Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt en stund på å studere medisin, men er usikker på hvordan jeg ligger an i forhold til ordinære kvoter for å komme inn.

 

-Jeg er nå 28 år

-Er utdannet bioingeniør (dvs bachelorgrad fra høyskole) og jobbet 2 år som dette.

-Snittet mitt fra videregående er omtrent 4,5

-Har 3mx, 3fy og fordypning i språk (har ikke kjemi)

-Ikke avtjent verneplikt.

 

Ønsker primært å studere i Norge pga min familiære situasjon.

Er innstilt på å ta opp fag for å forbedre snittet mitt (evt ta nye fag)

 

Finnes det muligheter for meg?

Endret av Syntese
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg vil gå medisin har jeg funnet ut, men stopper litt opp på det med vgs. fagene jeg mangler.

 

Jeg har tenkt til å finne meg en midlertidig jobb mens jeg går opp som privatist. Hvis jeg f.eks ikke skulle klare å finne meg en jobb, kan jeg motta dagpenger fra NAV selv om jeg tar de fagene som privatist?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg vil gå medisin har jeg funnet ut, men stopper litt opp på det med vgs. fagene jeg mangler.

 

Jeg har tenkt til å finne meg en midlertidig jobb mens jeg går opp som privatist. Hvis jeg f.eks ikke skulle klare å finne meg en jobb, kan jeg motta dagpenger fra NAV selv om jeg tar de fagene som privatist?

 

For å motta dagpenger så må du ha jobbet før, og ha en god grunn til at du ikke får skaffet jobb. Jeg vet om folk som tar fag som privatist og mottar penger, men på NAV er det så himla mange lover og regler at det er umulig å svare på om DU vil gjøre det:)

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med opptaket greiven?

 

Greide dessverre å drite meg ut på de fleste eksamenene, så skal ikke si at det gikk så bra med medisinopptaket. Står fortsatt på venteliste. Men ser det egentlig ikke som noen krise at jeg ikke kommer inn med en gang.

 

Dette året skal jeg gå realfag årsstudium i Oslo, og så får jeg bare vente i to-tre år før jeg søker igjen. Da tror jeg at jeg har nok poeng til å komme inn der jeg ønsker, samt at jeg får brukt noen år på å f.eks. være i militæret, bli litt mer engasjert i politikk og reise jorden rundt.

Lenke til kommentar

Atlantis i oslo utlyser nå muligheten til og ta bachelor i medisin (3år) i oslo og deretter 4 år på et av de største universitetene i Polen. frister veldig!noen som vet om norge har planer om og inføre samme ordning? dvs. bygge på bachelor? burde jo være mulig!

 

Vet du noe om man må lære seg polsk når man tar denne varianten?

 

ja det er polsk undervisning men ingen krav til eksamen.

 

Atlantis i oslo utlyser nå muligheten til og ta bachelor i medisin (3år) i oslo og deretter 4 år på et av de største universitetene i Polen. frister veldig!

 

noen som vet om norge har planer om og inføre samme ordning? dvs. bygge på bachelor? burde jo være mulig!

 

Hva alle dager blir man med en 'bachelor i medisin'?

 

du blir ikke noe serlig, du kan om du vil starte helseralaterte foretak eller jobbe i jobber hvor medisinske spørsmål er en del av verdagen.

 

uansett, bachelor er uintresangt jeg tar det muligens kun på grunn av påbyggningsmulighetene.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med opptaket greiven?

 

Greide dessverre å drite meg ut på de fleste eksamenene, så skal ikke si at det gikk så bra med medisinopptaket. Står fortsatt på venteliste. Men ser det egentlig ikke som noen krise at jeg ikke kommer inn med en gang.

 

Dette året skal jeg gå realfag årsstudium i Oslo, og så får jeg bare vente i to-tre år før jeg søker igjen. Da tror jeg at jeg har nok poeng til å komme inn der jeg ønsker, samt at jeg får brukt noen år på å f.eks. være i militæret, bli litt mer engasjert i politikk og reise jorden rundt.

 

Jaja, shit happens.

 

Årsstudium i realfag høres slettes ikke dumt ut, er noe jeg selv kunne tenkt meg dersom jeg ikke kommer inn på medisin ved neste opptak.

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Atlantis i oslo utlyser nå muligheten til og ta bachelor i medisin (3år) i oslo og deretter 4 år på et av de største universitetene i Polen. frister veldig!

 

noen som vet om norge har planer om og inføre samme ordning? dvs. bygge på bachelor? burde jo være mulig!

 

Hva alle dager blir man med en 'bachelor i medisin'?

 

du blir ikke noe serlig, du kan om du vil starte helseralaterte foretak eller jobbe i jobber hvor medisinske spørsmål er en del av verdagen.

 

uansett, bachelor er uintresangt jeg tar det muligens kun på grunn av påbyggningsmulighetene.

 

...og hva type jobber er dette og hvilke 'påbyggingsmuligheter' snakker vi om?

Lenke til kommentar

4 års legestudium i polen etter bachelor vel :)

deretter turnus som vanlig i norge

 

Turnustjenesten legges ned fra og med høsten 2012.

 

Etter dette vil alle måtte søke på bakgrunn av sine utdannelser og det legges opp til et stort overskudd av antall nyutdannede: 800 "turnusstillinger" og 1200-1300 ferdigutdannede pr. år.

 

Så da gjelder det å være attraktiv skal du ikke ende opp med svarteper. Hvordan vil du stille i konkurransen med 4 års legestudier fra Polen. Det er spørsmålet du må stille deg.

Lenke til kommentar

4 års legestudium i polen etter bachelor vel :)

deretter turnus som vanlig i norge

 

Turnustjenesten legges ned fra og med høsten 2012.

 

Etter dette vil alle måtte søke på bakgrunn av sine utdannelser og det legges opp til et stort overskudd av antall nyutdannede: 800 "turnusstillinger" og 1200-1300 ferdigutdannede pr. år.

 

Så da gjelder det å være attraktiv skal du ikke ende opp med svarteper. Hvordan vil du stille i konkurransen med 4 års legestudier fra Polen. Det er spørsmålet du må stille deg.

 

 

tror du må utdanne deg litt mer, 4 års studiet gir presis samme papirer som 6 års studiet, eneste forskjell er hvordan man kommer seg dit.

 

turnustjenesten kan hende legges ned ja, men jobb skaffer en seg alltid.

 

opptakskrav er som følger

fullførst bachelor i medisin

c på alle eksamener

opptaksprøve

Endret av digitalglenn
Lenke til kommentar

Medisin for min del er langt frem i tiden så jeg er ikke helt oppdatert, men om jeg forstår det riktig så blir turnusen omgjort fra et lovpålagt tilbud til nybegynnerstillinger hvor alle stiller likt. På bakgrunn av det så kan jeg ikke helt støtte meg på konklusjonen din ti-guru. Står man på og får gode karakterer i utlandet så stiller man like sterkt her i Norge. Vet ikke hvor jeg leste det, men det var en artikkel som påpekte at generelt det å utdanne seg i utlandet gir et positivt inntrykk ovenfor arbeidsgiver. Det at man mestrer det å flytte til et nytt land og lære et nytt språk vil gi et positivt inntrykk. Naboen min er utdannet lege i polen og jobber på Haukeland, det at han snakker polsk ble nok vektlagt nettopp fordi en økende del av befolkningen snakker nettopp bare polsk. Med det sagt, så forstår jeg frustrasjonen til norske studenter som må konkurrere på en slik måte. En del av den frustrasjonen er nok grunnet i at man må jobbe mye hardere for å komme inn på medisin i Norge, men man er ikke av den grunn nødvendigvis bedre rustet til å studere medisin. Jeg ønsker å gå på UiB når den tid kommer. Som konklusjon er det helt sløvt at turnustjenesten avvikles og jeg forstår ikke at studenter fra utlandet i utgangspunktet fikk ta del i loddtrekningen når det kan ansees for å være en kritisk del av utdannelsen i Norge.

Lenke til kommentar

På en måte så er jo de det. Kombineres privatisteksamener fra VGS med full jobb eller annen fulltidsutdanning så er ikke det latterlig, det er hardt arbeid og imponerende. Ut fra innlegget ditt så studerer du i utlandet ja?

 

Til dokke begge; stop the hate.

For nokon vil det vere meir enn verdt det å bruke eit år eller fleire på å ta opp fag for å komme inn i norge. Eg ser absolutt fordelen ved å kunne bu i eit land ein føler seg trygg i. Og ein forholde seg til eit skulesystem ein er vant med, og ein slepper ofte å reise langt vekk i frå både venner og familie.

Det å flytte utenlands krever ein tilpassing ikkje alle er villige til å godta, eller føler er verdt det.

Sjølv studere eg i utlandet, og er meget fornøgd med det. Men ser jo absolutt grunnen til at mange velger å studere i norge. Det er jo del ekstra ein må forholde seg til når ein skal studere i utlandet. Og ein reiser faktisk i frå alt ein er kjent med. For nokon vil dette vere nytt og spennande. For andre vil det vere eit unødvendig sacrifice.

 

Synes det er ein diskusjon som er langt på overtid.

Nokre velger å ta den vegen som gir "instant" belønning, altså at ein får begynne med studie med ein gang. Men det er ofte meir arbeid innvolvert "in the long run". Sidan ein ofte ikkje har like gode studievaner (som ofte er grunnen til at ein må gå i utlandet). Og studie i seg sjølv vil dermed vere vanskelegare.

 

På den andre sida er det dei som blir igjen i norge og jobbar knallhardt for å få betre karaktera, ofte ved sidan av jobb. Noko eg synes er svært imponerande.

Dei tar då den tyngste delen først, ved å lære seg studievaner og heller ta "belønninga" seinare.

 

Begge deler er imponerande, og det er ikkje noko som er rett eller galt. Men det handlar om kva kvar enkelt person synast er riktig for seg sjølv.

 

 

Skrivefeil krediterast til: Må på trening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en måte så er jo de det. Kombineres privatisteksamener fra VGS med full jobb eller annen fulltidsutdanning så er ikke det latterlig, det er hardt arbeid og imponerende. Ut fra innlegget ditt så studerer du i utlandet ja?

 

Til dokke begge; stop the hate.

For nokon vil det vere meir enn verdt det å bruke eit år eller fleire på å ta opp fag for å komme inn i norge. Eg ser absolutt fordelen ved å kunne bu i eit land ein føler seg trygg i. Og ein forholde seg til eit skulesystem ein er vant med, og ein slepper ofte å reise langt vekk i frå både venner og familie.

Det å flytte utenlands krever ein tilpassing ikkje alle er villige til å godta, eller føler er verdt det.

Sjølv studere eg i utlandet, og er meget fornøgd med det. Men ser jo absolutt grunnen til at mange velger å studere i norge. Det er jo del ekstra ein må forholde seg til når ein skal studere i utlandet. Og ein reiser faktisk i frå alt ein er kjent med. For nokon vil dette vere nytt og spennande. For andre vil det vere eit unødvendig sacrifice.

 

Synes det er ein diskusjon som er langt på overtid.

Nokre velger å ta den vegen som gir "instant" belønning, altså at ein får begynne med studie med ein gang. Men det er ofte meir arbeid innvolvert "in the long run". Sidan ein ofte ikkje har like gode studievaner (som ofte er grunnen til at ein må gå i utlandet). Og studie i seg sjølv vil dermed vere vanskelegare.

 

På den andre sida er det dei som blir igjen i norge og jobbar knallhardt for å få betre karaktera, ofte ved sidan av jobb. Noko eg synes er svært imponerande.

Dei tar då den tyngste delen først, ved å lære seg studievaner og heller ta "belønninga" seinare.

 

Begge deler er imponerande, og det er ikkje noko som er rett eller galt. Men det handlar om kva kvar enkelt person synast er riktig for seg sjølv.

 

 

Skrivefeil krediterast til: Må på trening.

 

flott innlegg. bedreviter medisinstudenter i norge som tror de er bedre en alle andre bare fordi de fikk 6 i norsk syns jeg er latterlig, studiet er set samme uansett hvor man går, lereplan til cand. med blir bestemt av et europa råd ikke vert enkelt land. selvfølgelig ville jeg helst gått i norge om jeg kunne men det og bruke 2 år med og surre rundt og ta opp fag jeg har 0 (jeg mener absolutt NULL) interesse for er lite fristende.

 

en god lege kan faget sitt og er en god menneskekjenner, dette bestemes av enkelt individ og hvor villig folk er til og lære ETTER obligatorisk studie. så og foretrekke den ene forran den andre er bare FEIL.

 

dessuten, legestudiene i øst europa har eksistert nesten 3 ganger så lenge som det i norge, så personelig tror jeg ikke en DRITT på at det norske er på noen måte bedre.

 

skrivefeil krediteres til: nå begynner runden med LoL

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...