst årleg kontroll med tannlegen. Drikk mindre bruks, et mindre sukkerhaldige varer.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
At det er så dyrt er bare helt latterlig. Er glad jeg tar tannlegebesøkene mine i utlandet. Selfølgelig på et sted jeg kan stole på. Blir ikke mer enn et par hundrelapper maks.

 

Slike ting gjør meg litt irritert når vi tross alt bor i et så rikt land som Norge.

 

Det irriterer meg at jeg bare kan få maks 8000 i stipend OG lån og at et tannlegebesøk koster over 1000. Så hvis jeg skal fikse no på tenna så må jeg betale alt av penger jeg får i 3mnd ? Rikt land? Kanskje. Men å betale så mye bare fordi vi er et rikt land gjør jeg ikke. Drar heller til noen billigere og bedere. Tannlege er en av de best betalte jobbene i forhold til utdanning som kreves.

 

Nevnt noen poster siden: "Tannlegen min fortjener ikke å få betalt, hun er to år eldre enn meg. (25 år). Og har over 6 mill i formue. tongue.gif"

 

Beklager, men som sagt er dette bare latterlig.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at enkelte i denne tråden tenker som så kun på hva de må punge ut med. Dette er en skjev måte å tenke på.

 

Fordi om du sammenlikner legen din med tannlegen din, så vil du se at legen får dekket nesten alltid fra det offentlige, mens hos tannlegen er det som regel motsatt, bortsett fra enkelte unntak som dårlig inntekt, eller at noe for eksempel er så invalidiserende at det finnes forskrifter hos trygdekontoret som skulle dekke det. Hos legen din får du også frikort om du bruker nok penger på legebesøkene.

 

Om sukker, ja det omdanner bakteriene til syre. Syren etser hull i emaljen, og når emaljelaget ytterst på tannen, som forøvrig er knallhardt blir gjennomboret av syren etter lang tids etsing, så går prosessen så mye fortere, da vil tannen bli råtten invendig relativt fort ettersom syren har kommet igjennom emaljen. Det ville ikke gjort så mye nytte om du tettet det lille hullet, fordi bakteriene arbeider anaerobt (det vil si uten oksygen i livsmiljøet deres).

 

Nå skal du ikke glemme at brødmat, og spesiellt fint brødstoff som boller, kakemenn med mye mer klisser seg fast langt bak i munnen til tennene. Dette er vel så ille som sukkeret, kanskje værre. Fordi du kan ikke ta ett glass vann og skylle det bort, og dytte med tungen på klisset er også vanskelig, det må altså en tannkost eller noe sånt til for å få renset opp. Fordi om du drikker en sukkerholdig væske som brus, som jo ikke er så bra det heller, så er det nokså enkelt å skylle bort mesteparten av det flytende sukkeret.

 

Kanskje en god vane å tillegge seg om du har tilgang til vann der du spiser.

 

Tannlegeutdanningen i Norge kan godt vare 5 år til å starte med, for så at du kanskje viderespesialiserer deg etterpå med noe ekstra utdanning. Yrket krever også at du hele tiden går på konferanser og lærer noe om utviklingen i faget.

 

Lønn

 

Ifølge Statens hovedtariffavtale tjente en tannlege som er ansatt i staten i 2007 mellom kr 337.200,- og kr 519.500,-. En tannlege med godkjent spesialisering tjente opp til 673.000,-.

Kilde: Statens hovedtariffavtale

 

Privatpraktiserende tannleger tjener som regel langt mer enn tannleger som jobber i det offentlige.

 

Om hun har 6 mill. i formue som du sier og hun kun har nådd alder 25 år. Bra for henne, og muligens dårlig for pasientene hennes. Ellers kan det jo hende at å å tolke likningen hennes ikke sier deg så mye om hvordan det formuegrunnlaget er satt sammen. Har hun arvet nylig. Det kan være mange årsaker bak folks formue, uten at det forsvarer det.

 

Leger ikke så mye lenger utdanning, og de tjener veldig bra. Advokater tjener også fett. Samt mange andre sammenliknbare yrker.

 

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lege

 

Lønn

 

Ifølge SSB (2008) er gjennomsnittlig månedslønn for leger i helseforetakene 63 457 kroner.SSB

Endret av G
Lenke til kommentar
Nå skal du ikke glemme at brødmat, og spesiellt fint brødstoff som boller, kakemenn med mye mer klisser seg fast langt bak i munnen til tennene. Dette er vel så ille som sukkeret, kanskje værre. Fordi du kan ikke ta ett glass vann og skylle det bort, og dytte med tungen på klisset er også vanskelig, det må altså en tannkost eller noe sånt til for å få renset opp. Fordi om du drikker en sukkerholdig væske som brus, som jo ikke er så bra det heller, så er det nokså enkelt å skylle bort mesteparten av det flytende sukkeret.

 

Kanskje en god vane å tillegge seg om du har tilgang til vann der du spiser.

Det er gode poeng. Eg skyller stort sett alltid munnen med vatn etter eit måltid. Har og alltid tannstikker tilgjengeleg for å få vekk rester som sitter set fast.

Lenke til kommentar
At det er så dyrt er bare helt latterlig. Er glad jeg tar tannlegebesøkene mine i utlandet. Selfølgelig på et sted jeg kan stole på. Blir ikke mer enn et par hundrelapper maks.

 

Slike ting gjør meg litt irritert når vi tross alt bor i et så rikt land som Norge.

 

Det irriterer meg at jeg bare kan få maks 8000 i stipend OG lån og at et tannlegebesøk koster over 1000. Så hvis jeg skal fikse no på tenna så må jeg betale alt av penger jeg får i 3mnd ? Rikt land? Kanskje. Men å betale så mye bare fordi vi er et rikt land gjør jeg ikke. Drar heller til noen billigere og bedere. Tannlege er en av de best betalte jobbene i forhold til utdanning som kreves.

 

Nevnt noen poster siden: "Tannlegen min fortjener ikke å få betalt, hun er to år eldre enn meg. (25 år). Og har over 6 mill i formue. tongue.gif"

 

Beklager, men som sagt er dette bare latterlig.

 

Nettopp, og da hjelper det lite med delbetaling eller andre betalingsløsninger. Du ender opp med å måtte gå blakk alle de månedene du betaler ned på dette, og det er også lite lurt å betale lån med lån. At det heller ikke eksisterer en form for brukbar studentrabatt og/eller aldersrabatt for de over 20 år er helt latterlig. Man kan argumentere hvor mye man vil, men per i dag er Norge et land hvor man må finne seg i å leve med hull i tennene så fremst man ikke har midler til å punge ut med.

Lenke til kommentar

Hvor mye får legen for hver 5 - 15 minutters konsultasjon i støtte for det offentlige?

 

Tror nesten at en legekonsultasjon ofte er farlig nær en tusenlapp (pluss/minus), som det offentlige må dekke. Pasienten slipper jo gjerne unna med ett par hundrelapper (pluss/minus) av dette.

Lenke til kommentar

Jeg hadde time hos tannlegen denne uken fordi jeg sliter med ekstrem ising og vondt når jeg belaster en tann jeg tok fylling i for 2 år siden. Han brukte ca 15 minutter på dette, og knipset røntgenbilde. Jeg fikk nesten sjokk når han sa at ingenting var galt med tanna. Det vil si null hull og ingen betenelse. Dette tok han 398,- for. Det var ikke dyrt med tanke på at både tannlege og tannpleier skal ha lønn for disse 15 minuttene.

 

Men så fikk jeg vite at det han kunne gjøre for meg var å fjerne fyllinga, rotfylle og legge ny, noe han ikke anbefalte siden dette er en frisk tann. Han sa selv at en slik operasjon kom til å bli svindyrt, uten å nevne sum. Takket fint for meg og sa jeg kunne leve med det.

Lenke til kommentar

Det går an å føle smerte i en tann uten hull. F.eks. om en annen tann jevnlig trykker mot ett punkt på tannen. Da kan det av og til hjelpe å slipe bittelitt av. Tennene inneholder væskefylte kanaler som er i samspill med nervene. Det er derfor en tann kan ha følelse langt ut mot og nær overflaten av tannen, og når tannlegen f.eks. borer i tannen så kan det føles ganske smertefullt om du ikke har bedøvelse.

 

Men når boret har stoppet å slipe i tannen så gir gjerne den værste smerten seg nokså fort. Du skal jo ikke gå med "blottet innside" av tannen, fordi emaljen eller det tannlegen fyller i tannen beskytter som en kappe. Sier dette bare for å forklare litt hvorfor tennene oppleves som de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...