Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgangsproblemer, vw polo 1,6.


Tmz

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

 

Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være?

 

Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Batterilampa i dashboret lyser når turtallet synker, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Har forsåvidt et ekstra batteri hjemme, men det har stått uten lading et par måneder, uansett har jeg aldri hatt startproblemer eller noe så er vel kanskje ikke det eller?

Skrevet

Det er jo først litt ute i vinteren at man merker det om batteriet er modent for utskiftning. Om jeg husker rett så er det den første vinteren du har denne bilen?

 

Veldig kjapt gjort å sjekke dette med et multimeter, og om man ikke vet 100% sikkert at batteriet er godt så er det smart å sjekke det før den værste kulden setter inn. Det er ikke gøy å bli stående på en parkeringsplass med flatt batteri :p

Skrevet

At batterilampa lyser på lavt turtall er ganske naturlig, siden da klarer ikke dynamoen å lade noe særlig lenger.

 

Hatt et lignende problem, og da hjalp det å bytte lambdasonde og temperaturfølern.

 

Du kan også sjekke at den ikke drar inn falskluft noe sted. Hull i slanger/rør og gummislanger som blir klemt flate. Sjekk også fordelerlokk og rotor som Ideal sa, og også pluggledninger.

Skrevet (endret)

Poenget er at han skal BYTTE rotor og fordelerlokk, med en gang, FØR han i det hele tatt tenker på å feilsøke noe annet. 90% sjanse for at det er problemet.

Jeg synes alt dette andre dere kommer med er bare avsporinger.

 

Rotor og fordelerlokk koster deg 300 kroner på mekonomen.

Skal du derimot ha en lambdasonde koster den en hel masse penger.

 

Jeg foreslår derfor at fyren begynner med det mest innlysende først, bytte rotor og fordelerlokk.

Jeg er rimelig sikker på at bilen kommer til å gå helt fint etterpå.

Endret av Ideal
Skrevet

På en gammel bil man enda ikke har vært gjennom en vinter med er det like greit å sjekke batteriet først som sist. Tar 2 min med multimeter, og man sparer seg for potensielt mye problemer om man blir stående på en kjip plass.

Skrevet

honda_mt5: kondensfjerner er vel egentlig en uting på moderne motorer uten forgasser såvidt jeg vet. Man skal heller passe på at det er litt bensin på tanken og da skal man unngå det meste av kondensproblemer.

Skrevet

Kan jo ikke annet enn å riste på hodet.

Batterilampa lyser jo selvfølgelig når turtallet faller, fordi det ikke er nok turtall til at dynamoen kan generere ladestrøm.

Dette har jo ingenting med batteriet å gjøre.

 

Dersom fyren hører på det tøvet dere presenterer får han aldri fikset en dritt.

 

Lykke til, jeg melder meg ut, idiotene vinner.

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Hei

 

Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være?

 

Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...