Gå til innhold

Feature: Hva er galt med audiobransjen?


Anbefalte innlegg

Det finnes alle typer, ketle – liten grunn til å generalisere for mye. Jeg kjenner de jeg best vil beskrive som «jeg må jo ha musikk så jeg får hørt på anlegget mitt», men normalen blant de jeg omgås er heldigvis det motsatte – at en får mer ut av musikken med et ordentlig musikkanlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse såkalte audiofile er ikke opptatt av musikk, men teknikk.

 

Kjenner tre musikere og ingen av de har bedre anlegg enn mitt 15 000,- surroundanlegg.

 

Enig i at en veldig stor andel audiofile er mer opptatt av teknikk og at folk skal se at de har brukt penger på det enn faktisk lydkvalitet eller musikk.

 

Et problem er også det at med stadig dyrere utstyr er det snakk om stadig mindre differanser (law of diminishing returns). Om du hører forskjell på et anlegg til 1k og 10k (10x) betyr ikke det at du hører forskjell på et til 100k og 1 000k (10x). Når en ikke lenger kan høre en tydelig forskjell, kicker mønstergjenkjenningsmekanismer i hjernen inn og får deg til å innbille at den som koster mer faktisk låter bedre.

 

Det er dessverre sant, men dette er også et problem for (hobby*)musikere. En håndlaget "boutique" rør-mik til 50k låter ikke nødvendigvis bedre på din vokal enn en U87 til halve prisen. U87 er allerede såpass god at kun godt trente ører hører forskjell, likevel kjøper folk slike mikker fordi prislappen får dem til å "høre" forskjellen..

 

* En fellesnevner her er vel kanskje at de som virkelig driver med faget, det være seg syklister, musikere eller lydmenn ikke like ofte biter på bullshit med svindyre ting med minimal nytte. Har ikke tall på hvor mange syklister jeg har sett med sykler til over 70k som har null trening, men vidunderlig fint polert sykkel..

Lenke til kommentar
@Humber: Du skulle selvfølgelig valgt det beste, og i en del tilfeller er det liten korrelasjon mellom pris og kvalitet – men på en del andre fronter er det dessverre slik at man må ganske langt opp i pris for å få topp kvalitet. Men du er godt på vei når du tenker på å ha et bind for øynene. Å lytte blindt er viktig for å ikke «høre med øynene», vi kan innbille oss mye rart om bare selgeren skryter nok av et produkt.

 

Dessuten suger lyden fra cd'ene og annet så mye pikk at å legge 50K i et annlegg er meningsløst. HiFi-klubben (++) driver propaganda for å lure Ola Nordman til å kjøpe et dyrere annlegg enn han egentlig trenger fordi musikk bransjen ikke henger med teknologisk sett for å produsere den beste lyden...

Det er da ikke verre enn å utvide horisontene litt, så vil du oppdage at det finnes endeløse mengder voldsomt god musikk utgitt på CD – i knallgod lydkvalitet.

 

Jeg tror denne artikkelen ville vært skrevet ganske annerledes dersom ATWindsor hadde hørt mer på genrer der innspillingene typisk blir gjort i god kvalitet – en del av problemstillingene er til å riste litt på hodet av. The Loudness War er ikke på grunn av for få standarder, men et kortsiktig ønske om å høres høyest mulig ut på radio, ingen mengde standarder vil gjøre noen stor forskjell her. Eller skal vi ha statlig regulering av dynamikk på CD-plater? ;)

 

Platebransjen har gjort kundene sine til tankeløse idioter som ikke evner å skille klint fra hvete, ikke klarer å konsentrere seg om å lytte mer enn maks en halv sang (songparts.biz, anyone?), er uten enhver forståelse av musikkhistorie – og konsekvensene av dette er ikke særlig hyggelige.

 

Haha...ja metall-bransjen har vel aldri hatt noe rykte for gode innspillinger? Den slags musikk er jo "søppel" fra før av :p Men tenker du på sånne som saxofon og litt penere musikk er innspillt bedre? Jeg hører meget lite på denne sjangeren. 70 % av det jeg hører på nå er metallica, resten er gamle band fra 80-tallet osv...det var musikkens gullalder :)

Lenke til kommentar
Haha...ja metall-bransjen har vel aldri hatt noe rykte for gode innspillinger? Den slags musikk er jo "søppel" fra før av :p Men tenker du på sånne som saxofon og litt penere musikk er innspillt bedre? Jeg hører meget lite på denne sjangeren. 70 % av det jeg hører på nå er metallica, resten er gamle band fra 80-tallet osv...det var musikkens gullalder :)

«Penere musikk» kan ofte være spilt inn bedre, ja – i alle fall om vi kan la klassisk gå inn under dette. Jeg hører for det meste på klassisk, og der er innspillingene i all hovedsak vanvittig gode. Det er selvsagt unntak her også – men de eneste av stor betydning er innspillinger fra 30-tallet, og der er det kanskje viktigere å ha opptakene enn å beklage seg over dårlig lyd?

Lenke til kommentar
Jeg tror denne artikkelen ville vært skrevet ganske annerledes dersom ATWindsor hadde hørt mer på genrer der innspillingene typisk blir gjort i god kvalitet – en del av problemstillingene er til å riste litt på hodet av. The Loudness War er ikke på grunn av for få standarder, men et kortsiktig ønske om å høres høyest mulig ut på radio, ingen mengde standarder vil gjøre noen stor forskjell her. Eller skal vi ha statlig regulering av dynamikk på CD-plater? ;)

 

Jeg hører også endel på innspillinger der det ikke er et så stort problem, og jeg nevner jo også i artikkelen hvilke sjangere som er hardest rammet, men det er ikke til å komme bort ifra at sjangerene som er hardest rammet er de som selger desidert mest, per solgte CD så er problemet ganske stort. Personlig synes jeg ikke argumentet om radio er det mest sannsynlige heller, uten at jeg har noen spesiell kompetanse rundt det å spekulere i årsaken, radioen har utstyr for å komprimere låtene selv, og får ofte låter fra andre kilder. Å kjøre mye kompresjon på CDer til folket pga radioens behov virker rart i mine øyne. Ellers er kanskje ikke artikkelen klar på dette, men mangel på standarder innen miksing og loudness war er to forskjellige problemer, ingen standarder vil kunne hindre de som med vilje lager en innspilling med dårlig lyd.

 

AtW

 

Disse såkalte audiofile er ikke opptatt av musikk, men teknikk.

 

Kjenner tre musikere og ingen av de har bedre anlegg enn mitt 15 000,- surroundanlegg.

 

At de er musikere betyr at de liker å SPILLE musikk, ikke nødvendigvis høre på den. De (mange) musikerne jeg kjenner har knapt noe musikkanlegg i det hele tatt. Audiofile liker vel da å HØRE på musikk, og satser på å få best mulig lyd. Ikke noe galt i det!

 

Folk som liker å SE på bilder har ikke nødvendigvis så gode kameraer som de som liker å TA bilder (fotografer).

 

Og så videre!

Poenget mitt var at disse mennene (for det er stort sett bare menn) liksågodt kunne fått dilla og nerdet om noe annet teknisk i stedet. At det blir lyd er litt mer tilfeldig. Feks er det mange dele-nerder i syklingens verden. Folk som synes at lykken er å spare 5 gram på ramma og bruker mer på å mekke enn på å sykle. Sikkert samme innen motorsport også.

 

PS: Jeg har ett par kabler her som har vært med på en reise over ekvator. Disse linje-kablene har derfor blitt utsatt for magnetisme både fra den sørlige og nordlige pol. Dette gir noen helt fantastiske egenskaper som bare må høres. Bud mottas!

 

Det kan nok være at endel liker utstyret vel så mye som musikken, men det i seg selv ser jeg ikek på som noe stort problem. Alle har forskjellige hobbyer og finner glede i forskjellige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Flott med en artikkel som setter søkelys på dette problemet, men én anmerkning har jeg.

 

I dag har pop, rock og rap jevnt over elendig lydkvalitet på grunn av dette. Grunnen til denne utviklingen er omdiskutert, og noen mener det er fordi musikken i stor grad spilles på radio.

 

Lyden blir komprimert av radiostasjonene selv for å få denne effekten, så det spiller ingen rolle hva produsentene har gjort i forkant. Dette gjør de for å kunne opprettholde et konstant lydnivå, så folk skal slippe å slite seg ut av å vri på volumknotten.

 

Hva nå enn grunnen er for at det blir sånn, så er det grusomt. Jeg har flere album hvis flotte musikalske prestasjon har blitt spolert av en fullstendig mangel på dynamisk rekkevidde. Songs for the Deaf av Queens of the Stone Age og Mr Beast av Mogwai er begge album som kunne ha vært knallbra, som som faller kort da alt bare er et salig bråk.

 

 

Hvis noen vil høre hvordan det skal gjøres, sjekk ut The Destruction of Small Ideals av 65daysofstatic. Du må kanskje ha volumet på fullt om du ikke har en ordentlig rigg, men gud, så bra det høres ut.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Ingenting galt med audiobransjen, folk flest driter i lyd og er strålende fornøyd med 128 mp3 filer gjennom ett anlegg kjøpt der man kjøper fotbad, eller mobil/mp3 spiller med orginal øreproppen inntakt.

 

Bransjen forsøkte seg med DVD-Audio og SACD, når så du sist en ny tittel i disse 2 formatene ?

Lenke til kommentar

GRATULERER!

 

Jeg har jobba med lyd i mange mange år, og jeg fant ikke ETT poeng jeg var uenig i!

 

Blindtester er vår venn! Alltid moro å lese at ingen klarer å høre forskjell på 5000-kroners anlegg og 1000000-kroners anlegg. Jeg var en gang på ei svær sjappe i Berlin, hvor de hadde et anlegg til €80000 (og live band i butikken) anlegget var fint å se på, med ballonger og duppeditter og andre gøye ting, men det så ut som det skulle falle fra hverandre om du trykka på feil knapp :)

Lenke til kommentar
Hvorfor lirer du av deg slike utsagn når du tydeligvis ikke har peil? Greit at 45k for en kabel er dyrt, men for et komplett anlegg er det ikke en astronomisk sum i det hele tatt.

Det sjukeste forumtrikset i verden er å la vær å gi slike utsagn oppmerksomhet. ;)

 

Jeg sitter her og lytter og tenker. Hva med den interne kablingen i høyttalerne? Har jo opplevd de som fôrer høyttalerne sine med suppe via sølvkabler og greier. Hva er hensikten med dette når kobbertråden i høyttaleren har den spesifikasjonen den har? Vil ekstern kabling noen gang kunne veie opp for uønskede egenskapene i den interne kablingen (noe må jo være "feil" med den siden noen søker å endre lydsignaturen med dyre kabler)? Hvor mye prestisje legger høyttalerprodusentene i den interne kablingen? Jeg ser mye prat om delefiltre osv, men sjeldent kabling. Jeg VIL motbevises her, kom igjen! Jeg liker å tro det er tanker her jeg ikke er satt inn i. Det slo meg bare just nå. :) Samme med strømkabler til 10k. Får de også lagt en ubrutt kabel rett fra e-verket? Med egen syk inntaktssikring? Og direkte kobling mot stikket i stua? Eller gjør dette ene svinedyret mellomleddet underverker?

 

Er det meg du vil skal overbevise deg? Jeg har i så fall aldri sagt hverken det ene eller det andre ang internkabling eller noe strømnett. Men, jeg vet at mine høyttalere har en tjukk og god internkabling. Ikke har jeg tenkt å bruke penger på internkabling og jeg har heller ikke tid/lyst til å utforske noe på det punktet. Anlegget mitt låter fint slik det er idag, selv med frontkabler til en billig penge (100-150pr/m)

Jeg har lyst til å bytte til noe ViaBlue-kabler, men det er fordi de ser lekre ut :)

 

Disse såkalte audiofile er ikke opptatt av musikk, men teknikk.

 

Dette er bullshit så det holder. Audiophile er opptatt av musikk. Hvis de var så jævla teknologihorer er det rart de fleste audiophile sverger til rør og stift. Hmm.

 

Jeg er med i et hifiasyl, hvor vi har treff hver mnd. Vi rullerer på hvem som har treffet, men det som går igjen er at vi viser og forteller den musikken vi selv digger.

 

 

NAD C355 (5k) + Dali Concept 6 (5k) VS NAD M3 (20k) + Dali Mentor 6 (23k)

For meg handler det ikke bare om lyd, det må også se lekkert ut. Dette er tross alt noe jeg skal se og lytte til flere timer i uken. Så jeg ville absolutt ikke valgt den gørstygge NAD C355 om jeg heller kunne valgt Master-serien.

Lenke til kommentar
Haha...ja metall-bransjen har vel aldri hatt noe rykte for gode innspillinger? Den slags musikk er jo "søppel" fra før av :p Men tenker du på sånne som saxofon og litt penere musikk er innspillt bedre? Jeg hører meget lite på denne sjangeren. 70 % av det jeg hører på nå er metallica, resten er gamle band fra 80-tallet osv...det var musikkens gullalder :)

Det finnes godt og dårlig i den sjangeren også, og Metallica er kanskje verst av dem alle. Innspillingene fra 80-tallet er ikke nødvendigvis så ille. Som en generell regel kan man si at jo nyere, jo jævligere mikset.

Lenke til kommentar
Er det meg du vil skal overbevise deg? Jeg har i så fall aldri sagt hverken det ene eller det andre ang internkabling eller noe strømnett. Men, jeg vet at mine høyttalere har en tjukk og god internkabling. Ikke har jeg tenkt å bruke penger på internkabling og jeg har heller ikke tid/lyst til å utforske noe på det punktet. Anlegget mitt låter fint slik det er idag, selv med frontkabler til en billig penge (100-150pr/m)

Jeg har lyst til å bytte til noe ViaBlue-kabler, men det er fordi de ser lekre ut :)

Nei, tenkte egentlig på det der som et spørsmål til almenheten, men da har jeg jo fått dine tanker på området! :)

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om HiFi-entusiaster, men det er underholdende de de skriver, sålenge det ikke er for ofte man må høre om det. Her har blir du foret med ukvantifiserbare størrelser og verdier "som enda ikke kan måles", og det blir messet om ritualer, og om møter. De går engleskolefolkene en høy gang i sin "religion". Har man f.eks. en kollega som er entusiast, så blir det dog fort slitsomt å høre på, på samme måte som enkelte kristne skal dytte dette på andre.

Lenke til kommentar
Man kan si hva man vil om HiFi-entusiaster, men det er underholdende de de skriver, sålenge det ikke er for ofte man må høre om det. Her har blir du foret med ukvantifiserbare størrelser og verdier "som enda ikke kan måles", og det blir messet om ritualer, og om møter. De går engleskolefolkene en høy gang i sin "religion". Har man f.eks. en kollega som er entusiast, så blir det dog fort slitsomt å høre på, på samme måte som enkelte kristne skal dytte dette på andre.

 

Det er snakk om å dele en lidenskap med likesinnede :) Ikke noe galt med det.

Lenke til kommentar
Man kan si hva man vil om HiFi-entusiaster, men det er underholdende de de skriver, sålenge det ikke er for ofte man må høre om det. Her har blir du foret med ukvantifiserbare størrelser og verdier "som enda ikke kan måles", og det blir messet om ritualer, og om møter. De går engleskolefolkene en høy gang i sin "religion". Har man f.eks. en kollega som er entusiast, så blir det dog fort slitsomt å høre på, på samme måte som enkelte kristne skal dytte dette på andre.

Sånt som dette merker jeg at jeg blir provosert av, og det på vegne av alle mennesker som har en hobby.

 

Hva med vinkjennere? Har du hørt dem messe om aroma, balanse, fylde, fruktighet og friskhet? Jeg har også hørt en kar prate om at vinen hadde "kropp". Hvor mye av stoffet han hadde fått i seg på forhånd er usikkert. Det som er sikkert er at jeg tror ham. Han har en klar oppfatning av disse egenskapene, dog kommer de ikke alltid lettoppfattet ut til almenheten. Det som er sikkert er at han smaker forskjell. Gang på gang på gang..

 

Hva med han som står opp grytidlig lørdag morgen og dirrer i ekstase over å komme seg ut i skogen i vårsola. Be ham beskrive opplevelsen sin kvantitativt. Antall planter, antall trær, antall stier. Jeg kjenner et par av dette kaliberet og veit at jeg ville sett i øya på dem at de døde litt innvending om de ikke fikk fortelle om deres opplevelse av det hele.

 

La HiFi-entusiastene beholde sin religion. Jeg nekter å tro at de jakter deg ned på gata og trer den ned over hodet på deg. For de som måtte ha problemer med kolleger av det kaliberet mistenker jeg dem for å ha spilt med og ikke sagt hva de mener. Sist men ikke minst; skaff deg en hobby.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Et lite innspill når det gjelder dette med standardisering, og de paralellene til fotoverdenen som jeg trakk.

 

Den standardiseringa som vi finner innen foto, kan ses som en paralell til de gamle RIAA standardene. Enkelt sagt en standardisering av frekvensresponsen fra platespillere.

 

Dette er en standardisering, som jeg ikke kan se har lagt noen føringer for utøveres og produsentene sine muligheter til å være kreative.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Et lite innspill når det gjelder dette med standardisering, og de paralellene til fotoverdenen som jeg trakk.

 

Den standardiseringa som vi finner innen foto, kan ses som en paralell til de gamle RIAA standardene. Enkelt sagt en standardisering av frekvensresponsen fra platespillere.

 

Dette er en standardisering, som jeg ikke kan se har lagt noen føringer for utøveres og produsentene sine muligheter til å være kreative.

 

Hvordan mener du en standardisering av forholdene i et mikserom hindrer utøverene og produsentenes muligheter til å være kreative?

 

AtW

Lenke til kommentar
Sist men ikke minst; skaff deg en hobby.

 

Jeg har faktisk flere hobbyer som jeg er fornøyd med, ingen av de altoppslukende tidsmessig eller økonomisk, og ingen av de av "religiøst" omfang og intensitet. Hobbyer kan faktisk få ett format og omfang som man kan si er litt merkelig for folk flest.

 

Ad å si fra hva man mener til HiFi-entusiaster, så har man med en gang en tirade ala denne tråden. Dere er ofte så hårsår om denne interessen, at man ofte får følelsen av at dere er i tvil om dette selv, eller har dårlig samvittighet for hvor mye tid og penger dere bruker på dette. Hva folk gjør hjemme, eller diskuterer blant likesinnede bryr jeg meg egentlig ikke. Nei, dere jager ikke folk nedover gaten, men det er faktisk minst like slitsomt å høre om de samme høyttalerne til 30K stk for n'te gang i lunchen, for i det neste øyeblikk å rakke ned folk som kjøper ett hjemmekinoanlegg på Elkjøp, som de fleste som sitter rundt det samme bordet har og er fornøy med. Man prøver jo å være høflig, og ikke provosere denne HiFi-entusiasten, for man skal jo fortsatt arbeide sammen.

 

Når andre forteller om sine interesser, så er det som oftest en variasjon i det de forteller; en ny naturopplevelse, en ny vin, en ny reise osv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...