Gå til innhold

Velge hva? Nikon eller Pentax?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Føler aldri at jeg kommer langt nok unna uten at det blir for smått, vil ha noe som "ser" bedre ;)

Er det stor forskjell fra 18 og ned til 16mm??

Omtrens samme forskjell som mellom 20mm og 18mm, gå i butikken og test hvis du er usikker.

 

Jeg er Nikon-fan og vil selvsagt anbefale Nikon og siden jeg allerede har solgt min Nikon D5000 så vil jeg be deg tenke deg godt om hvsi du skulle velge det huset fremfor Nikon D90.

 

Hvis du liker å jakte på objektiv på bruktmarkedet kan det være en fordel med D90 da den har innebygd fokusmotor noe D5000 ikke har. Da må du hele tiden passe på at nye objekter du kjøper har innebygd fokusmotor.

 

Ser også at du gjerne vil ha en blits, hvis du vil kunne styre den trådløst er ikke det mulig med D5000.

 

Hvis grepet passer ville jeg valgt D90 m/18-105 VR + en sb600 (blits), da lander du på litt over 10 000 kr.

 

Du får da god vidvinkel, ok tele og en meget god blits som kan styre trådløst og som er akkurat passe stor til D90.

 

En fordel som undervurderes litt er den lille skjermen på toppen og at man har 2 hjul man kan stille manuelle innstillinger på, enorm forskjell vil jeg si.

Lenke til kommentar
Jeg er Nikon-fan og vil selvsagt anbefale Nikon og siden jeg allerede har solgt min Nikon D5000 så vil jeg be deg tenke deg godt om hvsi du skulle velge det huset fremfor Nikon D90.

 

Første gang jeg ser at noen anbefaler og fraråder i samme setning. Det fine med Pentax er at de ribber ikke sine billigmodeller for all funksjonalitet. Til og med trådløs blitzstyring har de i billigmodellen. Det tok bare Canon helt til EOS 7D å implementere. Nikon har det heller ikke i sine billigmodeller. Bare et eksempel av mange. Men å få nytt kamera, to objektiver og en blitz for under 10.000,- er vel litt optimistisk.

Lenke til kommentar

Nikon D3000 m/ 18-55mm + Sigma 10-20/4-5,6 + SB600 = ~10 000

 

Canon EOS 1000D m/ 18-55mm (helst IS) + Sigma 10-20/4-5,6 + Speedlight 430 EX II = ~10 000

 

Olympus E-520 m/ 14-42mm + Olympus 9-18/4-5,6 + Fl-36R = ~10 000

 

Pentax K-m m/ 18-55mm + Sigma 10-20/4-5,6 + Pentax AF 360 FGZ = ~10 000

 

Sony A230 m/ 18-55 + Sigma 10-20/4-5,6 + HVL-F36AM = ~10 000

 

Det finnes mange muligheter. Men skal det være Nikon D90 eller D5000 får du neppe så mye, og jeg vil tro alle disse løsningene vil gi mye mer enn et Nikon D90 + 18-105 (eventuelt med en SB600) for en nybegynner. Egentlig ville jeg anbefalt å kun kjøpe et kamerahus med kitobjektiv til ~4000 og sett om dette med speilrefleks egentlig er noe for deg ...

Endret av Msurai
Lenke til kommentar
Men skal det være Nikon D90 eller D5000 får du neppe så mye, og jeg vil tro alle disse løsningene vil gi mye mer enn et Nikon D90 + 18-105 (eventuelt med en SB600) for en nybegynner. Egentlig ville jeg anbefalt å kun kjøpe et kamerahus med kitobjektiv til ~4000 og sett om dette med speilrefleks egentlig er noe for deg ...

Vel det tror ikke jeg, synes folk her har en tendens til å dra alle "nybegynnere" over en kam og anbealer nesten alle til å kjøpe de billigste pakkene uten helt å se på behovet.

 

Uansett, det var en syk vidvinkel du kom med i en av pakkene her....

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg vært ute en dag med speilrefleks før, i 4 år. Min er aldri satt på AUTO så litt har jeg lært meg. En annen ting er at jeg har lært meg å ikke like 18-55.

Grunnen til at jeg spør om det er stor forskjell på 16 og 18 er fordi jeg vurderer 16-85 som et allround objektiv.

 

Crop-faktoren ligger den i kamera eller objektiv?

Lenke til kommentar
Crop-faktoren ligger den i kamera eller objektiv?

Crop-faktoren ligger i huset fordi sensoren er mindre enn 35mm film. På fullformat speilrefleks får man ikke en crop-faktor siden sensoren er like stor.

 

PS 16-85 objektivet har jeg hørt er veldig bra...

 

Edit:

Er sikker på du ville blitt knallfornøyd med Nikon D90 med 16-85 og sb600 men kommer jo litt over 10 K da :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Men skal det være Nikon D90 eller D5000 får du neppe så mye, og jeg vil tro alle disse løsningene vil gi mye mer enn et Nikon D90 + 18-105 (eventuelt med en SB600) for en nybegynner. Egentlig ville jeg anbefalt å kun kjøpe et kamerahus med kitobjektiv til ~4000 og sett om dette med speilrefleks egentlig er noe for deg ...

Vel det tror ikke jeg, synes folk her har en tendens til å dra alle "nybegynnere" over en kam og anbealer nesten alle til å kjøpe de billigste pakkene uten helt å se på behovet.

 

Uansett, det var en syk vidvinkel du kom med i en av pakkene her....

Pakkene jeg listet er billige, ja, men de gir alle svært mye fotoglede for pengene. At ingen av disse når opp til D90 når det gjelder støyhåndtering eller dynamisk omfang (såvidt jeg vet), får så være, men ved normale forhold vil forskjellene være minimale. Det vil være vanskelig å skille bildene fra de forskjellige kameraene fra hverandre, med mindre du sammenlikner på største vidvinkel. Da blir det lett å se hvilket som er fra D90, for du ser bare etter det med klart minst vidvinkel. :-)

 

Og hva mener du med "syk vidvinkel"? Hvis det er Olympusen du sikter til, kan jeg opplyse om at den vil gi mindre bildevinkel enn Sigmaen på grunn av cropfaktoren til 4/3-bildebrikken.

 

Vel nå har jeg vært ute en dag med speilrefleks før, i 4 år. Min er aldri satt på AUTO så litt har jeg lært meg. En annen ting er at jeg har lært meg å ikke like 18-55.

Grunnen til at jeg spør om det er stor forskjell på 16 og 18 er fordi jeg vurderer 16-85 som et allround objektiv.

 

Crop-faktoren ligger den i kamera eller objektiv?

Beklager, det går litt i surr blant alle trådene her ... Bestemte meg for å svare på en, trodde egentlig at førsteposten var fra en annen tråd ... Jaja, slikt skjer, beklager. Likevel synes jeg det er hensiktsmessig, selv for en "viderekommen", å kjøpe et billigere kamerahus når du har et såppas trangt budsjett, og vil ha en (super)vidvinkel og blits. Så jeg står på mitt, og mener fremdeles alle "tilbudene" jeg listet, vil være svært gode alternativer. Det at du absolutt vil ha D90 er selvfølgelig en annen sak, og hvis du veldig gjerne vil ha det, må du gjerne kjøpe det for min del. Dine penger, ditt valg. Du sier jo selv at du veldig gjerne ville ha det, og du blir neppe skuffet hvis du kjøper det.

Lenke til kommentar
Pakkene jeg listet er billige, ja, men de gir alle svært mye fotoglede for pengene. At ingen av disse når opp til D90 når det gjelder støyhåndtering eller dynamisk omfang (såvidt jeg vet), får så være, men ved normale forhold vil forskjellene være minimale. Det vil være vanskelig å skille bildene fra de forskjellige kameraene fra hverandre, med mindre du sammenlikner på største vidvinkel. Da blir det lett å se hvilket som er fra D90, for du ser bare etter det med klart minst vidvinkel. :-)

Nå har jeg aldri sagt at billige speilreflekser ikke gir gode bilder , det jeg sier er at vi er altfor rask til å anbefale de billigste modellene til alle nybegynnere uten at vi egentlig vet helt hva de vil.

 

Det finnes mer enn bildekvalitet fra ett bilde tatt midt på dagen i fint vær!

 

Og hva mener du med "syk vidvinkel"? Hvis det er Olympusen du sikter til, kan jeg opplyse om at den vil gi mindre bildevinkel enn Sigmaen på grunn av cropfaktoren til 4/3-bildebrikken.

Ok, det visste jeg faktisk ikke, synes bare 9mm hørtes utrolig "deilig" ut :)

Lenke til kommentar

Blitt enig med meg selv om at det ikke blir pentax, det er sikkert et bra kamera for all del. Men det er noe jeg ikke helt greier å sette fingern på, det stemmer liksom ikke.

 

Så det blir Nikon, men vil jeg greie meg med D5000?? Det dekker sikkert mine behov, men har en følelse av at jeg kommer til å sitte inne med den tanken om hvorfor jeg ikke gikk opp til D90 - bedre grep, infoskjerm, trådløs styring av blitz, bildestabilisator.......

 

JEG BLIR SPRØØØ!!

Lenke til kommentar
Blitt enig med meg selv om at det ikke blir pentax, det er sikkert et bra kamera for all del. Men det er noe jeg ikke helt greier å sette fingern på, det stemmer liksom ikke.

 

Så det blir Nikon, men vil jeg greie meg med D5000?? Det dekker sikkert mine behov, men har en følelse av at jeg kommer til å sitte inne med den tanken om hvorfor jeg ikke gikk opp til D90 - bedre grep, infoskjerm, trådløs styring av blitz, bildestabilisator.......

 

JEG BLIR SPRØØØ!!

Glem ikke innebygd fokusmotor i D90...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495325

 

Kjøp D90 du... jeg var i akkurat samme situasjon som deg og valgte D5000. Så sitter jeg her når da med solgt kamera og igjen på jakt etter nytt... tilbudet på Komplett med 18-55 inkl. batterigrep til 7000 kr er jo uslåelig.

 

Bare det at D90 har to kontrollhjul fremfor kun ett på D5000 er verdt mye i seg selv.

 

Edit:

Da bestilte jeg ihvertfall den pakken selv, skjønner ikke hvorfor jeg ventet... :w00t:

 

PS! Heng deg på du også :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...