Gå til innhold

Overganger og øvrige spekulasjoner - Arsenal


invalid_user

Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg skulle begynne å grine igår kveld da Arsenalfansen JUBLET da Arteta ble bekreftet 100%. De jublet! Som om vi skulle ha signert Ronaldo eller Messi. Eller Fabregas.

Ingen tvil om at ambisjonsnivået er senket langt langt ned.

 

Arteta er en god spiller, for all del. Men ikke i nærheten av verdensklasse.

Vi har dog fått inn litt bredde, så 4.de plassen ser ikke umulig ut lengre!

Digg å bli kvitt Bendtner (Både økonomisk og sportslig, avhengig av hvor mye av lønna S'land betaler)!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde jeg skulle begynne å grine igår kveld da Arsenalfansen JUBLET da Arteta ble bekreftet 100%. De jublet! Som om vi skulle ha signert Ronaldo eller Messi. Eller Fabregas.

Ingen tvil om at ambisjonsnivået er senket langt langt ned.

Hvem faen hadde du trodd vi skulle få hentet på den siste dagen i overgangsmarkedet? Arteta var det beste vi kunne få, og når det blir bekreftet på overtid, så var det sykt deilig å få det bekreftet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg skulle begynne å grine igår kveld da Arsenalfansen JUBLET da Arteta ble bekreftet 100%. De jublet! Som om vi skulle ha signert Ronaldo eller Messi. Eller Fabregas.

Ingen tvil om at ambisjonsnivået er senket langt langt ned.

Hvem faen hadde du trodd vi skulle få hentet på den siste dagen i overgangsmarkedet? Arteta var det beste vi kunne få, og når det blir bekreftet på overtid, så var det sykt deilig å få det bekreftet.

 

Skal jeg være ærlig? Jeg hadde forventa en supercrap average squadplayer. Dvs Benayoun.

At vi fikk Arteta var topp det.

 

Men en klubb som Arsenal burde klare å hente en bedre spiller enn Arteta. Om det er Wenger eller styret som nekter å åpne pengesekken er revnende likegyldig. Resultatet etter transfervinduet er at Arsenal ikke satser. Arsenal redder stumpene. Arsenal vil være fornøyd med 4.de plass.

 

At Arsenal ikke klarer å hente en midtbanespiller med CL- erfaring er utrolig ...

Lenke til kommentar

Vi la inn bud på M'Vila, Hazard og Götze, men ingen var tilgjengelige. Ryktene sier at vi skal prøve oss på Hazard igjen når januar-vinduet åpner, slik at de rekker å hente en ersatter.

 

Når det gjelder Artetas mangel på CL-erfaring, så er det helt greit med tanke på at han har spilt flere kamper i PL enn noen av våre andre spillere.

Lenke til kommentar

Høres ut som om "enkelte" ikke har sett Benayoun i det hele tatt. Dere har fått en som kan senke inn en god del målpoeng sesongen igjennom både fra benken og fra start. Veldig kreativ og kan finne rom i små lommer. God nærteknikk har han, eneste av sånn skikkelig nevneverdige svakheter er farta og styrken. Bortsett fra det er han faktisk en god spiller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært på fjelltur med folkehøgskulen, men da vi var på fjellet i går tidlig satt jeg og en annen Arsenal-supporter og febrilsk prøvde å få dekning. Da vi såg at vi hadde fått Arteta klemte vi faen hverandre så hardt og lenge at det både var godt og vondt. Herlighet for en nyhet. At vi signerer Bønna-john er litt kjipt, men whatever. Han er ikke totalt crap og kan sikkert bidra med noe. Jeg har vært uten nett siden onsdag kl 5, så alt som har skjedd etter det fikk vi ikke vite før vi var på fjelltoppen i går.

 

Huff, frykter at vi ikke rekker dette. For en nedtur det hadde vært. Hvorfor skal vi alltid gjøre ting så vanskelig for oss selv!?

 

Klubben er uprofesjonell, men SÅ uprofesjonell tror jeg ikke den er. Dette ordner seg. Jeg har troa! :new_woot:

Har lest alt som har blitt skrevet her, og jeg digget virkelig denne posten, Benbjo :) +!

Lenke til kommentar

Etter noen dager med tanker, så kommer jeg med min dom om kjøp og salg denne sommeren.

 

Vi har mistet Fabregas, som jeg mener er i en egen klasse når det gjelder playmaker egenskaper. En spiller som ser alt før alle andre, og som har en følelse i pasningsfoten som t.o.m får de fleste misunnelige. En spiller som har vært nøkkelen i Arsenal sitt spill i flere sesonger, og som vil etterlate seg et stort tomrom.

 

Arteta har blitt hentet inn som "erstatter" i siste liten, og det er jeg på en måte fornøyd med. Jeg hadde håpet på at vi kunne hente en spiller på øverste nivå (som f.eks Sneijder), men siden tiden gikk noe inni ....*sensurert*.... lenge på å få solgt Fabregas, så satt klubben seg i en forferdelig situasjon med tanke på spillerkjøp.

Arteta er en god spiller, med egenskaper som vil bidra til at vi har en spillertype som kan spre pasninger i bakrom. En spiller som kan bidra, til at rommet fylles opp noe.

 

Konklusjon:

Klart tap av kvalitet, men Arteta vil være en reddende engel kontra ingen erstattere.

 

Benayoun (eller hvordan navnet staves) er nok også et par hakk under nivået til Nasri, men vil tilføre sårt rutine inn i et midtbaneledd. (muligens er det Gervinho som kunne vært erstatteren til Nasri i denne diskusjonen...)

 

Konklusjon:

Ikke i nærheten av nivået til Nasri, men helt ok tatt i betraktning av situasjonen.

 

Clichy og Santos, eller Santos og Clichy. Jeg har ikke sett så mye til Santos, så har prøvd å sjekke litt rundt på hva andre mener om denne brasilianeren.

Får inntrykk av at han kan ligge i samme nivå som Clichy, og er bedre offensivt enn defensivt i spillet.

Jeg synes det er merkelig å selge Clichy, for så å hente inn en lik spillertype. Clichy er en klassespiller, om han hadde fått spilt i en forsvarsrekke som var godt organisert. Det har han ikke fått spilt under på flere år, og har lidd av dette i sitt spill.

Sagna-Per-Vermaelen-Clichy kunne vært en meget god forsvarsrekke.

 

Spørsmålet blir om hvordan Santos takler PL, og hvor kjapt lagdelen setter seg med 50% nye spillere i leddet.

 

Konklusjon:

Unødvendig å selge Clichy, som har et meget høyt toppnivå. Med endelig et stopperkjøp i god klasse, så ville vi sett en mye mer trygg og sikker Clichy på venstreback. Merkelig!!

 

Per: En meget god stopper, som vil gi klubben rutine, fysikk, og hodestyrke. Et godt kjøp, selv om jeg hadde håpet at Cahill også hadde blitt hentet. (Ut med Djourou og Squillaci)

Bra Wenger, selv om det var et par år for seint ;)

 

Jenkinson er en spennende squad-player, og ikke noe annet pr.d.d. Et fornuftig kjøp, med tanke på salg av Eboue, og bredden i back-posisjonene.

 

Chu tror jeg dessverre ikke bidrar noe annet, enn det økonomiske og supportermessige i Asia. Nekter å tro, at han tar steget til å bidra på toppnivå i Europeisk nivå. Joda, han har spennende kvaliteter som spiller, men dette lukter en ny (og bedre) flopp-utgave av Inamoto.

Sorry, måtte jeg ta feil.

 

Konklusjon:

Arsenal som klubb, burde hatt bedre alternativer om Persie på ny blir ute en periode. De fleste toppklubbene har to eller flere spissalternativer i ypperste klasse, og vi burde ha kostet på oss en med rutine i dette nivået. Chamakh har tydeligvis ikke tillitt fra Wenger, og har blitt helt borte etter en god start i klubben.

 

En fremmadstormende Oxlade-Chamberlain har blitt hentet inn, og dette er en jeg har tro på i fremtiden. Trenger tid til å takle nivået, men vil antakelig få en viktig squad-rolle i laget denne sesongen; som igjen vil gi han rutine for fremtiden.

Et godt kjøp, selv om jeg tror dette er en spiller som vi ikke vil se mye til før om 1-2år.

 

Gervinho er en spiller som har mye i seg, men som også må takle et ny liga. En liga som er mye bedre enn det han har vært vant til på flere områder, og jeg er noe skeptisk. Om Arsenal legger om til en mer direkt spillestil (som i Wengers periode i klubben), så kan Gervinho bli en superhit. Fortsetter vi i det mønsteret som vi har nå, så frykter jeg at dette blir en ny spiller som ikke trives i sin rolle.

 

Jeg har ment at vi for 12mnd siden trengte 2-3 klassespillere inn i laget, for å virkelig kunne kjempe til siste slutt mot de aller beste. Med et salg av Fabregas, Nasri, og Clichy i lagoppstillingen, så føler jeg at vi ikke har økt kvaliteten på de antatt beste. Vi har nok fått noe bedre bredde, men toppnivået har nok senket seg.

Det synes jeg er ganske amatørmessig, og en situasjonen klubben fint kunne klart å ungått. Hadde klubben vært mer profesjonelle med salgene av Nasri og Fabregas i sommer (som de fleste regnet med ville gå, ut ifra omstendighetene), så kunne kanskje klubben hatt noe bedre klasse av de man har hentet inn.

 

Pengene har vært tilgjengelige, men tiden ble for knapp ut ifra det jeg har lest/hørt.

Når skal klubben lære av sine feil?

Når skal klubben stå frem, som den viktigste faktoren for harmoni i spillergruppa og luke vekk det rotet som har vært der i flere år?

Når skal klubben sette ambisjonene opp, mot det vi burde forvente ut ifra den posisjonen klubben faktisk har (har hatt....) ?

 

Jeg tror fortsatt vi skal slite om å få 4.plassen (de 3 beste er for gode), men vi er avhengig av at selvtilliten og flyten i spillet kommer på plass.

Det er realiteten ut ifra mine tanker. Måtte jeg ta feil :)

Endret av VictoriaConcordiaCrescit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Han er god, men hvis vi virkelig vil kjempe om ligagullet, så mener jeg vi burde slutte å kjøpe helt "greie spillere". Bruk heller penger på spillere som matcher van persie sine kvaliteter.

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar

@Victoria, mener du virkelig at Clichy har lidd? Det er vel heller motsatt, Clichy har fart, intet annet. En katastrofe på posisjonering og markering, om noe så er Arsenal styrket defensivt nesten uansett hvem man henter inn imo. Han er Glen Johnson med fart, men uten skuddbein. Å ha et slikt usikkerhetsmoment som Clichy svekker enhver firer grunnet at stopperne aldri kan stole på at han holder linja, og dermed er mer tilbøylig til å falle av. Farten er det eneste som redder Clichy hver gang han driter seg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Hyrlen, Clichy er en vandrende katastrofe til tider og har allerede rukket og gjort flere grove feil i City.

 

Under er et interessant lite stykke fra Duncan Castles om hvordan vi - nok en gang - feiga ut på Mata og Cazorla.

 

Meanwhile, Arsenal's hesitancy in the summer transfer window cost the club the signatures of not one, but two Spain internationals. It has been widely reported that a failure to exercise Juan Mata's buyout clause by the middle of August ultimately saw them lose the forward to Chelsea.

 

Arsene Wenger also lost Santi Cazorla to Malaga after hesitating on a formal offer.

 

Like Mata, Cazorla, 26, had agreed personal terms with Arsenal. The Premier League club, however, did not want to conclude what would have been a £16.6m transfer from Villarreal before the sales of Cesc Fabregas and Samir Nasri had been completed, allowing Malaga to beat them to the deal.

 

Instead, Wenger ended up scrambling to recruit Mikel Arteta from Everton for £10m and Yossi Benayoun on loan from Chelsea on deadline day.

Lenke til kommentar

@Victoria, mener du virkelig at Clichy har lidd? Det er vel heller motsatt, Clichy har fart, intet annet. En katastrofe på posisjonering og markering, om noe så er Arsenal styrket defensivt nesten uansett hvem man henter inn imo. Han er Glen Johnson med fart, men uten skuddbein. Å ha et slikt usikkerhetsmoment som Clichy svekker enhver firer grunnet at stopperne aldri kan stole på at han holder linja, og dermed er mer tilbøylig til å falle av. Farten er det eneste som redder Clichy hver gang han driter seg ut.

 

Jeg mener at Clichy sin form og utvikling, også kan skyldes Arsenal sin spillestil (defensiv naivitet) samt svakheten i sentral ledd i forsvarsrekka. Kanskje også spilleren foran seg, kan påvirke spillet til den bak?

Jeg nekter å tro, at Clichy selv har all skyld på sin egen prestasjon. Det har blitt en sport å ha noen hoggestabber i laget, og Clichy ble en av de. Når du bruker så sterke ord, som om at alle ville vært et bedre valg enn Clichy; så fremstår det usaklig.

 

I sine første år i drakta stod Clichy frem, og spilte på det øverste nivået som back. Han har alltid spilt på høy risiko, og hatt en meget offensiv spillestil.

 

Dette er en filosofi Wenger har benyttet seg av, for å ofte komme 2mot1 på den offensive delen på venstresiden.

 

Hvor ofte har vi ikke sett de siste 3-5 sesongene, at Clichy var mann mot mann mot en ving/spiss uten sikring i den defensive delen av spillet?

 

Hvor ofte har vi ikke sett, at Arsenal ble tatt i ubalanse (defensiv naivitet) hvor f.eks Clichy må ta valg som nesten var umulige? (tenker da på å trekke seg inn sentral eller opp for å presse under store ledige rom)

 

Vi har hatt problemer med å ha to sentrale stoppere, som tar kontrollen og organiserer som Adams/Keown/Sol-tiden. Vermaelen har vært en åpenbaring, men ifjor var det lite organisering og mye usikkerhet i denne delen av forsvarsleddet med hans skadefravær. Hvorfor skal ikke det påvirke f.eks Clichy?

 

Jeg mener det er mange elementer som kan påvirke spillerenes prestasjoner, og tryggheten i laget.

Clichy mener jeg er en klasseback, men han er avhengig av at organisering oser trygghet fra de som skal styre forsvarsleddet. Det har det vært lite av i klubben de siste årene, og er kanskje noe av det som har gjort at vi har fremstått som gutter mot menn i enkelt-kamper.

 

Nå som Wenger endelig har hentet inn en sterk makker til Vermaelen, så kan man håpe at vi endelig får en stopperduo som kan styre linja på en helt annen måte enn de siste år. Dette vil hjelpe backene, og gi en helt annen trygghet i ulike deler av spillet. Noe som burde vært prioritert for flere sesonger siden, men bedre sent enn aldri.

 

Nei; jeg står fortsatt på at Clichy har hatt vanskelige arbeidsforhold i laget over flere år, og at han er en back i ypperste nivå når det er god organisering og trygghet i laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagna har klart seg utmerket på motsatt side, hvorfor skulle ikke Clichy gjøre det samme? Begge har hatt de samme stopperne ved siden av seg. Du sier at Clichy har blitt hemmet av lagets spillestil, og hvis han ikke passer inn i spillestilen er del vel like greit å bytte han ut? Du kommer ikke bort fra at Clichy, selv om han er en god back som har gjort mye bra for Arsenal, gjorde mange tabber og dårlige valg forrige sesong. Man så det spesielt de gangene de resulterte i farligheter/mål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Delte VictoriaConcordiaCrescit sitt syn om at grunnen til at Clichy var dårlig defensivt var fordi vi spiller defensiv naiv fotball, inntill jeg så han spille på City. I City gjør han akkurat samme grove feil som han gjorde for oss, og det i et av fotballverdens mest defensive trygge lag. Spillere på høyeste nivå spiller godt uansett formasjon og taktikk, Clichy er ikke en av dem. Good riddance.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagna har klart seg utmerket på motsatt side, hvorfor skulle ikke Clichy gjøre det samme? Begge har hatt de samme stopperne ved siden av seg. Du sier at Clichy har blitt hemmet av lagets spillestil, og hvis han ikke passer inn i spillestilen er del vel like greit å bytte han ut? Du kommer ikke bort fra at Clichy, selv om han er en god back som har gjort mye bra for Arsenal, gjorde mange tabber og dårlige valg forrige sesong. Man så det spesielt de gangene de resulterte i farligheter/mål.

 

Sagna er en langt mindre offensiv backtype enn Clichy, og spiller nok ikke på den risikoen som Clichy. Så der er jeg enig med deg, men du må da også ta med at denne offensive tankegangen har gitt spillestilen ofte 2mot1 i angrepsituasjoner. Det er jo en taktisk grunn, for at bl.a Clichy skulle storme (oftere) frem på kanten? Hadde Wenger ment, at dette ikke skulle være et trekk i spillet, så hadde han neppe dyrket frem slike spillertyper på venstreback i mange herrens år.

 

Kanskje også Sagna har hatt langt bedre "defensivt" arbeidende spillere foran seg, enn Clichy?

Arshavin har f.eks vært milevis unna å ta sine arbeidsoppgaver bakover (helhetlig), og han har i perioder vanket mye på venstresiden.

 

Det kan være flere elementer som spiller inn, og alt behøver ikke være svart/hvitt.

 

Justeringer i spillet er noe Wenger burde har ordnet opp i for lenge siden, igjen snakk om defensiv naivitet.

Det hjelper neppe å hente inn en Santos, som etter ryktene kanskje ikke er spesielt mye bedre defensivt....... Jeg forstår ikke akkurat dette trekket fra Wenger sin side, om han ville ha inn en annen spillertype på back. Eller var det et panikkjøp, når han forstod at Gibbs kanskje ikke var klar nok likevel?

 

Tja, det er mange spillere som gjør tabber i ny og ne, så får man velge om man skal synliggjøre enkelte sine mer enn andre. Her mener jeg Clichy ofte ble/blir stemplet.

Jeg tror vi får bli uenige om Clichy :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...