Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvordan skaffe seg energi i hverdagen?


furiousanimal

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt som virkelig sliter når det gjelder å skaffe seg energi og virkelig leve opp til forventningene av det jeg egentlig er villig til å bidra med sosialt. Dette gjelder ikke så ofte hjemme da, men på skolen der er det nesten alltid slik at jeg blir veldig trøtt og sånn og da ikke orker å bidra så mye med å snakke med folk hele tiden..

Å jeg vil jo så gjerne, men føler jeg har så lite energi. Greit nok på slutten av skoledagen at jeg kan bli litt trøtt, for har jo tross at ganske lange skoledager.

 

Noen ganger har jeg det veldig gøy og finner på masse å snakke om, men det skjer ganske sjeldent. hadde jeg hatt den energien hele tiden så hadde livet vært ganske perfekt. Finnes jo alltid ting jeg kan bli deprimert av å da men.. har veldig lyst på mer energi.

 

Finnes det ting som jeg kan spise/drikke for å få litt mer energi, nå tenker jeg ikke på sånn energidrikk og ting med alkohol i liksom.. noe som funker liksom. ser det er mange som drikker mye vann, det hjelper vel en god del?

men drikker en god del vann, men kanskje ikke mye nok, men finnes det andre gode ting jeg kan drikke/spise for å skape energi i meg selv på en måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste er nok psykisk, men det går jo alltid an å ta en prøve på stoffskifte e.l hos lege.

 

Kaffe kan hjelpe, ellers er det jo bare å bite i seg latskapen og gjøre forandringer selv. Ikke fokuser på hva du ikke vil gjøre, ikke fokuser på ting som gjør deg deprimert. Og hvis nødvendige gjøremål gjør deg deprimert (lekser etc) gjør dem igjen og igjen helt til du føler du mestrer det du gjør. Med følelsen av å mestre noe kommer også energien.

 

Ellers har man jo det som kalles husmorspeed, bland ut en pose rett i koppen kakao i sterk kaffe. Masse sukker og koffein.

 

Nå vet ikke jeg hvilket nivå i skolen du befinner deg på, men dersom det er vgs eller høyere kan det jo hende du har valgt feil, kanskje en annen studieretning er mer spennende.

Lenke til kommentar
Det meste er nok psykisk, men det går jo alltid an å ta en prøve på stoffskifte e.l hos lege.

 

Kaffe kan hjelpe, ellers er det jo bare å bite i seg latskapen og gjøre forandringer selv. Ikke fokuser på hva du ikke vil gjøre, ikke fokuser på ting som gjør deg deprimert. Og hvis nødvendige gjøremål gjør deg deprimert (lekser etc) gjør dem igjen og igjen helt til du føler du mestrer det du gjør. Med følelsen av å mestre noe kommer også energien.

 

Ellers har man jo det som kalles husmorspeed, bland ut en pose rett i koppen kakao i sterk kaffe. Masse sukker og koffein.

 

Nå vet ikke jeg hvilket nivå i skolen du befinner deg på, men dersom det er vgs eller høyere kan det jo hende du har valgt feil, kanskje en annen studieretning er mer spennende.

 

Ok takk for tipsene.

 

Ja jeg går på vgs, å ja det er nok andre ting som hadde vært mer interessant ja- så skal muligens ta å søke på noe nytt neste år, men om jeg får mer energi av den grunn tror jeg er litt tvilsomt, for har jo pågått siden jeg begynte på ungdomsskolen, på barneskolen der hadde jeg energi, men da var jeg jo bare en liten pjokk, så det er ikke så rart hehe :p

 

men skal ta å prøve ut det du har nevnt, takk!

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar
Spiser du sundt og sover du rundt 8-9 timer hver natt?

 

jeg spiser sunt og trener, men den siste du nevnte der, jeg sover egentlig nesten bare 6-7 timer hver natt, ligger meg litt sent, men er jo mange som gjør det. Er det mulig at jeg sliter litt med å være skikkelig våken bare pga det da? eller? jeg vet man skal egentlig ha minst 8 timer søvn, kan jo så klart prøve å ligge meg tidligere, men er ikke så lett egentlig.

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Syv timer kan holde (hva som passer deg må du nesten finne ut selv), men legg deg så tidlig som mulig og stå opp tidlig. Man bruker gjerne litt tid på å sovne, og det sies at timene før midnatt er de viktigste. Nå om vinteren blir vi gjerne litt ekstra døsige siden vi ikke får for mye sollys, selv har jeg god nytte av en lysterapilampe jeg setter på etter at jeg har stått opp. Det kraftige lyset forteller kroppen at dagen er i gang.

Viktigst av alt tror jeg uansett er trening i passelige mengder og et godt kosthold.

Her er en del ålreite tips. http://www.dinside.no/810527/vaakn-opp

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har det også litt som deg, men ikke når det gjelder det sosiale. Når jeg prater med folk, har jeg ingen problemer med å holde følge. Problemet er at jeg er konstant trøtt og slapp. Absolutt alt som krever mer en minimalt innsats er et slit. Sover rundt 6-7 timer på hverdager og rundt 12 timer i helgene. Det har kanskje en sammenheng med at jeg ikke trener lenger. Jeg klarer ikke helt se om jeg er en sunn person eller ikke. Jeg spiser sunne frokoster og middager, men lunsj er ofte kebab, hamburger eller kyllinglår. Drikker også rundt 2,5 liter brus om dagen.

Lenke til kommentar
Du lurer deg selv ved å drikke brus. Du får veldig mye energi en kort periode, men blir til gjengjeld mye trøttere etterpå. Det kroppen din trenger er påfyll av vann gjennom dagen. Pakk med deg en imsdalflaske som du kan fylle på og pakk med noe frukt.

Helt enig! Drikke brus dagen lang for å få energi er IKKE en god løsning.

 

Du kan forresten vurdere å ta en tur til legen å få tatt noen blodprøver og slikt, kan jo være at det rett og slett er noe med kroppen som gjør at du er så slapp og trøtt (vitaminmangel eller whatever, ikke spør meg, er ikke lege).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...