Gå til innhold

Noen som har tenkt til å kjøpe Acer GD235HZ/GD245HQ når den kommer?


norgeeek

Anbefalte innlegg

Beklager treg respons, er litt selektivt om jeg blir varslet om nytt innlegg eller ikke.

 

Ja, Pixmania selger/leverer fra frankrike, varer sendes derifra og må (ofte) sendes dit for ved behov for service. Er en del kunder som sliter med at pix ikke følger den norske forbrukerkjøpsloven eller hva den nå heter like nøyaktig hele tiden.

 

Selv er jeg lei av å vente, og kommer til å handle inn en LG W2363D-PF i løpet av måneden.

 

Tror jeg. Vurderer fremdeles 27.x"'en fra ASUS, om jeg kan vente så lenge på 4 ekstra tommer uten økning i oppløsning. Føler att ved å vente lar jeg underholdningsverdi/tid gå tapt. Det evige kjaset med å oppgradere nå eller vente på det litt bedre som kommer snart.

 

Bestilte Kjøttboller i 3D i dag, første 3DBD filmen i samlinga (når den kommer). Gjør det ikke lettere å vente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått den enda? Fornøyd? Hvorfra?

 

Jeg jeg har testet ut skjermen(aw2310) i et par dager nå. Eneste sammenlikningsgrunnlaget jeg her er en Samsung sin 3D skjerm. Og forskjellen er ekstrem. For å ta specsene så har jo Alienware 4ganger høyere kontrast og 25% sterkere lysstyrke.

 

Jeg synstest at skjermen blir for lys slik at når en tar på seg nvidia brillene blir den helt perfekt. Jeg kunne etter litt justering i fargene ikke se ghosting i det hele tatt spill som har fått rangering Utmerket eller Nvidia Vision ready. Den er også stilren, jeg liker ikke alienware med tanke på hvor mye pimpet pcene er, men denne skjermen er helt stilren med bare 1 liten logo og ingen overflødige effekter. Den har touch panel på siden for å skifte innstillinger med. Det skal sies at veldig lyse objekter får litt ghosting, det tror jeg ikke noen 3dskjermer har klart enda, da snakker vi f.eks en sterk belyst måne i et mørkt miljø.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, det var over mine forventinger etter jeg hadde hørt så mange klage over ghosting på 3d skjermer. www.Dell.no har også skjermen på tilbud akuratt nå.3900 ferdig levert på døren, er ikke en gale pris for et slik produkt skulle jeg ramset opp min personlige erfaring med begge skjermene hadde det blitt slik:

 

Samsung

Oppløsning 7/10

Kontrast 6/10

Tilkoblinger 4/10

Farge 6/10

Design 4/10

Ergonomi 3/10 (den står ustøtt jeg velter den lett om jeg blir litt frustrert)

3D 6/10

Pris 8/10

 

 

Alienware

Oppløsning 10/10

Kontrast 8/10

Tilkoblinger 9/10 (Bare Hdmi 1,4 far toppen) (vga adapter var med mener jeg)

Farge 8/10

Design 10/10

Ergonomi 10/10 ( kan tiltes,vendes,heves,senkes!)

3D 8,5/10 (LCD er ikke optimal teknologi for 3D, denne gjør det bra alikavel)

Pris 7/10

 

Edit: Kan ta med at ved kjøp av Alienware skjermen trenger du ikke være redd for døde/låste piksler:

Selv om det bare er én lys piksel, garanteres kostnadsfritt bytte av skjerm i løpet av den begrensede garantiperioden, slik at du kan være trygg på at investeringen din er beskytte

Hadde vært interessant om folk la ut sine erfaringer når dem fikk skjermene også.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hadde vert fint om flere la igjen erfaringer med den den skjermen de valgte. Det som gjør AW'en uinteressant for min del er at den mangler VGA inngang til 360'en da PC og PS3 spiser opp DVI og HDMI, og jeg er ikke inne for å bytte kabel hele tiden.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Hadde vert fint om flere la igjen erfaringer med den den skjermen de valgte. Det som gjør AW'en uinteressant for min del er at den mangler VGA inngang til 360'en da PC og PS3 spiser opp DVI og HDMI, og jeg er ikke inne for å bytte kabel hele tiden.

 

Er jo mulig å kjøpe en dvi switch da og feste på en vga adpater. Om du planlegger å kjøre 3d fra ps3 må du nokk vente på en skjerm med hdmi 1,4

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Takk for svar. Hadde vert fint om flere la igjen erfaringer med den den skjermen de valgte. Det som gjør AW'en uinteressant for min del er at den mangler VGA inngang til 360'en da PC og PS3 spiser opp DVI og HDMI, og jeg er ikke inne for å bytte kabel hele tiden.

 

Er jo mulig å kjøpe en dvi switch da og feste på en vga adpater. Om du planlegger å kjøre 3d fra ps3 må du nokk vente på en skjerm med hdmi 1,4

 

Jeg kjøpte ATEN CS1764 dvi switch, og den funker ikke med vga, ei heller hdmi.... :thumbdown: Mulig det finnes en dvi-i utgave? Neste blir i tilfelle en HDMI switch, xbox elite(med hdmi), og hdmi fra pc'n.. :thumbup:

 

Har sett litt på dette med 3D nå. Fant først Acer GD245HQ, dustin har den fortsatt i produktutvalget sitt, dog ikke på lager. Men så ser jeg denne LG W2363D-PF som har alt som trengs. Vil disse skjermene fungere med PS3 sine 3D spill? Mye snakk om 120hz osv her.... henger ikke helt med. Hvis ikke HDMI 1,3 kan sende det, hvordan kan PS3 levere 3D da?

Lenke til kommentar

Hei jeg har Samsung 22 tommeren 120hz men er sugen på å kjøpe denne skjermen Acer GD245HQ endelig 24 tommer med 1920x1080 oppløsning :dribble: Men den er ikke i norge enda. Sente email til dustin for å høre når de får den inn på lager :thumbup:

 

Se her på testene :new_woot:

 

http://www.testseek.com/computers/displays/monitors/lcd_monitors/acer_gd245hq-p-8217da20-4f2d-9ca1-9f44-4bebae267617.html

 

Men her kan dere sameligne skjermene ved å velge de :D

 

http://www.digitalversus.com/article-357-7352-38.html

 

Acer GD245HQ er vist den raskeste av de alle 120hz skjermene og litt bedre farger men kontrasten er ca det samme :w00t:

 

Så jeg får selge min Samsung 22 tommer 2233rz når jeg får den acer skjermen :yes:

Lenke til kommentar

Vil disse skjermene fungere med PS3 sine 3D spill?

 

Nei, i utgangspunktet ikke. Problemet er att PS3 baserer sin 3D-opplevelse på att skjermen tar seg av bildesekvensieringen. Det vil si, at skjermen må ta seg av enten polarisengingen eller sende signaler til aktive 3D-briller. Vi som bruker nVidia 3D vision, bruker PC'en til å styre brillene våre. Derfor har ikke 3D-skjerm-til-PC-produsentene gjort noen store tanker om å bygge dette inn i skjermene, som er dyre nok fra før. Så selv om du klarte å få ett 120Hz stereoskopisk signal fra PS3 inn på HDMI- eller DVI-inngangen med ett adapter, så må du fremdeles finne en måte å aktivere brillene på.

 

 

Mye snakk om 120hz osv her.... henger ikke helt med.

 

Det er du helt klart ikke alene om, hele 3D-sirkuset har blitt svært uoversiktlig. 120Hz er antall ganger dagens aktive 3D briller (de som flimrer) bytter "øye", altså mørklegger for det ene øyet og åpner for det andre. Slik ser venstre-øyet det venstre bildet, og det høyre øyet det høyre bildet, og ikke motsatt eller blandet. 120Hz ble valgt da dette er kjapt nok til at de aller fleste ikke legger merke til flimringen i brillene. Ved 60Hz, som de "gamle" LCD-skjermene oppererte med, ville man oppleve en svært plagsom flimring. Derfor behøver man en 120Hz skjerm til 3D, da den kan oppdateres 120 ganger i sekundet med nye bilder.

 

I tillegg til at man altså behøver en raskere skjerm, må man overføre dobbelt så mye data per tidsenhet som før ved samme oppløsning. Dette fungerer på VGA(god kabel) og Dual-link DVI, men ikke HDMI før versjon 1.4(*). Dagens 120Hz "3D" PC-skjermer - som hittil kun har HDMI 1.3 - kan altså kun vise "3D" over VGA hvis de har det, og med noe kvalitetstap, eller altså helst digital DVI. Da PS3 kun ser ut til å ville levere 3D over HDMI(1.4), vil altså ikke disse skjermene fungere til dette.

 

 

Hvis ikke HDMI 1,3 kan sende det, hvordan kan PS3 levere 3D da?

 

HDMI kan levere stereoskopisk 3D siden 1.2a om jeg husker rett, bare ikke i 1080p på grunn av båndbredde og signaltap. Jeg tror den offesielle båndbredden for 1.2a er nok til 576p S3D. Jeg mener også å huske att SONY har klart å levere S3D/1080i fra PS3 stabilt etter litt småfiksing, og at dette blir maks oppløsning fra PS3 når det kommer til 3D. Krever allikevel at skjermen har HDMI 1.4. En høykvalitets HDMI 1.3 kabel klarer å sende alt hva en 1.4-kabel klarer bortsett fra 100Mbit ethernet. Problemet er at mottakerapparatet (bygget til 1.3 standarden) ikke klarer å prosessere informasjon raskere enn 1080p/75hz. Du må fremdeles vente til neste versjon/generasjon av PS3 for å se 3D-film og spill i 1080p.

 

 

Fikk min LG 23" 120Hz i dag, og er godt fornøyd. Bedre enn min "gamle" 60Hz BenQ G2420HD på alle punkter. Eneste ankepunkt er egentlig den blå lysdioden (på-indikatoren), som i 3D-spill/film kan virke distraherende. Er ellers en fiffig lys-sekvens i hvitt lys "inni" nederste del av skjermramma når skjermen får/bytter/mister signal, utenom det så er det mørkt der. Skjermen er lyssterk. Ikke merket noen urenheter, døde piksler eller andre uhumskheter. Må si att 3D-opplevelsen på LCD er av en annen verden enn det var på CRT som jeg har brukt frem til nå, bildet var fullstendig fritt for flimring, fullstendig flytende. Battlefield: Bad Company 2, som i seg selv kan være både stressende og distraherende med sin ødeleggelses-greie og generelle intensitet, er ett sted mellom uspillbart og helt vanvittig rått i 3D. Har en uklokket i7-920 og ett GTX470, og det er akkurat nok til å kjøre spillet i FullHD med alt på max uten problemer (win7). Utrolig opplevelse, selv om man blir litt nervevrak av innlevelsesfaktoren. Sitter litt over halvmeteren fra skjermen når jeg spiller, og opplever ikke 23" som "for litet", selv om større naturlighvis er bedre dersom man har plass. Dessverre ingen mellomting mellom ~24 og ~40 ennå.

 

Skjermen kommer riktig nok ikke med 1 hver av VGA/HDMI/DVI slik det fremkommer mange steder, men 2xHDMI og 1xDVI. Spiller ikke noen rolle for meg da jeg har solgt den gamle VGA-avhengige 360en og bestilt en Slim.

Lenke til kommentar

Beklager treg respons, er litt selektivt om jeg blir varslet om nytt innlegg eller ikke.

 

Ja, Pixmania selger/leverer fra frankrike, varer sendes derifra og må (ofte) sendes dit for ved behov for service. Er en del kunder som sliter med at pix ikke følger den norske forbrukerkjøpsloven eller hva den nå heter like nøyaktig hele tiden.

 

Selv er jeg lei av å vente, og kommer til å handle inn en LG W2363D-PF i løpet av måneden.

 

Tror jeg. Vurderer fremdeles 27.x"'en fra ASUS, om jeg kan vente så lenge på 4 ekstra tommer uten økning i oppløsning. Føler att ved å vente lar jeg underholdningsverdi/tid gå tapt. Det evige kjaset med å oppgradere nå eller vente på det litt bedre som kommer snart.

 

Bestilte Kjøttboller i 3D i dag, første 3DBD filmen i samlinga (når den kommer). Gjør det ikke lettere å vente.

 

 

Du bør ta en titt her: Input lag on LG 3D screen

 

 

Den er vist ganske dårlig på input lag, noe som gjør at en "mister 1-16ms" på reaksjonene sine i spill, noe spesielt ikke cs spillere liker. Har du 60ms blir det da opp mot 76ms i praksis.

Lenke til kommentar

Så fryktelig langt tid det tar før Acer sine 120Hz modeller kommer til Norge?!

Den der Dell / Alienware modellen er fullstendig utelukket på grunn av den sinnsvake prislappen, 4000kr+ er absurd mye for noe som ikke er større enn 24", er av 16:9 format og faktisk bare benytter seg av et TN-panel!

 

 

Til den prisen kan du jo få alt fra PVA til IPS paneler i samme størrelse i dag?!

Greit nok at disse nødvendigvis ikke egner seg like godt til spilling på grunn av tregere responstid i panelene på grunn av TN har et lite edge her, og ikke minst så har jo disse 120Hz paneler som gjør at nettopp responstid og etterslep blir enda bedre, men ærlig talt! Det blir absurd å betale 4'000kr+ for noe som benytter TN-panel og ikke er 30"+!

 

 

Venter spent på Acer modellen og hvilken prislapp vi kan forvente at denne får på det norske markedet når den først kommer, klarer jeg ikke å skaffe den til noe ned mot 3'000kr så er det bare å skrinlegge 120Hz skjerm for meg med det første hvert fall! Eller så må vi begynne å se diverse PVA og IPS paneler med 120Hz før jeg overhode vurderer å bla opp noe som er i nærheten av 4'000kr+!

 

Beklager treg respons, er litt selektivt om jeg blir varslet om nytt innlegg eller ikke.

 

Ja, Pixmania selger/leverer fra frankrike, varer sendes derifra og må (ofte) sendes dit for ved behov for service. Er en del kunder som sliter med at pix ikke følger den norske forbrukerkjøpsloven eller hva den nå heter like nøyaktig hele tiden.

 

Selv er jeg lei av å vente, og kommer til å handle inn en LG W2363D-PF i løpet av måneden.

 

Tror jeg. Vurderer fremdeles 27.x"'en fra ASUS, om jeg kan vente så lenge på 4 ekstra tommer uten økning i oppløsning. Føler att ved å vente lar jeg underholdningsverdi/tid gå tapt. Det evige kjaset med å oppgradere nå eller vente på det litt bedre som kommer snart.

 

Bestilte Kjøttboller i 3D i dag, første 3DBD filmen i samlinga (når den kommer). Gjør det ikke lettere å vente.

 

 

 

Men samtidig så står det jo at ved å aktivere THRU Mode så er input lag overhode ikke noe problem, så da er det jo bare å ha dette aktivert 24/7?

Du bør ta en titt her: Input lag on LG 3D screen

 

 

Den er vist ganske dårlig på input lag, noe som gjør at en "mister 1-16ms" på reaksjonene sine i spill, noe spesielt ikke cs spillere liker. Har du 60ms blir det da opp mot 76ms i praksis.

 

 

 

Lenke til kommentar
Venter spent på Acer modellen og hvilken prislapp vi kan forvente at denne får på det norske markedet når den først kommer, klarer jeg ikke å skaffe den til noe ned mot 3'000kr så er det bare å skrinlegge 120Hz skjerm for meg med det første hvert fall! Eller så må vi begynne å se diverse PVA og IPS paneler med 120Hz før jeg overhode vurderer å bla opp noe som er i nærheten av 4'000kr+!

 

Tipper på rett rundt 3000,- + frakt tilsvarende LG-skjermen. Tviler på att IPS kommer som 120Hz iløpet av nermeste tid da panelet ikke kan oppfriskes raskt nok, ghosting vil bli ett enormt problem. Det er der fordelen med TN kommer inn (i tillegg til prisen). Hvis det kommer 120Hz IPS paneler, må du nok regne med samme prishoppet på 2-300% i forhold til 60Hz, slik vi ser på 120Hz TN-panelene siden i fjor. Leser utifra det du skriver att man får 60Hz IPS til ca. 4000,- for 24", da blir det nok fort 8-10 lapper for 120Hz versjonen.

 

Den er vist ganske dårlig på input lag, noe som gjør at en "mister 1-16ms" på reaksjonene sine i spill, noe spesielt ikke cs spillere liker. Har du 60ms blir det da opp mot 76ms i praksis.

 

Spiller bare i 3D, så det har ikke noen betydning (som det står, aktiveres thru-mode automatisk ved 3D). Lurer på hvordan skjermen finner ut at man benytter 3D uansett? Kjører jo konstant 120Hz på den. Har ikke merket noe som helst til fenomenet. Fant ikke noenting i menyen om å aktivere det, men fikk derimot skrudd av på-lyset slik att det ikke distraherer så fært.

Lenke til kommentar

Ok, så det som blir sagt er at 3D kravene PS3 stiller er en skjerm med HDMI 1.4, 120hz oppdateringsfrekvens og 1920 x 1080 oppløsning? (Kanskje ikke sistnevnte?)

 

Men for at PS3 skal levere 3D, må de vel liste opp kravene til utstyr først (skjerm og briller da i dette tilfelle)? Finnes disse spesifikasjonskravene noe sted? Har lett og lett....

 

Sliter også litt med å finne ut hvilke versjon HDMI de forskjellige skjermene har. Det er kun Samsung sin 2233RZ som har produkt side hos produsenten (men denne har ikke HDMI), noe verken Acer eller LG har, ikke som jeg kan finne i allefall.

 

Sannsynligvis har ingen av disse skjermene HDMI 1.4, men vil dette dukke opp i nærmeste framtid?

 

Det gjelder: FullHD:

Acer GD245HQbid (GD235HZ)

LG W2363D-PF

 

22" med 1680 x 1050 oppløsning:

 

Samsung Syncmaster 2233RZ

ViewSonic’s FuHzion 22" VX2268wm

Lenke til kommentar

PlayStation3 vil da ikke kreve HDMI1.4 da den ikke har noe annet enn HDMI1.3 (Slim) og HDMI1.2 (vanlig) selv?

Kravet til HDMI1.4 ligger vell i at samtlige TV-er som støtter 3D (120Hz) leveres med HDMI1.4.

 

Ingen av 120Hz skjermene på markedet har HDMI1.4, her må du bruke Dual-Link DVI for å få 120Hz, HDMI nytter ikke.. PlayStation3 støtter vell ikke 1080P 3D, du må vell ned på 1080i eller 720P slik at du får presset 120Hz over HDMI?

 

 

Løsningen for å få 3D fra PlayStation3 er vell da å kjøre HDMI --> DVI Dual Link og sette PlayStation til enten 720P eller 1080i vil jeg tro?

Lenke til kommentar

PlayStation3 vil da ikke kreve HDMI1.4 da den ikke har noe annet enn HDMI1.3 (Slim) og HDMI1.2 (vanlig) selv?

Kravet til HDMI1.4 ligger vell i at samtlige TV-er som støtter 3D (120Hz) leveres med HDMI1.4.

 

Ingen av 120Hz skjermene på markedet har HDMI1.4, her må du bruke Dual-Link DVI for å få 120Hz, HDMI nytter ikke.. PlayStation3 støtter vell ikke 1080P 3D, du må vell ned på 1080i eller 720P slik at du får presset 120Hz over HDMI?

 

 

Løsningen for å få 3D fra PlayStation3 er vell da å kjøre HDMI --> DVI Dual Link og sette PlayStation til enten 720P eller 1080i vil jeg tro?

 

En slik en da?

Men slikt støtter vel ikke HDCP, og da skjer det vel ikke stort?

Lenke til kommentar

Kravet er nok fremdeles HDMI 1.4 på TV/skjermen du vil bruke PS3's 3D funksjonalitet.

 

Alle 120Hz PC-skjermene på markedet i dag, og som er planlagt i overskuelig fremtid ifølge de produsentene jeg har vert i kontakt med, bruker HDMI 1.3 eller eldre.

 

HDMI-DVI overgang har vært forsøkt, men skjermene gjenkjenner dette kun som single-link og har ikke nok båndbredde til 3D.

 

Selv om du hadde klart å koble PS3'en til skjermen med en slik overgang - og med 120hz - hadde du ikke vært mye nermere 3D. Som nevnt, trenger du fremdeles en måte å synkronisere brillene på. nVidia sine briller drives av en USB-sender koblet til PC, helt uavhengig av monitor. Det er ingen 120Hz PC-skjermer på markedet som kan synkronisere briller av seg selv basert på videoinput, slik som 3DTVer kan.

 

Vil du spille 3D spill på PS3, må du kjøpe en 3DTV.

 

Grunnen til at PS3 krever 1.4, er att 1.4 er en garanti for at apparatet støtter 3D. HDMI-utgangen på PS3, etter patchen, stemmer også bedre overens med 1.4 enn 1.3, da SONY har fiklet en del for å i det hele tatt klare å sende 1080i@120hz ut av den. Støtter ikke apparatet HDMI 1.4, støtter det uansett ikke 3D over HDMI.

 

Merk dog at kravet er 1.4, ikke 1.4a. 1.4a er en oppdatering som dreier seg om kringkastet 3D innhold, altså god gammeldags 3D-televisjon. Dette har ikke noen innvirking på avspilt innhold som film og spill. HDMI-gjengen ville ha 1.4 på plass så fort som mulig, men ville også ha mer tid til å sette sammen standarden for kringkastet innhold. Den er på plass nå, og er dyttet inn i en oppdatert 1.4, alt etter planen.

 

PS3 sine "systemkrav" for å levere spill i 3D er enkel: en 3D Ready TV. Er TV'en 3D Ready, funker det.

 

12 lapper for en 40" 3D Ready TV er ikke så hoppende gæernt med tanke på hvor kort tid disse har vært på markedet. Hadde ikke den bedre halvdel bestemt seg for en måned i India mot slutten av året hadde jeg handlet inn en allerede, dog kanskje noe bedre utrustet enn akkurat den modellen om det skulle vært nye stue-skjermen.

 

Merk at alt jeg kommer med er det jeg vet slik jeg vet det, men i dagens skiftende IT/tech.-miljø kommer kunnskap med kort holdbarhetstid. Om jeg har skrevet noe som er feil, setter jeg stor pris på å få vite det.

Lenke til kommentar

Kravet er nok fremdeles HDMI 1.4 på TV/skjermen du vil bruke PS3's 3D funksjonalitet.

 

Alle 120Hz PC-skjermene på.............................

............................jeg vet slik jeg vet det, men i dagens skiftende IT/tech.-miljø kommer kunnskap med kort holdbarhetstid. Om jeg har skrevet noe som er feil, setter jeg stor pris på å få vite det.

Tok meg retten til å redigere quoten, så den ikke ble så lang.

 

Ja, ikke så halvgærlig det med en slik tv. Og jeg skal ha en 3DTV for stua snart. Men jeg er en sim-racing mann, og oppsettet mitt er slikt pr.idag: 1387.JPG

Med PC, Xbox360 og PS3 tilkoblet.

 

Jeg har lenge lurt på 27", men så dukket dette 3D opplegget opp. Så da ble jeg litt sugen. Det skal jo funke på endel PC spill i tillfelle jeg velger en av de ovennevnt skjermene.

 

Noe større en 32" på den måten er litt overkill, kan jo sitte lengre unna seff, men poenget er en kompakt sak som jeg har på kontoret/biblioteket. Uten å erobre stua titt og ofte.

 

Per idag, er det vel kun 40" og større med "3D Ready"

Endret av Totte-
Lenke til kommentar

Mye snakk om 120hz osv her.... henger ikke helt med.

 

 

for å presisere det DOD skriver - fordi 3D fra nvidia deler opp bildet til hvert øye så får man i realiteten halvparten av bildeoppdateringen. Å kjøre 3dvision med 60hz skjermer ville gitt 30fps, og vært forferdelig med tanke på innlevelse i 3dverdenen.

 

Dvs at du får maksimalt 60 bilder i sekundet med nvidia 3dvision aktivert på en 120hz skjerm, men du kan også kjøre uten 3d og få 120 bilder (hvorav det siste er svært aktuellt for alle gamere, også de med ati-kort)

Endret av findon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...