Gå til innhold

Kan jeg kalle meg kristen?


Anbefalte innlegg

Å kalle seg kristen når du ikke tror på gud eller kristendommens teologi er en motsigelse.

Enig.

Først må du fra du er liten ha gode 18 år med indoktrinering fra religiøse kanter hvor all form for kritisk tenking blir systematisk undergravet før du kan kalle deg kristen. Du må lære deg å ikke tro på vitenskapen, ikke tro på evolusjonen.

Mens det der bare ble idiotisk.

 

Det finnes veldig mange kristne som er hjernevasket, men det synet du her presenterer stemmer nok ikke overens med det veldig mange i dag mener. Det å tro på vitenskap og religion er ikke to motpoler. Tror også de fleste tror på evolusjon idag, og ser på historiene i bibelen som det de er, historier.

 

På den annen side er jeg også uenig i IHS' påstander her.

 

Så selv om man er religiøs eller ikke kan man godt respektere de andre sine synspunkter uten å si at de kommer til å brenne, eller er hjernevasket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes veldig mange kristne som er hjernevasket, men det synet du her presenterer stemmer nok ikke overens med det veldig mange i dag mener. Det å tro på vitenskap og religion er ikke to motpoler. Tror også de fleste tror på evolusjon idag, og ser på historiene i bibelen som det de er, historier.

 

Anti-teister må få lovt til å sette ting på spissen :D

Lenke til kommentar
Det er de som ikke tror på Jesus Kristus som blir spist opp av evig skyldsfølese, Bloodwake De kristne slipper dette helvete.

Du mener de latterlige og selvpålagte "skyldene" som dere kristne lider under? Si meg, når skal det gå opp for deg at ateister ikke føler den slags skyld? Jeg VET at jeg ikke gjør det da jeg har vært ateist i alt for mange år til å føle skyld over slike unatulige ting som bryter med menneske naturen, kan du si det samme? Det virker på meg som du KUN klarer å sette deg inn i hva DU føler, men jeg har faktisk følt den unaturlige frykten og angsten tankefengslet kristendommen gir ved å tillegge slike unaturlige synder og kan derfor med hånden på hjertet si at jeg har det MYE bedre i dag, når jeg ikke tar over meg den unaturlige synden du snakker om.

 

Så beklager å måtte si det, men den synden er noe du sliter med alene... :) Den eneste "skylden" jeg føler er når jeg kjører forbi en kirke uten å ha tent den på.... :p (Dette var en spøk, bare så det er sagt. Jeg har aldri, og kommer heller aldri, til å tenne på en kirke. Noen av kirkene er jo flotte og jeg vil heller at de skal bli brukt til andre ting når stat skiller seg fra kirke enn at de skal brennes.... Amcar klubben min trenger et nytt klubbhus...)

Lenke til kommentar
Det er de som ikke tror på Jesus Kristus som blir spist opp av evig skyldsfølese, Bloodwake De kristne slipper dette helvete.

Du mener de latterlige og selvpålagte "skyldene" som dere kristne lider under? Si meg, når skal det gå opp for deg at ateister ikke føler den slags skyld? ....

Skyldsfølese er noe alle verdens folkeslag og kulturer sliter med og søker å bli kvitt på utallelige måter opp gjennom historien.

Lenke til kommentar
Det er de som ikke tror på Jesus Kristus som blir spist opp av evig skyldsfølese, Bloodwake De kristne slipper dette helvete.

Du mener de latterlige og selvpålagte "skyldene" som dere kristne lider under? Si meg, når skal det gå opp for deg at ateister ikke føler den slags skyld? ....

Skyldsfølese er noe alle verdens folkeslag og kulturer sliter med og søker å bli kvitt på utallelige måter opp gjennom historien.

Javel. Og jeg hører til RWS stammen, som ikke lider av slik religiøs vranglære... :)

Lenke til kommentar
Det er de som ikke tror på Jesus Kristus som blir spist opp av evig skyldsfølese, Bloodwake De kristne slipper dette helvete.

Du mener de latterlige og selvpålagte "skyldene" som dere kristne lider under? Si meg, når skal det gå opp for deg at ateister ikke føler den slags skyld? ....

Skyldsfølese er noe alle verdens folkeslag og kulturer sliter med og søker å bli kvitt på utallelige måter opp gjennom historien.

Javel. Og jeg hører til RWS stammen, som ikke lider av slik religiøs vranglære... :)

Skyldfølese er et velkjent psykologisk begrep. Folk er ofte ikke klar over at de sliter med skyldfølese. De tror nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten kommer av noe annet.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Skyldfølese er et velkjent psykologisk begrep. Folk er ofte ikke klar over at de sliter med skyldfølese. De tror nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten kommer av noe annet.

 

Hos deg kommer nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten fra jesus altså? Javel, deg om det, men jeg sliter altså ikke med hverken skyldfølelse, angst eller anspenthet, uro eller nervøsitet så hva hvorfor skal jeg da dra over meg jesus med all den skyldfølelsen det medfører? Kan du fortelle meg det? Hvorfor skal jeg da løpe rundt å tro at det meste jeg gjør, tenker og føler er feil og medfører synd og ikke minst skam og en skyldfølelse av å ikke være perfekt når jeg ikke trenger det? Jeg tregner ikke å være perfekt, jeg er et menneske og vi er slettes ikke perfekte, har aldri vært det og kommer aldri til å bli det, til det har vi alt for stor kompleksitet i oss til å bli perfekte (Med mindre du sitter helt stille og er ignorant ovenfor det aller meste i verden da...) . Så jeg kan, med hånden på hjertet, ikke se en eneste god grunn for at jeg skal dra inn over meg troen på en skyld for at en fiktiv person i form av jesus skal "frelse" meg. Det blir som å la seg smitte med AIDS og håpe at de finner en kur før jeg dør fordi du ønsker å tro at det er den eneste veien til evig liv (De fleste religioner er tuftet på frukten for å dø, men jeg frykter ikke døden heller. Nå ønsker jeg den heller ikke velkommen, for all del, men jeg skjønner at det er nødvendig med liv og død for at arter skal utvikle seg og bli bedre (tilsynelatende ihvertfall) og har innfunnet meg med at jeg en dag skal dø og er ikke redd for det lenger.)

 

Så du tar feil IHS. Det er ikke alle som trenger jesus skjønner du... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skyldfølese er et velkjent psykologisk begrep. Folk er ofte ikke klar over at de sliter med skyldfølese. De tror nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten kommer av noe annet.

Hos deg kommer nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten fra jesus altså? ...

Nei, i Jesus Kristus har man fred, kjærlighet og frihet.

Det er i verden utenfor Jesus Kristus, skyldfølesen er.

 

Så verden trenger Jesus Kristus, RWS :)

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Skyldfølese er et velkjent psykologisk begrep. Folk er ofte ikke klar over at de sliter med skyldfølese. De tror nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten kommer av noe annet.

Hos deg kommer nervøsitetet, anspentheten, uroen og angsten fra jesus altså? ...

Nei, i Jesus Kristus har man fred, kjærlighet og frihet.

Det er i verden utenfor Jesus Kristus, skyldfølesen er.

 

Så verden trenger Jesus Kristus, RWS :)

So you think....

 

... but I do not.

 

Så da er vi enige da! Om at vi ikke er enige og heller ikke kommer til å bli det i dette spørsmålet? :)

 

Enig?

Lenke til kommentar
Nei, en dag går det opp for deg at du tar feil.

Si heller at det gikk opp for meg at jeg tok feil, da jeg, i motsettning til deg, har vært på begge sider av "gjerdet" :)

 

Jesus og biblen er, som så mange guder og religioner vi har trodd på oppover, kun et fantasi foster og et forsøk på å forklare noe de ikke den gangen forsto. Jesus ble, så langt jeg kan se og lese, guddommelig først etter kirkemøtet i 375, før det var det delte meninger om hva han var, men det var de som mente han måtte være guddommelig, (noe en fyr som David Copperfield definitivt også ville blitt på den tiden!!) som vant.. Så den jesusen du tror på var kanskje bare en kar som var flink til å snakke for seg og som talte om fred og fordragelighet og satte det å være snille mot hverandre høyest og derfor ble husket av noen, som etterhvert tilga denne jesuen litt mer kredibilitet enn han faktisk hadde, noe alle slike historier blir tillagt når de ikke blir skrevet ned med en gang. Du skal ikke se bort i fra at kristendommen er et bestillings verk av de som satt med makten i roma den gangen og at det i prinnsipp kunne blitt hvilken som helst av den tidens religioner som stakk av med seieren, men at valget tilslutt falt på kristendommen, eller jødedommen som den egentlig bygger på. Det faktum at kirken alltid har vært nidkjær til å kvele alle som hadde en annen mening, enten den var religiøs eller ikke, er vel en god pekepinn på hvor redde de var for å miste makten sin.

 

Men for all del, fly rundt og tro på jesus du, bare hold det for deg selv og ikke plag andre med det. De fleste her i landet er ikke kristne, men de plager ikke deg med det, gjør de vel? (Bortsett fra på forumer som dette da, men det er du jo med på selv) Jeg ville ihvertfall aldri kommet bort til deg på gata og forsøkt å pushe ateismen min på deg, men jeg kan ikke si det samme om kristne folk, da jeg senest i jula ble forsøkt rekrutert av to stykker, som hadde noen ord jeg bare måtte høre om helten din, jesus. Og når det skjer så tar jeg igjen med min viten og kunnskap om bibel og min ateisme og pusher dette tilbake for alt det er verdt (ikke mye, da grunnlaget som regel mangler hos mottaker...) Så sånn er det :)

Lenke til kommentar
Nei, en dag går det opp for deg at du tar feil.

 

 

Er du seriøs, eller troller du?

Er ikke dere kristne for religionsfrihet? For meg så virker det som om du mener at alt annet enn kristendommen er feil. Flott at dere er en rase på tilbakegang i den opplyste del av verden.

 

Personlig tror jeg på en gud og har null problem med de som tror på ingen ting, kristus, eller noe annet.

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
Nei, en dag går det opp for deg at du tar feil.

 

 

Er du seriøs, eller troller du?

Er ikke dere kristne for religionsfrihet? For meg så virker det som om du mener at alt annet enn kristendommen er feil.

Ja alle andre religioner er feil, er ikke dermed sagt at de må forbys, hvor ble det da av kontrasten og helvete.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se om IHS er seriøs eller om han/hun bare vil provosere.

 

 

Men en ting jeg lurer på, det har vært mennesker på jorda i titusenvis av år. Hvorfor viste ikke "gud" seg før?

Hva skulle stakarene tro på da? Kom alle til helvette da?

 

 

Hadde en samtale med en som jeg vil kalle fundamental kristen. Han sa følgende: Det holder ikke at du er god og å gjøre bare gode handlinger hele livet, tror du ikke på gud og jesus kommer du til helvette. Er dette den almenne oppfattelsen blandt troende?

 

Og hva mener du med i jesus kristus har man frihet? Frithet til å bare tro på jesus og ingen andre? Hva får du frihet til?

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
Nei, en dag går det opp for deg at du tar feil.

 

 

Er du seriøs, eller troller du?

Er ikke dere kristne for religionsfrihet? For meg så virker det som om du mener at alt annet enn kristendommen er feil.

Ja alle andre religioner er feil, er ikke dermed sagt at de må forbys, hvor ble det da av kontrasten og helvete.

 

Man pleier da og forby ting som er feil. Drap=feil=forbudt

Hva mener du med kontrasten og helvete?

Lenke til kommentar
..........

Hadde en samtale med en som jeg vil kalle fundamental kristen. Han sa følgende: Det holder ikke at du er god og å gjøre bare gode handlinger hele livet, tror du ikke på gud og jesus kommer du til helvette. Er dette den almenne oppfattelsen blandt troende?

...........

Nå er ikke jeg troende og kan ikke si noe om den allmenne oppfatning blant troende. Men når jeg spør (og det har jeg gjort mange ganger) troende, så må man ha troen for å komme til himmelen eller for å unngå helvete.

 

Dette vil si at du kan være en voldtektsmann, pedofil, kjeltring, osv. men hvis du får troen den siste uken før din død, ja, da kommer du til himmelen. Mens en person som ikke har gjort noe feilaktig etter samfunnets normer og retningslinjer, brukt sin formue på fattige, hjelp til i veldedige organisasjoner, etc. Ja, han havner i helvete. Hvor er den gode guden her ……… ????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...