Tmz Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Hei Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være? Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Har du sjekket at batteriet er brukbart, og at ladespenningen er korrekt?
Ideal Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Bytt rotor og fordelerlokk før du feilsøker på noe annet. Dersom dette ikke hjelper (90% sjanse spør du meg) kan du sjekke andre ting.
Tmz Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Skrevet 10. desember 2009 Batterilampa i dashboret lyser når turtallet synker, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Har forsåvidt et ekstra batteri hjemme, men det har stått uten lading et par måneder, uansett har jeg aldri hatt startproblemer eller noe så er vel kanskje ikke det eller?
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Det er jo først litt ute i vinteren at man merker det om batteriet er modent for utskiftning. Om jeg husker rett så er det den første vinteren du har denne bilen? Veldig kjapt gjort å sjekke dette med et multimeter, og om man ikke vet 100% sikkert at batteriet er godt så er det smart å sjekke det før den værste kulden setter inn. Det er ikke gøy å bli stående på en parkeringsplass med flatt batteri
crea Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 At batterilampa lyser på lavt turtall er ganske naturlig, siden da klarer ikke dynamoen å lade noe særlig lenger. Hatt et lignende problem, og da hjalp det å bytte lambdasonde og temperaturfølern. Du kan også sjekke at den ikke drar inn falskluft noe sted. Hull i slanger/rør og gummislanger som blir klemt flate. Sjekk også fordelerlokk og rotor som Ideal sa, og også pluggledninger.
Ideal Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 (endret) Poenget er at han skal BYTTE rotor og fordelerlokk, med en gang, FØR han i det hele tatt tenker på å feilsøke noe annet. 90% sjanse for at det er problemet. Jeg synes alt dette andre dere kommer med er bare avsporinger. Rotor og fordelerlokk koster deg 300 kroner på mekonomen. Skal du derimot ha en lambdasonde koster den en hel masse penger. Jeg foreslår derfor at fyren begynner med det mest innlysende først, bytte rotor og fordelerlokk. Jeg er rimelig sikker på at bilen kommer til å gå helt fint etterpå. Endret 10. desember 2009 av Ideal
Jann - Ove Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 På en gammel bil man enda ikke har vært gjennom en vinter med er det like greit å sjekke batteriet først som sist. Tar 2 min med multimeter, og man sparer seg for potensielt mye problemer om man blir stående på en kjip plass.
honda_mt5 Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 det kan også være kondens men lite sansynelig hvis batteri lampa lyser men du kan prøve med litt kondens olje i tanken.
Jann - Ove Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 honda_mt5: kondensfjerner er vel egentlig en uting på moderne motorer uten forgasser såvidt jeg vet. Man skal heller passe på at det er litt bensin på tanken og da skal man unngå det meste av kondensproblemer.
Ideal Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Kan jo ikke annet enn å riste på hodet. Batterilampa lyser jo selvfølgelig når turtallet faller, fordi det ikke er nok turtall til at dynamoen kan generere ladestrøm. Dette har jo ingenting med batteriet å gjøre. Dersom fyren hører på det tøvet dere presenterer får han aldri fikset en dritt. Lykke til, jeg melder meg ut, idiotene vinner.
Opelduude Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Bilen stopper ikke på tomgang pga for lite strøm når den går ellers :!: Er nok noe med tomgangsregulatoren vil jeg tro. Aner ikke hvor denne sitter på polo.
landemyra Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Hei Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være? Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.
Kent Touch This Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Takk for et fornuftig bidrag til en diskusjon fra 2009.
Bjerknez Skrevet 12. august 2010 Skrevet 12. august 2010 Takk for et fornuftig bidrag til en diskusjon fra 2009. Også første innlegget da gitt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå