Gå til innhold

Kjøp og salg av importerte biler fra sverige


Castman

Anbefalte innlegg

Har fundert på som privat person å importere bil fra sverige og selge den videre i norge med størst mulig profit selvsagt. La oss jeg finner en potensiel bil og kjøper denne. Hva skjer med omregisteringen her? Når alt det formelle med den svenske selgeren er unnagjort tar jeg bilen på henger og kjører tilbake mot norske grensen.

 

Da stopper jeg selvsagt på nærmeste tollstasjon å betaler 25% mva av kjøpesummen. DVS hvis bilen kostet 82 000SEK = 100 000 NOK * 25 % = 125000NOK, altså 25 000 NOK i mva. Siden jeg skal selge bilen med mest mulig profit er jeg usikker om jeg burde betale engangsavgiften og få den registrert, eller vente med engangsavgiften til en kjøper har "kjøpt" bilen. Da må jeg evt punge ut med prøve skilter for hver kjøper som skal prøvekjøre bilen kontra å ha bilen ferdig registrert. Ulempen vil da bli en dyr omregisteringsavgift. Hva er beste måten her tro, eller er det andre alternativer? :)

 

Er det noen feil eller mangler overfor, eller er det noe jeg bør være spesielt obs på? Kom med gjerne med erfaringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så er 100k SEK lik ca. 82k NOK, ikke motsatt som du skriver.

For det andre, så ønsker nok langt de fleste å kjøpe en bil som er ferdig registrert, dvs du må betale mva og engangsavgift.

Helt først bør du jo undersøke markedet for å se om det i det hele tatt lønner seg å ta inn bilen.

Se hva like biler med tilsvarende motor, ekstrautstyr, km-stand osv går for her i landet.

Du trenger ikke registrere bilen når engangsavgift er betalt, men da må du som du sier ha prøveskilter ved flytting av bilen.

Lenke til kommentar
For det andre, så ønsker nok langt de fleste å kjøpe en bil som er ferdig registrert, dvs du må betale mva og engangsavgift.

 

At han må ta engangsavgiften med i prisen ved salg er jo en selvfølge, eller i alle fall gjøre kjøper oppmerksom på hvor mye den er på. Fordelen med å vente med førstegangsregistrering (i kundens navn) til bilen er solgt, er jo at man slipper omregistreringsavgiften, som kan være betydelig. Hvordan proffe bilforhandlere gjør det med engangsavgift på demobiler vet jeg ikke, men vil tro den betales og registreres først når den selges. Bilforhandlerene har jo tross alt årsprøveskilt.. Mulig det kan være en løsning for trådstarter også, men det kreves vel et visst volum, samt at det er årsavgift på disse kjennemerkene.

Lenke til kommentar

Hva med å samarbeide med forhandlere/eksporører i Tyskland, Sverige, Sveits eller et annet land med betydlig billigere biler. Såkan du ta på deg "oppdrag" om å finne biler som kjøper vil ha. Etter farge, motor og utstyrsnivå. Jeg vil tro dette er både enklere, og greiere når man ikke har så stort volum. Blir du ittende lenge med en importert bil, må du regne inn verditap etc.

 

Jeg vet at de fleste kjøpere som ikke er erfarne innen import gjerne vegrer seg for å kjøpe bil fra Tyskland selv, og vet om flere forhandlere som tar på seg slike oppdrag.

 

Bare tenker høyt. :)

Lenke til kommentar
Takker for alle svar så langt folkens:)

 

Men hvor finner ut hvordan avgiftene/engangsavgiften blir for neste år på hver enjelt bil? Regner med biler med lav CO2 utslipp belønnes, men i hvilken grad?

 

Det er jeg klar over^^ men spørsmålet mitt dreier seg som hvordan avgiftene blir neste år..

Endret av Castman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...