Gå til innhold

Gran Turismo 5 Time Trial demo tråden (Last ned nå)


praystation

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ikke en simulator simulere virkeligheten?

For øyeblikket er det ikke mulig å simulere alle aspekter ved virkeligheten, nei. Spillmotoren til GT5 ville vært ubrukelig til f.eks. en flysimulator, og du kan jo prøve å lage bilspill av FSX. Det blir ikke bra. Derfor må enhver simulator konsentrere seg om et ganske snevert område, og det er absolutt et spørsmål om det er hensiktsmessig å bruke ressurser på noe slikt som en skademodell i et spill som tross alt ikke handler om å kollidere.

 

Dessuten, og jeg tror dette er enda viktigere, bør realismen i en simulator være så jevn som mulig. Det er sannsynligvis ikke mulig å lage en skademodell som representerer sin del av virkeligheten like bra som kjøremodellen gjør det, og da blir ikke opplevelsen koherent. Det kan man kanskje si om mangelen på skademodell også, men i det tilfelle har man i hvert fall ikke brukt tid, penger og datakraft på å få det til. Dessuten handler spillet som sagt om kjøring, og jo mer ordentlig du kjører, jo mindre bruk vil du ha for en skademodell. Jeg tror nok vi vil se gode skademodeller i bilspill, men ikke enda.

Lenke til kommentar
Skal ikke en simulator simulere virkeligheten?

For øyeblikket er det ikke mulig å simulere alle aspekter ved virkeligheten, nei.

Ikke alle aspekter, alt kan selvsagt ikke bli 100% realistisk, men en eller annen form for skademotor burde være mulig! Microsoft har greide det med Forza i flere år, hvorfor skulle ikke Sony greie det? De har vel til og med tidligere sagt at de jobber med å få det til? Da er det ikke spillmotoren det er noe galt med, men forhandlingene med bilbransjen for å skaffe lisenser til å implementere det.

 

Spillmotoren til GT5 ville vært ubrukelig til f.eks. en flysimulator, og du kan jo prøve å lage bilspill av FSX. Det blir ikke bra. Derfor må enhver simulator konsentrere seg om et ganske snevert område, og det er absolutt et spørsmål om det er hensiktsmessig å bruke ressurser på noe slikt som en skademodell i et spill som tross alt ikke handler om å kollidere.

Kollisjoner vil være en sentral del av bilspill så lenge spilleren og den datastyrte AIen ikke kjører helt perfekt. Det hender ofte, også i GT spillene, at motstanderene dundrer inn i bakdelen av bilen din i full fart, uten at noe skjer, bortsett fra at bilen sklir unna, som om bilene var laget av et ikke-ødleggbart metall som bare frastøter alt som måtte treffe det.

 

Dessuten, og jeg tror dette er enda viktigere, bør realismen i en simulator være så jevn som mulig. Det er sannsynligvis ikke mulig å lage en skademodell som representerer sin del av virkeligheten like bra som kjøremodellen gjør det, og da blir ikke opplevelsen koherent. Det kan man kanskje si om mangelen på skademodell også, men i det tilfelle har man i hvert fall ikke brukt tid, penger og datakraft på å få det til. Dessuten handler spillet som sagt om kjøring, og jo mer ordentlig du kjører, jo mindre bruk vil du ha for en skademodell. Jeg tror nok vi vil se gode skademodeller i bilspill, men ikke enda.

Som sagt vil det være en sentral del av spillet så lenge ikke alle kjører perfekt! Dessuten har Sony tidligere sagt at de jobber med saken. Merkelig at en demo som kommer så nærme release ikke skulle inneholde en så sentral funksjon. Kan strengt tatt ikke si jeg merket mye forskjell av Prologue, og Sony burde hatt god tid til å forbedre spillet siden den tid...

 

 

Men no skal jo GT5 inneholde en skademodell når det kommer....ikkje at det er det mest nødvendige i denne spinkle demoen akkurat. Men det kommer kanskje en litt meir komplett demo opp under slipp?

Det håper jeg så absolutt! Dette kan umulig være god reklame for spillet, og det burde noen kloke hoder i Sony skjønne :)

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

En skademodell kan jo vere ganske flott å ha når det kommer til online racing. Kjører man idiot og leker radiobiler støtt og stadig, er det jo greit at man ender opp med en bil som ikkje fortsetter å dundre videre i 150km/t. Ihvertfall for de andre som kanskje planlegger å kjøre sivilisert :p

Lenke til kommentar
En skademodell kan jo vere ganske flott å ha når det kommer til online racing. Kjører man idiot og leker radiobiler støtt og stadig, er det jo greit at man ender opp med en bil som ikkje fortsetter å dundre videre i 150km/t. Ihvertfall for de andre som kanskje planlegger å kjøre sivilisert :p

Det er et veldig godt poeng! Irritert meg over det selv.

Lenke til kommentar

En skademodell kan ikke være sentral i et bilspill hvis bilspillet ikke har skademodell? Alt jeg påpekte var muligheten for flere velbegrunnede meninger om saken. Jeg for min del savner ikke skademodell i det hele tatt, og ønsker ikke at spillmakere konsentrerer seg om den slags staffasje før de har etterlignet kjøreopplevelsen ned til hvert minste atom.

Lenke til kommentar

Holder meg nok til Live For Speed for seriøs kjøring, men artig å ha GT5 i hylla når det kommer besøk.

 

Det virker som om kjørefølelsen er bedre enn i prologen, likevel er det selvsagt vanskelig å få den skikkelige følelsen med en håndkontroll.

 

 

Men er jeg blind eller er det ikke mulighet til å slå av spøkelsebilen i trialen? Skulle også ønske man kunne velge akkurat hvilken synsvinkel man ville ha.

 

En ting til, noen som vet om grafikken i det endelige spillet blir slik som på trialen? For ut fra bilder og videoer så synes jeg ikke grafikken i trialen stod til forventningene.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Det er en kjøresimulator, ikke en kræsjesimulator. Skademodeller er ikke verdt ytelsestapet.

 

finnes ikke unnskyldninger for å utelate noen form for skademodell i 2009, til og med arcade spillene har skademodellering.

 

Og fartsfølelsen er jo som sagt helt fraværende..

 

Som folk sier så begynner det å haste, nå må en ikke glemme at de har lovet å levere WRC og NASCAR i tillegg til Gran turismo kjøringen, noe vi ikke har sett snurten av..

 

 

 

 

Ingen røyk fra dekkene, ingen skader, ikke force feedback, clutsj virker ikke,

ingen mulighet for instilling av følsomet og i tilleg den forferdelige lyden.

 

clutch og force feedback funker som bare juling på Prologuen forresten..

Lenke til kommentar
Det er en kjøresimulator, ikke en kræsjesimulator. Skademodeller er ikke verdt ytelsestapet.

 

finnes ikke unnskyldninger for å utelate noen form for skademodell i 2009, til og med arcade spillene har skademodellering.

 

Arkadespillene kan godt ha en urealistisk skademodell fordi det står til den urealistiske kjøremodellen. Gode grunner og unnskyldninger finnes det masse av, selv om du ikke er enig.

Lenke til kommentar

Slapp av folkens. Sony har selv sagt at dette IKKE er en demo av GT5, men spesiallaget for GT Academy.

 

With that said, someone with access to the demo also received an email from Sony that wanted to emphasize this is not a demo of Gran Turismo 5, and is only being released for GT Academy. Polyphony Digital has also posted a new press release, clearly stating the demo was “specifically designed for this competition to showcase the realism of the brand-new physics engine” and nothing more.

 

Kilde GTPlanet

Lenke til kommentar
Slapp av folkens. Sony har selv sagt at dette IKKE er en demo av GT5, men spesiallaget for GT Academy.

I så fall burde de trukket demoen umiddelbart og lagt ut en ny versjon der dette går klart fram og ikke som nå når det oppfattes som en demo av GT5.

 

Hva i all verden er det markedsavdelingen i PD tenker med? Slippe en egen greie for GT Academy som ser crap ut i forhold til så godt som alt de har vist av screenshots og filmsnutter tidligere??? Idioter - jeg skjønner ikke engang at det er mulig å sabotere sitt eget produkt på den måten.

Lenke til kommentar
Jeg for min del savner ikke skademodell i det hele tatt, og ønsker ikke at spillmakere konsentrerer seg om den slags staffasje før de har etterlignet kjøreopplevelsen ned til hvert minste atom.

Da har de et stykke å gå, om dette stemmer

Kan ikke tro at dette var det beste de kunne komme opp med etter 5 år i tenkeboksen,

prøv å kjør rolig ut på gresset i 5 km/t da kan bilen din snurre 20 ganger å flakse 100vis av meter.

Med dette i tankene vil vi nok ikke se skademoddelering i GT serien med det aller første :)

Lenke til kommentar
Det er en kjøresimulator, ikke en kræsjesimulator. Skademodeller er ikke verdt ytelsestapet.

 

finnes ikke unnskyldninger for å utelate noen form for skademodell i 2009, til og med arcade spillene har skademodellering.

 

Arkadespillene kan godt ha en urealistisk skademodell fordi det står til den urealistiske kjøremodellen. Gode grunner og unnskyldninger finnes det masse av, selv om du ikke er enig.

 

Balansegangen i Forza3 er jo helt sjefs.. Kjenner bare jeg får den der need for speed feelingen når man etter å krasje i 200km/t bare kan gi flat pedal igjen og kjøre videre, hører ikke hjemme i et spill som har simulator i navnet.. selv om du unnskylder det som en KJØREsimulator.

Lenke til kommentar

joda for all del, det er fornuftig i forhold til at de har brukt en formue bare på å komme til dit de var i prologuen, uten tanke på skademodell. En skademodell bør jo sikkert være med i planene helt fra starten, fra oppbyggingen av selve grafikkmotoren.

 

Jeg skjønner om det blir utelatt pga av kostnad, tid osv.. Men synest ikke det er en god løsning når andre "simulatorer" har det på plass. Og synest de fortjener all den kritikken fansen gir dem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...