Gå til innhold

Sniktitt: Vi kikker på Olympus E-P2


Anbefalte innlegg

vi trenger konkurranse.

For å være brutalt ærlig betyr dette at Olympus har fete marginer, produserer for full guffe og setter prisen akkurat så høyt at de akkurat får solgt unna det de produserer. Det er selvsagt det eneste riktige en bedrift kan gjøre. I likhet med Olympus gleder jeg meg til det dukker opp flere konkurrenter. Samsung NX har lenge vært ryktet og vist frem mock-up av. Nå nylig har det også kommet rykter om noe tilsvarende fra Sony: Sony DSC-RX.

 

Canon, Nokon og Pentax har sikkert noe i lab-ene sine de også, men det har så vidt jeg vet ikke lekket noen troverdige rykter ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som muligens vil være problematisk for enkelte av konkurrentene er å velge fatning. Skal de designe noe helt nytt, skal de melde seg inn Micro-Four-Thirds*, eller skal de bastardisere noe de allerede har.

 

Tom

 

*) vet om to tre merker som nok sier "Heaven's forbid" til det alternativet

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Fint at Skjerve besøker oss, mens jeg har deg her Skjerve, dere må lage flere fastobjektiver, og med bedre lysstyrke enn f/2.8, selv µ14-42 er alt for stor for begge PEN-husene..

 

:)

Not to worry, Simon. Utvalget mFT-objektiver øker stadig. Vi har allerede nevnt noen nye zoomer som kommer på vårparten - men det er ikke de eneste objektivene som kommer i 2010 fra oss. Våre venner/konkurrenter i PanaLeica er jo heller ikke akkurat bak mål når det gjelder objektivproduksjon...

 

Og - toppen av kransekaken - ifølge mine kilder finnes det nå adaptere til alle DSLR-systemer slik at man kan bruke alle sine objektiver uansett system på f.eks. en E-P2 :-)

 

God jul, alle sammen!!

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
vi trenger konkurranse.

For å være brutalt ærlig betyr dette at Olympus har fete marginer, produserer for full guffe og setter prisen akkurat så høyt at de akkurat får solgt unna det de produserer. Det er selvsagt det eneste riktige en bedrift kan gjøre.

Jeg vil ikke si at du er helt på jordet i din beskrivelse, Simen1, men du glemmer et viktig perspektiv. Markedsføring.

 

Olympus er en av kameraprodusentene som har valgt en strategi som innebærer lite reklame og kommunikasjon med markedet. Det er ganske lenge siden forrige Olympus-annonse sto på trykk i noe annet enn "menighetsbladene"... I stedet for å bruke penger på reklame, bruker Olympus penger på produktutvikling som skaper omtale i media (f.eks. PEN), service (f.eks. VIP-service til E-3 og E-30-brukere), og støtte til forhandlerne (både økonomisk og kursing/demonstrasjoner etc). Vi tror dette gir oss det beste fotfestet i markedet på lang sikt - og vår posisjon i markedet under finanskrisen har vel langt på vei vist at det er riktig.

 

Men Olympus kan med denne strategien ikke overbevise et volummarked om at PEN/mFT/speilløs systemkamera er det beste valget, og dermed kan vi ikke selge de volumene som egentlig er mulig. Vi trenger at våre konkurrenter med store markedsføringsbudsjetter lanserer noen produkter og setter igang reklamebyråene sine. Så tror jeg både E-P1, E-P2 og kommende modeller vil stå sterkt både pris- og spesifikasjonsmessig i forhold til våre konkurrenter.

 

Et godt eksempel var at salget av våre TOUGH-kameraer økte betraktelig så fort Canon og Panasonic forsøkte å kapre markedsandeler i det segmentet. Et annet godt eksempel er at vårt argument med garantert effektiv støvrensing i DSLR fikk skikkelig gjennomslagskraft først når Sony og Canon lanserte DSLR med støvrensing (som de forøvrig ikke garanterer at er effektiv).

 

Så var det jul, ja :-)

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror at på sikt vil SLR bli et nisje produkt. Når "systemkamera" blir raskere, større utvalg av både kamera og objektiver tror jeg de vil overta slr. Grunnen til det er at de er lettere å ta med seg og gir gode bilder samt at det gir god HD film i høy iso (ja slr kan også filme). Når jeg går tur på fjellet, eller i skogen har jeg meg Canon 30d. Det er tungt og ligger i sekken. Når jeg skal ta bilde må jeg stoppe, åpne sekken og opp med kamera. Da har dyrene jeg ønsket å ta bilde av forsvunnet. Ønsker meg helt klart et lett kamera som kan ta gode bilder og kan ha hengende rundt halsen. Som en skrev tidligere ønsket han seg "systemkamera" til Nikon. Jeg henger meg på og ønsker meg "systemkamera" til Canon. Kamerahuset må ha bilde stabilisator og objektivet uten stabilisator siden jeg ønsker meg lette og små objektiver.

Lenke til kommentar
Kamerahuset må ha bilde stabilisator og objektivet uten stabilisator siden jeg ønsker meg lette og små objektiver.

Forsiktig med hva du ønsker deg ;) Jeg er 99% sikker på at både E-P1 og E-P2 slår av bildestabiliseringen i videomodus, dette er fordi selve stabiliseringen utvikiler varme og pågår stabilseringen over lengre tid, vil dette varme opp bildebrikken som så begynner å produsere ubrukelige bildedata...

 

Nå er ikke dette verre enn at man simpelten kjøper et stabilisert objektiv som man bruker under filming, evt at man lærer seg gode teknikker eller bruker en eller annen støtteanordning (man greide jo å filme før bildestabilisering var oppfunnet også).

Lenke til kommentar
Kamerahuset må ha bilde stabilisator og objektivet uten stabilisator siden jeg ønsker meg lette og små objektiver.

Forsiktig med hva du ønsker deg ;) Jeg er 99% sikker på at både E-P1 og E-P2 slår av bildestabiliseringen i videomodus, dette er fordi selve stabiliseringen utvikiler varme og pågår stabilseringen over lengre tid, vil dette varme opp bildebrikken som så begynner å produsere ubrukelige bildedata...

 

Nå er ikke dette verre enn at man simpelten kjøper et stabilisert objektiv som man bruker under filming, evt at man lærer seg gode teknikker eller bruker en eller annen støtteanordning (man greide jo å filme før bildestabilisering var oppfunnet også).

 

Viste ikke at stabilisering kunne utvikle varme.

Selvfølgelig klarer man å filme uten billed stabilisering. Benytter selv stativ (ett eller tre ben). Er jeg ute uten stativ benytter jeg hyssing fra kamera ned til benet mitt og strammer noe som stabiliserer kamera.

Takk for nyttig info.

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker på at speilrefleksen ikke vil gå av moten. Det er en helt annen bruksopplevelse å arbeide med en optisk søker enn å arbeide med en EVF. Nå er det de som påpeker at EVF kommer til å bli bedre og bedre. Men det er strengt tatt lite relevant, siden vi allerede har TV-skjermer med høy oppløsning og stor bildeflate som leverer store og naturlige bilder. Men de er ikke like naturtro som naturen.

 

Det har ikke med oppløsning eller refreshrate å gjøre - sånn sett syns jeg at EP-2 allerede er god nok. Det har med opplevd virkelighet å gjøre.

 

Ellers er det naturlige problemstillinger med speilløse hus, som autofokus.. jeg tror rett og slett at speilrefleksen vil være til stede i livene våre i mange, mange år fremover..

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg er helt sikker på at speilrefleksen ikke vil gå av moten. Det er en helt annen bruksopplevelse å arbeide med en optisk søker enn å arbeide med en EVF. Nå er det de som påpeker at EVF kommer til å bli bedre og bedre. Men det er strengt tatt lite relevant, siden vi allerede har TV-skjermer med høy oppløsning og stor bildeflate som leverer store og naturlige bilder. Men de er ikke like naturtro som naturen.

 

Det har ikke med oppløsning eller refreshrate å gjøre - sånn sett syns jeg at EP-2 allerede er god nok. Det har med opplevd virkelighet å gjøre.

 

Ellers er det naturlige problemstillinger med speilløse hus, som autofokus.. jeg tror rett og slett at speilrefleksen vil være til stede i livene våre i mange, mange år fremover..

 

:)

 

Har brukt speilrefleks fra 80 tallet (Canon AF-1) og er enig at det er en spesiell opplevelse. Men med et systemkamera og OLED skjerm i søkeren. Den kan justere seg til svart-hvit, lysere bilde med høyere iso etc. Da får man se hvordan bilde blir når man tar bilde. Ser for min del at jeg kommer til å ha et SLR med FF billedbrikke og et mindre systemkamera (så lite som mulig) til å ha med på tur. Noen kjøper G11 som kamera nr 2, bra kamera, men holder ikke mål ved høy iso. Et systemkamera blir større, men det er til å leve med.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...