Gå til innhold

Velge hva? Nikon eller Pentax?


Anbefalte innlegg

Lukta litt på D5000 nå, hvor en kampanje gir D5000 m/18-55 og SB400 til 5999,-

Men greier allikevel ikke å slippe helt tanken på D90 som jeg var så heldig å få prøve i 3 uker i sommer. Men nå skal det sitte tilnærmet lik bildebrikke i D5000 & 90 såvidt jeg har skjønt. Er heller ikke avhengig av vridbar skjerm.......

 

Men så finnes det mange gode grunner til å kikke nå Pentax også, lekt meg litt med K-7 i butikken og tar gode bilder og har en kjempekvalitet på standard 18-55. Har enkelt menyoppsett og har et kjempebygd chassis med masse o-ringer.

Men forsvarer det prisen??

 

Har hatt speilrefleks i 4 år og kan ikke si at været har vært det store utfordringen, det går nok mer på han som står bak kameraet.

 

Men nå MÅ snart EOS 350d snart pensjoneres, så da vet jeg ikke.

 

Bare det så det er sagt, ingen av de kameraene jeg har holdt i til dags dato slår D90 på ergonomi.........med unntak av D300 og oppover, prøver å la være å kikke den veien.

 

Men vær så snill å hjelp meg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det du skriver ville jeg valgt D90. Virker som om det er det du har mest lyst på, og da er det nok også det du kommer til å bli mest fornøyd med. Bildene du tar kommer nok til å bli ganske lik uansett hvilket kamera du velger, men mulig du kommer til å ta flere bilder om du liker kameraet ditt...og øvelse gjør mester. Derfor vil nok D90 faktisk også gi deg de beste bildene på sikt.

Lenke til kommentar
Lukta litt på D5000 nå, hvor en kampanje gir D5000 m/18-55 og SB400 til 5999,-

Men greier allikevel ikke å slippe helt tanken på D90 som jeg var så heldig å få prøve i 3 uker i sommer. Men nå skal det sitte tilnærmet lik bildebrikke i D5000 & 90 såvidt jeg har skjønt. Er heller ikke avhengig av vridbar skjerm.......

 

Men så finnes det mange gode grunner til å kikke nå Pentax også, lekt meg litt med K-7 i butikken og tar gode bilder og har en kjempekvalitet på standard 18-55. Har enkelt menyoppsett og har et kjempebygd chassis med masse o-ringer.

Men forsvarer det prisen??

 

Har hatt speilrefleks i 4 år og kan ikke si at været har vært det store utfordringen, det går nok mer på han som står bak kameraet.

 

Men nå MÅ snart EOS 350d snart pensjoneres, så da vet jeg ikke.

 

Bare det så det er sagt, ingen av de kameraene jeg har holdt i til dags dato slår D90 på ergonomi.........med unntak av D300 og oppover, prøver å la være å kikke den veien.

 

Men vær så snill å hjelp meg ;)

 

 

Så har du Pentax K-x. Billigere enn K-7, har HD video, innebygd stabilisering og fantastisk bra høy ISO egenskaper.

 

Men du gjør ingenting galt nesten uansett hva du velger. Nikon D5000 er også et bra kamera. Det du vinner med å gå opp til K-7 eller D90 er bedre ergonomi med knapper og hjul for direkte styring istedenfor litt mer blaing i menyer.

Lenke til kommentar

Har vel fått et tak av kjerringa på maks D5000 sånn rent prismessig, men personlig føler jeg meg kanskje litt snytt hvis jeg ikke tar D90!!

 

Kanskje like greit å juge å bare gå for det!!

 

Men har ikke lyst på standardobjektiv egentlig, ønsker meg en ekstrem vidvinkel pluss et enda litt mer allsidig objektiv enn 18-55.

Lenke til kommentar

Jeg har, etter halvannen måned med intens tenking, akkurat endt opp med D90, samt noe god optikk. Dette etter å ha seriøs vurdert å legge 25-30 000 i et full frame oppsett. I siste runde stod det mellom D90, K-7. Grunnen til at jeg endte opp med D90 var:

 

 

- Klar oppgraderingsvei til full frame - noe som har bekymret meg svært mye. Jeg kjøper derfor kun FF objektiver bortsett fra kit-linsa som følger med tilbudet fra Elkjøp. Dette utelukker D5000 da det ikke har innebygd fokusmotor (om man, som jeg, vurderer eldre FF objektiver). Pentax har pr i dag ikke FF og har relativt lite utvalg i (ny) FF-optikk.

 

- En del rapporter på feil ved K-7, blant annet med bildestabiliseringssystemet. Usikkerhet rundt bildebrikken vedrørende støy. Ingenting av dette TRENGER være noe hold i (det er mye rart på internett), men det er nok styr rundt om kring til at dette ble lagt litt vekt for min del.

 

- Har sett enorme mengder bilder fra K-7 og D90 og kom til at jeg av en eller annen grunn likte bildene jevnt over bedre på D90. Tror det har noe med fargene å gjøre. Dette kan sikkert langt på vei justeres både i kamera og etterpå, men med min smak teller det litt. Sier vel mest om hvor jevnt det var ellers ...

 

Det første punktet var viktigst for meg. Hadde jeg ikke tenkt muligheten for FF i framtida, så er det mulig jeg hadde valgt annerledes, så dersom du ikke tenker i de baner så er jo ikke det noe å bry seg om. K-7 er nært å være en perfekt pakke, men jeg ble altså også litt "skremt" av en del tilbakemeldinger rundt omkring. (Dette er mitt personlige valg, og det er godt mulig jeg er lettskremt her ... jeg ønsker ikke å lage noen debatt om K-7s evt "feil".)

 

Lykke til!

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Du nevner ikke hvilke objektiver du har til din gamle Canon...hvis du har flere Canon objektiver ville jeg ha vurdert noen av de nye Canon kameraene også, så får du brukt dine objektiver. Hvis du tenker å kjøpe brukte objektiv senere (og hvis det kun står mellom Pentax og Nikon) ville jeg ha valgt Nikon da det finnes flere Nikon objektiver til salgs enn Pentax på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Er du ute etter "standard"-objektiv (24-28 opp til 120-135 mm) vil eg ikkje seia at det er meir problematisk å få tak i til Pentax enn til Nikon, sjølv om det er mykje fleire Nikon-objektiv på marknaden enn Pentax-objektiv. Det er vel også fleire som er ute etter Nikon-objektiv enn Pentax-objektiv, så per kunde er det vel langt på veg like godt utvalg? :)

 

Det er vel først når du skal ha tak i dei meir spesielle objektiva (ekstrem vidvinkel/ekstrem tele/tilt-shift) at det er lettare å vera Nikonist enn Pentaxianar. Der må eg som Pentaxianar venta vel og lenge før dei gode varene dukkar opp. :)

Lenke til kommentar
Eneste som k7 slår D90 på er robusthet, men D90 er bedre å holde i, samt at med kit-objektiv så blir k7 MIN. 3000,- dyrere.

 

Egentlig burde vel dette bli konklusjonen på "K-7 eller D90"-problemet. Begge er svært gode kameraer, og du har to personlige argumenter for D90, da er det lite grunn til å tvile.

 

Smak og behag er dessverre ofte undervurdert. ;)

Lenke til kommentar

Solgte akkurat mitt D5000 nå til fordel for D90... vil gjerne ha fokusmotor og trenger fjernstyreing av blits.

 

Men slå for all del ikke til på Elkjøp tilbudene, er nok ikke VR linse på de og da er ikke tilbudet noe spesielt bra.

 

Edit:

Hvis du går for Nikon sjekk heller ut tilbudet på FotoVideo, 300 kr mer men objektiv med VR.

 

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=106280

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Men slå for all del ikke til på Elkjøp tilbudene, er nok ikke VR linse på de og da er ikke tilbudet noe spesielt bra.

 

Det stemmer at det ikke er VR på den kitlinsa til D90 hos Elkjøp.

 

Når laveste pris andre steder for huset ALENE er den samme som for Elkjøps kit, så ER det et bra tilbud. En annen sak er om det er det tilbudet du er ute etter.

 

Tror kanskje dette med Canons kitlinser med og uten IS skaper litt forvirring. Det blir sagt om og om igjen at skal en kjøpe Canon så må en passe på å få kitlinsa MED IS. Dette er imidlertid ikke først og fremst pga IS, men pga at den optiske kvaliteten er vesentlig bedre i den med IS.

 

For min del passet det perfekt. Optisk sett er den gamle kitlinsa uten VR hakket bedre enn den nye ser det ut til (den gamle hadde ED), altså motsatt av Canon-situasjonen. VR på en normalzoom er greit, men betyr ikke allverden. Når jeg i tillegg var i tvil om jeg i det hele tatt ønsket å bruke penger på en normazoom, så var dette midt i blinken. Pengene jeg sparte gikk med til å finansiere lyssterk fastoptikk.

 

Edit: oppklaring om hvilken modell jeg referer til

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar
Det stemmer at det ikke er VR på den kitlinsa.

 

Når laveste pris andre steder for huset ALENE er den samme som for Elkjøps kit, så ER det et bra tilbud. En annen sak er om det er det tilbudet du er ute etter.

Helt enig men det er det IKKE!

 

Som sagt er det maaaaaaaange nettbutikker som selger under 6000 kr med 18-55 VR.

Lenke til kommentar
Det stemmer at det ikke er VR på den kitlinsa.

 

Når laveste pris andre steder for huset ALENE er den samme som for Elkjøps kit, så ER det et bra tilbud. En annen sak er om det er det tilbudet du er ute etter.

Helt enig men det er det IKKE!

 

Som sagt er det maaaaaaaange nettbutikker som selger under 6000 kr med 18-55 VR.

 

Får vel presisere at jeg snakker om D90.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...