Gå til innhold

Lov med Tsjekkisk ulvehund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BrageGundersen

For det første, kjenner du til rasen? Såvidt meg bekjent er det her snakk om en type hund som vil kreve enormt mye av deg. Regner med du har tenkt nøye gjennom dette, og ikke bare ønsker deg en fordi den "ser stilig ut" ;)

Opprinnelig en krysning av schæfer og ulv, høres uten tvil flott ut, men også veldig utfordrende.

 

For det andre, uavhengig av grunnene for at denne rasen ikke er lovlig å importere, så vil jeg be deg på mine knær om at du ikke gjør et forsøk på å innføre et eksemplar ulovlig. Det er veldig mange gode grunner for å ikke innføre en hund ulovlig, mens det sannsyligvis finnes kun en enkelt grunn til å gjøre det - det at du ønsker deg en slik.

Først og fremst for hundens egen skyld, du risikerer å skape så mye styr og vanskeligheter, samt "hjemsending" eller avliving at jeg mener det er ikke verdt å utsette bikkja for det, uansett hvor mye du har lyst på en slik.

Og, har du tenkt på hva en eventuell ulovlig innførsel vil betyr for det daglige stellet av hunden? Vil du ha tilgang på feks veterinær på en god måte, eller vil du bli nødt til å "gjemme" hunden unna alt som heter styr og stell?

Og så er det jo det evige rabiesspørsmålet..

 

Saker som dette er fryktelig leie.

 

Ellers, bøter eller fengsel inntil seks måneder for den som forsettlig eller uaktsomt overtrer hundelovens §19, om "forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder".

Forutsatt at den er definert som "farlig hund". Jeg greier dog ikke å finne en eneste forskrift eller lov der tsjekkoslovakisk ulvehund er nevnt? Anyone?

Lenke til kommentar

Et par relevante linker:

Lovdata, der Tsjekkoslovakisk ulvehund er nevnt konkret:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20040820-1204-0.html#1

På politiets egne hjemmesider er rasen ikke nevnt. Lovteksten er det som gjelder, dette er bare et sammendrag som gjelder resten av rasene:

https://www.politi.no/tjenester/tillatelser...ffelse_av_hund/

 

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven.

 

Saarloos Wolfhond er derimot lov, om det er ulve-utseendet du er ute etter. Litt av grunnen til at Tsjekkoslovakisk ikke er lov mens Saarloos er lov kommer av hvilke krav de respektive rasene har til gemytt, og ulveslektene som ble brukt når rasene ble etablert. Saarloos ble skapt med skye ulver, mens Tsjekkoslovakisk ble skapt med ulver som levde i flokk. Dette reflekteres i gemyttet i form av at Saarloos favoriserer flight i fight-or-flight-situasjoner, mens Tsjekkoslovakisk må være tøffere for å bli godkjent. En hund som favoriserer flight for fort er ubrukelig som vakthund, noe Tsjekkoslovakisk ulvehund skal være istand til å fungere som; det er jo fremfor alt en brukshundrase.

 

Fight-or-flight-innstinktet er grunnleggende i hundegemytt. Om man ikke har stålkontroll på hundeholdet så er det lettere å få til en flott, fungererende hund om man velger en rase som gir opp relativt fort. Enkelte bruksområder for brukshunder krever at man har en sterk og dominant hund å bygge på, men for mye av disse instinktene er ikke det beste for en normal privatperson.

 

Husk at Tsjekkoslovakisk ulvehund er en meget ung rase, godkjent i FCI først i 1999. At NKK er med på å opprettholde et forbud er flott; vent til rasen får vist seg over flere tiår internasjonalt før man godkjenner den for bruk i norge. Når man først har en klar linje på at enkelte raser ikke skal være lov så må man være konsekvent, og ha god begrunnelse for å tillate raser som faller i gråsonen. Ikke se bort ifra at den i fremtiden blir godkjent, det er jo en rase som fremdeles er i utvikling.

 

For å ta med et sitat fra wikipedia, legg merke til uthevingene:

The CSV is more versatile than specialized. It is quick, lively, very active, fearless and courageous. Distinct from the character of Saarloos Wolfhound, shyness is a disqualifying fault in the Czechoslovakian Vlcak.

 

NKKs rasestandarder viser også denne forskjellen, legg merke til det uthevede:

 

 

Rasebeskrivelse for TSJEKKOSLOVAKISK ULVEHUND (332)

Opprinnelsesland/

hjemland Tidligere Den Tsjekkoslovakiske Republikk,

Den Slovakiske Republikk

Helhetsinntrykk

 

Stram, over middels stor, rektangulær. Ulvelignende gjennom kroppsbygning, bevegelser, pels, farge og maske.

Viktige proporsjoner

 

Kroppslengde : mankehøyde = 10 : 9

Skalle : snutelengde = 1,5 : 1

Adferd/ temperament

 

Temperamentsfull, meget aktiv, utholdende, lærevillig, rask reaksjonsevne, uredd og modig. Reservert. Meget lojal.

Rasebeskrivelse for SAARLOOS WOLFHOND (311)

Opprinnelsesland/

hjemland Nederland

Helhetsinntrykk

 

Kraftig, harmonisk bygget, forholdsvis lange ben uten å se langbent ut, likner på en ulv (kroppsbygning, bevegelser og pels). Tydelig kjønnspreg.

Viktige proporsjoner

 

Rektangulær.

 

Snute:skalle = 1:1.

Adferd/ temperament

 

Livlig, meget energisk, stolt og uavhengig. Adlyder kun av egen fri vilje, ikke underdanig. Særdeles lojal og trofast overfor eier, overfor fremmede noe mistenksom og reservert. Reservertheten og ønsket om å flykte fra ukjente situasjoner er rasetypisk. Fremmede som nærmer seg rasen bør ha forståelse for denne nedarvede adferdsmåten. Dersom denne flukttrangen hindres ved for eksempel å ha hunden i bånd, kan hunden gi inntrykk av å virke nervøs.

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=447

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=439

 

 

 

Det er bestandig kontroversielt å forby hunderaser. Men i dette tilfellet vil jeg påstå at forbudet er på sin plass; med slike rasetrekk så bør rasen være godt etablert før det blir mulig for hvemsomhelst å anskaffe seg en slik hund. I motsetning til flere av de andre forbudte rasene er det ulveinnblandingen og alderen på rasen som kan til forbudet. Gi det tid, og den vil bli tillatt etterhvert som man over tid vet hvordan rasen vil utvikle seg.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Saarloos og Tsjekkoslovakisk Ulvehund er generelt ganske like, begge er skye, begge har ulv i seg, Saarloos derimot var vist rundt 10år eldre som rase. Det med fight-or-flight, så er begge også flight. Den av de to som virker mest som en hund skal vist være Tsjekkoslovakisk Ulvehund.

 

Syns raseforbudet av Tsjekkoslovakisk Ulvehund er noe av det tåpligeste regjeringa har kommet med (vi er tross alt det eneste landet med forbud mot rasen).

 

Noen fine linker:

http://www.wolfdog.org/

http://www.wolfdog.no/

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Takkar for alle innlegga hittil.

 

Zerzk:

Grunnen til at eg spør er fordi, som Jonlem au seier, så står det ingen plass på nettet at hunden ikkje er lov - bortsett frå på forum og slike plassar.

 

ACD:

Ein kunne jo sjølvsagt ha valt ein annan rase, men høyrer mykje meir positivt om Tsjekkisk enn t.d Alaskan-, Grønnlands- og Sibirian Husky. (min kjelde er frå svenske forum)

 

Jonlem:

Eg kjenner til rasen i frå det eg har høyrt og lest. For eg har ikkje komi i kontakt med nokon her i Noreg som har det. Nei herre, å ynskje seg ein hund for at han er vèn er radt så gale. Det stend fleire stader at ein slik, visstnok skal vera ein hund ein må gjeva mosjon og utfordring - fysisk og psykisk trim. Det blir au sagt det at den er sky, men biter når han følar seg trua.

 

Det er så sant det du seier om import, og eg hadde ikkje gjort det mtp eventuell avliving og vaksine.

 

Jann - Ove:

Tsjekkisk er nok ikkje ein flight-hund sidan det var ein hund som vart avla opp for å vera grensevakt, men trur ikkje det er den hunden som går til åtak fyrst heller..?

Ser sjølvsagt di meining mtp at det er ei ung rase, men meiner å hugse at den vart avla opp på sytti- eller åttitalet. Gjennom dei åra har det ikkje vori meldt frå nokon skadar frå hunden. Den er tross alt meir kjent i utlandet enn i Noreg, og sjølvsagt fleir eigarar enn i Noreg au ...

 

Svedge:

Eg må seia eg følar det same som deg på det. På somme plassar verker det som om den norske regjeringen ikkje har skjøn på noko relevant i det heiletatt ((O.T.) mellom anna plombering av moped kontra MC-lov før 1.jan 1984).

 

SnowDOG_:

Har lest den sida opp og ned og blir like arg og vonbroten av den norske regjeringa som valte Ben Werner og dei andre til å styre dei forbudte rasene. God side!

 

- Brage Gundersen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...