Gå til innhold

Veien til Medisinstudiumtråden


Vaio

Anbefalte innlegg

Was sagst du? Deutsch ist ein sehr schön Sprach!

 

Jeg vil for øvrig ikke studere i Tyskland, selv om jeg har sansen for språket og folkene.

 

Skulle ønske at det ikke bare var karakterer som telte når man søker medisin her i Norge. Skulle vært opptaksprøver og intervjuer i tilegg. Kan vedde på at det er drit mange som søker medisin bare pga penger, status og fordi de kan det.

 

Med fare for å virke overlegen, lønnen er langt i fra så bra. Dersom jeg skulle valgt utdannelse ut i fra ett kriteriet, lønn, ville jeg aldri i livet valgt medisin. Intervjuer hadde bare ført til økt trynefaktor. Hvor mye vet du om en person etter én time? En del, men neppe nok til å si om personen ville blitt en god lege. Opptaksprøver ville bare vist om du behersket kjemi, fysikk og matematikk, noe jeg mener er unødvendig. Vi har tross alt fått karakter i disse fagene, og da mener jeg det er bedre å ligge seg på et visst miniumskrav i disse fagene, slik NTNU har gjort med siv.ing. Der krever de minst 4 i R2, noe de gjerne kunne gjort på medisin i fagene R1, fysikk 1 og kjemi 1+2.

 

Forsåvidt enig med deg, men en opptaksprøve som tester dine sosiale antenner, IQ og pasientforståelse ville vært svært velkommen i mine øyne. Noe àla HPAT-Ireland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med Danmark da? I følge ANSA var 5,2 det nordmenn måtte ha for å komme inn på medisin i Aalborg i 2010. Det er jo veldig lavt.

 

Jeg studerer i Odense, og det kan bare anbefales :)

 

Universitetet der tar inn 50% på kvote 1 (bare karakterer) og 50% på kvote 2 (høyeste i Danmark), som går ut på at alle med over 4,2 i snitt innkalles til en multiple choice test (MCQ) som tester logisk resonnement, refleksjonsevne, kognitive evner og generell IQ. De beste derfra, går videre til et multiple mini interview (MMI), som består av 7-10 stander hvor du blir bedt om å løse en oppgave på hver stand. Standene tester evner innenfor kommunikasjon, motivasjon, erfaring, samarbeide, stresshåndtering osv. De beste derfra kommer så inn.

 

Men til syvende og sist krever jo dette også at man har realfagene, inkludert R2.

 

Vil ikke anbefale studiet i Aalborg - det er helt nyoppstartet, og har høstet mye kritikk for blant annet dårlig struktur og et helt latterlig studieopplegg.

Lenke til kommentar

@ Kaja_ Hei, jeg var inne på tanken om å søke i Danmark i år, men kom inn i Norge så lar det bli med tanken. Da jeg leste litt omkring om søknadsprosessen mener jeg å ha lest noe om at det var opprettet en egen kvote for norske søkere. Da ble det slik at norske søkere konkurerte om en 10-15 studieplasser på hvert av universitetene, og de danske poengrensene var derfor ikke representative. Kan du bekrefte/avkrefte dette? Er bare litt nysgjerrig :)

Lenke til kommentar

Trodde bare R1 var kravet jeg, det som står på Ansa. Hvor høyt snitt hadde du?

 

Hm. Da stemmer nok det, men de krevde i alle fall gode gamle 3MX, noe som jo skal tilsvare R2 - men igjen har jeg jo hørt at R2 er mer krevende enn 3MX, så det kan godt hende det holder med R1! Ring og hør med de :)

Jeg hadde vel 54 i rent snitt (de teller ikke med tilleggspoeng i Danmark), samt at man får bonus for å være ung søker og starte innen to år etter man gikk ut av VGS, så da ganger de snittet ditt med 1,08. Da endte jeg opp med ca. 57 i snitt.

 

@ Kaja_ Hei, jeg var inne på tanken om å søke i Danmark i år, men kom inn i Norge så lar det bli med tanken. Da jeg leste litt omkring om søknadsprosessen mener jeg å ha lest noe om at det var opprettet en egen kvote for norske søkere. Da ble det slik at norske søkere konkurerte om en 10-15 studieplasser på hvert av universitetene, og de danske poengrensene var derfor ikke representative. Kan du bekrefte/avkrefte dette? Er bare litt nysgjerrig :)

 

Hei! Ja, det stemmer - Norge har kjøpt et visst antall plasser på de enkelte universitene, 15 i Odense, 15 i Århus og 30 i København. Når man søker, konkurrerer man bare med de andre norske søkerne, men det er mange nok av de og snittet pleier å være betraktelig høyere for nordmenn - både rent karaktermessig, og grensesnittet som trengs for å komme videre på prøven og intervjuet :)

Lenke til kommentar

Hei hei :) Er en jente som nå er ferdig med vg1. Har lenge hatt lyst til å studere noe innenfor helse. Farmasi, tannlege, master i ernæring eller lege virker svært spennende! Mitt problem er at jeg rett og slett føler det blir utrolig vanskelig for meg. På nåværende tidspunkt har jeg disse karakterene:

 

Praktisk matte: 5

Naturfag: 6

Samfunnsfag: 6

Geografi: 6

Engelsk: 5

Eksamen Engelsk: 6

=5,6666667 i snitt.

 

Som dere ser har jeg hatt praktisk matte i år. For å være ærlig, slet jeg en del i begynnelsen. På ungdomsskolen hadde jeg en utrolig dårlig lærer, som aldri var tilstede, og jeg har mistet mye pensum fra ungdomsskolen.På første prøve i praktisk matte fikk jeg faktisk 2.Gjennom året gjorde jeg så og si matte hver eneste dag, helg, på bussen. Nesten over alt. Det tok veldig lang tid,og jeg måtte lære alt på nytt. Jeg klarte til slutt en 5+ på siste tentamen.

 

Matte har jo alltid vært mitt ''verste fag'', så jeg lurer veldig på hvordan det kommer til å gå med fysikk, kjemi og S1 matte. Jeg har tenkt til å kjøpe bøkene, og lese på det i sommerferien.

 

Jeg klarer nok ikke 4 i alle realfagene, selv om jeg VET at jeg kommer til å jobbe dødshardt.

Løsningen for meg blir nok å ta opp fag. Men hvor enkelt er egentlig dette? Når jeg leser gjennom denne diskusjonstråden virker det nesten som ''piece of cake'' og få gode karakterer i realfagene, og generelle fag hvis man tar de opp feks på bjørknes.Men gjenspeiler dette virkeligheten? Hvorfor velger mange å ta opp fag på bjørknes istedet for feks akademiet hvor man faktisk får pengene tilbake hvis en høyere karakter ikke blir oppnådd.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt individuelt, men jeg synes fysikk er langt enklere enn matematikk. Jeg fikk uten problemer seks i 3FY, både i standpunkt og på muntlig eksamen, men jeg har også stor interresse for faget. Matematikk derimot, der har jeg vært langt mer ustabil. Endte opp med 4 etter VG1, 3 etter VG2 og en sterk femmer etter VG3 (R2). Sistnevnte klarte jeg etter hard jobbing siste semesteret. Uansett hva du velger å gjøre, så tror jeg det er lurt å ha desidert mest fokus på matematikken. Fysikk og Kjemi krever mindre jobbing og sitter matematikken, er begge de fagene mye lettere å mestre.

Lenke til kommentar

Hva kan man si? Man kommer i alle fall ikke noen vei hvis man ikke har troen på at man skal klare det. Når alt kommer til alt er ikke realfagene så verst, selv om mange sier det. Det virker veldig som om du lå på det samme karaktersnittet som jeg gjorde i 1. klasse, og det viser jo at du ikke er så aller verst :tease:

 

Uansett, stå på, hopp på R1-matte neste år. Men, og dette er et viktig men; jobb knallhardt! Følg med på det meste, gjør mye hjemme o.l. Hvis man blir god i matematikk mener jeg en får ganske mye gratis i de andre realfagene (bortsett fra biologi).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-249151

Hva tenker folk om søkertallene i år? Det har blitt marginalt færre som har medisin på førstevalg de siste to årene, og poengrensen for Oslo (høst) falt fra 2009 til 2010. Kjenner ikke detaljene i poengreglene som ble brukt tidligere. Er det noen som vet om det har vært en fallende trend i kravene for å komme inn på medisin?

Jeg har 67.8 poeng, og er veldig spent på om det holder til å komme inn i høst...

Lenke til kommentar

Hei, håper på et raskt svar. Sitter nå med 57.6 studiepoeng og har lyst til å begynne å studere medisin i Oslo med start på vårsemesteret. Ser at kravet var 57.5 i år, og 57.6 ifjor, og at jeg dermed er helt på grensen. Noen som har en anelse om hva tendensene er, kan jeg regne med å komme inn? Grunnen for at jeg spør er fordi jeg sitter med en firer på hovedmål eksamen og vurderer å klage, og klagefristen er idag. Hvis jeg går opp til fem vil jeg få 58 poeng, noe som er en ganske stor forskjell. Ellers kan jeg jo alltid gå ned igjen...

Lenke til kommentar

Gå ned en karakter og få 57.2 poeng og dermed ikke komme inn nærmest garantert?

Jaja, selvfølgelig. Men jeg tok det jo for gitt at du hadde snøring på hvordan du hadde gjort det på eksamen, og at du følte du lå mellom 4 og 5. Men ettersom du vipper mellom 3 og 5, så blir jo saken en annen. Når du da tydeligvis ikke vet hvordan du har prestert på eksamen, så ville jeg ikke rådet deg til å klage på eksamen, og heller satset på at inntakskravet ikke forandrer seg så mye.

Endret av Abnegation
Lenke til kommentar

Hvorfor er penger et så stort problem?

Du får da støtte av lånekassen, og om du blir lege er da ikke det noe stress å få betalt tilbake i løpet av livet. :)

Hvorfor tror så mange at det å bli lege er veien bort fra øknomiske bekymringer? Jeg var ferdig med legeutdannelsen for drøyt 10 år siden, og tjener sannsynligvis langt mer en det de som begynner på utdanningen nå vil tjene. Likevel: Jeg er den i vennejengen som har lavest inntekt! Blant kameratene mine er det blant annet en tannlege, en sivilingeniør, en ingeniør, en revisor og en elektriker. Alle tjener mer enn meg... Både jeg og vennene mine jobber mye og hardt - og jeg synes dermed at det er rimelig med en inntekt over gjennomsnittet. Men å bli lege fordi man tror det er en grei vei til mye penger... Da blir man skuffet!

 

Mvh Jultomten :)

Endret av jultomten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...